Ładowanie strony

Ładowanie...

wtorek, 28 sierpnia 2007

Ciasteczka Amaretti

Amaretti to słodkie migdałowe ciasteczka, a raczej makaroniki. Ich ojczyzną jest Italia. Pieczone z ubitych białek, zmielonych migdałów, bez dodatku mąki i z likierem amaretto, dzięki któremu zyskują swój aromat; nierzadko dodaje się do nich również czekoladę lub łączy dwa ciastka za pomocą ganache, kremu maślanego lub dżemu. Tradycyjnie podaje się z deserowym winem lub likierem, jako dodatek do lodów czy - pokruszone - jako składnik innych deserów, podnoszący ich walory smakowe. Samo przygotowanie ciastek nie wymaga zbyt wiele wysiłku, udadzą się nawet poczatkującym :-). 

Składniki na około 100 ciastek:

  • 340 g zmielonych migdałów
  • 300 g cukru pudru, przesianego
  • 4 białka
  • 30 ml likieru amaretto (w zamian można dodać ekstraktu lub aromatu migdałowego)

Migdały wymieszać z przesianym cukrem pudrem.

Białka ubić na sztywno. Delikatnie wmieszać do nich zmielone migdały i cukier - powinna powstać gęsta, klejąca masa. Dodać likier i wymieszać.

Blaszkę do ciasteczek wysmarować masłem. Masę migdałową przełożyć do rękawa cukierniczego z okrągłą tylką i wyciskać na blaszkę malutkie ciasteczka (podczas pieczenia podwoją objętość); można również wykładać masę przy pomocy łyżeczki. Zwilżoną w wodzie łyżeczką przyklepywać ewentualne 'dziubki' powstałe na środku makaroników.

Piec około 15 - 20 minut w temperaturze 160ºC, do złotego brązu. Pieczone krótko - będą ciągnące i miękkie w środku; pieczone ponad 15 minut będą bardziej suche i chrupiące.

Smacznego :-).

Przepis Gino D'Acampo.

