Strona główna O blogu Moje książki Regulamin Kontakt Współpraca Księga gości Wersja mobilna
Polecam

Moja książka
'Moje Wypieki i Desery
na każdą okazję'

już w sprzedaży!

Notes na własne przepisy!

Aplikacja Moje Wypieki
na iPhone'a lub Androida

Przepis dnia
Kategorie
przelicznik kulinarny
przelicznik foremek
Ostatnie komentarze
Ostatnie wpisy
Newsletter
RSS
    wpisów    komentarzy
Archiwum

czwartek, 25 października 2012

Ciasto z kardamonem i daktylami

Dość zdrowy kawałek ciasta, z dużą ilością suszonych owoców. Mocno pachnący kardamonem. Bardzo puszysty i mięciutki, jak na ciasto na tak ciężkiej mące, jaką jest żytnia pełnoziarnista. To aż niebywałe, że ciasto z tą mąką może być tak lekkie. Smakuje jak dobry piernik, w dodatku na melasie (choć w składnikach jej nie ma ;-). Mąka razowa dodaje wypiekowi przyjemnego, orzechowego smaku.. i jest już całkiem jesiennie :-).

Składniki:

  • 175 g suszonych daktyli, bez pestek
  • świeżo wyciśniety sok z 1 cytryny
  • 200 g masła
  • 150 g jasnego cukru muscovado
  • pół łyżeczki ekstraktu z wanilii
  • 2 jajka
  • 1 łyżeczka sody oczyszczonej
  • 1 łyżeczka cynamonu
  • 2 łyżeczki kardamonu, zmielonego
  • 200 g mąki żytniej razowej

Wszystkie składniki powinny być w temperaturze pokojowej.

Daktyle posiekać na małe kawałki, wrzucić do niedużego garnuszka, zalać 200 ml wody, dodać sok z cytryny, zagotować. Pogotować przez około 10 minut, pod przykrywką, aż daktyle zmiękną a całość będzie miała konsystencję papki/pasty. Odstawić, przestudzić.

W misie miksera utrzeć masło z cukrem, do lekkości i puszystości. Wmieszać ekstrakt z wanilii. Dodawać jajka (w całości), jedno po drugim, dokładnie ucierając/miksując po każdym dodaniu.

Do osobnego naczynia przesiać sodę, przyprawy i mąkę. Następnie całość suchych składników dodawać do masy jajecznej, na zmianę z pastą daktylową, mieszając szpatułką tylko do połączenia się składników.

Formę o średnicy 20 cm wyłożyć papierem do pieczenia. Przełożyć do niej ciasto, wyrównać.

Piec w temperaturze 170ºC przez około 50 minut lub do tzw. suchego patyczka. Wyjąć, przestudzić.

Smacznego :-).

Ciasto z kardamonem i daktylami

Ciasto z kardamonem i daktylami

Ciasto z kardamonem i daktylami

Źródło przepisu - 'Nordic Bakery Cookbook' Miisa Mink

  Oceń: 
Ocena: 8.5  (liczba głosów: 25)
Zobacz także:
Babka z nutellą i orzechami laskowymi
Babka z nutellą i orzechami laskowymi
Ciasto migdałowe z kandyzowanymi wiśniami i kruszonką
Ciasto migdałowe z kandyzowanymi wiśniami i kruszonką
Bananowy bochenek z żurawinami, orzechami i czekoladą
Bananowy bochenek z żurawinami, orzechami i czekoladą
Dodaj komentarz:
Pozostało znaków: 5000 
*  
Przepisz znaki z obrazka:


