Ładowanie strony

Najsłodszy blog w sieci
Ładowanie...


piątek, 28 stycznia 2011

Chleb z żytem i słonecznikiem

Jeden z najsmaczniejszych chlebów na zakwasie z ziarnami. Z mięciutkim, regularnym miąższem, długo pozostający świeży. Polecam :-)

Składniki na dwa bochenki.

Zaczyn zakwasowy:

  • 200 g mąki żytniej razowej
  • 160 g wody
  • 1 łyżka zakwasu żytniego lub pszennego

Żytnia namaczanka:

  • 167 g łamanego żyta*
  • 167 g wody

Ciasto właściwe:

  • 633 g mąki pszennej chlebowej
  • 100 - 150 g uprażonych ziaren słonecznika
  • 473 g wody
  • 21 g soli
  • 15 g drożdży świeżych lub 7 g drożdży suchych
  • 15 g syropu słodowego**
  • cała żytnia namaczanka
  • cały zaczyn zakwasowy

Składniki zaczynu wymieszać, przykryć szczelnie folią i zostawić na 14 - 16 godzin w temperaturze pokojowej. W tym samym czasie zalać wrzacą wodą łamane żyto, przykryć folią i rownież pozostawić  na 14 - 16 godzin w temperaturze pokojowej.

Wszystkie składniki ciasta i żytnią namaczankę połączyć w misce, następnie zagnieść ciasto (około 10 minut). Ciasto powinno być średnio luźne i raczej lepkie.

Odłożyć przykryte ciasto w ciepłe miejsce - fermentacja trwa godzinę (bez składania). Po wyrośnięciu ciasto podzielić na 2 części i z każdej uformować bochenek. Włożyć je do koszy złączeniem w dół lub do foremek (wysmarowanych uprzednio masłem i wysypanych otrębami). Przykryć folią lub lnianym ręczniczkiem. Zostawić do ponownego wyrośnięcia na 50 - 60 minut.

Piekarnik rozgrzać do 250ºC. Chleb wyłożyć z kosza na kamień, naciąć jego wierzch i wsunąć do pieca (lub piec w foremkach). Piec z parą przez 15 minut. Obniżyć temperaturę do 230ºC i piec kolejne 30 minut. Gdyby chleb nabierał zbyt szybko koloru, trzeba zmniejszyć temperaturę piekarnika. Wystudzić na kratce.

* Łamane żyto w Polsce można kupić w sklepach eko, m.in. tutaj, ja w UK kupowałam w tym sklepie internetowym, można również zastąpić kaszą bulghur lub płatkami żytnimi.

** Można zastąpić miodem lub cukrem demerara.

Smacznego :-).

Chleb z żytem i słonecznikiem

Przepis pochodzi ze zbiorów Tatter.

Średnia ocena: 8.8  (liczba głosów: 4)

