Ładowanie strony

Najsłodszy blog w sieci
Ładowanie...


poniedziałek, 20 lutego 2012

Ciasto imbirowo - piernikowe z orzechami pekan i lekko solonym sosem karmelowym

Połączenie słonych orzechów pekan z karmelem, do tego leciutka pianka śmietankowa z bardzo bogatym acz delikatnym ciastem imbirowym - kto by się nie skusił po takim opisie? Choć ciasto jest typowo jesienne, nic nie stoi na przeszkodzie, by wypróbować je (jeszcze) tej zimy. Warte jest pracy w nie włożonej oraz wykorzystania dużej ilości składników. Smakuje naprawdę wielu osobom, choć trzeba lubić takie piernikowe klimaty. Ciasto jest dość spore, wysokie, może uchodzić za dostojny tort... Bożenko, dziękuję za przepis! :-)

Składniki na ciasto:

  • 2,5 szklanki mąki pszennej
  • 1,5 łyżeczki przyprawy korzennej do piernika
  • 1 łyżeczka sody oczyszczonej
  • pół łyżeczki soli
  • 1/3 szklanki posiekanego kandyzowanego imbiru
  • 1 szklanka jasnego cukru brązowego
  • 165 g masła
  • 2 duże jajka
  • 3/4 szklanki gorącej wody
  • 2/3 szklanki jasnej melasy*

Wszystkie składniki powinny być w temperaturze pokojowej.

Pierwsze 5 składników, czyli mąkę pszenną, przyprawę korzenną, sodę oczyszczoną, sól i imbir umieścić w malakserze. Miksować do momentu, aż imbir będzie dokładnie zmielony, około 1 minuty. Odłożyć.

W misie miksera utrzeć masło z cukrem do otrzymania jasnej i puszystej masy maślanej. Wbijać jajka, jedno po drugim, miksując po każdym dodaniu.

W miseczce wymieszać melasę z gorącą wodą. Na zmianę z odłożonymi wcześniej składnikami suchymi dodawać ją do masy maślanej, miksując tylko do połączenia się składników.

Dwie formy o średnicy 23 cm wyłożyć papierem do pieczenia. Pomiędzy nie równo rozdzielić przygotowane ciasto.

Piec w temperaturze 175°C przez 30 - 32 minuty lub do tzw. suchego patyczka. Wyjąć z piekarnika, wystudzić.

Orzechy pekan w syropie klonowym:

  • 3/4 szklanki orzechów pekan, podpieczonych
  • 1/4 szklanki syropu klonowego
  • odrobina soli (np. fleur de sel)

Na stolnicy rozścielić folię aluminiową.

W garnuszku wymieszać orzechy pekan i syrop klonowy. Podgrzewać, mieszając, do zagotowania. Gotować przez około 2 - 3 minuty, aż syrop prawie się wygotuje, a jego gęsta warstwa będzie pokrywała orzechy. Orzechy wyłożyć na folię, widelcem oddzielić od siebie. Oprószyć lekko solą. Pozostawić do wystudzenia na godzinę.

Orzechy warto przygotować już dzień wcześniej.

Solony sos karmelowy:

  • 55 g masła
  • pół szklanki jasnego, brązowego cukru
  • 3/4 szklanki śmietany kremówki 30% lub 36%
  • 1/8 łyżeczki soli

W małym garnuszku roztopić masło. Wsypać cukier, wymieszać i zagotować. Gotować przez 2 - 3 minuty, aż cukier się rozpuści, a całość zgęstnieje. Powoli wlewać śmietankę, mieszając często i gotując około 3 minut do zgęstnienia. Ilość sosu powinna się zredukować do 1 szklanki.

Sos można zrobić do 7 dni wcześniej; przechowywać pod przykryciem w lodówce.

Masa śmietankowa do przełożenia:

  • 1 i 1/3 szklanki crème fraîche, schłodzonej
  • 1 i 1/3 szklanki kremówki 36%, schłodzonej (w UK polecam tutaj użyć double cream)
  • pół szklanki jasnego brązowego cukru (nie demerara)
  • 6 łyżek cukru pudru**

Wszystkie składniki włożyć do naczynia i ubić (mikserem z końcówką do ubijania białek) na gęstą, sztywną masę.

Wykonanie

Na paterę wyłożyć jeden blat ciasta. Na niego wyłożyć 1/3 kremu śmietankowego, polać 3 łyżkami sosu karmelowego. Przykryć drugim blatem ciasta. Pozostały krem rozsmarować na wierzch i boki ciasta. Wierzch ozdobić 3 łyżkami sosu karmelowego, z boków przykleić orzechy pekan. Schłodzić.

Podawać z dodatkowym sosem karmelowym.

* zastąpiłam melasą połączoną z golden syrupem w proporcji pół na pół

** warto zredukować ilość cukru w masie śmietankowej

Smacznego :-).

Ciasto imbirowo - piernikowe z orzechami pekan i lekko solonym sosem karmelowym

Ciasto imbirowo - piernikowe z orzechami pekan i lekko solonym sosem karmelowym

Źródło inspiracji - magazyn 'Bon Appétit'.