Komentarze (176)
1 | 2    
olla_85  (zobacz profil)
13.12.2014 19:18 odpowiedz
Witam pani Doroto. Mam dwa pytanka odnośnie tego ciasta:
1. Czy można je zrobić w formie babeczek?
2. Czy można całość mąki zastąpić zmielonymi migdałami, a jeżeli nie całość to jaką jej część? ( i czy w ogóle migdały to dobry pomysł..? )
Dorota, Moje Wypieki
13.12.2014 21:42 odpowiedz
1. Można.
2. Można spróbować, nie więcej niż połowę. 
pozdrawiam!
Gość: zibakasia
13.12.2014 18:08 odpowiedz
Robiłam to ciasto już jakiś czas temu,pyszne ! mam pytanie ,tym razem w domu mam tylko ciemne muskovado ,czy mogę go użyć?
Dorota, Moje Wypieki
13.12.2014 21:50 odpowiedz
Tak.
Gość: Anna
13.12.2014 09:26 odpowiedz
Pyszne ciasto, lekkie i puszyste, a przy tym wilgotne. Dałam nieco mniej cukru (120 g), a następnym razem dam jeszcze mniej, daktyle są jednak bardzo słodkie. Dziękuję za świetny przepis!
Gość: Adaaa
08.12.2014 17:46 odpowiedz
wspaniałe ciasto! piekłam je już 3 razy. za pierwszym razem nieco zakalcowate wyszło, ale tylko troszkę, a i tak zjedzone przez męża, kilkulatkę i mnie w ciągu doby (pieczone późno wieczorem).
potem piekłam już tak, że mąkę dawałam pół na pół żytnią razową i orkisz biały. ostatnio zamiast części orkiszu dałam mielone migdały. i kawałki gorzkiej posiekanej czekolady ok 30 g na sam koniec wrzucilam do masy. super ciasto jak najlepszy piernik !!! upiekę na święta bo jedziemy do teściów i ozdobię lukrem na soku pomarańczowym :) dziękuję Dorotko kocham twój blog
Gość: mvfdighf
02.12.2014 18:28 odpowiedz
Cześć, mam pytanie czy mogę użyć drobnego brązowego cukru zamiast muscovado (zapewne tak) i czy zamiast mąki żytniej razowej może być pół na pół żytnia biała i zmielone orzechy włoskie?? dziękuję :) kocham Twoje wypieki ;)
Dorota, Moje Wypieki
02.12.2014 19:12 odpowiedz
Tak, można dokonać takich zmian :-).
Gość: mvfdighf
03.12.2014 22:08 odpowiedz
Hej, upiekłam dziś rano :) mam pytanie, czy to ciasto jest wilgotne? bo moje jest. to chyba od tej pasty daktylowej? Mąż twierdzi, że jest pyszne i na pewno nie zakalec, ja mam małe wątpliwości...
pyszne jest ale czy nie aby za wilgotne, tego nie wiem...?
28.11.2014 21:21 odpowiedz
Właśnie zajadam się pierwszym, jeszcze gorącym kawałkiem! Byłam pewna, że jeszcze mam mąkę żytnią, a jak zaczęłam robić to okazało się, że z razowych mam tylko pszenną (Biedronka z żytnią razową 2 bloki obok, za daleko!). Nie polecam takiej zamiany, bo ciasto jest niezwykle lekkie z tą mąką, prawie rozpada się w rękach, więc im cięższa mąka tym lepsza (z orkiszową musi być pyszne!).
Moje daktyle jakoś nie chciały rozgotować się na pastę, ale po to wymyślono blender ;)
Dorotus, Ty musisz miec świetnego dentystę - odjęłam 60g cukru, a i tak jest baaardzo słodkie :D (co prawda był to trzcinowy nierafinowany, ale jemu nie tak daleko do jasnego muscovado). Następnym razem zrobię to ciasto z mąką orkiszową i ciemnym muscovado, wtedy powinno być cudownie sycące, ciężkie, prawie jak czekoladowe........
PS W trakcie pisania zjadłam 3 kawałki! Idealne ciasto na okres przedświąteczny, kubek ciepłego mleka w drugiej ręce i nic więcej nie trzeba.
Black_Fox  (zobacz profil)
21.11.2014 20:47 odpowiedz
Doskonałe ciasto, obawiałem się, że wyjdzie zakalec (bo do tego mam wrodzony talent), ale udało się, pycha! (po pierwszym kosztowaniu przez domowników została tylko połowa ciasta) :D
Pozdrawiam Pani Doroto serdecznie :)
10.11.2014 11:07 odpowiedz
Witam
Muszę się podpytać o melasę. W opisie Pani o niej pisze, w składnikach jest cukier muscovado. Melasę mam, cukru muscovado nie. Jak mogę zastąpić jedno drugim w powyższym przepisie? Czy ewentualnie użyć cukru trzcinowego? Pozdrawiam - Icurek
Dorota, Moje Wypieki
10.11.2014 19:58 odpowiedz
Trzeba użyć innego cukru. Melasa go tutaj nie zastąpi. Odpowiednią konsystencję ciasta uzyskujemy przez roztarcie masła z cukrem na puch. Z melasą tego nie osięgniemy.
pozdrawiam!
Gość: AgnieszkaHGF
09.11.2014 16:52 odpowiedz
Witam, przepis brzmi super-smakowicie!! uwielbiam mąkę żytnią. Mam pytanie, czy powiedzmy 1/4 daktyli można zastąpic suszonymi śliwkami lub morelami?? oczywiście gotować je na pastę z daktylami. dziękuję
Dorota, Moje Wypieki
10.11.2014 19:59 odpowiedz
Można :).
Gość: Anna
14.09.2014 13:02 odpowiedz
Gdzie w UK można kupić mielony kardamon?
Gość: MP
14.09.2014 19:04 odpowiedz
W Belgii w sklepach chinskich/tajskich, zarowno caly jak i mielony, wiec moze w UK podobnie? grtz
Dorota, Moje Wypieki
15.09.2014 23:35 odpowiedz
Hm.. wydaje mi się, że kupowałam na Ebayu.
Gość: Ula
30.07.2014 19:38 odpowiedz
czy cukier można zastąpić syropem z agawy?
Dorota, Moje Wypieki
30.07.2014 21:18 odpowiedz
Niestety, nie wiem. Cukier ma tutaj dużą rolę dla konstystencji ciasta - to ciasto ucierane. Trzeba spróbować.
Gość: Anna
08.05.2014 13:41 odpowiedz
Pani Dorotko nie istniejecoś takiego jak kardamon...
Kardamom owszem :-)
Pozdrawiam
08.05.2014 14:13 odpowiedz
tylko węgierska i serbska encyklopedia uznaje "kardamom", wszystkie inne piszą i "kardamonie" :)
Gość: Anna
08.05.2014 15:34 odpowiedz
Hmmm skoro tak to dlaczego w brytyjskiej jest cardamom?
08.05.2014 15:42 odpowiedz
Tego nie wiem, przyznaję - nie sprawdziła. Natomiast w jęz. polskim nazywa się to kardamon :). Jak zwał tak zwał - wszyscy wiemy o co chodzi
Gość: paulina_96
08.05.2014 14:23 odpowiedz
:D Spadłam z krzesła :D
cała_ona  (zobacz profil)
08.05.2014 14:46 odpowiedz
Warto się doinformować, zanim walnie się taką rewelacją...;D