Średnia ocena: 9.2  (liczba głosów: 9)
Dodaj komentarz
Dodawanie komentarzy jest dostępne tylko dla zalogowanych użytkowników.
Login lub e-mail:   Hasło:
Komentarze (70)
Merc. profil
15.04.2015 12:26 odpowiedz
A ja proszę o kilka słów o matach do pieczenia. W poszukiwaniu teflonowej kupiłam papier teflonowy (który okazał się nieco lepszy od zwykłego papieru do pieczenia), czasem używam także maty silikonowej. Rozumiem jednak, że mata teflonowa jest trwała i podczas pieczenia ma podobne zastosowanie jak mata silikonowa? Tylko jest cieńsza, tak? Przyglądam się obrazkom w internecie i sprawdzona w akcji opinia przydałaby mi się...
Dorota, Moje Wypieki
16.04.2015 11:20 odpowiedz
Tak, mata teflonowa jest trwała (chyba do 1000 czy 2000 użyć, ja je mam cały czas od momentu zakupu ;-). Według mnie jest dużo lepsza niż silikonowa. Silikonowa wydziela specyficzny zapach podczas pieczenia, który mnie odrzuca, wypieki wychodzą na teflonowej ładniej zarumienione od spodu, na silikonowej wychodziły blade - ale to może zależeć od rodzaju silikonu i od piekarnika. Idealnie się myje, jest po prostu świetna.
Merc. profil
16.04.2015 23:45 odpowiedz
Dziękuję, to bardzo jasna wskazówka.
koalaa profil
09.04.2015 22:35 odpowiedz
Pani Doroto, przyszedł mi do głowy pewien pomysł: a gdyby tak najpierw ubić bezę i cukrem pudrem na sztywno a dopiero to tej bezy dodać migdały i likier? Może wtedy masa byłaby bardziej stabilna, jak Pani myśli? Zrobiłoby to różnicę? Przepraszam że się tak czepiłam tych ciastek, ale szukam niezawodnej metody dzięki której zawsze wyjdą idealne.
Dorota, Moje Wypieki
11.04.2015 12:43 odpowiedz
Proszę spróbować i dać znać :).
koalaa profil
15.04.2015 11:34 odpowiedz
Zrobiłam i wyszły bezy z migdałami, a nie makaroniki, więc raczej nie polecam. Natomiast do Pani przepisu dodałam trochę więcej migdałów i masa była gęstsza a ciastka się nie rozlały aż tak bardzo.
koalaa profil
08.04.2015 11:52 odpowiedz
Mnie też masa wyszła trochę za rzadka, czy myśli Pani że można dać tylko 3 białka na te proporcje, żeby się te ciasteczka trochę lepiej trzymały i nie rozpływały podczas pieczenia? Bardzo proszę o odpowiedź bo w smaku są idealne i tylko takie płaskie placki wychodzą :(
Dorota, Moje Wypieki
08.04.2015 21:00 odpowiedz
Ja używam dużych jajek, więc i białka mam więcej, ale problem może być nie w ilości białek a w ich poprawnym ubiciu. Wtedy rozlewają się podczas pieczenia. Czy zwykłe bezy udają się Pani?
koalaa profil
08.04.2015 21:06 odpowiedz
Tak, bezy już opanowałam, białka były sztywne, chyba że za długo mieszałam je z migdałami i oklapły jak przy biszkopcie? Ale nie wiem czy tu tak samo to działa.
Dorota, Moje Wypieki
08.04.2015 21:10 odpowiedz
Tak, działa w taki sam sposób. Mieszamy tylko do wymieszania, nie dłużej.
koalaa profil
08.04.2015 23:00 odpowiedz
Aha, dziękuję za podpowiedź, to pewnie tu tkwi problem :). No nic, będę próbować jeszcze raz.
Gość: mimoza
11.02.2015 16:32 odpowiedz
cukru ok.176g
białka ok. 2,3
likieru ok. 17,6 ml
Gość: gość
11.02.2015 17:15 odpowiedz
Dziękuje :)
Gość: gość
11.02.2015 18:25 odpowiedz
Dziękuje :)
Gość: gość
11.02.2015 15:56 odpowiedz
Witam,na 200g zmielonych migdałów jaka będzie proporcja reszty składników?
pozdrawiam :)
Gość: nika_j
11.02.2015 16:29 odpowiedz
Trzeba policzyć. Nie ma innej rady. :) Powodzenia.
Mari161 profil
05.01.2015 16:21 odpowiedz
Ile aromatu z migdałów dodać zamiast likieru ?
Pozdrawiam
Dorota, Moje Wypieki
05.01.2015 19:13 odpowiedz
1-1,5 łyżeczki (zależy od mocy/jakości aromatu), dodajemy go na sam koniec.
Gość: madziulka0908
29.12.2014 19:41 odpowiedz
Pycha:)juz wiecej w sklepie nie kupie:)wole zrobic sama przynajmniej wiem co jem:)
Gość: Ula
24.11.2014 14:08 odpowiedz
Witam Pani Doroto, mam dwa pytania:
1. czy migdały są blanszowane, czy ze skórką ?
2. czy zamiast zmielonych migdałów można dodać zmielone orzechy laskowe ?

Z góry dziękuję za odpowiedź, pozdrawiam.
Dorota, Moje Wypieki
24.11.2014 14:50 odpowiedz
1. Blanszowane.
2. Tak, można, ale otrzymamy inne ciasteczka :).

pozdrawiam
Gość: Ula
01.12.2014 11:07 odpowiedz
Dziękuję za odpowiedź :)
O orzechy zapytałam dlatego, gdyż w jednej z krakowskich cukierni można kupić takie ciasteczka, tylko właśnie orzechowe łączone w pary przepysznym kremem orzechowym :)

Pozdrawiam
Gość: Ewa
27.10.2014 10:20 odpowiedz
Jak dlugo mozna przechowywac takie ciasteczka?
Dorota, Moje Wypieki
28.10.2014 12:58 odpowiedz
W zamkniętej puszce, 2 tyg lub dłużej.
Gość: Gośka
26.10.2014 15:19 odpowiedz
zastanawia mnie czy można by ich użyć do tiramisu zamiast biszkoptów?

