Ładowanie strony
Najsłodszy blog w sieci



15 czerwca 2007

Ciasto francuskie - krok po kroku


Niniejszym obalam mit, że ciasto francuskie jest trudne do wykonania. Fakt, jest czasochłonne (łącznie z oczekiwaniem to ponad 12 godzin), ale z pewnością nie trudne.

Słowem wstępu. Sposób przygotowywania ciasta francuskiego polega na przekładaniu na przemian warstw ciasta i masła. Podczas pieczenia woda (która jest w cieście) wyparowuje i zostaje zatrzymana przez tłuszcz. Ponieważ para wodna zajmuje więcej miejsca niż woda, z której powstała, warstwy tłuszczu i ciasta oddzielają się od siebie. Ciasto rozwarstwia się na tzw. listki (stąd nazwa ciasto listkowe). Przy składaniu ciasta wprowadza sie do niego powietrze, które szukając ujścia podczas pieczenia, ułatwia rozdzielanie się warstw.

Ciasto francuskie lubi chłodniejsze temperatury podczas jego przygotowywania, woli więc pracę w kuchni chłodnej, nie ciepłej i wymaga długiego oziębiania. Można je zamrozić, podzielone na porcje (idealne na niespodziewaną wizytę gości!). Inspiracją dla mnie była moja ciastowa biblia "Desery, od najprostszych po wykwintne" Pierra Herme (skąd cytuję).

Ciasto wyszło dużo bardziej delikatne niż sklepowe, wręcz rozpływało się w ustach. Pięknie rosło w piekarniku i "rasowo" się listkowało. Jestem bardzo zadowolona z przepisu i z pewnością wrócę do niego nie raz.

Składniki na około 1 kilogram płatów ciasta:

  • 200 ml zimnej wody
  • 14 g (1 łyżka) miałkiej soli
  • 500 g dobrej jakości masła o temperaturze pokojowej
  • 150 g mąki krupczatki
  • 250 g mąki pszennej

Krok 1

Wodę wlać do szklanki, dodać sól i mieszać, aż sól się rozpuści. W rondelku roztopić 75 g masła na wolnym ogniu. Obydwie mąki wsypać do miski. Dodać posoloną wodę, roztopione masło i zagnieść ciasto.

Ciasto francuskie - krok po kroku

Krok 2

Uformować kulę, spłaszczyć dłonią, zawinąć w folię i odłożyć do lodówki na 2 godziny.

Ciasto francuskie - krok po kroku

Krok 3

Pozostałe masło pokroić na małe kawałki, włożyć do miski i utrzeć na gładką masę. Utarte masło włożyć między 2 warstwy folii spożywczej lub papieru do pieczenia. Rozwałkować na prostokąt grubości 2 cm i odłożyć do lodówki.

Ciasto francuskie - krok po kroku

Ciasto francuskie - krok po kroku

Krok 4

Ciasto wyjąć z lodówki. Stolnicę lekko oprószyć mąką, położyć ciasto i, tocząc wałek w jednym kierunku, rozwałkować na kwadratowy placek grubości około 2 cm (lub cieniej), tak by środek był grubszy niż boki. Na środku rozłożyć schłodzone masło, tak by rogi znajdowały się pośrodku boków ciasta.

Ciasto francuskie - krok po kroku

Krok 5

Rogi ciasta połączyć nad masłem, formując kopertę, i zlepić ciasto na złączeniach, aby nie wydostawało się na zewnątrz podczas wałkowania.

Ciasto francuskie - krok po kroku

Krok 6

Ciasto z masłem wewnątrz rozwałkować na prostokąt długości 3 x większej niż szerokość.

Ciasto francuskie - krok po kroku

Krok 7

Ciasto złożyć na 3 części, formując prostokąt. Odłożyć do lodówki na 2 godziny.

Ciasto francuskie - krok po kroku

Ciasto francuskie - krok po kroku

Krok 8

Ciasto wyjąć z lodówki, obrócić o 90°, rozwałkować na prostokąt, tak jak w punkcie 6. Złożyć na 3 części i wstawić do lodówki na co najmniej godzinę. W ten sposób, tocząc wałek w jednym kierunku, rozwałkowywać i składać ciasto 6 razy, za każdym razem wstawiając je do lodówki na 2 godziny. Po każdym schłodzeniu ciasto należy wałkować na stolnicy posypanej cienką warstwą mąki, aby nie przywierało.

Muszę przyznać, że nie trzymałam się sztywno wyznaczonego czasu chłodzenia. Po 4 z kolei wałkowaniu zastała mnie noc, więc dokończyłam rano :-). Nie miało to jednak wpływu na jego jakość.

Ciasto przed pieczeniem rozwałkowujemy na grubość około 3 - 5 mm, w zależności od upodobania. Pieczemy w temperaturze 200°C przez około 13 - 15 minut.

Teraz można dowolnie spożytkować przygotowane ciasto. W internecie są tysiące przepisów na rarytasy z francuskiego ciasta. Mam nadzieję, że uda mi się z czasem kilka zaprezentować :-).

Smacznego. I dużo cierpliwości życzę ;-).

Średnia ocena: 8,9  (liczba głosów: 25)

Dodaj komentarz
Pozostało znaków: 5000 
Dziękuję za zamieszczenie komentarza.
Wszystkie komentarze czytam, choć niestety, nie dam rady na wszystkie odpowiedzieć.
Zanim zamieścisz pytanie upewnij się, czy nikt nie zadał podobnego (ułatwi Ci to wyszukiwarka zamieszczona w komentarzach).
Komentarze z linkami mogą nie zostać opublikowane.
Zaloguj się, aby dodać komentarz lub skomentuj jako gość, korzystając z poniższego formularza.
Imię/nick*:
Strona WWW:
Weryfikacja antyspamowa*:
Komentarze (511)
1  2  3  4  5
agnsud profil
22.11.2017 15:00 odpowiedz
Robiłam z tego przepisu dwa lub trzy razy ale dawno i nie pamiętam dokładnie jak to było:).
Do rzeczy: przymierzam się do podwójnej porcji. Robić ze wszystkiego na raz w jednym kawałku czy łatwiej będzie robić dwa osobne kawałki (w tym samym czasie)?
W zasadzie potrzebuję podzielić podwójną porcję gotowego ciasta na dwie nierówne części (2/3 I 1/3 - w takich kawałkach zapakować bo to będą prezenty dla moich zabieganych sąsiadów :)) i dlatego probuję to przemyśleć i rozsądnie ogarnąć...
justynaBH profil
22.11.2017 15:34 odpowiedz
Agnsud po co sie meczyc dwa razy?Składaj i wałkuj wszystko razem tylko na te sama grubosc:))
Miłej pracy
agnsud profil
22.11.2017 15:46 odpowiedz
Właśnie też mi sie wydawało, że nie jest tego jakaś ogromna porcja i spokojnie wszystko rozwałkuję w jednym kawałku :)
Mama_Ika profil
06.10.2017 09:23 odpowiedz
Dzień dobry Pani Doroto. Podjęłam wyzwanie i robię ciasto francuskie, co przy trójce moich maluchów łatwe nie jest, ale dajemy radę:) Mam jednak pytanie: o 8 rano zrobiłam czwarte wałkowanie, czyli przede mną jeszcze dwa. Po czwartym nadal jednak mam w cieście wyraźne kawałki masła. Co jeśli będzie tak samo po piątym i szóstym? Zrobić 1-2 wałkowania więcej czy poleca Pani coś innego?
Dorota, Moje Wypieki
06.10.2017 11:06 odpowiedz
Może tak być, nie wałkujemy więcej razy.
Mama_Ika profil
13.10.2017 13:27 odpowiedz
Pani Doroto, bardzo dziękuję. Niestety, po czwartym wałkowaniu grudki ciasta nadal były bardzo duże- miały po kilka centymetrów. Przestraszyłam się i po piątym i szóstym wałkowaniu zrobiłam tak: rozwałkowane ciasto składałam, odwracałam o 90 stopni i takie cieplejsze wałkowałam ponownie. W efekcie otrzymałam boskie ciasto, delikatne i z milionem listków :) Pewnie się Pani przewróci jak to przeczyta :) ale grunt że ciasto wyszło wspaniałe. Powtórzyłam je trzy dni później, jednak wkład maślany chłodziłam tylko godzinę i problem się nie powtórzył- czyli pewnie moja lodówka chłodzi trochę bardziej niż standardowe. Z pierwszej porcji ciasta zrobiłam bułeczki z szynką parmeńską i Pani cudowne ciasto z twarogiem i malinami. Druga zamrożona czeka na swój czas.
Dorota, Moje Wypieki
13.10.2017 13:52 odpowiedz
Cieszę się, że wyszło :-).
Gość: Patrycja
08.05.2017 20:53 odpowiedz
Chce zrobić z ciasta francuskiego rożki z jabłkiem czy te ciasto jest dobre czy dawać sól ?pati
AseaAranion profil
07.05.2017 13:47 odpowiedz
I ja spróbowałam swoich sił w samodzielnym przygotowaniu ciasta francuskiego i rezultat wyszedł nieco rozczarowujący.