Np.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Kardamon_malabarski
Gość: Anna
08.05.2014 15:40 odpowiedz
Sprawdź wersję angielską przeczytaj najnowsze informacje doinformuj się i wtedy zacznij obrażać innych ludzi. Nie warto bazować na polskiej wersji Wikipedii gdyż zazwyczaj jest ona najuboższa :-)
Pozdrawiam
Gość: Anna
08.05.2014 15:47 odpowiedz
No właśnie a i znajomość języków obcych też by się przydała prawda? możliwość przeczytania innej niż polska wersja Wikipedii...
08.05.2014 16:02 odpowiedz
Ja nie rozumiem o co się pieklisz i zapiekasz. :) W innych językach ta przyprawa nazywa się kardamom,/ też nie w każdym/ :), a polska jej nazwa brzmi Kardamon. Tak jak cukier w innych językach też brzmi nieco inaczej niż po polsku np.
cała_ona  (zobacz profil)
08.05.2014 16:40 odpowiedz
Ależ, skarbie, najpierw Ty wyjechałaś z rewelacjami o kardamomie, więc zwróciłam uwagę, że w języku polskim występuje 'kardamon'. Jesteśmy na polskiej stronie i skoro istnieje odpowiednie słowo w ojczystym języku, to należy go używać. Wątlutkie musisz mieć ego, skoro poczułaś się dotknięta zwykłym stwierdzeniem. O znajomości języków obcych litościwie przemilczę, bo trafiłaś jak pijany dzik w sosnę. W języku suahili 'kardamon' też może będzie brzmiał inaczej. Może Pani Dorotra powinna to zaznaczyć. Z poważaniem.
cała_ona  (zobacz profil)
08.05.2014 16:47 odpowiedz
Ach, zapomniałam rozwinąć strasznie trudny, jak widać, skrót 'np'. Znaczy: 'na przykład' - czyli podany link jest przykładowy. Poniżej podaję definicję ze słownika języka polskiego PWN - ale być może też uznasz, że to kmioty bez znajomości języków obcych opracowały.