Dodaj komentarz
Pozostało znaków: 5000 
Dziękuję za zamieszczenie komentarza.
Wszystkie komentarze czytam, choć niestety, nie dam rady na wszystkie odpowiedzieć.
Zanim zamieścisz pytanie upewnij się, czy nikt nie zadał podobnego (ułatwi Ci to wyszukiwarka zamieszczona w komentarzach).
Komentarze z linkami mogą nie zostać opublikowane.
Zaloguj się, aby dodać komentarz lub skomentuj jako gość, korzystając z poniższego formularza.
Imię/nick*:
Strona WWW:
Weryfikacja antyspamowa*:
Komentarze (95)
sylwiawar profil
24.01.2017 09:52 odpowiedz
jaki typ mąki pszennej chlebowej mam użyć? Żytnia razowa to typ 2000?
Agneses36 profil
13.04.2016 15:54 odpowiedz
Jeśli użyję mąki pszennej razowej zamiast chlebowej będzie ok?
Dorota, Moje Wypieki
14.04.2016 14:40 odpowiedz
Niestety, wyjdzie zupełnie inny chleb. Nalezy kupić mąkę pszenną chlebową.
Agneses36 profil
14.04.2016 15:30 odpowiedz
Jeszcze jedno pytanie: mąka żytnia razowa czyli typ 2000? Strasznie gęsty wyszedł mi zaczyn z mąki i zakwasu. Konsystencja jak gesta pasta. Tak ma być?
Dorota, Moje Wypieki
15.04.2016 10:07 odpowiedz
Tak, ma tak być.
sheira244 profil
08.03.2016 00:23 odpowiedz
witam czy moge zastapic make pszenna jakas inna? ( nie chce uzywac nic pszennego do wypieku chleba) jak tak to jaka i tyle samo co w przepisie? z gory dziekuje za odpowiedz, pozdrawiam
Dorota, Moje Wypieki
08.03.2016 11:16 odpowiedz
Niestety, nie. Najlepiej wtedy wybrać inny przepis, z takimi mąkami, które odpowiadają.
pozdrawiam
waxDhU profil
20.01.2016 19:44 odpowiedz
W sklepie wpadło mi do rąk "Żyto do wypieku domowego chleba". Nie bardzo wiem jak się do tego zabrać, co z tym zrobić. Na opakowaniu pisze, że część żyta się mieli i powstałą mąkę dodaje do chleba. Jednak oprócz tego w przepisie trzeba użyć mąki żytniej razowej. Więc moje pytanie brzmi: co ja właściwie kupiłam i co mam z tym zrobić?
Będę wdzięczna za jakąkolwiek pomoc
tosia_0105 profil
17.11.2015 17:46 odpowiedz
Bardzo smaczny i latwy w przygotowaniu chleb. Dlugo pozostaje swiezy. Lamane zyto z powodzeniem zastapilam platkami zytnimi.
spy1 profil
19.03.2015 18:26 odpowiedz
Mam pytanie odnośnie foremek. Czy te na zdjęciu są 20 -21 cm ? W razie gdybym chciała piec jeden bochenek, to 30 cm nie jest za mała ? Ten chlebek jest moim faworytem wielkanocnym, a wiltonowskie keksówki (30,5 cm ) już w drodze :) .
Dorota, Moje Wypieki
19.03.2015 21:10 odpowiedz
Tak, 21-22 cm szerokości i 12 cm szerokości na górze formy. Wyrastają raczej płaskie w tej formie. Można spróbować upiec w keksówce Wiltona, będzie jeden wysoki bochenek :). 
spy1 profil
19.03.2015 22:13 odpowiedz
Dzięki za odpowiedź . Paczka z AleDobre już rozpakowana :) > Wesołych świąt wielkanocnych !
Dorota, Moje Wypieki
19.03.2015 22:18 odpowiedz
Dziękuję, wzajemnie :).
Gość: maniany74
03.10.2014 16:15 odpowiedz
Mam pytanie:-) Nie mogę nigdzie kupić łamanego żyta, ale mam: 1) płatki żytnie gotowe do spożycia-tak jest napisane na torebce, 2) bulgur pre-cooked ,3) bulgur medium coarse. Co się będzie najlepiej nadawało, i jak długo muszę moczyć.
Dorota, Moje Wypieki
03.10.2014 21:07 odpowiedz
Uzyłabym płatków żytnich i moczyła jak w przepisie. Jednak mogą dużo szybciej zmięknąć, trzeba skosztować. Sama nie próbowałam.
Gość: spy1
29.11.2014 20:44 odpowiedz
Żyto do wypieku chleba jest ( w Polsce ) w Kauflandzie i "Piotrze i Pawle ", być może w Tesco też. Podobnie jak mąki razowe jest to produkt firmy Melvit .
Gość: Dominika
07.07.2014 22:22 odpowiedz
Dzień dobry. Chciałabym upiec ten chleb, jednak mam pytanie co do zakwasu. Tydzień temu piekłam chleb z takiego przepisu:
na zaczyn:

- 100 g zakwasu żytniego
- 1 szklanka [250 ml] wody
- 1 szklanka [120 g] mąki żytniej

na ciasto chlebowe:

- 4 szklanki [500 g] mąki pszennej pełnoziarnistej
- 1,5 szklanki [200 g] mąki żytniej
- 2,5 szklanki [300 g] mąki pszennej typ 500
- 3 łyżeczki [18 g] soli
- 3 szklanki [750 ml] ciepłej (letniej) wody
- 1/2 kostki [50 g] świeżych drożdży
- 1/3 szklanki [70 ml] mleka, ciepłego
- 2 łyżeczki [12 g] cukru
- 3/4 szklanki [30 g] otrębów pszennych
- 1/2 szklanki [60 g] nasion słonecznika
- 1/2 szklanki [60 g] pestek dyni
- 1/2 szklanki [60 g] siemienia lnianego

Przygotowanie:

zaczynu (wieczorem):

1. Do zakwasu dodać 1 szklankę wody i 1 szklankę mąki żytniej. Dokładnie wymieszać, przykryć folią spożywczą i odstawić na noc.

ciasta chlebowego (rano):