Ale od początku, wkład maślany (tourage) chłodziłam w lodówce równie długo jak ciasto, co spowodowało, że był bardzo twardy i krok 6 był trudny do wykonania. Ciasto wałkowało się dookoła masła. Zostawiłam więc je na chwilę, żeby masło nieco zmiękło, i wtedy ponowiłam wałkowanie, ale w ostateczności w cieście po przekrojeniu widoczne były gdzieniegdzie kawałeczki pokruszonego masła (a nie idealne warstwy ciasta i masła). W przepisie przydałaby się informacja, że masło i ciasto powinny mieć tę samą konsystencję/miękkość i być w podobnej (niskiej) temperaturze. Teraz wydaje mi się to oczywiste, ale podczas robienia takie nie było.
Po tym kroku praca z ciastem była czystą przyjemnością, wałkowało się bardzo łatwo. Masło nie uciekało bokami, nie wylewało się. Wykonałam łącznie 6 złożeń. Czas chłodzenia między złożeniami skróciłam do jednej godziny. Po wykonaniu ciasta podzieliłam je na pół i zamroziłam (dodam, że robiłam z połowy składników).

Dzień przed pieczeniem ciasteczek przełożyłam ciasto do lodówki i pozwoliłam mu się rozmrozić. Po przygotowaniu (rozwałkowane na grubość 3-4 mm) wstawiłam je do piekarnika nagrzanego do 200 st. C i... połowa masła wyciekła. Ciastka dosłownie smażyły się w kałużach masła. Trochę urosły, polistkowały się również, ale w smaku ciasto było nasiąknięte masłem i tłuste. Pomyślałam, że to wina ciepłej kuchni i ciepłej blachy do pieczenia. Dlatego kolejnego dnia, zanim wstawiłam ciasteczka do piekarnika, schłodziłam je w lodówce, a sam piekarnik rozgrzałam do ok. 230 st. C. I, niestety, masło również wyciekło, ale było go mniej. Ciasteczka urosły trochę większe niż poprzednia partia, ale wciąż nie było to imponujące (na zdjęciu). Były smaczniejsze i mniej tłuste niż poprzednie. (Dodatkowo, ilość soli w cieście jest zdecydowanie za duża. Zmniejszyłam ją po przeczytaniu komentarzy do 5 g na połowę składników , ale i tak ciasto było wyraźnie słone. Następnym razem dałabym 2 g soli na połowę składników).

Wyciekanie masła w piekarniku nie przytrafiło mi się nigdy z kupnym ciastem francuskim. Mam kilka pomysłów, co mogło być przyczyną porażki. Mogło to być spowodowane błędem ze zbyt twardym wkładem maślanym i widocznym drobniutkimi kawałeczkami masła w cieście, które miały zbyt dużą objętość, żeby równo odparować i zaczęły się wytapiać. Druga przyczyna to zbyt słabo rozgrzany piekarnik, ale nawet po podwyższeniu temperatury masło wyciekało nadal. A trzecia, zbyt duża ilość masła w stosunku do mąki w przepisie. W wielu przepisach, które widziałam, masła było o 50-100 g mniej niż mąki. Jednak nie wiem, czy to by miało aż tak krytyczny wpływ. Czy ktoś bardziej doświadczony potrafiłby mi doradzić, jak w przyszłości uniknąć takiej sytuacji i co mogło być przyczyną wyciekania masła?

Podsumowując ten przydługi wywód, mogę się pochwalić, że wykonałam własnymi rękami ciasto francuskie. Faktycznie nie było ono bardzo pracochłonne ani też bardzo trudne. Jednak efekt nie wynagrodził trudu włożonego w wykonanie i nie jestem pewna, czy podejmę się zrobienia go jeszcze kiedyś.
Gość: Karo
24.03.2017 22:56 odpowiedz
Po raz pierwszy coś komentuję, ale po prostu muszę. Otóż kończę właśnie szkołę we Francji, gdzie uczę się zawodu "patissier" i tutaj zrobienie ciasta francuskiego, czyli tak naprawdę la pate feuilletee, to podstawa. Nigdy nie słyszałam żeby to ciasto robiło się 12 godzin! Robię je co najmniej raz w tygodniu w szkole na zajęciach praktycznych, zaczynamy o 8.00 i przed południem ciasto jest gotowe do pieczenia. Nie rozumiem kompletnie tych modyfikacji. Jeżeli ktoś jest zainteresowany jak naprawdę zrobić to ciasto profesjonalnie (w czerwcu będę mieć stosowny dyplom, więc myślę że mogę mówić o profesjonalnym przygotowaniu ciasta) to służę stosownymi informacjami

25.03.2017 11:41 odpowiedz
to swietnie! Ja jestem zainteresowana juz teraz!
Pamietaj jednak, ze odbiorcami tegoż bloga w wiekszosci jestesmy my - proste baby od mielonego i rosołu, nie mamy nic wspolnego z profesjonalnym cukiernictwem, pieczemy w domu dla bliskich bo to kochamy, dlatego Dorota podaje nam receptury do odtworzenia w domu w łatwy sposob. Ponadto przepis jest od Herme, Jego nie pytamy czemu robił ciasto 12 h bo... nie wypada ;)
Gość: Karo
27.03.2017 09:39 odpowiedz
No wiem, wiem, my też na zajęciach oglądamy czasem filmy w których występuje Herme opowiadający o maestrii zawodu... :) Naprawdę nie wiem skąd te 12 godzin, ale też nie widziałam polskiej wersji książki. Nieważne. No więc na zajęciach praktycznych pracuję z 5 różnymi osobami, profesjonalnymi cukiernikami. Czasem trochę te ich przepisy się różnią, ale ogólne zasady pozostają te same. Przede wszystkim: trzeba ZAWSZE pracować z ciastem które jest bardzo dobrze schłodzone, masło które wkładamy do środka musi mieć tę sama temperaturę co ciasto, ale musi być giętkie, elastyczne. Czyli bierzemy schłodzone masło, owijamy w papier do pieczenia i "ubijamy" wałkiem do pieczenia (my tak robimy na zajęciach, 15 osób tłucze w masło w tym samym czasie, niezła jazda). Kolejna sprawa, przy wyrabianiu ciasta nie należy go mieszać zbyt mocno i zbyt długo, tylko tyle żeby się składniki połączyły. No i jeszcze kwestia masła. Tutaj istnieje specjalne masło do robienia "tourage", czyli to masło które wkłada się do środka (także do croissantów), ono jest o mniejszej zawartości wody. Ale nawet we Francji można je kupić tylko w sklepach dla profesjonalistów, więc ja w domu też robię ze zwykłym masłem. I teraz zawijanie ciasta, każde takie zawijanie to 1 tour (1 kolejka, tura). Można zrobić tour simple (tura prosta) lub tour double (tura podwójna). Zasada jest taka że trzeba zrobić między 5 a 6 tour. My robimy 1 raz 1 tour simple + 1 tour double, schładzamy ciasto i powtarzamy to samo, co daje nam 5 rund. Tyle wystarczy.
A teraz przepis:
500 g mąki (zwykłej 45, albo pól na pól 45 i 55)
10 g soli
150 g masła (zwykłego, nie prosto z lodówki, o temperaturze pokojowej)
220 g bardzo zimnej wody
plus
masło tourage (do włożenia do środka) 250 g
Z mąki wymieszanej z solą zrobić kopczyk (fontannę), wlać wodę do środka, dodać miękkie masło w kawałkach, wymieszać krotko, do połączenia składników. Można to zrobić w mikserze z hakiem, ale też mieszać krótko. Ciasto uformować w kulę, naciąć w krzyż na górze, zawinąć w folie i do lodówki, a najlepiej najpierw do zamrażalnika na 5-10 minut a potem do lodówki na minimum 20 minut. W tym czasie przygotować masło tourage. Położyć je na papierze do pieczenia, zawinąć w kwadrat lub prostokąt i rozbić wałkiem do pożądanej wielkości. Teraz wyciągamy z lodówki ciasto, podsypujemy delikatnie mąką i rozwałkujemy na prostokąt 1 raz dłuższy niż kawałek masła, o szerokości takiej samej jak szerokość kawałka masła. Wkładamy masło i zaklejamy w cieście. I od razu robimy 2 tury: jedną prostą, jedną podwójną, obojętnie w jakiej kolejności. Tura prosta polega na złożeniu ciasta na 3, tura podwójna na złożeniu na 3 i jeszcze na pół (postaram się załączyć rysunek). Za każdym razem przy nowej turze trzeba obrócić ciasto żeby wałkować w odwrotnym kierunku, czyli złożenie musi być z boku. Wkładamy ciasto do zamrażalnika na trochę i potem do lodówki na 20-30 minut. Wyciągamy i robimy to samo: 1 runda prosta, 1 runda podwójna. Chłodzimy. Wyciągamy i rozwałkowujemy na prostokąt o wymiarach 60 na 40 cm. I możemy od razu używać, o ile ciasto jest chłodne, jeżeli nie trzeba schłodzić.
Gość: Karo
27.03.2017 10:12 odpowiedz
Zapomniałam dodać, że ta tura podwójna liczy się jak 1,5 prostej, czyli jak zrobimy 2 razy 1 prostą i 1 podwójna to mamy jak 5 prostych
27.03.2017 13:21 odpowiedz
dzięki! Przy najblizszej wolnej niedzieli wypróbuję Twój przepis!
Gość: Karo
27.03.2017 14:06 odpowiedz
[IMG]http://i64.tinypic.com/sbsk5y.gif[/IMG]