Średnia ocena: 8.3  (liczba głosów: 3)

Dodaj komentarz
Pozostało znaków: 5000 
Dziękuję za zamieszczenie komentarza.
Wszystkie komentarze czytam, choć niestety, nie dam rady na wszystkie odpowiedzieć.
Zanim zamieścisz pytanie upewnij się, czy nikt nie zadał podobnego (ułatwi Ci to wyszukiwarka zamieszczona w komentarzach).
Komentarze z linkami mogą nie zostać opublikowane.
Zaloguj się, aby dodać komentarz lub skomentuj jako gość, korzystając z poniższego formularza.
Imię/nick*:
Strona WWW:
Weryfikacja antyspamowa*:
Komentarze (106)
Roxanne profil
20.12.2016 01:29 odpowiedz
Pytanie bardziej ogólne: słyszałam o musie jabłkowym jako zastępniku jajek, co o ty sądzisz, czy to może mieć jakieś dodatkowe walory smakowe, próbowałaś tego i czy można to stosować zawsze (no może kiedy nie rozdziela się jajek?) ? Pozdrawiam
Dorota, Moje Wypieki
20.12.2016 11:17 odpowiedz
Niestety, nie pomogę, nigdy nie zastępuję jajek w przepisie.
pozdrawiam
pannahollyblue profil
22.03.2016 12:45 odpowiedz
Czy dla fanów imbiru ( szczególnie kandyzowanego) i orzechów można wprowadzić mini zmiany i blaty naponczować amaretto z wódką, do ciasta dodać troszke mielonych orzechów a kandyzowany imbir dodatkowo wyłozy do środka c na krem ?