http://sjp.pwn.pl/szukaj/kardamon
Gość: mimoza
08.05.2014 14:58 odpowiedz
Ojej, a ja tak lubię kardamon:)
Gość: Anna
08.05.2014 15:26 odpowiedz
No tak zapomniałam o polskiej bezinteresownej zawiści :-P
Tak się składa że jestem doinformowana a o tym że Polaków ego jest zbyt duże wie chyba każda nacja na świecie.
Najwięksi szefowie kuchni walczą o poprawne używanie nazwy kardamom ale to trzeba troszkę znajomości języków obcych pół
No hejterzy teraz możecie sobie poużywać :-P
A panią Dorotkę pozdrawiam i dziękuję bo dzięki Niej i jej przepisom na chleb i kajzerki ja i moje dzieci nie pomarliśmy z głodu na obczyźnie.
Dorota, Moje Wypieki
08.05.2014 15:57 odpowiedz
Nie wiem jak to jest u światowych szefów kuchni ;-), ale 'cardamom' jest po ang, a 'kardamon' po polsku.
Proszę zerknij tutaj - collins eng dictionary. Wynika z tego, że istnieją nie 2 nazwy, ale 3.. cardamom or cardamum or cardamon
07.11.2014 18:18 odpowiedz
Oj dolacze i ja Pani Doroto do tej fascynujacej dyskusji!
Jako, ze ciasto na "skandynawska nute" to moze kardemumma bo tak sie nazywa po szwedzku :-))) No ubawilam sie ogromnie!
Pozdrawiam serdecznie
cała_ona  (zobacz profil)
17.04.2014 15:00 odpowiedz
Czy ta ilość ciasta starczy na formę z kominem Heritage ( z Nordic ware ), o pojemności - bodajże - 2400 ml? Przepraszam za głupie pytanie, ale jestem poza domem i nie mam możliwości sprawdzenia z tortownicą 20 cm, więc proszę dobre dusze o pomoc. Z góry wielkie dzięki.
cała_ona  (zobacz profil)
26.04.2014 18:59 odpowiedz
Odpowiadam sama sobie, ale może komuś się przyda - na ww. formę babkową ( albo na jakąkolwiek formę o pojemności 2400 ml ) użyłam:

300 g daktyli,
soku z dwóch cytryn,
3 jajek,
250 g mąki żytniej jasnej,
2 łyżeczek sody oczyszczonej,
140 g cukru brązowego
5 łyżeczek kardamonu
5 łyżeczek cynamonu
150 g masła.