Tak wygląda składanie ciasta na 3 - tour simple, czyli tura prosta
Gość: Karo
27.03.2017 17:36 odpowiedz
[IMG]http://i68.tinypic.com/11t8t47.jpg[/IMG]
No i na zakończenie tura podwójna, ciasto składa się z dwóch stron do środka tak żeby się stykało. Potem całość składa się na pół
Dorota, Moje Wypieki
27.03.2017 18:07 odpowiedz
Niestety, nie widzę tych zdjęć po kliknięciu na link. Może zalogujesz się na blogu i dodasz tutaj zdjęcia?
karsie profil
27.03.2017 22:18 odpowiedz
No dobrze, a więc jeszcze raz:)
Tour double
karsie profil
27.03.2017 22:23 odpowiedz
I ponownie tour simple (to zdaje się jest to samo co w przepisie Doroty). Tyle tylko że robiąc same tour simple trzeba ich zrobić 5 albo 6, a łącząc pojedyncze z podwójnymi oszczędzamy sporo na czasie
Gość: dramat francuski
21.02.2017 16:14 odpowiedz
Czy jest sens kontynuować prace po 6 kroku jeśli masło wychodzi dosłownie wszędzie a rozwałkowanie ciasta na prostokąt długość=3xszerokośc wydaje się niemożliwe? Ciasto i masło było idealnie schłodzone i złożone w kopertę jak w przepisie.
Dorota, Moje Wypieki
22.02.2017 22:37 odpowiedz
Jak najbardziej jest sens. Proszę schłodzić mocno i kontynuować wałkowanie.
Gość: olgbad
26.07.2017 19:35 odpowiedz
Ja posypywałam lekko mąką te miejsca, gdzie mi masło prześwitywało i to działało, dało się wałkować dalej. :)
Gość: Ala
26.01.2017 09:20 odpowiedz
Witam :D Jestem w trakcie robienia ciasta i martwi mnie jego konsystencja. Trudno go porządnie rozwałkować. Tak powinno być, czy zrobiłam coś źle?
Dorota, Moje Wypieki
26.01.2017 11:22 odpowiedz
Nie miałam tego problemu.
agnsud profil
07.01.2017 19:26 odpowiedz
A jakby otagować przepis "ciasto francuskie"? Hihihi, szukałam go tam, bo mi się to wydawało oczywiste :)
Dorota, Moje Wypieki
08.01.2017 13:47 odpowiedz
Ok :).
AnitaP profil
05.01.2017 19:47 odpowiedz
Witam, czy przed samym pieczeniem trzeba ocieplić ciasto ?
Dorota, Moje Wypieki
05.01.2017 20:38 odpowiedz
Jeśli ciasto jest pieczone w blaszce (na jej rozmiar) można to zrobić. Inaczej nie ma potrzeby.
Gość: Maria
29.12.2016 12:34 odpowiedz
Dzień dobry, mąż dostał w prezencie książkę autorstwa Alain Ducasse z francuskimi deserami. Zabrał się ochoczo do produkcji ciasta francuskiego.W przepisie do ok. 600g mąki należy dodać aż 23g proszku do pieczenia. Zdrowy rozsądek podpowiada, że to nie może być dobry przepis, co Pani o tym myśli?
Dorota, Moje Wypieki
29.12.2016 21:47 odpowiedz
Do francuskiego nie dodaje się proszku. Coś nie tak :/.
Dodam jeszcze, że tutaj jest przepis jego autorstwa na puff pastry i nie ma w nim proszku.
Gość: Maria
30.12.2016 22:52 odpowiedz
Dziękuję za odpowiedź. Robimy jeszcze raz, tym razem z Pani przepisu :-)Marzą nam się prawdziwe croissanty:-)
Gość: Izu
22.12.2016 02:09 odpowiedz
Witam , czy chodzi o to, żeby ciasto po prostu rozwałkować i znowu w takiej samej postaci (zwinięte) jak wcześniej włożyć je do lodówki ?
Gość: Ciekawska
20.12.2016 23:19 odpowiedz
Czy masło ucieramy mikserem, czy może wystarczy drewniana łyżka? Z góry dziękuję za odpowiedź :)
Dorota, Moje Wypieki
20.12.2016 23:52 odpowiedz
Można drewnianą kulą.
Gość: Danula
07.12.2016 21:20 odpowiedz
Pani Dorotko, czy ucieranie masła jest konieczne? Może wystarczy miękkie masełko uformować i schłodzić...
Dorota, Moje Wypieki
08.12.2016 10:09 odpowiedz
Można.
Gość: Agnieszka
23.11.2016 17:22 odpowiedz
Witam serdecznie. Mam pytanie odnośnie walkowarki kitchenaid, czy mogę walkowac to ciasto wałkowarka, i co zrobić żeby się ono nie przyklejalo do rolek walkujacych??? Robiłam to ciasto kilka razy i zawsze wychodziło świetne (walkujac ręcznie) ,ale od czasu kiedy zachorowała na kręgosłup, każdy wysiłek kończy się na pogotowiu, stąd też moje pytanie na temat walkowarki.Pozdrawiam serdecznie.
Dorota, Moje Wypieki
24.11.2016 01:14 odpowiedz
Nie próbowałam wałkować w niej francuskiego. Aby się nie kleiło trzeba podsypać mocniej mąką, ale nie wiem, czy to nie będzie dla ciasta za dużo, ciężko mi powiedzieć. Może kolejnym razm wypróbuję.
pozdrawiam
martaki profil
17.09.2016 22:05 odpowiedz
Odważyłam się i zrobiłam. Bałam się że nie wyjdzie, bo podczas wałkowania zdarzało się że wychodziło masło, ale ciasto wyszło super. Następnym razem dam troszkę mniej soli, ale poza tym jest idealne. Upiekło się pięknie, na złoto, bardzo wyrosło ale o to mi chodziło. Z połowy upiekłam zwykle ciasteczka z cukrem, jutro zagospodaruję drugą połowę, jeszcze nie wiem co zrobię ale już wiem że cokolwiek by to nie było będzie pyszne. Nie ma porównania do najlepszego ciasta kupnego, a w sumie nie jest trudne w wykonaniu. Dziękuję Pani Doroto za wspaniałe przepisy. Będę miała dylemat za miesiąc na 4te urodziny synka co upiec...