1. Drożdże rozpuścić w 1/3 szklanki ciepłego mleka z dodatkiem cukru i jednej łyżki mąki pszennej. Pozostawić do wyrośnięcia w ciepłym miejscu.
2. Wszystkie mąki, sól, otręby, nasiona słonecznika i dyni oraz siemie lniane wymieszać. Dodać wyrośnięte drożdże, zakwas i pomału wlewać wodę. Dobrze wyrobić (jeśli ciasto będzie za rzadkie można dodać mąki, jeśli za gęste - dolać wody). Przykryć bawełnianią ściereczką i pozostawić do wyrośnięcia w ciepłum miejscu na co najmniej dwie godziny.
3. Po tym czasie do słoika odłożyć garść ciasta i schować do lodówki (to będzie nasz zakwas na kolejny chleb - może stać 10 dni).
4. Resztę ciasta podzielić na dwie części i włożyć do dwóch foremek wyłożonych papierem do pieczenia, zarówno dno, jak i boki (keksówek). Pozostawić na jedną godzinę do wyrośnięcia.
5. Piec w piekarniku nagrzanym do 190 - 200 stopni Celsjusza przez około godzinę (jeśli po upływie 40 minut nasz chleb będzie mocno rumiany - temperaturę można zmniejszyć do 170 stopni).
Czy zakwas z tego przepisu mogę używać także do wypieku chlebów z Pani strony np. tego z żytem i słonecznikiem?
Dorota, Moje Wypieki
07.07.2014 23:20 odpowiedz
Ale pytasz o zakwas czy zaczyn? Jednym ze składników zaczynu jest zakwas. Czy posiadasz domowy zakwas?
Gość: Dominika
08.07.2014 10:22 odpowiedz
Na zakwas otrzymałam od koleżanki graść ciasta z tego przepisu, upiekłam chleb i znów zostawiłam sobie garść ciasta. I właśnie nie wiem czy mogę użyć tego "zakwasu" do wypieku innych chlebów np. tego żytniego z owsem? Innego zakwasu nie posiadam.
Gość: Dominika
08.07.2014 10:36 odpowiedz
Miałam na myśli chleb z żytem i słonecznikiem :)
Dorota, Moje Wypieki
09.07.2014 12:14 odpowiedz
Wiele osób tak piecze, więc można. 
beatakoz profil
30.05.2014 18:53 odpowiedz
Faktycznie bardzo smaczny i bezproblemowy !
Ela P. profil
06.05.2014 22:03 odpowiedz
Bardzo dobry!!!
bożena76 profil
06.05.2014 20:59 odpowiedz
Rewelacyjny chlebek,będzie jednym z moich ulubionych.Zamiast łamanego żyta użyłam płatków żytnich i dodałam trochę siemienia.Sprężysty,wilgotny powiem szczerze,ze nie mogłam się za niego zabrać bo jakoś bałam się ,że płatki będą mocno wyczuwalne i ogólnie,ze nam nie podejdzie,a tu miła niespodzianka bo chlebek jest przepyszny!
Domisia profil
06.05.2014 21:47 odpowiedz
Ale piękny chlebuś i zdjęcie śliczne! pozdrawiam :)
Dorota, Moje Wypieki
07.05.2014 00:54 odpowiedz
I prezentuje się świetnie :).
Flambir profil
08.05.2014 20:23 odpowiedz
Piekny!
Gość: maniany74
15.09.2014 16:37 odpowiedz
A jak postępowała Pani z płatkami? Ja mam płatki żytnie błyskawiczne i zastanawiam się czy też muszę je moczyć cała noc? A chlebek kusi :-)
beatakoz profil
28.03.2014 19:33 odpowiedz
Pyszny - treściwy, a lekki, smaczny i bardzo długo świeży. Właśnie kończę ten upieczony tydzień temu. Dobry także i po lekkim podgrzaniu i mocniejszym stostowaniu. Rośnie jak szalony. Piekłam w foremkach. Czas pieczenia był u mnie krótszy - 30 min, ale tak mam z wszystkimi chlebami.
Gość: Kasia
27.01.2014 05:13 odpowiedz
Dorotko, przymierzam sie do upieczenia tego chlebka, chcialabym go upiec w formie okraglego bochenka i tu moje pytanie: czy "kamien"na ktory kladzie sie chleb do pieczenia przychodzi razem z wyposarzeniem piekarnika czy kupuje sie to oddzielnie ?dziekuje za wszelkie wspaniale inspiracje kulinarne:)
monika1983 profil
27.01.2014 12:01 odpowiedz
kamien nie jest wyposazeniem piekarnika. trzeba dokupic, np. taki:
http://www.aledobre.pl/10585,Kamien_do_pieczenia_pizzy_Jamie_Oliver.html
k_kwiatuszek profil
26.01.2014 18:43 odpowiedz
Chleb zrobiony po raz pierwszy, w smaku pyszny, ale......
...po raz pierwszy chciałam użyć zakupionego dopiero co koszyka do wyrastania. Zgodnie z instrukcją na koszyku posmarowałam go olejem i opruszyłam mąką, mimo to nie za bardzo chciała wyjść z koszyka na rozgrzana blachę i strasznie się na niej 'rozjechał' na boki. Z nerwów że piekarnik tyle czasu otwarty, nawet go nie uformowałam. Nieco urósł ale nie jest idealny... Co zrobiłam nie tak? Powinnam samo ciasto przed włożeniem do koszyka obtoczyć w mące? Czy może koszyk bardziej wyspać?
Pomimo iż chlebek w smaku cudowny to trochę jestem niepocieszona bo liczyłam na ładny bochenek. Proszę o radę jak postępować z koszykiem.
monika1983 profil
27.01.2014 12:10 odpowiedz
pani Dorota polecala kiedys ten filmik, mam go w ulubionych :) moze pomoze.
http://www.youtube.com/watch?v=45z18TtFijU