Babka wyszła idealnie - nie jest za tłusta ani za sucha. Fajnie czuć kardamon ( choć, nie ukrywam, obawiałam się, czy nie przesadziłam, bo mam skłonności do przesadzania w przyprawianiu;). Ciasto doskonale nadaje się do wszelakich ozdobnych form - wzór wychodzi znakomicie. Babka doskonale smakuje w wersji podstawowej - choć polewa z gorzkiej czekolady też byłaby całkiem, całkiem. Może następnym razem. W każdym razie - polecam, bo to bardzo łatwe i bezproblemowe ciasto.
Gość: Ola
16.04.2014 18:27 odpowiedz
Ciasto bardzo dobre :) A papka z daktyli jest tak dobra, że można ją jeść samą albo posmarować nią naleśniki :)
czekoladoholiczka  (zobacz profil)
06.04.2014 17:38 odpowiedz
Pyszne, lekkie i aromatyczne, dla fanów kardamonu :) Widziałam wcześniej komentarze że za tłuste, więc dałam trochę mniej masła, ciasto na tym nie ucierpiało
Gość: sheri666
27.02.2014 21:33 odpowiedz
Można masło zastąpić olejem?
Dorota, Moje Wypieki
27.02.2014 21:34 odpowiedz
Ciężko mi powiedzieć.
bakelandia  (zobacz profil)
22.02.2014 11:45 odpowiedz
Okrzyknięte moim ulubionym ciastem korzennym! ;-) Naprawdę się nie spodziewałam, że ciasto z mąką żytnią może być tak smaczne.
Gość: tiara
04.02.2014 21:43 odpowiedz
Czy można upiec w keksówce to ciasto?, a ekstrakt z wanilii zastąpić zwykłym aromatem waniliowym?
Dorota, Moje Wypieki
05.02.2014 23:10 odpowiedz
Można, ale nalezy dobrac jej odpowiedni wymiar, by nie było zakalca. Lepiej po prosu pominąć ekstrakt, to nie jest to samo co aromat waniliowy.
Gość: tiara
06.02.2014 19:27 odpowiedz
Keksówka ma wymiary 31cm x 8cm, mam nadzieję, że uda się w niej upiec to ciasto. Dziękuję za odpowiedź.
Jednocześnie chciałam zaznaczyć, że Pani blog jest najlepszy, każdy, nawet najprostszy wypiek ma nową szlachetną odsłonę, wszędzie pełno przepisów z margaryną, polewą na maśle i kakao itp. A u Pani zawsze naturalnie i szlachetnie. Pozdrawiam:)
Andzia01  (zobacz profil)
21.01.2014 13:35 odpowiedz
Pyszne ciasto. Wilgotne, aromatyczne, idealne do kawy.
aniasaj  (zobacz profil)
12.12.2013 22:17 odpowiedz
Bardzo dobre ciasto. Polecam!!! U mnie zniknęło w ekspresowym tempie. Jeszcze ciepłe posypałam gorzką czekoladą, która się ładnie wkomponowała w całość. Do ciasta pasują też orzechy, następnym razem dodam.
TheStrongMars  (zobacz profil)
29.11.2013 18:37 odpowiedz
Witam :) Mam pytanie odnośnie daktyli w cieście. Jeśli chcę upiec ciasto bez ich dodatku to nie dodawać już tych 200 ml wody jedynie sok z cytryny?
Z góry dziękuję :)
Dorota, Moje Wypieki
30.11.2013 15:47 odpowiedz
Dokładnie. Ale ciasto wyjdzie zupełnie inne :).
Gość: Anna
24.10.2013 22:10 odpowiedz
A ja dodalam suszonych sliwek zamiast daktyli i poszlam na skroty i poprostu zmiksowalam je z woda i sokiem,nie gotujac ich wcale.. Nastepnym razem dodam czekolady do srodka.. Pozdrawiam!!
zapiecuch  (zobacz profil)
18.10.2013 21:20 odpowiedz
ciasto jest przepyszne!
na pewno je powtórzę, jest korzenne, mięciutkie. Bezproblemowy wypiek.:)
Dziś robiłam na próbę, a już myślę, żeby jutro upiec ponownie i częstować rodzinę:))
Gość: ivetka45
07.10.2013 15:16 odpowiedz
jakiej maki zytniej razowej 2000
Claudia90  (zobacz profil)
24.09.2013 17:50 odpowiedz
Niesamowite, wyśmienite ciasto! Polecam.
Gość: malinka
31.08.2013 17:54 odpowiedz