Wiktoria1 profil
10.09.2016 13:01 odpowiedz
Absolutnie najlepsze ciasto francuskie, bez porównania z kupnym. Mimo długiego oczekiwania, naprawdę warto zrobić je samemu. Z połowy ciasta zrobiłam Millefeuille, a drugą zamroziłam. :-)
10.09.2016 13:57 odpowiedz
nielada sztuka! brawo! :)
Wiktoria1 profil
10.09.2016 20:44 odpowiedz
Dziękuję. ;-)
bożena76 profil
11.09.2016 14:33 odpowiedz
Cudne Ci wyszło :-) a powiedz robiłaś zgodnie z przepisem czy zmniejszałaś ilość soli ?
Wiktoria1 profil
11.09.2016 16:15 odpowiedz
Tak, zmniejszyłam ilość soli do 3/4 łyżki.
Dziękuję za miłe słowa. :-)
Muffingabi profil
21.07.2016 10:10 odpowiedz
Pani Dorota będę robic kremówki poszukuje przepisu na budyn w którym gotuje sie masło bądź margaryny i nie ma mąki ziemniaczanej.
Czyli budyń naszych babć. Zna moze pani taki przepis lub jest gdzies na blogu a ja sie do niego nie dokopalam
anka1309 profil
22.02.2016 01:56 odpowiedz
dzieki za odpowiedz, jak wyciaglam po pierwszym schlodzeniu to wiedzialam,ze napewno musi byc owiniete folia bo troszke przyschlo ale nastepne skladania wszystko zakrylo,
anka1309 profil
21.02.2016 17:45 odpowiedz
wlasnie walkuje ciasto francuskie i jestem na 7 jak mam wlozyc ciasto do lodowki to juz nie obwijam folia,tak?ja nie zawinelam
agnsud profil
21.02.2016 18:04 odpowiedz
Zawiń koniecznie, inaczej wyschnie
szeroka profil
17.02.2016 16:34 odpowiedz
Pani Doroto, chce zrobic ciasto francuskie i w zwiazku z tym mam kilka pytan. 1. Czy maka powinna byc chlebowa czy tez tortowa? 2. Czy kula uformowana z ciasta (jeszcze bez masla) moze lezec w lodowce dluzej? Chce rozpoczac prace z ciastem rano i kontynuowac po ok. 5 h. Pozdrawiam i dziekuje!
Dorota, Moje Wypieki
17.02.2016 19:44 odpowiedz
1. Mąka jak w przepisie. Zwykła i krupczatka (jesli jest do niej dostęp). 
2. Lepiej nie. Nie wiem, czy po 5 godzinach będzie ok. Chyba pozostało po prostu spróbować :-).
pozdrawiam!
 
marajoshi profil
13.02.2016 14:42 odpowiedz
Czy ilość masła można zmniejszyć do 300 g?
Dorota, Moje Wypieki
13.02.2016 18:01 odpowiedz
Nie, za duża redukcja. Spróbowałabym do 400 g.
Ola_vegan profil
19.01.2016 13:53 odpowiedz
Witam :)
mam pytanie, z racji tego, że jestem weganką :) czy w przepisie masło można zamienić np. na olej kokosowy?
Z góry dziękuję za odpowiedź :)
Dorota, Moje Wypieki
20.01.2016 10:41 odpowiedz
Niestety, nie można.
Lev.Tiger profil
06.03.2016 02:14 odpowiedz
'Kupne' jest często z margaryną.
Wiolka84 profil
18.01.2016 10:33 odpowiedz
Witam.Przepis świetny,wyszło mi pyszne,choć ciut za tłuste.Może dlatego,że masło mocno zwiększyło swoją objętość podczas ucierania?
Kaysa profil
17.01.2016 00:39 odpowiedz
Świetny przepis, ciasto wyszło pyszne, pięknie się zlistkowało i wyrosło pod same niebiosa ;) Mam teraz sporo wolnego czasu, więc robiłam zgodnie z zaleceniami czasowymi, jedyne co lekko zmodyfikowałam to ilość masła (450 g), nieco mniej soli i zastąpiłam krupczatkę mąką pełnoziarnistą. Polecam dokładne przeczytanie przepisu, bo większość zadanych tu pytań ewidentnie wynika z lenistwa i braku umiejętności czytania ze zrozumieniem. Jeszcze raz dziękuję za przepis i pozdrawiam.
kasia_jantar profil
29.11.2015 14:50 odpowiedz
Zrobiłam rogaliki z różą z pani przepisu. Ciasto wyszło bardzo dobre (dałam mniej masła niż w przepisie ok. 400 g oraz soli), jak podrosło w piekarniku to włączyłam pod koniec tzw. termoobieg.
Rudamy profil
27.11.2015 22:55 odpowiedz
ciasto nie rośnie:( i jest mokre w środku a w związku z tym ciężkie... pyszne, nie powiem (dodałam łyżeczkę a nie łyżkę soli, ale poza tym dokładnie trzymałam się przepisu), ale niestety do kremówki się nie nada:( za ciężkie - przez to, że tak jakby mokre w środku... co zrobiłam źle....?
Dorota, Moje Wypieki
28.11.2015 11:09 odpowiedz
Czy jednak nie wałkowałaś zbyt wiele razy?
Rudamy profil
28.11.2015 11:17 odpowiedz
myślę, że nie - 6-7 razy, tak jak w przepisie...
Dorota, Moje Wypieki
28.11.2015 11:37 odpowiedz
Nie wiem, czemu... może temp. była zbyt niska? Włożyłaś do mocno rozgrzanego piekarnika?
Rudamy profil
28.11.2015 12:58 odpowiedz
tak, tak jak w przepisie. i nie wypływało mi masło tak jak innym i w ogole. Tak jak pisałam: ciasto jest pyszne, i myślę, że do np rożków z jabłkami czy coś świetnie by się nadało. Tylko na kremówkę jak bym je położyła, to chyba by ją przygniotło...
Rudamy profil
27.11.2015 10:11 odpowiedz
Dziękuję za odpowiedź:) wieczorem dam znać jak poszło;)
Rudamy profil
27.11.2015 09:41 odpowiedz
wałkuję wałkuję, ale masło jest cały czas widoczne pod ciastem/między warstwami - tak ma być? To dopiero 4te wałkowanie, czy to masło się" wwałkuje" w ciasto czy zostaną grudki? Jaki powinien być efekt końcowy? I czy można składać i wałkować więcej razy? Np po to, żeby nie było grudek masła? Bardzo proszę o odpowiedź...
Dorota, Moje Wypieki
27.11.2015 10:10 odpowiedz
Masło zawsze będzie prześwitywać przez warstwy ciasta. Ono podczas pieczenia się topi i tworzy te charakterystyczne listki w cieście. Mam nadzieję, że masło się nie 'wwałkuje' w ciasto. Nie można składać i wałkować więcej razy. Jeśli tylko prześwituje, ale nie pęka i nie wypływa bokiem - wszystko jest ok!
Rudamy profil
20.11.2015 19:12 odpowiedz
Dorotko wybacz jesli to pytanie juz padlo, albo nie umiem czytac, ale na jaka ilosc ciasta- jakiej mniej wiecej wielkosci wychodzi blat ciasta po rozwalkowaniu? Chcialabym zrobic i zamrozic ale nie wiem na ile porcji podzielic. Chce uzyc tego ciasta do kremowki(pyyycha;) bo mi zarzucono, ze uzylam kupnego;)
Dorota, Moje Wypieki
20.11.2015 22:42 odpowiedz
Niestety, nie pamiętam... jak rozwałkujesz na grubość 5 mm, wtedy będziesz już wiedziała, na ile porcji podzielić.
pozdrawiam!
zaba12 profil
20.10.2015 22:54 odpowiedz
A czy krupczatka to nie semulina czy polenta?
Mogę użyć semuliny zamiast krupczatki?
Dzięki z góry!
Dorota, Moje Wypieki
21.10.2015 18:16 odpowiedz
To nie jest to samo. Lepiej użyć po prostu zwykłej mąki :).
pozdrawiam
mc_moofin profil
04.10.2015 10:26 odpowiedz
Jaka szkoda, że większość osób nie czyta dokładnie przepisów... Zmniejszyłoby to ilość zadawanych pytań o 80%! W związku z tym przeglądanie komentarzy w celu zapoznania się z opiniami i uwagami osób które mają już za sobą próbę jest żmudne i męczące.