ze swojej strony moge powiedziec, ze ten przepis nie jest najlepszy to zaczynania "przygody" z koszami wzrostowymi, ciasto jest po prostu dosc luzne, ja swoj, zdjecie ponizej, pieklam w rozgrzanym naczyniu zaroodpornym, dlatego dosc ladnie zachowal ksztalt. polecam sprobowac te przepisy na poczatek:
http://www.mojewypieki.com/przepis/pain-au-levain-chleb-pszenny-na-zakwasie
http://www.mojewypieki.com/przepis/vermont-sourdough
pozdrawiam
k_kwiatuszek profil
27.01.2014 12:55 odpowiedz
Bardzo dziękuje za filmik, jak nic jeszcze trochę muszę poćwiczyć :)
Dziękuje też za radę i wskazówkę który przepis wypróbować z koszykiem. A ten chleb, póki co mój ulubiony, chyba też następnym razem upieke w jakiejś formie żeby trzymał fason i ładnie wyrósł...
...i upiekłaś go w zwykłym żaroodpornym? ...a ja net wertuje w poszukiwaniu jakiś foremekdo pieczenia chleba.... może masz jakieś sprawdzone, godne polecenia?
monika1983 profil
27.01.2014 13:24 odpowiedz
ja pieke w takim klasycznym naczyniu, dolaczam zdjecie, dostalam go od mamy, ponoc nabyla w biedronce za niewielkie pieniadze, chlebki zawsze mi ladnie wychodza, pieknie pekaja gory, nic im zarzucic nie moge.
natomiast przymierzam sie do kupna formy ceramicznej: http://www.aledobre.pl/9486,Ceramiczna_forma_do_pieczenia_ze_wzorem_w_biale_roze_Vintage_Style_Pataki_Keramia.html lub http://www.aledobre.pl/6691,Ceramiczna_forma_do_pieczenia_chleba_pasztetow_i_zapiekanek_Pataki_Keramia.html
a marzeniem jest ten garnek, dobrze, ze swieto kobiet juz niedlugo :) http://www.aledobre.pl/9860,Brytfanna_zeliwna_emaliowana_prostokatna_z_pokrywka_pojemnosc_1_litr_w_kolorze_kobaltowego_granatu_Chasseur.html
k_kwiatuszek profil
27.01.2014 14:51 odpowiedz
....no Twój bochenek wygląda cudownie :)
...a ja właśnie w piątek kupiłam taki klasyczny garnek rzymski i po weekendowym obiedzie jestem nim zachwycona. Wczoraj się właśnie zastanawiałam nad tym do chleba ale ten ceramiczny też mnie ciekawi... hmmmmm
Dzięki :)
Gość: pudzianowa
27.01.2014 16:58 odpowiedz
Następnym razem wyłóż koszyk lnianą ściereczką i oprósz ją mąką. Jeśli przylepi się do ściereczki, to będziesz mogła ją bez problemu odlepić. Za to gdy chleb przylepia się do koszyka, to już jest katastrofa. Raz walczyłam z takim chlebem-przylepą, trzęsłam koszykiem z siłą pięciu Pudzianów, a bochen nie chciał wylecieć:P:P. Jakoś go w końcu wyskrobałam z tego koszyka, ale wrażenia wizualne nie były najlepsze:P. Od tamtej pory nigdy nie odważyłam się na włożenie chleba do koszyka bez lnianej ściereczki.
k_kwiatuszek profil
27.01.2014 17:36 odpowiedz
Dziękuje za odpowiedź i podpowiedz.
Ja właśnie wczoraj stoczyłam taką walkę :)
Nastepnym razem skorzystam z Twojego sposobu.
monika1983 profil
26.01.2014 15:45 odpowiedz
moj zytni...
Gość: bitkazcebulą
26.01.2014 17:59 odpowiedz
Piękny chleb i piękna fotka:).
monika1983 profil
26.01.2014 18:35 odpowiedz
slicznie dziekuje.
wyjatkowo w Danii dzis slonecznie, wiec zrobilam to zdjecie chleba w pelnej krasie na pamiatke :)
Flambir profil
26.01.2014 18:35 odpowiedz
Piekny!
monika1983 profil
27.01.2014 12:30 odpowiedz
bardzo dziekuje.
Dorota, Moje Wypieki
27.01.2014 14:40 odpowiedz
Jaki ladny!
monika1983 profil
27.01.2014 16:41 odpowiedz
dziekuje! :)
monika1983 profil
26.01.2014 15:45 odpowiedz
bardzo polecam. pieknie pachnie, a smak pierwsza klasa. zmniejszylam tylko ilosc drozdzy o polowe.
Gość: spy1
30.11.2013 11:20 odpowiedz
Żyto do wypieku chleba można kupić w Tesco lub w Intermarche. Koło mąk Melvitu stoi i też chyba Melvit je firmuje. Niestety, nie wiem czy jest łamane. Jeżeli nie, to czy należy je posiekać ?
Dorota, Moje Wypieki
30.11.2013 15:06 odpowiedz
Nie wiem :).
monika1983 profil
25.01.2014 18:36 odpowiedz
Hamelman pisze, ze siekane ziarno zalewamy po prostu woda, a cale ziarna wrzatkiem, nie trzeba wiec go siekac
Gość: żytowianka
27.01.2014 17:04 odpowiedz
Całe ziarno traktuję w ten sposób: zalewam zimną wodą na noc, a potem jeszcze gotuję na średnim ogniu przez 5-10 minut, aż do miękkości. Jeszcze nie próbowałam metody z wrzątkiem. Spotkałam się też z przepisem, że całe ziarna żyta najpierw gotuje się do miękkości przez 15 minut, a potem wrzuca do namaczanki z innymi ziarnami.
Gość: Anna
25.10.2013 20:20 odpowiedz
Czy można zastąpić łamane żyto otrębami żytnimi? Jeśli tak to czy trzeba je namaczać? I jeszce jedno pytanie :) w foremce o jakiej długości piekła Pani ten chlebek?
Pozdrawiam ;)
Gość: Kira
02.03.2012 08:56 odpowiedz
Jako wielka fanka tego chleba (obok Vermont Sourdough to mój ulubiony) uparłam się, że uda mi się go zrobić w formie bochenka. I się udało :) Co prawda składania ciasta nie można w żadnym wypadku uznać za bezproblemowe, ale dało radę. Przede wszystkim ciasto musi być bardzo dobrze wyrobione- wyrabiałam mikserem ok. 15 minut. No i przed wyłożeniem ciasta blat bardzo starannie obsypałam mąką. Składałam 3 razy, raz za razem i konsystencja trochę się poprawiła. Tylko nie można go przegniatać, a raczej "rozklepywać" i składać, bo jak się ręce włoży w ciasto jak przy normalnym zagniataniu, to myślę, że nic z tego formowania nie wyjdzie. Przy wykładaniu z koszyka i nacinaniu oczywiście trochę opadł, ale w piekarniku się podniósł i wcale nie był podpłomykiem ;) No i mam wrażenie, że jako bochenek smakuje mi jeszcze bardziej, bo struktura chleba jest nieco inna :) z Tatterowcem mam to samo :)
Gość: zofus
28.09.2011 20:49 odpowiedz
Dziękuję Dorotko za odpowiedź! Zwarta i gotowa jutro o 9 rano przystępuję do akcji mieszania i zagniatania, bo do tego chlebka to się zbierałam już od wieków ;)
Dorota, Moje Wypieki
28.09.2011 19:39 odpowiedz
Słód można pominąć, dodać po prostu miodu lub cukru np. brązowego. pozdrawiam :)
Gość: zofus
28.09.2011 17:27 odpowiedz
Dorotko, czy zamiast syropu słodowego mogę użyć słodu (takiego w proszku) + miodu/melasy, czy ten słód w proszku pominąć i syrop zastąpić wg Twoich wskazówek?