Pozdrawiam
Dorota, Moje Wypieki
26.10.2014 18:12 odpowiedz
Można, pozdrawiam :-).
DariaFromBelgium profil
22.10.2014 13:45 odpowiedz
W jednym komentarzu napisała Pani, że odkryła nową metodę w pieczeniu tych ciasteczek. Proszę podzielić się tą metodą. Mam zamiar upiec je na prezent i chce żeby wyglądały perfekcyjnie :)
Dorota, Moje Wypieki
22.10.2014 17:51 odpowiedz
Wszystko już opisałam w przepisie, powinny wyjść idealne, podobne jak na zdjęciu. Proszę najpierw spróbować upiec kilka ciasteczek, na próbę :-). 
Gość: maya
21.10.2014 20:52 odpowiedz
Uwielbiam ten blog i robiłam z niego wiele przepisów i zawsze wychodziły super, ale te ciasteczka to jakaś porazka! zrobiłam zgodnie z przepisem, co do grama, piana sztywna a ciasteczka rozlały sie jak naleśniki i tak przywarły do blachy, ze blacha nadaje się na wyrzucenie bo nie da się ich niczym oderwać...
Dorota, Moje Wypieki
21.10.2014 23:25 odpowiedz
Może migdałów było zbyt mało? Niektóre przepisy podają, że masę można formować w dłoniach. Ciasto powinno być gęste - nie może się rozlać. A może piekarnik był słabo rozgrzany?
Gość: Magdallenna
18.10.2014 14:38 odpowiedz
Ja znalazłam przepis na którym miesza się pół na pół migdały i gorzkie migdały (pestki moreli). Czy można tak zrobić?
Dorota, Moje Wypieki
19.10.2014 11:29 odpowiedz
Można, wtedy już wg tamtego przepisu.
Gość: Basia
17.10.2014 22:17 odpowiedz
A ja mam pytanie odnośnie składników. Wydawało mi się. że w przepisach na takie ciastka często pojawiały się jądra pestek moreli. Nawet kiedyś je kupiłam ale nigdy nie potrafiłam ich zastosować. To podobno one nadają ciekawy smak. Czy próbowałaś kiedyś wzbogacać takie ciastka o ten składnik?
Dorota, Moje Wypieki
19.10.2014 11:30 odpowiedz
Nie próbowałam, ale bardzo mnie zaintrygowałaś :-).
Gość: Ola
07.10.2013 07:08 odpowiedz
Właśnie wróciłam z Włoch,pycha! Mogłabym je jeść na okrągło,gdyby nie cena :) Tam kilka sztuk kosztowało 7 euro :( Na pewno wypróbuję ten przepis :)
Gość: Gg
23.09.2013 12:11 odpowiedz
Prawdziwe amarettki robi się z mąki migdalowej, białek jaj i skórki cytrynowej - wszystko w temacie :-) tylko brakuje mi proporcji ;-(
bożena76 profil
23.09.2013 12:35 odpowiedz
bez cukru? i na pewno są dobre?
tinii profil
22.02.2013 21:00 odpowiedz
Też piekłam z połowy porcji - wyszło mi 35 szt (o średnicy 4-5 cm). Wyszły bardzo dobrze. Dałam łyżeczkę aromatu migdałowego. O dziwo wcale się nie rozpłynęły jak przeważnie dzieje się z moimi ciasteczkami :)
mimoza profil
27.01.2013 21:56 odpowiedz
Znalazłam przepis na ciasteczka migdałowe (Amaretti di Oristano) w książce "Wielka kuchnia Włoch", autorstwa Antonio Piccinardi. Może będzie OK?
Gość: Ewa
17.01.2013 20:09 odpowiedz
Ja też czekam na ten zmodyfikowany przepis, bo mimo, że są pyszne to czegoś mi w nich brakuje. Moje nie wyszły za słodkie. Dodałam mielone migdały z Lidla. Wydają mi się za mało "amaretto", chyba że dodałam za mało likieru. Wyglądają ślicznie, bo użyłam rękawa (nakładanie łyżeczką skończyłam przy drugim ciasteczku).
Gość: Shasta
11.12.2012 19:57 odpowiedz
Czy te ciasteczka funkcjonują też pod nazwą "amarettini",czy są to już inne ciasteczka?
Gość: Magda098
05.11.2012 17:21 odpowiedz
czy jeżeli zastąpie cukier słodzikiem lub stevią to ciasteczka wyjdą czy nie ?
Gość: aga
03.10.2014 22:14 odpowiedz
Ja piekłam je ze stevią i wyszły pyszne :)
Gość: Koralinka51
17.10.2012 23:12 odpowiedz
Super, po raz kolejny bardzo dziękuję za cenne rady i z niecierpliwością czekam na ulepszony przepis :) Pozdrawiam
Gość: Koralinka51
15.10.2012 20:30 odpowiedz
Ciasteczka zrobiłam choć pierwsza partia wylądowała w śmietniku. Ciasto okazało się za rzadkie i wszystko zlało się w jedną, płaską breję. Dodałam więcej migdałów i poszło super, choć ciastka wyszły dość mocno płaskie. Czy powodem mogą być za mało ubite białka? Czy można przesadzić z ubijaniem? I ostatnie pytanie, czy jeśli zmniejszy się ilość cukru to ciastka nie wyjdą? W smaku są cudowne takie kruchutkie na zewnątrz i super ciągnące w środku ale są tak przeraźliwie słodkie... Pozdrawiam
Dorota, Moje Wypieki
15.10.2012 20:59 odpowiedz
Wydaje mi się, że białka były ubite zbyt słabo. Tak, można przesadzić z ubijaniem, wtedy białka będą wyglądały na zwarzone. Cukier można zmniejszyć o max 50 g. Ale powiem szczerze, że z przepisu tego nie jestem baardzo zadowolona, może wkrótce podam lepszy przepis na amaretti.