Pozdrawiam
Dorota, Moje Wypieki
22.03.2016 23:02 odpowiedz
Tak, mielone orzechy tylko zamiast takiej samej częsci mąki do ciasta i nie za dużo ich, by ciasto nie było zbyt tłuste.
pozdrawiam
izomorfia3 profil
05.12.2015 10:07 odpowiedz
I przekrój by nie było ,że nawet w ogóle niepodobne do tego co widać u Dorotki na zdjęciu ;)
Dorota, Moje Wypieki
05.12.2015 23:18 odpowiedz
Brawo, śliczne :).
izomorfia3 profil
05.12.2015 10:05 odpowiedz
Ciasto robiło mi się błyskawicznie !
Wszystko zgodnie z przepisem ,krok po kroku wychodziło idealnie...
Miałam w domu wszystkie składniki prócz crème fraîche oczywiście ,którą zastąpiłam gęsta śmietana 18 % ubiłam kremówkę dodałam mascarpone i ciut brązowego cukru tylko -ciasto jest słodkie dlatego do kremu tylko taka ilość cukru jest wystarczająca…
Orzechy w syropie klonowym wyłożyłam na zwykłą deskę (odradzam folię to będzie dramat przy ściąganiu:) odchodziły idealnie po podważeniu zwykłym nożem...
Nie mam 2 takich samych foremek (a nawet jakbym miała to tak bym musiała piec na 2 różnych poziomach,bo mi nie wejdą naraz na 1 ) więc piekłam 1 ciasto po drugim;wykładałam nowy papier ,wylewałam ciasto i wyszło idealnie!Mięciutkie bardzo,choć w smaku najbardziej wyczuwalna jest melasa(dałam z trzciny cukrowej na pół z golden syrupem);przyprawę piernikową trzeba jednak dać całą.
W smaku pyszne,bardzo sycące...jako iż duch świąteczny już jest ze mną,sezon przepisów na ten czas uważam za rozpoczęty z pełnym sukcesem! :D
Aga Mars profil
05.12.2015 10:57 odpowiedz
Wyglada wspaniale i zachecajaco :D
olaolka profil
10.11.2015 11:30 odpowiedz
Czy ta creme fraiche mozna kupic w PL ? Czy mozna ja zastapic mascarpone ? dziekuje.
// Elements/ads_google_adexchange/ad_336x280_3.ctp
Miriam profil
31.07.2015 10:24 odpowiedz
Nie znalazlam w komentarzach. Chcialam zapytac czy surowe ciasto jest bardzo geste, czy moze lejace sie? Z gory dziekuje!
Dorota, Moje Wypieki
31.07.2015 11:41 odpowiedz
Niestety, dokładnie już nie pamiętam.
izomorfia3 profil
05.12.2015 10:09 odpowiedz
Ani mocno gęste,ani lejąca woda ...
Struktura piernika...
Gość: K.
21.12.2014 17:06 odpowiedz
Czy kandyzowany imbir mogę zastąpić świeżym, startym? I wtedy dać go tyle samo, czy jakoś zmienić ilość?
Dorota, Moje Wypieki
22.12.2014 01:15 odpowiedz
Do smaku, może 2 -3 cm wystraczy zetrzeć? Trzeba skosztować surowego ciasta, nie piekłam ze świeżym ;-).
Gość: latii
19.12.2014 18:14 odpowiedz
Witam raz jeszcze, czy da sie to ciasto upiec na duzą blachę?
Dorota, Moje Wypieki
19.12.2014 22:38 odpowiedz
Pewnie, ilość składników nalezy przeliczyć na swoją blaszkę.
Gość: latii
18.12.2014 12:27 odpowiedz
Czy mozna pominąć melasę?
Dorota, Moje Wypieki
18.12.2014 23:27 odpowiedz
Mozna zastąpić ją miodem, nie można nic w to miejsce nie dodawać.
Gość: Małgorzata
16.12.2014 15:37 odpowiedz
Czy można zastąpić syrop klonowy i jasną melasę syropem z agawy (a przynajmniej jasną melasę)?
// Elements/ads_google_adexchange/ad_336x280_mobile.ctp
Dorota, Moje Wypieki
16.12.2014 19:29 odpowiedz
Tak.
dragonfly profil
21.11.2014 12:18 odpowiedz
Czym można zastąpić creme fraiche?
Dorota, Moje Wypieki
21.11.2014 15:36 odpowiedz
Kwaśną śmietaną, gęstą i jak najbardziej tłustą, inaczej krem będzie zbyt rzadki.
weronika.pawlus profil
23.12.2015 10:44 odpowiedz
witam
czy nada się śmietana 18 % czy lepsza bedzie ta 30 % ?
Dorota, Moje Wypieki
23.12.2015 16:40 odpowiedz
Lepsza byłaby kwaśna 30%. Ale może być gęsta 18%.
Gość: Bo
01.01.2014 12:30 odpowiedz
Bardzo dobry tort! Zastanawiałam się długo, czy jest sens robić go z tym imbirem i czy nie smakuje jak zwykły piernik, ale jego smak jest wyjątkowy na tyle, że nie trzeba go nawet ponczować alkoholem, a i tak jest wyrazisty. :) Nie wiem, co się stało, że sos karmelowy musiałam dłużej odgotowywać, bo był bardzo rzadki, ale ostatecznie też wyszedł przepyszny. I rzeczywiście można do kremu spokojnie dodać połowę cukru. ;) Właściwie poddałam się tylko przy orzechach i po prostu powkładałam solone pistacje. Całość była pyszna, ostra i z charakterem, na pewno powtórzę. :)
Gość: Matisia
12.12.2013 00:15 odpowiedz
Bardzo dziękuję za odpowiedź :)
Gość: Matisia
10.12.2013 23:48 odpowiedz
Pani Dorotko, a ja mam pytanie (może trochę głupie), ale nie wiem w jaki sposób mam podpiec orzechy pekan. Na patelni, czy w piekarniku? Jeśli tak, to ile czasu i w jakiej temperaturze je podpiekać? Bardzo proszę o odpowiedź.
Dorota, Moje Wypieki
11.12.2013 23:46 odpowiedz
Najszybciej na suchej patelni, czesto mieszając. Lub 190 stopni do zrumienienia, mieszając.
bożena76 profil
08.12.2013 18:40 odpowiedz
Ciasto troszkę "napaciane",ale gwarantuje,że pyszne :)))
bożena76 profil
08.12.2013 18:36 odpowiedz
Zrobiłam to ciasto "na wodzie;)"i wyszło mi przepyszne ciasto piernikowe,az do tej pory nie moge uwierzyć(degustatorzy również) ,ze z takich składników i bez miodu wyszło takie fajne ciacho.Kandyzowany imbir zastapiłam mielonymi migdałami,dodałam za to mielonego imbiru,kardamonu i cynamonu.No i mnie bardziej smakowało bez warstwy smietanowej,jakoś nie bardzo mi tu pasuje taka delikatna przy tym raczej ścisłym cieście;) Jednak to tylko moja opinia:) Kolejnym razem zrobię z cienka warstwą śmietanową tylko na wierzchu lub z polewą czekoladową,ale koniecznie z tym sosikiem do polewania bo to zestawienie jest rewelacyjne,no i orzeszki tez są bezbłędne;) Zdecydowanie polecam ten przepis:)
Gomez profil
14.11.2013 10:33 odpowiedz
Droga Dorotko,
to ciasto kusi mnie od dawna a słonawy karmel to już nawet czuję na podniebieniu :) i nie mogę się doczekać. Mam jednak pytanie dot. melasy ponieważ nigdy wcześniej jej nie używałam a przez nieuwagę kupiłam ciemną zamiast jasnej. Czy ciemna też się nadaje do tego ciasta czy nie bardzo?
Z góry dziękuję za odpowiedź i ogrom inspiracji płynących od Ciebie.
Dorota, Moje Wypieki
14.11.2013 12:09 odpowiedz
Tak, nadaje się :).
pozdrawiam!
bożena76 profil
12.11.2013 21:44 odpowiedz
Bardzo kusi mnie to ciasto,zarówno orzechy jak i sos karmelowy juz robiłam i sa przepyszne! Jednak nie mam dostepu do imbiru kandyzowanego,a jakos nie mam na niego takiego aż parcia aby zamawiać przez internet(no niespecjalnie lubimy:(...no i zastanawiam się czym mozna zastąpic ten imbir i czy w ogóle mozna czy tez nie lepiej wybrac inne ciasto? Prosze o jakies sugestie...kogokolwiek lub Ciebie Dorotko :)
Dorota, Moje Wypieki
13.11.2013 10:39 odpowiedz
Imbir można pominąć lub zastąpić skórką pomaranczową kondyzowaną, orzechami lub innymi bakaliami. Nie rezygnowałabym z ciasta :).
bożena76 profil
13.11.2013 11:10 odpowiedz
Dziękuję Dorotko ,czuję się zmotywowana :) Pozdrawiam
Kasia1992 profil
07.11.2013 19:40 odpowiedz
Witam Pani Doroto.
Chciałabym upiec to ciasto dla Taty na urodziny.
Po dłuugich poszukiwaniach nareszcie udało mi się zgromadzić (prawie) wszystkie niezbędne ingrediencje. Proszę wierzyć, że w mojej niewielkiej mieścinie to nie lada wyzwanie :D
Jedynym składnikiem, którego nie mam to crème fraîche.
Byłabym bardzo wdzięczna za odpowiedź, czy mam postąpić w następujący sposób, że po prostu tę ilość produktu zamienić na kwaśną śmietanę 18%?
(wyczytałam tak w komentarzach)
Powinnam połączyć ją z kremówką, cukrem i najnormalniej na świecie ubić na sztywną masę?
I na sam koniec: czy sądzi Pani, że powyższe ciasto spełni rolę dobrego tortu?
Jak zwykle chylę czoła przed Pani wspaniałą pracą i pozdrawiam serdecznie :)
Dorota, Moje Wypieki
07.11.2013 23:24 odpowiedz
Tak, można uzyc smietany kwaśnej 18%. 
"Powinnam połączyć ją z kremówką, cukrem i najnormalniej na świecie ubić na sztywną masę?" 
Tak :).
Spełni rolę tortu, pozdrawiam!
Kasia1992 profil
07.11.2013 23:54 odpowiedz
Uprzejmie dziękuję za szybką odpowiedź :)
Kasia1992 profil
16.11.2015 18:50 odpowiedz
Melduję, że ciasto zrobiłam. "Trochę" to trwało, ale albo nie było okazji, albo kusiła Pani czymś innym i lista nie była wykonywana na bieżąco.
Ciasto ma bardzo ciekawy smak, troszeczkę przypomina mi marchewkowe (najlepsze!), niemniej jest bardziej ścisłe. Z każdym dniem zyskuje.