kurka, nie wiem, co się stało. Ciasto siedziało 20 minut dłużej, niż podane. W końcu wierzch wyglądal n amocno upieczony, patyczek suchy. Wyciągnełam. Zapach w domu nieziemski. Po kilku minutach machnęłam ręką, że ciepłe ciasto niezdrowe i ukroilam kawałek. W środku wyglądało na niedopieczone :-( Wsadziłam do piekarnika, na termoobieg, chociaż wątpie, czy to coś pomoże :-(
KurkaKrakowska  (zobacz profil)
29.07.2013 20:41 odpowiedz
Do kawy obowiązkowo ciacho,to trafiło w moje kubki smakowe w 10! idealne, puszyste,również na zimowe dni z kakao:)
Sloma14  (zobacz profil)
03.07.2013 22:24 odpowiedz
Dzis robilam po raz tezeci!!! Pierwszym razem zakakec ale za to jaki pyszny!!!! Nikt sie nie poznal ze mialobyc inaczej;))) drugim razem puszysty i cudowny po prostu perfekcyjny!!? A zis znowu zakalec buuuu na pewno znowu bedzie pyszny ale ciekawe dlaczego??? Wszystko robie jak trzeba chyba nie mam reki;)) generalnie bardzo polecam nawet zakalca!!
Dorota, Moje Wypieki
04.07.2013 21:11 odpowiedz
Sloma14  (zobacz profil)
10.04.2014 14:44 odpowiedz
Dorotko zawsze robie wedle przepisu ale uwierz mi to ciasto robilam juz milion razy bo je uwielbiam i co drugi raz mi wychodzi zakalec na serio nie wiem czemu bo trzeci raz robie tak samo i jest puszyste ;) ale szczerze wole zakalca bo po pierwsze nie wyglada ze tak ma nie byc a po drugie jest chyba jeszcze lepsze ;)
Gość: Ada
12.06.2013 14:19 odpowiedz
Czy można zastąpić mąkę zmielonymi migdałami? Chciałabym zrobić wersję bezglutenową tego ciasta...
Dorota, Moje Wypieki
13.06.2013 21:28 odpowiedz
Można próbować.
Gość: milena
20.04.2013 09:26 odpowiedz
i jeszcze zapomniałabym, dałam tylko 120g masła i chyba starczylo, bo ciasto jest i wilgotne i puszyste ;-)
Gość: milena
19.04.2013 20:37 odpowiedz
Właśnie zajadam, jest wilgotne, puszyste, co tu dużo pisac pyszne! dałam 10 dkg cukru, połowe trzcinowego i muskovado ale ciemne, bo nie mialam jasnego. Nastepnym razem zrobie z podwójnej porcji, bo ta ilość to namiastka do kawy ;-)
26.03.2013 10:37 odpowiedz
I po raz kolejny pytanie o mąkę ;)
Mam w domu tylko pszenną razową, może być czy jednak czeka mnie wycieczka do sklepu?
Dorota, Moje Wypieki
26.03.2013 10:39 odpowiedz
Moze byc :).
zawsze_zielono  (zobacz profil)
24.01.2013 12:06 odpowiedz
Zrobilam wieczorem i dzis rano zanioslam do pracy. Wszystkim bardzo smakowalo. Uzylam swiezych daktyli zamiast suszonych, wiec gotowalam je w 100ml wody; bardzo krotko, bo szybko sie rozpadly.
11.01.2013 22:13 odpowiedz
Wreszcie zrobiłam:) Smaczne i wilgotne ciasto, jak dla mnie mało wyczuwalny kardamon, liczyłam, że będzie bardzo intensywny aromat:) ale i tak było dobre:)
Moje wyglądało tak:
http://odrobinafinezjiwkuchni.pl/slodkosci/ciasta/item/472-ciasto-z-kardamonem-i-daktylami
madziara  (zobacz profil)
10.01.2013 10:47 odpowiedz
upieklam bo mnie wszystko co skandynawskie intryguje-tak zauwazylam ;) pyszne jest-pachnie oblednie! pieklam wwiekszej tortownicy wiec od razu z poltorej porcji ;) ale masla i cukru dalam mniej i i tak pyszne bardzo inensywne w smaku a zapach!!
a tak nawiasem pierwszy raz dekorowalam ciasto za pomoca cukru pudru i szablonu-fajna zabawa :D
Gość: Monika
02.01.2013 12:27 odpowiedz