Pozdrawiam serdecznie! :)
zosia
Gość: Magdalena - Southampton
15.07.2011 14:11 odpowiedz
Rewelacyjny chlebek - smak niezrownany i nasiona slonecznika oraz lamane zyto dodaja mu super 'crunch'. Skorka chrupiaca a srodek miekki i wilgotny - niebo w gebie! Pieklam w foremkach, ale z trzy tygodnie mama przywozi kosze z Polski, wiec sprobuje ich uzyc.
Niech zyje polski chleb - najlepszy na swiecie!
Gość: Anna
28.06.2011 09:41 odpowiedz
Jako fanka Hamelmana nie mogłam nie upiec. Gdy tylko kupiłam żyto (można kupić całe ziarna pszenicy i żyta w kilogramowych torebkach, w niektórych hipermarketach są obok mąki) ruszyłam do dzieła. Chleb smaczny, razowy z ziarnami. Jednak płatki to chyba nie to samo. Wilgotny, ciemny, ciężkawy, bardzo dobry z masłem np. do jajecznicy. Ale nie wiem, jak go można piec na kamieniu - ciasto było tak lejące, że nie było szans włożyć na wyrośnięcie do koszyka, bo po rzuceniu na blachę podpłomyk by wszedł na bank! Przełożyłam do tortownicy o średnicy 28 cm! - ciasta jest naprawdę dużo. I po wyrośnięciu było tak delitatne, że żdążyło trochę opaść (to nic, urosło znów) przy bardzo delikatnym wkładaniu do piekarnika.
Aha, długo się biłam z myślami i ostatecznie drożdży nie dodałam. Inny chleb Hamelmana (żytnio-pszenny) też piekę tylko na zakwasie i jest ok.
Nie wiem jaki jest cel dodawania drożdży do pieczywa na zakwasie, jeśli się jest pewnym, że sam zakwas podoła, jest ciepło i wszystko rośnie błyskawicznie. Czy chodzi o jakąś strukturę czy tylko o czas.
Wracając do chleba - wchodzi do repertuaru.
Gość: intro
16.04.2011 18:16 odpowiedz
Chciałabym tylko zapytać, czy każdy chlebek koniecznie trzeba piec na kamieniu? Czy jest jakaś możliwość zastąpienia kamienia?
Dorota, Moje Wypieki
01.04.2011 08:08 odpowiedz
Tak, też trzeba.
Gość: ewooncia
01.04.2011 06:12 odpowiedz
Dorotko, czy zastępując łamane żyto płatkami żytnimi, musimy je też namaczać? Dzięki z góry!
Dorota, Moje Wypieki
27.02.2011 18:49 odpowiedz
Zakwas trzeba zrobić: mojewypieki.blox.pl/2009/05/Zakwas.html
Gość: igus_i_mama
27.02.2011 17:31 odpowiedz
Dorotko,