Niestety muszę przyznać, że było to najbardziej problematyczne ciasto z jakim do tej pory się zetknęłam (a piekę wiele), albo miałam dzień ciamajdy.
Chyba w każdej części składowej coś mi nie wyszło. -.-
Nie, akurat ciasto jak ciasto udało się bez problemu. Miałam ciemną melasę buraczaną - za namową Pani Doroty pomieszałam ją z golden syrupem i odrobiną delikatnego miodu.
1) orzechy w syropie klonowym:
Z racji, że Moi Rodzice kupili trylirad kg orzechów włoskich - zdecydowałam się zastąpić nimi przepisowe pekany. Orzechy w syropie klonowym - rewelacyjne, przepyszne. Tylko, że wyłożyłam je na folię aluminiową i tak mocno przywarły, że miałam spore problemy z odklejeniem (rwała się folia). Czym się posłużyć kolejnym razem (bo następny raz na pewno będzie) - zwykłą folią taką przeźroczystą?
2) sos karmelowy
Okrutnie się namęczyłam. Po wsypaniu cukru do rozpuszczonego masła wychodził mi gniot, który w ogóle nie chciał się rozpuszczać, dodanie kremówki nie pomagało, bo sos nie chciał gęstnieć. Zrobiłam dwie próby i się poddałam. Robiłam już kiedyś sos karmelowy (z przepisu na torcik brownie z kremem fistaszkowym i karmelem) i wyszedł bardzo dobrze - z tym, że w tamtym przepisie zamiast masła jest woda. Spróbuję najwyżej zrobić sos karmelowy z Pani przepisu samodzielnego.
3) krem śmietankowy
Tutaj kompletna klapa. Niestety nie znalazłam crème fraîche, więc kierując się komentarzami zastąpiłam ją kwaśną 18%. Kupiłam bardzo gęstą śmietankę 36% z Łowicza, która miała tak dużo tłuszczu, że była po otwarciu prawie w formie stałej. Ucieszyłam się i pomyślałam, że w przynajmniej na pewno krem się dobrze ubije, bo będzie sporo tłuszczu. Niestety. Dwie próby i za każdym razem rzadka zupa.
Nie wiem co zrobiłam źle, ale w przypływie rozpaczy wyciągnęłam trzecią śmietankę i po prostu ubiłam samą kremówkę i ona robiła za krem.
Zmagania z ciastem były jak do tej pory najcięższe, ale niech inni czytelnicy się nie zrażają. Może miałam dzień ofermy i innym wszystko wyjdzie perfekcyjnie.