Upiekłam na Nowy Rok, bo mnie zaintrygował przepis już dawno, ale nie było okazji albo i odwagi. Ciasto zaskakujące smakiem, przepyszne! A jak pachnie!!!!! Dałam trochę mniej masła, bo patrząc się na objętość poszczególnych składników doszłam do wniosku, że ciasto będzie b. tłuste. Następnym razem spróbuję dać połowę porcji masła - chyba też się upiecze?
Pozdrawiam - Monika
Gość: bożena
15.12.2012 23:05 odpowiedz
Zdjęcia i komentarze tak kuszą,że aż człowiek "musi" wypróbować nowy smak,tak było z kardamonem.Specjalnie sobie zamówiłam,ale gdy w końcu przesyłka dotarła i otworzyłam paczuszkę byłam zawiedziona zapachem. Jednak nastawiona byłam na to ciasto,więc zrobiłam w małej keksóweczce z połowy porcji.Myślałam,że nikomu u mnie nie posmakuje,a okazało się ,że to ciasto jest fantastyczne.Niby zwykłe składniki(dałam jednak mniej cukru),ale dodatek daktyli i właśnie ta nutka kardamonu czyni je wyjątkowym,no po prostu coś innego niż znamy na co dzień.Bardzo cieszę się,że wypróbowałam ten przepis i...kardamon.P.Doroto dziękuję za motywację do poszukiwań własnych ulubionych smaków ;)
Gość: olabanji
15.12.2012 19:04 odpowiedz
Pyszne ciasto. Bardzo wilgotne i aromatyczne. Tylko kolor nie do końca mi się podobał - moje wyszło dużo jaśniejsze, karmelowe. Ogólnie wyglądało zupełnie inaczej niż na zdjęciach. Użyłam mąki żytniej razowej, więc nie wiem dlaczego tak się stało. No ale najważniejszy jest przecież smak. Pozdrawiam i dziękuję za wspaniałe przepisy.
Gość: Tina
09.12.2012 18:03 odpowiedz
Ciasto wyszlo rzeczywiscie miekkie i pulchne ale stanowczo za slodkie. Szkoda ze wczasniej nie przebrnęlam przez wszystkie komentarze, dalabym napewno mniej cukru, a poza tym nie przypadlo mi do gustu, napewno nie powtorzę.
Gość: Ala
20.11.2012 11:15 odpowiedz
Witam!
Czy można użyc mąkę pszenną razową? Pieczemy w termoobiegu?
Dorota, Moje Wypieki
20.11.2012 12:05 odpowiedz
Można. Można piec z termoobiegiem lub bez.
14.11.2012 22:28 odpowiedz
Przepyszne - jedynym minusem jest to, że jak dla mnie trochę zbyt tłuste. Ale dla kogoś nie mającego kłopotów z wagą to nie tragedia :)
14.11.2012 21:33 odpowiedz
Przepyszne - jedynym minusem jest to, że jak dla mnie trochę zbyt tłuste. Ale dla kogoś nie mającego kłopotów z wagą to nie tragedia :)
Gość: maniany74
06.11.2012 19:12 odpowiedz
Upieczone i zjedzone ,ale ... Przeczytalam wszystkie komentarze i nikt tego wczesniej nie napisal- hm wszystko bylo ok, upieklo sie w "przepisowym czasie", ladnie kroilo nozem na duze kawalki, ale w momencie kiedy wbilo sie widelczyk w ciasto ,zeby ukroic maly kawalek bardzo sie kruszylo. Zjedlismy ciasto do ostatniego okruszka poniewaz bylo pyszne , ale nie bardzo nadawaloby sie dla gosci. Czy ja cos zle zrobilam, czy kruszylo sie z powodu maki zytniej? Upieke je jeszcze raz ,ale sprobuje z maki orkiszowej (ktos pytal i mozna), ewentualnie czy moge upiec z pelnoziarnistej Lubelli?
Dorota, Moje Wypieki
06.11.2012 22:03 odpowiedz
Możesz upiec na pełnoziarnistej. Nie powinno jednak sie kruszyć na żytniej, nie wiem czemu tak się stało..
monika1983  (zobacz profil)
07.11.2012 13:25 odpowiedz
moje sie troche kruszylo, ale tylko gdy ciasto bylo bardzo swieze. pozniej nie bylo takiego problemu. ciasto rewelacyjne, mezowi przeszkadzal dominujacy smak kardamonu (mi nie :)), co kto lubi. bardzo polecam. mam ksiazke nordisk bagebog (dunska wersja) i czytalam ten przepis dawno temu, ale zdjecie bylo jakies nieapetyczne :) dziekuje za przypomnienie.