A co to jest ten żywy zakwas? Czy jeśli go nie posiadam, wystarczy wymieszać mąkę z wodą?
Gość: salphinx
23.02.2011 13:56 odpowiedz
Żyto u mnie dostępne w supermarkecie bez problemów, ale w Szwecji tak dużo ludzi piecze chleb, że to nic dziwnego. Przepis doskonały, dziś wyprodukowałem kolejne dwa bochenki :)
Gość: Kira
12.02.2011 12:52 odpowiedz
Upiekłam i się zachwyciłam :) Pyszny chlebek, świeży przez tydzień i z każdym dniem chyba nawet lepszy ;) dałam tylko trochę mniej drożdży niż w przepisie, bo wydawało mi się, że 7 g to trochę za dużo, a i tak rósł błyskawicznie. Z pewnością do niego wrócę
Gość: Kira
03.02.2011 16:59 odpowiedz
Dziękuję za odpowiedź :) Dzisiaj kupiłam płatki i jak się im przyjrzałam, to też doszłam do wniosku, że lepiej namoczyć. Jak tylko upiekę ten chlebek dam znać jak wyszedł :)
Dorota, Moje Wypieki
02.02.2011 21:56 odpowiedz
Wg mnie trzeba namoczyć.
Gość: Kira
02.02.2011 21:11 odpowiedz
Gdybym zamiast łamanego żyta dawała do tego chlebka płatki żytnie, to czy też trzeba je namoczyć czy tak po prostu wsypać? Może to niezbyt mądre pytanie, ale jeszcze nigdy nie robiłam chleba z ziarnami i zupełnie nie mam doświadczenia :)
Dorota, Moje Wypieki
30.01.2011 22:10 odpowiedz
Kasiu, mąka pszenna chlebowa ma powyzej 11 g białka/100 g. Niestety nie znam się kompletnie na typach mąki, trzeba wyszukac w internecie. pozdrawiam
Gość: mikrobek
30.01.2011 14:01 odpowiedz
chlebek jest wspaniały miękki -jak dla mnie taki fajny codzienny
Gość: igus_i_mama
30.01.2011 08:23 odpowiedz
Dorotko,