Co do samego przepisu: przygotowanie tego ciasta jest tak proste i wdzięczne, że aż nie chciało się kończyć. Wręcz niemożliwe wydają mi się jakiekolwiek wpadki... W efekt końcowy wierzę ze spokojem ponieważ moje ciasto w całości powędrowało do zamrażarki - pieczone będzie we Francji. Ot, tak... Postanowiłam zaskoczyć Francuzów ;)
agrest84 profil
02.10.2015 22:21 odpowiedz
chciałam spytać o sposób zamrażania ciasta. czy lepiej zamrozić go po kroku nr 8 - czyli w postaci grubego prostokątnego bloku ciasta, czy też może takie rozwałkowane na cienko? jeśli rozwałkowane, to lepiej pokroić na mniejsze płaty ciasta i rozdzielić kilka warstw papierem, czy też zwinąć w rulon?
Dorota, Moje Wypieki
03.10.2015 10:58 odpowiedz
Jak Tobie wygodniej :). Rozwałkowane, jak piszesz, trzeba rodzielić papierem.
martynafasolka profil
22.07.2015 15:59 odpowiedz
Nie wiem jakim cudem, ale za pierwszym razem jak wałkowałam to masło wypłynęło mi z ciasta.
Dorota, Moje Wypieki
22.07.2015 23:02 odpowiedz
Masło było zbyt ciepłe (zbyt krótko schładzane) lub w kuchni było zbyt ciepło lub wszystko trwało zbyt długo i masło zdążyło się ocieplić :).
Natsumi96 profil
16.07.2015 20:24 odpowiedz
Bardzo proszę o odpowiedź i przepraszam, że zawracam głowę.
Natsumi96 profil
16.07.2015 15:42 odpowiedz
Przepraszam, nie jestem pewna jednej rzeczy. W punkcie 8. jest napisane: "W ten sposób, tocząc wałek w jednym kierunku, rozwałkowywać i składać ciasto 6 razy, za każdym razem wstawiając je do lodówki na 2 godziny". Ale czy po każdym wyjęciu z lodówki trzeba je przekręcać o 90 stopni?
Dorota, Moje Wypieki
17.07.2015 13:18 odpowiedz
Tak.
Justyna 8 profil
23.04.2015 10:41 odpowiedz
Przepis jest absolutnie genialny.
Zamiast mąki krupczatki dodałam pszenna razową (1 szklankę) i zwykłą pszenną. Robione wg. przepisu z małymi uchybieniami np. wałkowanie co 1 h, lub 45 min, czasami co 2h, jak wypadło. I produkt ostateczny to rogaliki z masą makową - ANIELSKIE. Ciasto niemal potraja swoją objętość. A najpiękniejsze jest to, że bez dodatku proszku i drożdży.
Moje pierwsze podejście do ciasta francuskiego - wałkowałam po mrożeniu w zamrażarce przez 1h lub 30 min ( żeby przyspieszyć), a potem bez odstępów na chłodzenie. Również wyszło dobre, ale warto trzymać się przepisu dla osiągnięcia TAKICH efektów jak mi się udało za drugim razem!
Aha, i jeśli ma być na słodkie wypieki, to może zamiast łyżeczki soli dam pół.
E w e l a profil
16.03.2015 19:21 odpowiedz
Przepyszne! Przepis jest fantastyczny, jedyne co zmieniłam to ilość soli.Robi się je fantastycznie, wyrasta pięknie. Polecam.
E w e l a profil
06.03.2015 23:34 odpowiedz
Wbrew pozorom robienie tego ciasta to przyjemność . Kolejne wałkowania zajmują chwilę.Zrolowane na pergaminie czekają na swoją kolej w zamrażarce. Z kremówką i syropem klonowym powinno być pysznie. Wrażenia smakowe opiszę gdy tylko u upiekę te wielowarstowe cuda:)
Gość: Gocha Gospocha
22.02.2015 19:12 odpowiedz
Mam przepis duzo prostszy .Przepis sprawdzony ,pieke ciasto francuskie takie od lat.Tak wiec:2,5 szklanki maki wyrabiamy z 2 zoltkami i zimna woda do konsystencji jak ciasto na pierogi ,walkujemy na placek na ktory wykladamy ciasto zagniecione z 1,5 szklanki maki i kostki masla.skladamy na 3 jak walkujemy i chowamy do lodowki na ok 15 min .powtorzyc czynnosc 3-4 razy .Potem mozna piwc platy ,lub ciasteczka w temp 180 stpni koniecznie z termoobiegiem.Smacznego
Gość: Asia
17.01.2015 11:54 odpowiedz
Witam, chyba jednak ciasto mi nie wyjdzie ponieważ już w pierwszej fazie nie jest tak elastyczne jak Twoje. Poprostu się rozwarstwia, czego może być za mało masła czy wody?
Dorota, Moje Wypieki
17.01.2015 11:58 odpowiedz
Postępowałaś zgodnie z przepisem - dokładna waga produktów? Może jest zbyt krótko wyrabiane?
Gość: Asia
17.01.2015 12:31 odpowiedz
Tak. Zastanawiam się czy to nie wina masła bo u mnie nie ma tak czystego masła jak w Polsce i była z odrobina oleju rzepakowego. No zobaczymy co bedzie. Następnym razem przywiozę masło z Polski.
Mon_belier profil
12.01.2015 12:34 odpowiedz
Pani Doroto, ile mniej więcej powinno się zużyć mąki do podypywania? Ciasto zrobiłam wczoraj dzisiaj rano upieeklam pierwsza partie i po wyjęciu z piekarnika ciasto podplywalo masłem:( urosło i było smaczne ale jak dla mnie za tluste. Ciastka piekłam na kamieniu do pizzy w 220stopniach wiec to raczej nie winna zbyt małej temperatury. Wałkuje na blacie kamiennym ciasto wiec nie przywiera i nie wymaga dużo maki podczas wałkowania stąd przypuszczam ze mogłam użyć za mało maki ...
Pozdrawiam, Paulina
Dorota, Moje Wypieki
12.01.2015 13:35 odpowiedz
Ciasto nie wymaga podsypywania mąki lub bardzo mało; jedyne co można zrobić kolejnym razem to zmniejszyć ilość masła. Masło było prawdziwe, prawda? Nie mix z olejem?
pozdrawiam
Gość: Mon_belier
12.01.2015 16:44 odpowiedz
Tak - najprawdziwsza jakie znalazłam w sklepie;)
Dziękuje za odpowiedz:)
Gość: Kasia
23.12.2014 15:51 odpowiedz
Jaki jest odpowiednik maki krupczatki w uk?
Dorota, Moje Wypieki
23.12.2014 20:12 odpowiedz
Nie spotkałam się z taką mąką w UK.
Gość: magda
06.11.2014 13:34 odpowiedz
Ja również życzę Pani cierpliwości, ponieważ zadaję pytanie już pod trzecim przepisem, ale jednocześnie za nią dziękuję, bo już dwukrotnie mi Pani pomogła. Pora na pytanie: czy masło można zastąpić olejem? :) Do tej pory, w innych przepisach się to udawało, lecz coś mi mówi, że chyba nie tym razem... ;) Pozdrawiam!
Dorota, Moje Wypieki
06.11.2014 21:35 odpowiedz
Niestety nie można ;-). 
pozdrawiam!
sloneczko085 profil
27.10.2014 18:10 odpowiedz
Witaj Dorotko, mam pewne pytanko odnośnie własnie powyższego przepisu na ciasto francuskie. Czy z dodatkiem maki krupczatki ciasto jest lepsze? a jaka różnica będzie jak dodam samą mąkę pszenną?
Dorota, Moje Wypieki
28.10.2014 12:18 odpowiedz
Nic się nie stanie, jesli dodasz samej mąki pszennej. Krupczatka to sugestia autora przepisu.
Gość: viola
26.10.2014 20:50 odpowiedz
Witam. Jak długo można przechowywać takie ciasto?
wendy profil
07.10.2014 08:34 odpowiedz
Bardzo przyjemny przepis, w oryginale jest ocet, więc dodałam jego odrobinę, co nie wpłynelo na smak lub zapach. Ciasto wyszło doskonale elastyczne, nic nie wypłynęło i wspaniale się rozwarstwiło. Dziekuje Pani Doris :)
tarnina profil
03.10.2014 23:32 odpowiedz
Dzisiaj zgodnie z planem zrobiłam wytrawne palmiery ,smakowały wspaniale zauważyłam,że podczas pieczenia z ciasta wytapia się masło, czy to jest norma? czy coś nie tak z tym moim ciastem,poprzednio też spód był mokry ale częściowo brałam to na karb mokrych jabłek .Ponieważ w tym cieście jest sporo masła uznałam to za normalne ,proszę o odpowiedź czy tak się dzieje z tym ciastem podczas pieczenia czy coś mi nie wyszło ?
Dorota, Moje Wypieki
04.10.2014 11:00 odpowiedz
Nie powinno tak być. Może być tłusta blacha, ale masło nie powinno wypływać. Nie wiem, może piekarnik był słabo rozgrzany? 