Dorota, Moje Wypieki
17.10.2014 15:04 odpowiedz
Poprawka - jestem zadowolona, po lekkiej zmianie sposobu pieczenia.
mimik3 profil
17.10.2014 15:35 odpowiedz
Muszę upiec, jak uzupełnię barek w nowe amaretto;). Ostatnio kupiłam w delikatesach amaretti i w domu dopiero zerknęłam na skład na opakowaniu. Nie było w nim ani procenta migdałów, tylko cukier, białka i...... Jądra pestek moreli,które miały nadawać ten charakterystyczny posmak. były gorzkie i obiecałam sobie, że następnym razem upiekę większą ilość sama. Nowym zdjęciem zachęciłaś mnie do tego jeszcze bardziej ;)
Dorota, Moje Wypieki
28.02.2012 10:58 odpowiedz
Tak.
Gość: bella
28.02.2012 10:51 odpowiedz
Czy zamiast migdałów można dodać drobny kokos?
Gość: JackSparrow
23.09.2011 16:40 odpowiedz
Pierwszy raz zrobiłem coś takiego w moim nowym piekarniku! Nie wygląda tak ładnie jak na zdjęciu, ale to pewnie dla tego że nie potrafię ładnie formować... kulek :). Z papieru do pieczenia made in Tesco super się odrywa, pod warunkiem, że ciasteczka są jeszcze ciepłe;).
Dorota, Moje Wypieki
27.04.2011 07:31 odpowiedz
Wysokość zależy od dobrze ubitych białek. Piekę z termoobiegiem. pozdrawiam :)
Gość: Mysza
26.04.2011 21:34 odpowiedz
Właśnie upiekłam. Z papieru do pieczenia odchodziły z łatwością. Faktycznie bardzo słodkie. Wyszły bardzo płaskie i niestety trochę je za bardzo spiekłam od spodu (nie osiągnęłam tak jednolitego koloru jak na Twoim zdjęciu). Może dasz mi jakąś wskazówkę jak ustawić piekarnik - termoobieg, grzałka dona, górna? I jak Ty to robisz, że Twoje są takie "wysokie"? Pozdrawiam!
Gość: jill5
20.03.2011 20:20 odpowiedz
Rzeczywiście z teflonowej maty odchodziły bez problemu. Ale strasznie mi się spłaszczyły podczas pieczenia i trochę zlały miejscami. W smaku dobre, chrupiące i piekielnie słodkie.
Gość: devil80
03.03.2011 20:38 odpowiedz
Mi niestety nie wyszly.Opadły i na górze były miekkie. Przykleiły się do blaszki.
Dorota, Moje Wypieki
05.10.2010 08:57 odpowiedz
Moze 1 łyżeczkę? Niedużo.
Gość: slodka.ania
04.10.2010 13:49 odpowiedz
Ile powinnam użyć aromatu migdałowego zamiast amaretto?
ps. Dorotus jestem absolutną fanką Twojego bloga :) Jest czarujący i zarażający :) Dziekuje :)
Gość: Asica
21.06.2010 08:23 odpowiedz
Witam ponownie ...
Ciastka smakowały aczkolwiek zostały zmielone na pył i po dodaniu masła stopionego miałam pyszny podkład do ciasta :D
Wszyscy byli zachwyceni tym migdałowyn smakiem :)
Dziękuje za przepis :)
Dorota, Moje Wypieki
18.06.2010 21:04 odpowiedz
Polecam kupić matę teflonową, na takie oporne ciasteczka to jedyne wybawienie ;)
Gość: Asica
18.06.2010 19:30 odpowiedz
hej
Właśnie kończe piec ciasteczka ... i nie wiem... robiłam zgodnie z przepisem ale wyglądaja jak dziwaczne biszkopty a odrywanie ich od tego papieru zajmuje mi ponad 30min!!! ;(
ale w smaku są genialne :D
Tylko pytanie co zrobiłam nie tak?? :(
Gość: Lala
24.02.2010 17:10 odpowiedz
A czy można uzyć gotowych, kupnych zmielonych migdałów, które są chyba mielone ze skórką czy trzeba obrać ze skórki i zmielić samemu?
ten blog jest wspaniały a przepisy napisane w prosty sposób. dziekuję.
Dorota, Moje Wypieki
25.12.2009 11:09 odpowiedz
Świetne są jako kruszonka do ciast :)
Gość: paskowa
24.12.2009 16:52 odpowiedz
Ja w zasadzie mam kupione takie ciasteczka bo wydawało mi się że będą nadawać się do jakiegoś przepisu, ale teraz nie wiem czy jest jakiś inny sposób wykorzystania ich poza dodaniem do lodów? Bo jakoś same są dla mnie za słodkie ;)
Gość: alex
23.12.2008 02:03 odpowiedz
mam pytanie- czy zamiast migdalow mozna uzyc masy migdalowej?
Dorota, Moje Wypieki
13.08.2008 09:09 odpowiedz
Tak, urosną, więc zostaw zapas na blaszce. Migdały są niezbędne, bo to takie właśnie makaroniki migdałowe i one nadają cały smak. pozdrawiam :)
Gość: magical.girl
31.07.2008 20:31 odpowiedz
Witam. Chciałabym się zapytać, pani Dorotko czy ciastka urosną podczas pieczenia? Już miałam taki incydent, ze ni stąd ni zowąd ciastka bez dodatku mąki i proszku do pieczenia urosły, dlatego chcę się upewnić :)
A drugie moje pytanie jest takie: czy migdały są konieczne? Czy one jakoś specjalnie zmieniają smak całego wypieku?