chleb wygląda przepysznie! Muszę sprÓbować go upiec. Nie znam się, niestety, na mące. Doradź, proszę, jaką kupić. Mam możliwość zakupu mąki prosto z młyna i zastanawiam się, która będzie lepsza: mąka żytnia typ 1400 "sitkowa", mąka żytnia typ 720 czy mąka żytnia typ 2000 "razowa" . W przepisie na bułeczki drożdżowe z budyniem piszesz też o mące pszennej chlebowej... czyli jakiej? Zawsze robiłam ze zwykłej tortowej, ale teraz chciałabym spróbować z chlebową. Czy to któraś z nich: mąka pszenna typ 480 "cukiernicza", mąka pszenna typ 500, mąka pszenna typ 750, mąka pszenna typ 850, mąka pszenna typ 1850 "Graham" ?

Mam nadzieję, że mi doradzisz :) A w oczekiwaniu na odpowiedź idę piec synkowi bułki z serem, oczywiście wg Twego przepisu.

Pozdrawiam,
Kaśka
Gość: majanaboxing
29.01.2011 21:39 odpowiedz
Lubię zytnie pieczywo. Wspaniały chleb Dorotko:)
Dorota, Moje Wypieki
29.01.2011 17:30 odpowiedz
Można spryskac scianki piekarnika woda lub połozyć na pólkę nizej w piekarniku naczynie żaroodporne z wodą, ja tak robie.
Gość: krengliczka
29.01.2011 17:28 odpowiedz
w przepisie napisane jest "Piec z parą przez 15 minut" hmmm.. a co oznacza piec z parą???może wydawać się, że to głupie pytanie, ale ja niestety nie bardzo rozumiem a co chodzi z tą parą???
Dorota, Moje Wypieki
29.01.2011 17:09 odpowiedz
aaa..rzeczywiście, dzięki, już poprawiam :)
Gość: elunia_1
29.01.2011 17:05 odpowiedz
Dorotko piszesz,że dalej piec 30min., ale że w 250st.piec 15 min.nic nie piszesz.
Dorota, Moje Wypieki
29.01.2011 16:57 odpowiedz
Elunia, napisałam ;)
Gość: elunia_1
29.01.2011 15:53 odpowiedz
Witam,Dorotko zapomniałaś napisać,że w temp.250st.trzeba piec 15min., a potem dopiero w niższej następne 30min.pozdrawiam.
Gość: gość
29.01.2011 15:34 odpowiedz
dziękuję za propozycję, ale właśnie wczoraj sama postanowiłam wypróbować ciasteczka be-be ;-) nie jest to co prawda dokładnie to czego szukam, ale mimo wszystko wyszły fantastyczne ^^ jak wszystkie przepisy z Pani bloga.
Gość: chlebomaniaczka
29.01.2011 11:13 odpowiedz
mnie sie wydaje ze zakwas ma mniejsze znaczenie, bo chleby na mlodym zakwasie mi wychodzily, tylko czasami dłużej musiałam czekać na podwojenie objętości. Większe znaczenie ma temp w której chleb rośnie. I ważne, że jak rośnie ponad np. 3 godz., żeby przykryc go dobrze folią. Jak wierzch wyschnie to już nie wyrośnie. Takie są moje obserwacje.
Gość: olanguyenvan
29.01.2011 09:04 odpowiedz
Ja za każdym razem jak pieke ten chleb dodaje coraz mniej drożdzy.. zalezy kto jak silny i 'stary' ma zakwas ;)
Gość: chlebomaniaczka
29.01.2011 01:04 odpowiedz
zle mnie Pani zrozumiała, ja nie uważam, że lepiej jest bez drożdży, tylko zawsze mnie to zastanawiało... Przecież kiedyś ludzie piekli tylko na zakwasie chleb, bez dodatku drożdży. Moja babcia opowiadala mi jak kiedyś piekli chleb i stąd moje pytanie. Nic złego na myśli nie miałam. Może dlatego teraz częsty dodatek to drożdże, bo chodzi o czas... Pozdrawiam
Gość: skoki
29.01.2011 01:03 odpowiedz
A ja po to hodowałam zakwas, żeby całkowicie zrezygnować z drożdży. Piekłam już wiele chlebów z tej stronki, ten będzie następny, do żadnego nie dodaję drożdży, mimo że przeważnie są w przepisie, a mój zakwas ma może z miesiąc (choć często jest dokarmiany). Wszystkie chlebki oprócz 100% żytniego wyszły mi znakomite.
Dorota, Moje Wypieki
28.01.2011 22:22 odpowiedz
Wypróbuj ten przepis: mojewypieki.blox.pl/2010/02/Ciasteczka-Be-Be.html
Gość: gość
28.01.2011 22:05 odpowiedz
chciałabym zapytać czy mogę liczyć na dodanie kiedykolwiek przez Panią przepisu na herbatniki? najzwyklejsze ciasteczka jak np. Leibniz? kocham herbatniki i moim marzeniem jest umiejętność ich pieczenia :D możliwe, że na Pani stronie jest już umieszczony przepis na podobne ciastka, ale najwidoczniej nie mogę go znaleźć. proszę o odpowiedź ;-)
28.01.2011 21:51 odpowiedz
piekny chlebek:) takie domowe pieczywo jest przepyszne:)
Gość: zuzia82_25
28.01.2011 20:41 odpowiedz
witam chleb wygląda smakowicie a co byś powiedziała na bułeczki kukurydziane? jeśli masz jakiś ciekawy przepis to czekam mam na nie wielką ochote jutro zabieram się za pieczenie karpatki pozdrawiam
Gość: kardamon.mz
28.01.2011 20:15 odpowiedz
Nawet nie wiesz jak bardzo bym chciala taki chlebus upiec...niestety,ale tutaj gdzie mieszkam zakwas nie wychodzi :-( Pozostaje mi tylko powiedziec SMACZNEGO!!!
Gość: kulawula
28.01.2011 19:58 odpowiedz
co za precyzja w podaniu przepisu :),ciekawe jak sprawuje się bulgur zamiast żyta,trzeba będzie wypróbować ów chlebek:)pozdrawiam
Dorota, Moje Wypieki
28.01.2011 19:39 odpowiedz
Chlebomaniaczka, możesz próbowac piec bez. Ja przepisów Tatter nie poprawiam, ona jest dla mnie najlepsza jesli chodzi o wypiek chleba ;-). Myślę, że możesz zastąpić, ale musiałabys je posiekać. Agnieszko, chodzi o zywy zakwas, czyli musiałbys go zacząc dokarmiać. pozdrawiam :)
Gość: chlebomaniaczka
28.01.2011 19:33 odpowiedz
Witam. Po co dodawać do chleba drożdże skoro jest zakwas? Pytam z ciekawości. Mnie się wydaje że zakwas spokojnie wystarcza i nigdy nie dodaje drożdży do chleba na zakwasie. Najwyżej dlużej sobie rośnie. Czy drożdże zmieniają strukturę chleba? Chyba chleb taki zachowuje krócej świeżość niż na samym zakwasie.