tarnina profil
04.10.2014 11:48 odpowiedz
Dziękuję za podpowiedź,może faktycznie słabo rozgrzany piekarnik,nie miało to jednak wpływu na smak ciasta, na pewno będę z tego przepisu korzystała, jeszcze raz dziękuję i pozdrawiam.Mam jeszcze jedno pytanie czy robiłaś kiedykolwiek kokosanki,pamiętam takie robione przed laty, ciasto było biszkoptowe,krojone na niewielkie prostokąty,oblane czekoladą i obtoczone w wiórkach kokosowych,bardzo smaczne,niestety przepis mi zginął i nie bardzo udaje mi się go odtworzyć.
Dorota, Moje Wypieki
04.10.2014 11:49 odpowiedz
Niestety, nie robiłam..
ineska profil
04.10.2014 20:08 odpowiedz
nie przypominam sobie, bym kiedykolwiek jadła to ciasto/ciastka w wersji biszkoptowej, my lubimy takie, jak u Doroty http://www.mojewypieki.com/przepis/kostka-kokosowa
pzdr
aga
tarnina profil
07.10.2014 09:53
Dziękuję za podpowiedź ale ja daaaaaaawno temu robiłam biszkoptowe, muszę wypróbować obie wersje,bo znalazłam w internecie wersję biszkoptową ze sporym dodatkiem mąki ziemniaczanej.Kokosanki za komuny to był,, hicior,,, dzieci je uwielbiały. Pozdrawiam.
Gość: ineska
07.10.2014 10:58
nie tylko dzieci:P
tarnina profil
01.10.2014 18:18 odpowiedz
Witam,kilka dni temu znalazłam Twój przepis na ciasto francuskie.Nigdy nie robiłam a mam sporo lat i namiętnie ,,pichcę,,,również nie kupowałam, bo nie uznaję chemii w kuchni a nikt mi nie wmówi,że akurat w gotowym cieście francuskim jej nie ma.Dzisiaj zakończyłam 2 dniowy cykl produkcji ciasta, z którego zrobiłam palmiery cynamonowe z dodatkiem jabłek ( startych ), wyszły mi może ciut za duże ale smak niepowtarzalny,pycha.Miały jedną zasadniczą wadę,było ich za mało. Bardzo podoba mi się Twój sposób składania tych ciasteczek bo większość przepisów proponuje zawijać do środka.Ciasto podzieliłam na 3 części, jedną zamroziłam a z drugiej zrobię palmiery wytrawne z szynką długo dojrzewającą, serem, pomidorami suszonymi, ziołami. Bardzo dobry przepis, faktycznie łatwy tylko czasochłonny ale tak jak napisałaś cierpliwość popłaca. Pozdrawiam serdecznie.
Gość: paulinaskoczek
29.09.2014 09:04 odpowiedz
Dziękuję Pani bardzo za odpowiedź. Śledzę Pani bloga już jakiś czas i w sumie dzięki Pani zafascynowałam się pieczeniem. Dzisiaj będę piec jakieś ciasteczka z tegoż właśnie ciasta francuskiego, zobaczymy jak wyjdą. Pozdrawiam!
Gość: paulinaskoczek
28.09.2014 18:38 odpowiedz
Chciałam zapytać co się stanie jeśli walkowalam nie tylko w jednym kierunku (z góry na dół) ale też w poprzek bo ciasto było bardzo wąskie. Czy ciasto nie wyjdzie? Nie będzie się odpowiednio rozwarstwialo podczas pieczenia? Bardzo proszę o odpowiedź.
Dorota, Moje Wypieki
28.09.2014 23:21 odpowiedz
Myślę, że mimo to się uda, nie martw się :-).
Joannasia profil
13.09.2014 12:39 odpowiedz
Podołałam wyzwaniu :), wyszło bardzo smaczne, ale też dość sycące i ciężkie. Następnym razem dodałabym mniej soli i może mniej masła. Nie wiem czy tak można ;)Ciasto jest łatwe, ale czasochłonne. Idealne na kilkudniowy deszcz za oknem ;)
Gość: MAJKA
03.09.2014 17:29 odpowiedz
czy mozna je mrozic i przechowywac w lodowce jesli tak to jak dlugo
Dorota, Moje Wypieki
04.09.2014 10:36 odpowiedz
W lodówce do 3 dni, w zamrażarce do 1 miesiaca.
Gość: Basia95
25.08.2014 23:23 odpowiedz
Zrobiłam rożki z jabłkami we własnym cieście francuskim z tego przepisu i moja Mama powiedziała, że jeszcze tak dobrego ciasta francuskiego w życiu nie jadła. Gorąco polecam!
Gość: INKA
25.07.2014 11:59 odpowiedz
Zrobiłam sama ciasto francuskie, lecz między dwoma ostatnimi wałkowaniami czekałam tylko godzinę. Rogaliki cynamonowe, które potem zrobiłam wyszły bardzo pyszne, o niebo lepsze od tych z opakowania ze sklepu.
Tutaj zdjęcia: http://www.kreatinka.czerwonakredka.pl/przepisy/22/Ciasto-francuskie-z-13-porcji.html
kocqr99 profil
30.06.2014 09:33 odpowiedz
Podczas wałkowania zapomniałam się i wałkowałam 7 razy. Czy coś się stanie ?
Dorota, Moje Wypieki
30.06.2014 09:50 odpowiedz
Nie, na pewno nic z tego powodu :).
kocqr99 profil
30.06.2014 12:06 odpowiedz
Bardzo dziękuję na odpowiedź:).
Gość: Kinga
13.06.2014 18:44 odpowiedz
Chciałabym upiec croissanty wieloziarniste, w jaki sposób zmienić proporcje mąki i jaką najlepiej zastosować?
Dorota, Moje Wypieki
13.06.2014 18:54 odpowiedz
Croissanty piecze się z innego ciasta - z dodatkiem drożdży, nie z ciasta francuskiego, proszę zobacz tutaj. Nie piekłam nigdy wcześniej z mąki pełnoziarnistej, ale spróbowałabym zastąpić połowę mąki pszennej w przepisie mąką pszenną razową.
Gość: Kinga
13.06.2014 19:18 odpowiedz
dziękuję za odpowiedź, spróbowałam dzisiaj kupnego i tak mnie naszło aby poszukać przepisu, ale nigdzie nie znalazłam, czy dodanie do ciasta dodatków typu siemię lniane i innych będzie miało jakiś większy wpływ na jego wyrabianie czy lepiej tylko posypać po wierzchu?
Dorota, Moje Wypieki
13.06.2014 19:32 odpowiedz
Będzie miało bardzo duży wpływ. Siemię chłonie wodę i ciasto może być zbyt suche. Lepiej posypać.
Lev.Tiger profil
06.03.2016 02:26 odpowiedz
A jakby posypać ale 'od środka', przed zwinięciem?
Dorota, Moje Wypieki
06.03.2016 10:28
Podczas wałkowania i tak zostanie wchłonięte przez ciasto.
Lev.Tiger profil
06.03.2016 17:56 odpowiedz
Miałam na myśli przed zawinięciem croissantów, tzn., zamiast nadzienia, posypać trójkąt ciasta przed uformowaniem rogalika.
Gość: krst78
04.06.2014 18:55 odpowiedz
prosty przepis na francuskie ciasto .... dodaję 3 składniki : mąkę 650 masło i piwo
może być bezalkoholowe ... 15 min ugniatania, 10 min w zamrażarce, i wałkowane porcelanowym wałkiem ( ważna temperatura wałka) potem pergamin, blacha i piekarnik tak naprawdę nie ważne jest wałkowanie 5 krotne a spulchniach w postaci piwa ... tak robimy sobie parówki w cieście, faworki etc ...
wendy profil
07.10.2014 08:39 odpowiedz
a masło? Ciasto franc. zawiera masło obowiązkowo.
Gość: Muffinka
28.05.2014 21:24 odpowiedz
Nie piekłam jeszcze nigdy ciasta francuskiego, zawsze kupowałam w Lidlu. Podobno wykonanie jest bardzo trudne i wszyscy mnie do tego zniechęcają. Mówią, że nawet wybitni kucharze mają z nimi problemy. I jeśli będę je piec, i mi nie wyjdzie, to... no, nie będzie zbyt fajnie. Czy mogłabyś powiedzieć, na co trzeba szczególnie uważać w przepisie? I, czy to prawda, że do lodówki wystarczy 20 minut? Byłoby fajnie, ale nie chcę schrzanić ciasta. Poza tym, co rozumiesz pod pojęciem ,,dobrej jakości masło''? Jaki byś poleciła?
I jeszcze jedno: czy krupczatkę można zastąpić ,,zwykłą'' mąką pszenną?
Dużoooo tego :) Liczę na szybką odpowiedź :D
Dorota, Moje Wypieki
29.05.2014 11:12 odpowiedz
Masło 82% tłuszczu. Proszę trzymać się przepisu i będzie dobrze :).
Tak, krupczatkę można zastąpić mąką pszenną.
Gość: krst78
04.06.2014 19:05 odpowiedz
nigdy masła nie top w rodlu, a po prostu je zagniataj lub wałkuj- jestem kucharzem dla swojej dość mocno wybrebnej rodzinki której podbienie jest nieco francuskie ;-)