Wiem, że ciasto miało inne przełożenie (ta kwaśna śmietanka byłaby pyszna) to i tak bardzo nam smakował.
Kolejny przepis wypróbowany, dziękuję i pozdrawiam.
Dorota, Moje Wypieki
17.11.2015 10:26 odpowiedz
Ja orzechy w karmelu wykładam na kawałek marmurowego blatu a potem podważam szpatułką. Wydaje mi się, że z folią spożywczą będzie gorzej. Może na stalową, posmarowaną olejem blachę?
Gość: Koralinka81
26.12.2012 21:04 odpowiedz
Ciasto powstało na święta i choć jest nieco nietypowe w smaku (trzeba lubić imbir) to bardzo nam smakowało. Wygląda jak pierwszej klasy tort. Placki są mięciutkie i wilgotne, orzechy pyszne i mimo tego, że sos sprawił mi nieco problemów to w smaku jest REWELACYJNY i na pewno spróbuję go zrobić jeszcze nie raz. Dodatek soli genialny-idealnie komponuje się smakowo z całym ciastem. Polecam!!!
Gość: Koralinka51
23.12.2012 01:12 odpowiedz
A mój sos karmelowy chyba się zważył? Nie wiem na pewno ale dziwnie wygląda, cały czas go mieszałam ale zupełnie nie chciała zgęstnieć. Teraz mam rzadki, zważony sos...
Gość: kasia
30.10.2012 14:09 odpowiedz
Kolor tego ciasta wskazuje mi że dodaje się kakao, a w przepisie go nie widzę :)
Czy melasa sama pozwala uzyskać taki kolor ciasta?
Dorota, Moje Wypieki
31.10.2012 20:56 odpowiedz
Tak, melasa i cukier brązowy.
Dorota, Moje Wypieki
26.04.2012 20:47 odpowiedz
Może minimalnie zbyt długo potrzymałaś na ogniu? Mój był bardzo gęsty, ciagnący. Jeśli ktoś lubi rzadsze, można podgrzać.
Gość: maniany74
26.04.2012 20:04 odpowiedz
Ciasto rewelacja ! Moja modyfikacja byla taka ,ze do masy dalam tylko 5 lyzek cukru pudru calkowicie pomijajac cukier brazowy i masa byla wystarczajaco slodka. Mam pytanie dotyczace karmelu : czy po nocy spedzonej w lodowce ma byc twardy jak "krowka"? Musialam go rozgrzewac w kapieli wodnej i studzic aby moc dodatkowo polac ciasto . Czy moze zrobilam cos nie tak?
Dorota, Moje Wypieki
04.04.2012 16:10 odpowiedz
Można tylko natłuścić tortownicę i oprószyć mąką. Można również przyciąć papier na kształt okręgu.
Gość: maniany74
03.04.2012 21:05 odpowiedz
Dzien dobry Pani Doroto! Z przepisow z tego doskonalego bloga korzystam od dawna, sa doskonale , ale dzisiaj postanowilam sie ujawnic. Mam zamiar upiec to ciasto na Wielkanoc i mam pytanie moze glupie, ale co tam : czy konieczne jest wykladanie tortownicy papierem do pieczenia? Korzystam z takich blaszek www.usapans.com/ .Nie potrafie ladnie wylozyc papierem tortownicy i potem moje ciasto ma "zagniotki " dookola od papieru. Czy wystarczy tylko natluscic tortownice i bedzie dobrze?
Gość: agnisia81
18.03.2012 09:44 odpowiedz
Bomba! I to kaloryczna ;) Ja bardzo się nie zgadzam żeby takie przepisy pojawiały się na blogu!!! Chodzę co chwila do lodówki i wyżeram po kawałeczku...:)
Ciasto zrobiłam z okazji urodzin, i jak najbardziej na tę okazję się nadaje :)
Upieczone w formie o średnicy 26cm na wysokość wyszło w sam raz. Taki troszeczkę niższy tort (porównując z tymi wyższymi;) Tak jak moja przedmówczyni, piekłam w jednej formie z braku dwóch takich samych, oraz z obawy o to, iż wyjdzie zbyt suche. Z przekrojeniem ciasta na pół nie było w ogóle problemu.
Spody jak na mój gust, troszkę za słodkie (do kremu dałam zamiast 4łyżek cukru pudru, 2). Sama melasa już w sobie jest bardzo słodka, plus jeszcze do tego szklanka cukru... Następnym razem spróbuję po prostu dać go o połowę mniej :)
Co do przyprawy piernikowej (kupnej): wsypałam całe opakowanie i ciasto wyszło aromatyczne: nie za mocno nie za słabo, jak na ciasto piernikowe przystało. Imbiru kandyzowanego dałam podwójną ilość i też mam wrażenie, że wcale mu to nie zaszkodziło:) Wręcz przeciwnie przy jego całej słodkości ostrzejszy smak był jak najbardziej zaletą. Nie miksowałam go, jak jest podane w przepisie, jedynie posiekałam (też nie najdrobniej) z odrobiną mąki aby porozdzielać poszczególne kawałeczki.
Pekany, z braku syropu klonowego obleczone zostały golden syropem z odrobiną miodu:) i wyszły pyszne.
Gość: krystyna.ch
27.02.2012 11:53 odpowiedz
Ciasto bardzo dobrze sprawdza się jako tort - i mówię to z pełnym przekonaniem, bo nie dalej jak wczoraj M. sprezentował mi je jako tort okolicznościowy (tym razem niewiele miałam do roboty poza samym zjadaniem - mmm!). Ciasto wychodzi mięsiste i po piernikowemu wilgotne, kandyzowany imbir jest w nim wyraźnie wyczuwalny. Nie mamy dwóch forem, więc zostało upieczone w całości w tortownicy 26 cm i potem przekrojone - myślę, że spokojnie można tak zrobić, blaty nie wychodzą za cienkie. M. twierdzi, że musiał dwukrotnie zwiększyć ilość przyprawy do piernika, bo ta którą kupił, była mało aromatyczna i składała się głównie z cukru - myślę, że trzy razy więcej też nie byłoby za dużo, dlatego warto się postarać o naprawdę dobrą. Creme fraiche został zastąpiony kwaśną śmietaną 30% - na te proporcje kremu można dać całe opakowanie 200 g. No i pekany w syropie klonowym, i ten solony karmel... to jest po prostu niewyobrażalnie dobre. Mogłabym je pozjadać wszystkie, prosto z miski, nawet bez kremu czy ciasta. Niesamowita kombinacja. Dzięki za przepis, Dorotus, i dzięki M. za realizację :)
Gość: aleksal
24.02.2012 22:50 odpowiedz
Witaj D., dziękuję ci za szalenie inspirujący blog. jest w naszej rodzinie od dawna i cieszymy się każdym kolejnym przepisem. Dla mnie, czyli osoby nie obytej z tą wykwintna sztuką, jaką jest pieczenie, blog ten jest nie tylko źródłem fantastycznych odczuć estetycznych, ale przede wszystkim sposobem na skromne zaistnienie w tej dziedzinie, radością dla podniebień moich bliskich a przede wszystkim świetną szkołą w zdobywaniu kolejnych umiejętności. Dziękuję.
Właśnie mam za sobą sernik w pierzynce kokosowej i kostkę capuccino - wspaniale się udały. czekam na jutrzejszą ocenę rodziny.Pozdrawiam
Gość: nanami95
24.02.2012 22:00 odpowiedz
Orzechy pecan spokojnie kupisz w każdym większym supermarkecie, w Realu, Auchan itp. są na stoisku z innnymi orzechami, pakowane zazwyczaj w małe paczuszki chociaż zdarzają się i całkiem spore opakowania.
Gość: slonica69
24.02.2012 14:55 odpowiedz
ciekawe te orzechy, jeszcze takich nie jadłam :)
Gość: krystyna.ch
24.02.2012 13:19 odpowiedz
Orzechy pecan można często dostać w droższych delikatesach np. Bomi czy Piotr i Paweł, można też zamówić wysyłkowo, np. z allegro. Widziałam je też na stoisku z tureckimi słodyczami w centrach handlowych.
Gość: bbmklub
24.02.2012 09:11 odpowiedz
Wygląda świetnie
Dorota, Moje Wypieki
23.02.2012 19:43 odpowiedz
Niestety, nie wiem.. Będąc w Polsce nie zwróciłam uwagi.
Gość: agie
23.02.2012 15:59 odpowiedz
czy orzechy pekan są powszechnie dostępne w Polsce? :> nigdy nie rozglądałam się za nimi, ale same też nie wpadły mi w oko...
ps. Pani Doroto, jestem fanką Pani bloga/ wypieków / zdjęć, a od niedawna piekę też w swojej kuchni i Pani przepisami podbijam serca domowników :) dziękuję za świetne przepisy ;-)
Gość: skoraczek
23.02.2012 09:08 odpowiedz
Boskie ciasto. Wygląda wspaniale!!!
Dorota, Moje Wypieki
21.02.2012 16:05 odpowiedz
Gość: , host113-101-dynamic.23-79-r.retail.telecomitalia.it, wydaje mi się, że nie można.
Dorota, Moje Wypieki
21.02.2012 16:04 odpowiedz
Wiera, miód się również nada, ale zrezygnowałabym z części cukru.
Gość: kachna2086
21.02.2012 15:18 odpowiedz
ciasto wygląda bajecznie!!!
Gość: sylwuszka
21.02.2012 14:55 odpowiedz
wyglada oblednie i pewnie tez tak smakuje!!
Gość: mimik3
21.02.2012 14:23 odpowiedz
A propos cukru, w Polsce dostępna niemal w każdym większym markecie jest też drobna Demerara ('Extra Fine'). Myślę, że byłaby OK. W sklepach ze zdrową żywnością dostępny bywa natomiast biały cukier trzcinowy-on z kolei nie barwiłby kremu na kolor ecru, ale bardzo trudno go dostać.
Gość: fELIXa
21.02.2012 12:25 odpowiedz
Dziewczyny pomozcie, maz zamiast kremowki kupil 4 crme fraîche. Co z tym zrobic?
21.02.2012 12:22 odpowiedz
Do ona (kom 40) - poszukaj może w sklepach herbacianych... Ja często widzę kandyzowany imbir przy stoiskach z herbatą, kawą, kubkami...
Gość: ona
21.02.2012 11:55 odpowiedz
Gdzie w Polsce można kupić imbir kandyzowany?
Gość: poleanna
21.02.2012 09:33 odpowiedz
@kryshy - zamiennik jasnej melasy zostal podany przez Dorote w tresci przepisu, wystarczy podazyc za gwiazdka * umieszczona obok tego skladnika. Melasa (w domysle zwykla, ciemna) z golden syrup w proporcjach pol na pol.
Gość: Gosia
21.02.2012 08:56 odpowiedz
Najbardziej do mnie ten sos karmelowy przemawia :)
Gość: Iska
21.02.2012 08:05 odpowiedz
Piękna praca.Lubię takie pyszności.Pozdrawiam.
21.02.2012 06:08 odpowiedz
Jak dla mnie poezja:)
Gość: kryshy
21.02.2012 03:00 odpowiedz
nigdy nie slyszalam o jasnej melasie, w Australii nie ma czegos takiego, mozna to czyms zastapic? pozdrawiam
Gość: ilonar2301
20.02.2012 22:51 odpowiedz
Wspaniale się prezentuje. Uwielbiam takie ciacha.
Gość: Wiera
20.02.2012 21:13 odpowiedz
Muszę zrobić go na urodziny przyjaciółki. Jak dostanę swoją studencką pensję, to się skuszę na taki tort... Oczywiście, podaruję przyjaciółce żeby nie zjeść całego :)
Czy złoty syrop można zastąpić miodem (bo zazwyczaj tak robię), czy w połączeniu z melasą miód nie będzie się nadawał?
Gość:
20.02.2012 20:46 odpowiedz
czy creme fraiche mozna zastapic greckim yogurtem ?
Gość: david.5
20.02.2012 20:20 odpowiedz
Dzięki za odpowiedź, przetestuje w weekend! Pozdrawiam D.
Gość: Schokosiem
20.02.2012 19:18 odpowiedz
Wygląda pięknie, aż burczy w brzuchu na ten widok ;P
Gość: avelina75
20.02.2012 19:10 odpowiedz
Bardzo apetyczne ciasto, zachwyca mnie bogactwo smaków. Bardzo chętnie zjadłabym kawałeczek :)
20.02.2012 18:59 odpowiedz
Ależ to pieknie wygląda aż chce się go pożreć wzrokiem