Pozdrawiam, Alina ;)
Gość: nougatine83
31.08.2007 07:03 odpowiedz
Dorotko, Twoja doba ma chyba 48 godzin ;)
Uwielbiam smak amaretto, więc i ciasteczka amaretti również. Pewnie kiedyś pokusze się o zrobienie.
Gość: vanilia81
29.08.2007 12:35 odpowiedz
Hehe no powiem Ci, jedziemy w czwórkę, ale mamy combi, więc damy radę (tylko upiecz coś na drogę ;) )
Dorota, Moje Wypieki
29.08.2007 08:29 odpowiedz
Vanilko, nie masz wolnego miejsca w samochodzie ...? ;)
Gość: vanilia81
29.08.2007 06:58 odpowiedz
Dziekuje za szczegółowy opis amaretti :) mam kilka przepisów z ich wykorzystaniem i zawsze musiałam je odkładać na bok, a teraz moge je upiec i już! W piatek wyjeżdżamy do Toskani na wakacje i te ciasteczka były na liscie do kupienia tam :)
29.08.2007 00:24 odpowiedz
Wyglądają na bardzo delikatne. Uwielbiam dodatek wszelkich orzechów w cieście :-)
U mnie też dzisiaj ciastka , ale nie wiem , czy zdążę wrzucić na stronę ;-)




do góry
Strona wykorzystuje pliki "cookies" (ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich użycie.     Rozumiem     Przeczytaj o ciasteczkach