masło: dobre jest w tesco od Makłowicza ( nie reklama!) ale każde które ma pow. 80% sprawdzone mam od Lidla po Bezdomkę ale te z Tesco jest naprawdę dobre jakościowo

mąka 650 - najlepsza do tego typu ciast

jak robić ciasto ? organoleptycznie mało kto pisze ale wilgotność pomieszczenia ma duże znaczenie i nie ma idealnego przepisu a wprawa

jeśli ciasto jest aksamitne w dotyku jest dobre
Gość: Malino
13.05.2014 18:20 odpowiedz
Jacques Pepin mowi, ze do chłodzenia miedzy poszczególnymi walkowaniami wystarczy 20min, ale jest to konieczne minimum ;)
Gość: asd
03.05.2014 11:39 odpowiedz
jestem w trakcie wykonania, mam pytanko odnośnie końcowego wałkowania, tego na "cienko", już przed przystąpieniem do robienia rogalików. Czy wtedy mogę wałkować ciasto dowolnie ? tzn. we wszystkich kierunkach
Dorota, Moje Wypieki
03.05.2014 11:41 odpowiedz
Tak.
Gość: Schab
22.04.2014 14:10 odpowiedz
Uznałam, że spróbuję zrobić bezglutenowe ciasto francuskie (znajomy ma celiakię). Użyłam do tego mieszanki mąk bezglutenowych i już widzę, że ciasto nie wyjdzie. Jest mało sprężyste. Wcześniej robiłam zwykłe na mące pszennej i wyszło świetne. Zobaczymy co będzie z tego po 12 godzinach :)
Karuś profil
25.03.2015 21:36 odpowiedz
Bardzo ciężko jest zrobić nawet zwykłe ciasto drożdżowe bez glutenu, a co dopiero francuskie. Żadnego przepisu jeszcze nie widziałam niestety. Marne szanse :(
bo-do profil
27.05.2015 15:06 odpowiedz
Dziękuję za komentarz, dzięki temu poddałam się już na wstępie. A może jednak komuś się udało zrobić z mąk bezglutenowych?
Gość: niewiadoma
05.04.2014 15:58 odpowiedz
przecież ciasto francuskie zawiera mąkę pszenną to jak może być bez glutenowe?
Dorota, Moje Wypieki
05.04.2014 22:32 odpowiedz
A kto napisał, że jest?
Maddy77 profil
23.03.2014 17:56 odpowiedz
przyznaje sie ,ze dzielo nie moje a mojego mezusia :) Przepyszne!!!!
Gość: basia
22.03.2014 18:28 odpowiedz
Zaczelam robic ciasto i postanowilam ze zamiast w lodowce bede chlodzic w zamrazalniku zeby bylo szybciej. Trzymalam je tam ok 25 minut i po rozwalkowanou zauwazylam ze maslo zaczelo sie jakby keuszyc (tzn powstaly grudki pod ciastem) bo chyba sie za mocno schlodzilo. Ale nie bylo zamarzniete. Czyto wplynie na jakos ciasta? Czy musze zaczynac od poczatku?
Dorota, Moje Wypieki
23.03.2014 11:32 odpowiedz
Czy uzyłaś prawdziwego masła? Nie zaczynałabym od początku.
Gość: Duduś
19.03.2014 19:59 odpowiedz
Może to głupie pytanie, ale dla mnie ważna jest odpowiedź. To pieczenie tego ciasta ma się odbywać przed zrobieniem go na, w moim rzypadku rogaliki, czy od razu po wyjęciu z lodówki mam je zrobić i wtedy upiec?
Czorcik profil
28.03.2014 12:35 odpowiedz
Nie wiem czy dobrze zrozumiałam Twoje pytanie :) ale.... wyjmujesz ciasto z lodówki, jak się ociepli do temperatury pokojowej( nie kurczy się tak mocno wtedy) wycinasz/formujesz z niego co chcesz upiec( w tym przypadku rozwałkowujesz i lepisz rogaliki) i już tak przygotowane wkładasz w celu upieczenia do nagrzanego piekarnika.
Gość: marysia62-pl
14.03.2014 19:46 odpowiedz
Baaaaaaaardzo pracochłonne,na pewno bardzo dobre.Może ktoś zdradzi gdzie w Polsce kupić ciasto francuskie z masłem,szukam już od dawna i niestety,nie znalazłam,w Tesko,Lidll,Stokrotka,Biedronka,Topaz,i w innych sklepach,nie ma .
Gość: Paweł
18.03.2014 22:44 odpowiedz
Też się naszukałem gotowego ciasta francuskiego na maśle. Jedyne jakie znalazłem można kupić w Makro. Na pewno jeszcze gdzieś można takie kupić, ale nie wiem. W każdym razie na pewno to nie jedyny sklep. Jest tam chyba w stałej sprzedaży, bo zawsze leży w zamrażarce. Kilka razy kupiłem i jest chyba najlepsze spośród tych zwykłych, które można kupić w innych sklepach. Faktycznie jest robione na maśle, bo podczas pieczenia po mieszkaniu rozchodzi się niesamowity zapach masła. Niestety, jest ono znacznie droższe niż te wszędzie dostępne. W opakowaniu jest 500 g ciasta do samodzielnego wałkowania. Kupuję je do robienia vol au vent z ragout z kurczaka z pieczarkami. Smak całości jest obłędny, ale danie jest bardzo pracochłonne. W niedługim czasie przymierzam się do zrobienia własnego ciasta z przepisu powyżej.
Gość: marysia62-pl
20.03.2014 20:06 odpowiedz
Dziękuję za podpowiedż.Szkoda ,ale u nas nie ma Makro.
c..kate profil
15.10.2014 22:35 odpowiedz
gotowe mrożone ciasto na maśle od Bliklego (czy jak to się pisze) można kupić w Carrefourze. Koszt ok 12 zł za 500 g
Gość: rodentie
29.11.2016 21:59 odpowiedz
Czy ktoś miał szansę dostać to na maśle w którymś sklepie w UK??
Dorota, Moje Wypieki
30.11.2016 09:54 odpowiedz
Nie szukaj w pl sklepie, dostaniesz bardzo dobre w Tesco (w lodówkach), chyba nawet 2 różnych firm.
Cathleen profil
19.03.2014 08:37 odpowiedz
Gotowe mrożone ciasto francuskie na maśle "Bikle" dostepne w marketach Carrefour. Polecam tam zajrzeć i szukać w wysokich zamrażalkach. Swego czasu sama sie sporo nachodziłam nim udało mi się zakupić. Powodzenia:) Pozdrawiam!
dmdm profil
29.03.2014 16:58 odpowiedz
Biklego jest w Almie
Gość: bax
21.02.2014 13:09 odpowiedz
Ciasto francuskie składa się na cztery a nie na trzy wałkuje cztery razy.
Gość: kasiulaa
09.02.2014 20:48 odpowiedz
idealnie mi wyszło chociaż mam 14 lat:)
Gość: Tygrysek
08.02.2014 11:04 odpowiedz
Wyszło mi ciasto, pięknie się rozwarstwiło:) Dałam mniej masła i mniej soli. Rogaliki są przepyszne, bez porównania do kupnego ciasta, są bardziej maślane :)
Gość: zosia21
05.02.2014 22:01 odpowiedz
jak dla mnie za duzo zachodu, lepiej kupić gotowe w sklepie, ale podziwiam osoby, ktorym się chce robić to ciasto :)
Gość: maja
31.01.2014 15:06 odpowiedz
Wczoraj zakończyłam produkcję ciasta francuskiego. Robione było przez dwa dni zgodnie z recepturą i technologią podaną w MW. Z części uformowałam ciasteczka posypałam cukrem kandyzowanym i zaczęłam obserwować pieczenie. Cudnie rosły potem zaczęło się wytapiać masło. W efekcie z każdego ciasteczka o wym. 5x5 cm otrzymałam mały kąsek o wymiarach 1,5x1,5 cm. Nie wyszło .Zrobię jeszcze raz to ciasto ale nie chcę popełnić ponownie błędu. Może coś zrobiłam źle. gdzieś zrobiłam błąd. Czy ktoś może miał podobne doświadczenie? Proszę help me.
Gość: ayolea
28.01.2014 11:11 odpowiedz
czy trzeba dodawać masło rozpuszczona czy można od razy wałkować mrożone?
kruszysia profil
28.01.2014 14:41 odpowiedz
ayoleo,
powyższy przepis przewiduje
a) roztopienie 75 g masła dodawanego do ciasta (krok 1)
b) utarcie 425 g masła stanowiącego "wkład" (od kroku 3)