Drugie pytanie to czy łamane żyto mogę zastąpić po prostu ziarnami żyta?

pozdrawiam :) Dodam, że uwielbiam Pani wypieki, a w szczególności chleby i bułeczki. Od Pani się zaczęło... tzn. przestałam kupować chleb w piekarniach, tylko od długiego czasu sama piekę :) Stało się to moim prawdziwym hobby.
Gość: agnieszka
28.01.2011 18:19 odpowiedz
chodzi o łyżkę 'mokrego' zakwasu? czy taki kupny suchy www.bogutynmlyn.pl/go/_info/?id=3696&idc=23&page= też będzie dobry? bo zastanawiam się nad nabyciem takiego zakwasu, żeby nie "bawić się" z robieniem własnego....
Gość: bea.w.kuchni
28.01.2011 17:59 odpowiedz
Potwierdzam - to jeden z pyszniejszych chlebow jakie jadlam! Niestety aktualnie zyta lamanego chwilowo brak :/
Gość: olanguyenvan
28.01.2011 17:50 odpowiedz
ja zastępuję łamane żyto otrębami, ten chlebek robiłam juz 2 razy, jest pyyyycha!
Gość: jolus-75
28.01.2011 17:30 odpowiedz
Chlebek wyglada przepysznie tylko gdzie ja kupie to zyto lamane.No i zakwas czas zaczac :)
Gość: hanka
28.01.2011 17:22 odpowiedz
hmmmm... takie pyszności - chyba muszę się w końcu nauczyć robić zakwas...



do góry
Strona wykorzystuje pliki "cookies" (ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich użycie.     Rozumiem     Przeczytaj o ciasteczkach