Zapraszam na mój blog KONKURS
Gość: kate
20.02.2012 18:57 odpowiedz
DOROTKO CUDOWNE CIACHO!A orzechy pekan uwielbiam ,DZIEKUJE.
Gość: berrypunch
20.02.2012 18:55 odpowiedz
To jest cudowne, ale mam pytanie kto u Pani to wszystko je ? :) Bo moja mama na mnie krzyczy ze za dużo piekę i ona wszystko zjada :)
Gość: darkangelika
20.02.2012 18:54 odpowiedz
Jużsobie wyobrażam ten aromat roznoszący się po całym domu;) Świetny pomysł;)
Gość: zawszemalinowa
20.02.2012 18:52 odpowiedz
Ale cudo,kocham pekany ;)
Dorota, Moje Wypieki
20.02.2012 18:23 odpowiedz
Ewa, Kaskak, melasa nadaje i smaku i koloru. JEśli nie lubicie, zastąpcie ją golden syrupem zmiejszajac trochę ilość cukru w cieście. Dawid, myślę, że warto dodać do kremówki choć trochę najbardziej tlustej kwasnej śmietany, jaką znajdziecie, nawet 18%. Całkowicie zmienia to smak kremu. Zastanawiam się, jakby to się ubiło z serkiem philadelphia.. Przyznam, że nie miałam typowej creme fraiche, zapomniałam kupic, miałam low-fat, mająca tylko 2,8% tłuszczu, bardzo dobrze ubiła się z double cream (kremówka prawie 50% tłuszczu).
Gość: Ewa
20.02.2012 18:06 odpowiedz
podepnę się pod pytane kaskak, Czy musi być melasa? nie przepadamy w domku za nią... da się czymś zastąpić, czy wystarczy sam golden syrup?
Gość: david.5
20.02.2012 17:52 odpowiedz
Gość: agata, 46.204.33.202.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl - francuska gęsta śmietana. Mająca około 36% tylko że lekko ukwaszona. Nie taka słodka jak nasza 36%.