Pozdrowienia
Gość: iwona87
23.01.2014 15:27 odpowiedz
a czy takie ciasto można zamrażać?
Dorota, Moje Wypieki
23.01.2014 20:30 odpowiedz
Tak.
Gość: Ania
12.01.2014 12:04 odpowiedz
Super ciasto.
Wałkowałam co godzinę i zmniejszyłam ilość masła do 350g masła i wyszło rewelacyjne.
Gość: depralinka
04.01.2014 15:34 odpowiedz
Ciasto strasznie mi wyrosło - za bardzo. Co może być przyczyną? Ktoś ma pomysł?
Dorota, Moje Wypieki
04.01.2014 15:38 odpowiedz
Zbyt grubo było rozwałkowane lub nie obciążyłaś ciasta? /zalezy do jakiego przepisu było uzywane/.
Gość: Rafał
21.12.2013 14:27 odpowiedz
Bardzo ciekawy przepis, zrobiłem dokładnie wg przepisu i wyszło świetnie. Wiele czasu potrzeba ale efekt zachwycił wszystkich w domu. Pozdrawiam
Lulu profil
13.12.2013 00:20 odpowiedz
No i ja popełniłam to ciasto. Doskonałe wyszło, chyba nigdy w żadnej cukierni tak delikatnie nie smakowało. A pracy nie ma aż tak dużo. Ja się nie trzymałam sztywno, zostawiłam tez na noc w lodówce po 3 wałkowaniu- no problem. Podzieliłam ciasto na 3 części, dwie zamroziłam, a trzecią spożytkowałam od razu:-)
Gość: Anetka
09.12.2013 21:46 odpowiedz
Ciasto przepyszne!
Rzeczywiście trochę z tym ciastem pracy ale się opłaca:)
anna.s.1 profil
18.11.2013 23:00 odpowiedz
Dziekuje za przepis, ciasto robi sie bardzo fajnie i smakuje oblednie ;)
Mam tylko pytanie, jak dlugo mozne przechowywac ciasto w lodowce bez mrozenia ?
Robilam ciasto w sobote i oczywiscie odrazu byly pyszne buleczki. 2 kawalki ciasta zamrozilam ale kiedy mezowi zachcialo sie w poniedzialek buleczki to jednak trzeba bylo poczekac 3-4 godzinki az bedzie gotowe do klejenia, a to juz nastala nocka..
Zastanawiam sie ile mozna je trzymac bez mrozenia, tak jak zachce sie bulke to siup i gotowa;)))
Mozna tez prosic o przepis na jakies bulki badz rogaliki z czekolada? Uwielbiamy te z teco w uk ale nie bardzo wiem jak je formowac i jak przygotowac czekolade do nich a tymbardziej piec.. Jesli jest szansa na podpowiedz to bardzo prosze ;) dziekuje ;)
Dorota, Moje Wypieki
19.11.2013 13:06 odpowiedz
Myślę, że bez mrożenia niedługo można przechowywać. To jednak masło i może się po kilku dniach zacząć psuć. Ciasto francuskie ze sklepu, takie na masle, tez nie ma długiej przydatnosci do spozycia. Rogaliki z czekoladą - wystarczy owinąć w rogalik cienkie kawałki czekolady.
agnsud profil
15.12.2015 02:05 odpowiedz
Nurtuje mnie ten problem: wszak masło ma na ogół kilkutygodniowy okres przydatności do spożycia, nie psuje się w kilka dni. Podczas robienia tego ciasta nie zachodzą (chyba) skomplikowane procesy fizyczno-chemiczne, które by je zmieniało. Czy nie można przyjąć, że ciasto w lodówce (dobrze zabezpieczone i przed wysychaniem, i przed wilgocią) możemy przechowywać do daty ważności masła, z którego jest zrobione? Może ktoś rzuci więcej światła na tę sprawę?
Dorota, Moje Wypieki
15.12.2015 22:30 odpowiedz
Nigdy się z tym nie spotkałam... z taką długą możliwością przechowywania ciasta franc. w lodówce.
Gość: kaaat
15.11.2013 18:28 odpowiedz
Pani Dorotko, mam pytanie odnośnie pieczenia ciasta. Czy podczas pieczenia można otwierać piekarnik?? chciałam zrobić kremówkę z Pani przepisu z własnoręcznie robionym ciastem. W związku z tym czy jest jakiś specjalny sposób pieczenia tego ciasta na kremówkę??
Dorota, Moje Wypieki
15.11.2013 18:34 odpowiedz
Można otwierać, często tak robię, by przekłuć ciasto, które zbyt mocno rośnie. Odnośnie pieczenia ciasta do kremówki, należy postępować wg przepisu zawartego pod kremówką, ciasto trzeba często przekłuwać, nie może byc zbyt wysokie.
Gość: mad'
31.10.2013 23:56 odpowiedz
Pani Doroto, mam 3 pytania:
1. czy ciasto gorzej się rozwarstwia, jeśli podczas wałkowania pękają brzegi?
2. czy to normalne, że po którymś wałkowaniu masło jest widoczne jako pojedyncze, rozsiane gdzieniegdzie grudki?
3. czy jedno mniej lub jedno więcej wałkowanie wpływa znacząco na jakość ciasta?
Pozdrawiam ;)
agataj22 profil
06.10.2013 14:41 odpowiedz
Co mam zrobić jeśli wszędzie wychodzi mi masło? Czy mimo to mogę podsypać mąką i dalej wałkować? Jest jeszcze jakaś szansa, że wyjdzie? Bardzo proszę o szybką odpowiedź.
Dorota, Moje Wypieki
06.10.2013 15:12 odpowiedz
Schłodzić, porzadnie. Jak masło będzie twarde nie będzie tak wychodziło bokami. Podsypać i kontunuować prace, wyjdzie :).
agataj22 profil
06.10.2013 15:32 odpowiedz
Bardzo dziękuję za szybką odpowiedź ;)
dagua profil
25.07.2013 11:30 odpowiedz
DAŁAM RADĘ!
Robiąc z połowy składników ciasto przed połączeniem z masłem wyszło mi baardzo twarde, ciężko było je nawet zagiąć bez łamania. Jednak z każdym następnym wałkowaniem szło odrobinę lepiej. Oczywiście mi nowicjuszce robiły się dziury z wychodzącym masłem, ale wpychałam je paluchami i zasłaniałam ciastem. Właśnie z kawałeczka gotowego ciasta zrobiłam parę rogalików z marmoladą. Wydaje się bardziej tłuste niż kupne ale jest kruchutkie i pięknie się rozwarstwia. Tylko objętości nie nabiera aż tak dużej. To pewnie kwestia wprawy, napewno będę robić je częściej!
Gość: Aleksandrossa
13.07.2013 23:08 odpowiedz
Dziś akurat robiłam ciasto ze sklepu...
Jakoś nigdy jeszcze nie myślałam o tym, żeby zrobić sama...
Ale jak przeczytałam ten przepis to kurcze, nie wydaje się to trudne ;)
następnym razem spróbuję swoich sił i na pewno dam znać jak wyszło :D
Gość: Independent
13.07.2013 17:05 odpowiedz
Dziękuję bardzo za odpowiedź. Ten blog jest naprawdę super, bardzo często szukam na nim słodkich inspiracji:)
Gość: Independent
12.07.2013 16:16 odpowiedz
Mam zapewne dziwne pytanie. Co To znaczy obrót o 90o? Czy mam ciasto przekręcić w pozycji leżącej, czy leżące podnieść jednym bokiem do góry i wałkować spłaszczając? Chciałam też spytać, czy ciasto można cały czas wałkować między arkuszami papieru do pieczenia, bez podsypywania mąką? Bardzo proszę o odpowiedź, bo jutro chcę zabrać się za ciasto, a nie wiem jak z tym obrotem?
Dorota, Moje Wypieki
13.07.2013 11:03 odpowiedz
Obrót w pozycji leżącej. Można wałkować pomiędzy papierem lub folią.
Gość: Zuza
28.06.2013 17:10 odpowiedz
Czy ten przepis był ostatnio zmieniany? Czas chłodzenia był chyba 1h lodówka 30min zamrażarka
POLECAM ;)
Dorota, Moje Wypieki
28.06.2013 19:54 odpowiedz
Nie zmieniałam.
Karola_98 profil
17.05.2013 11:09 odpowiedz
Świetny przepis, nie było żadnych problemów przy robieniu ciasta i wyszło idealne:)
la-dame-de-trefle profil
29.04.2013 09:03 odpowiedz
Fantastyczny przepis! :) Co prawda, u mnie bardzo często ciasto się rwało przy wałkowaniu i wychodziło na zewnątrz masło (chyba za mocno naciskałam wałkiem ;)) ale bez problemu posypywałam dziury mąką i wałkowałam dalej :). Ciasto wyszło i tak wspaniale ;D
Gość: necia
24.04.2013 21:30 odpowiedz
UDAŁO SIĘ! Ciasto pięknie się rozwarstwiło
1  2  3  4  5




Strona wykorzystuje pliki "cookies" (ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich użycie.     Rozumiem     Przeczytaj o ciasteczkach