Gość: Joanna, 83-238-137-108.ip.netia.com.pl - teraz chyba już chyba nic nie poradzisz. Może jakiś lukier o smaku cytrusa zdominowałby posmak sody. Czytałem kiedyś, że jeśli mamy obawy, że ciasto będzie miało smak sody można zniwelować ten zapach mieszając sodę z niewielką ilością octu. No, ale to przed przeczeniem.
Gość: david.5
20.02.2012 17:41 odpowiedz
W Polsce, żeby kupić crme fraîche trzeba mieć dużo szczęście. Niestety rzadko występuje w sklepach. Jeżeli nigdzie nie dostanę, całość zastąpić śmietaną kremówką 36%, czy może dodać z dwa opakowania serka philadelphia?
Gość: mirabelka
20.02.2012 17:29 odpowiedz
Do Joanny-smaku sody raczej nie da się zniwelować,to,że czuje się go w cieście zależy od tego czy nam smak sody przeszkadza czy nie. Osbiście nie znoszę sody i zawsze zastępują ją proszkiem do pieczenia. Jednak wielu ludziom zupełnie ona nie przeszkadza, nawet jej nie wyczuwają więc chyba szkoda wyrzucać muffinki,może znajdą się tacy,którzy zjedzą je ze smakiem:),chyba,że tej sody wsypałaś bardzo dużo i ciastka są faktycznie niejadalne.
Gość: kaskak
20.02.2012 17:10 odpowiedz
Czym w Polsce zastąpic creme fraiche? Musi byc melasa? Może można dac sam golden syrup? Pozdrawiam i dziękuję za dalszą obecnośc mimo wszystko ;) Jest Pani moim cukierniczym guru
Gość: Joanna
20.02.2012 17:05 odpowiedz
ratunku! robiłam wczoraj po raz trzeci muffinki z ananasem (poprzednimi razami wychodziły fantastyczne!), i zawaliłam sprawę. nie miałam proszku do pieczenia, stwierdziłam, że zamienię go sodą, i w efekcie ciasto ma gorzki posmak sody :( czy jest jakiś sposób żeby uratować muffinki, czy są do wyrzucenia? :(
Gość: majanaboxing
20.02.2012 17:01 odpowiedz
Ach, ależ ono jest piękne! Imbir, piernik, orzech - co chcieć więcej ? Pyszny i piękny!:)
Gość: agata
20.02.2012 17:00 odpowiedz
co to jest creme fraiche?
Gość: aralk
20.02.2012 16:51 odpowiedz
Jesli moge odpowiedziec na to pytanie o cukier:-), to cukier ciemny rozni sie od bialego i to w duzej mierze. Cukier ciemy zawiera substancje odzywcze przez co nadaje wypieka charakterystyczny smak oraz kolor (zawartosc melasy), w odroznieniu do tego bialego, ktory tylko slodzi nam wypieki. Mysle ze nie trzeba bac sie o jakas drastycznos w wypiekach gdy uzyje sie bialego zamiast ciemnego. Ja do takich wypiekow jak poierniki, ciasta imbirowe, ciasto swiateczne czy swiateczny puding zawsze uzywam tylko cukrow ciemnych, przez ich walory smakowe. Mam nadzieje, ze troszke pomoglam:-)
Gość: EwaWhatEwa
20.02.2012 16:49 odpowiedz
Dora the Explorer?? :)
Dorota, Moje Wypieki
20.02.2012 16:42 odpowiedz
Iss, głównie różnica w kolorze i smaku, mozna je uzywac zamiennie, ale trzeba uważać na ich miałkość, jak. np. demerara nie do każdego wypieku się nadaje.
Gość: nadeshiko
20.02.2012 16:37 odpowiedz
Dziękuję za odpowiedź :) Pogrzebałam trochę w Internecie i wychodzi na to, że chyba nie można do tego ciasta używać blackstrap molasses albo black treacle, trzeba je "rozcieńczyć" tak jak Pani to zrobiła. A inne rodzaje chyba się nadają, o ile nie mają zaznaczone w nazwie że są "ciemne".
Gość: Iss
20.02.2012 16:37 odpowiedz
Witam.
Jaka jest różnica między cukrem brązowym a zwykłym? Chodzi tylko o kolor czy nie wolno używać ich zamiennie, bo coś nie wyjdzie? Pytam ogólnie, nie tylko odnośnie tego wypieku, bo nie raz widziałam ten brązowy cukier w składnikach i zawsze mnie to zastanawiało :)
Z góry dziękuję za odpowiedź.
Pozdrawiam.
Gość: aralk
20.02.2012 16:32 odpowiedz
Prawdziwe arcydzielo, jak patrze na to ciasto to mam ochote polizac wlasny ekran monitora hi hi. To ciasto jeszcze w tym tygodniu przywita sie z zoladkiem mego angielskiego meza:-), on uwielbia taka kombinacje. Dziekuje za przepis:-)
Dorota, Moje Wypieki
20.02.2012 16:26 odpowiedz
Mild-flavored (light) molasses. Też jej nie spotkałam ;-). Przypuszczam, że jest łagodniejsza w smaku i jaśniejsza. Dlatego wymieszałam z golden syrupem, a ciasto i tak wyszło ciemne. Można użyć miodu wymieszanego z melasą.
Gość: nadeshiko
20.02.2012 16:22 odpowiedz
Hm, muszę przyznać, że nigdy nie słyszałam o czymś takim jak "jasna melasa", czy mogłaby Pani podać nazwę angielską? I przy okazji, czy myśli Pani, że można by użyć black treacle wymieszanej pół na pół z miodem (zamiast syrupu)?

Ciasto na pewno upiekę, tylko znajdę kandyzowany imbir (i nawet wiem gdzie :))
Dorota, Moje Wypieki
20.02.2012 16:21 odpowiedz
Orzechy kupujemy nie solone. Dopiero po ich otaczaniu w karmelu z syropu klonowego solimy je delikatnie.
20.02.2012 16:20 odpowiedz
Nie spotkałam się jeszcze z solnymi orzechami pekan?
Gość: gosposia
20.02.2012 16:16 odpowiedz
Dzięki. A to teraz takie oczywiste.
Dorota, Moje Wypieki
20.02.2012 16:14 odpowiedz
Ilona, można włoskimi, ale pekany są bardziej miękkie, maślane, inne :). Gosposiu, śmietanę ubijamy na piankę, a demerara jest w kryształkach, będzie chrzęściła między zębami; lepiej wybrać jasny miałki brązowy cukier.
Gość: gosposia
20.02.2012 16:11 odpowiedz
Ja właśnie dziś upiekłam marchewkowe najlepsze. Rzeczywiście najlepsze. Teraz zagladam, a tu takie cudo. Mam tylko pytanie, dlaczego właśnie nie demerara? Pozdrawiam
Gość: ilona2997
20.02.2012 16:08 odpowiedz
Oj..... Cudeńko, cudeńko... :) Aż chce się robić..... A te orzechy można zastąpić innymi?



do góry
Strona wykorzystuje pliki "cookies" (ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich użycie.     Rozumiem     Przeczytaj o ciasteczkach