Gość: Mallory
06.11.2012 15:53 odpowiedz
Spoko, dzięki :)
Gość: Mallory
06.11.2012 15:46 odpowiedz
Czy 100 g czekolady gorzkiej i pół kostki masła wystarczą dostatecznie na polewę ?
Dorota, Moje Wypieki
06.11.2012 15:48 odpowiedz
Ja daję 50 g masła i 100 g czekolady.
martaa06  (zobacz profil)
05.11.2012 19:10 odpowiedz
Witam :-) Czy myslisz ze moglabym zrobic na gore tego ciasta ta "polewe" z cukru i mogdalow z poprzedniego skandynawskiego ciasta? Mam ochote sprobowac tego wypieku ale moja druga polowa chce tylko te migdaly w "karmelu", byloby dwa w jedny i oboje bysmy byli zadowoleni ;-)
Dorota, Moje Wypieki
06.11.2012 10:47 odpowiedz
Możesz, pewnie :).
agap2409  (zobacz profil)
05.11.2012 18:34 odpowiedz
ciasto bardzo nam smakowało jednak piekło się dłużej niż podane w przepisie- 70 min.
Gość: Mallory
05.11.2012 15:37 odpowiedz
A można to ciasto oblać czekoladą i odrysować szablon kota ? Oczywiście gorzką, bo mleczna raczej popsuje wszystko :)
Dorota, Moje Wypieki
06.11.2012 10:57 odpowiedz
Tak.
Jenseits  (zobacz profil)
04.11.2012 20:56 odpowiedz
Upieczone - bo kardamon mnie kusił - a żeby nie było od razu z 1,5 porcji. Chłopakom, szczególnie synusiom, smakowało bardzo - i z egzotycznym zapachem wybraliśmy się w dalekie podróże ;)
No i musiałam dłużej piec, bo ciasto było grube.. ale za to jakie delikatne. Warto upiec.
29.11.2012 14:15 odpowiedz
ładniutkie:)
Gość: Anna Boleyn
04.11.2012 20:49 odpowiedz
To samo pytanie co Snow White = czy można przekroić to ciasto i przełożyć kremem z tortu czekoladowo dyniowego ? Sądzę, że wyszłoby równie dobrze
Dorota, Moje Wypieki
04.11.2012 21:02 odpowiedz
Nie jestem pewna czy by pasowało, ale może.. :-).
kiva_tytto  (zobacz profil)
04.11.2012 19:57 odpowiedz
Pierwszy raz użyłam kardamonu, więc "z pewną taką nieśmiałością" dodałam tylko jedną łyżeczkę :) Bardzo fajny smaczek. Co ciekawe, ciasto najbardziej smakowało dzieciom! Oczywiście nie mówiłam im, że zawiera daktyle ;) Dla samego zapachu wydobywającego się z piekarnika warto je upiec! :)
Dorota, Moje Wypieki
04.11.2012 20:15 odpowiedz
Dziękuję za zdjęcie, ciasto nie mogło wyjść lepiej :).
Gość: Monika
03.11.2012 20:14 odpowiedz
Wczoraj upiekłam, wyszło pyszne, wilgotne, nie za słodkie, pachnące kardamonem. Kolejny przepis po cieście czekoladowym ( mój faworyt ) do wykonania na święta. Czekam na nowe inspiracje. Pozdrawiam serdecznie
Gość: Snow White
02.11.2012 21:48 odpowiedz
A mogłabym przekroić to ciasto i przełożyć kremem pomarańczowym z tortu czekoladowo dyniowego ? Nada się ?
02.11.2012 14:30 odpowiedz
Dzisiaj zrobiłam i padłam (z wrażenia). W piekarniku bez termoobiegu piekłam ciacho 1h 20min - bo środek był bardzo miękki ciągle. Mimo to w środku ciasto jest troszkę kleiste - chociaż pyszne ;) Czy to tak ma być czy zaryzykować i następnym razem dołożyć jeszcze ekstra 10 minut?
Dorota, Moje Wypieki
02.11.2012 14:34 odpowiedz
Jeśli góra i brzegi nie były zbyt przypieczone i twarde, można piec dłużej.
02.11.2012 14:44 odpowiedz
Są delikatne jak puszek :)
Dorota, Moje Wypieki
02.11.2012 15:03 odpowiedz
Czyli można :).
Gość: Monika
03.11.2012 20:30 odpowiedz
Moje upiekło się po ok. 80 min.
02.11.2012 08:23 odpowiedz
ciasto pyszne, pisze, bo przez dekoncentrację dałam mu ocenę 1, zamiast 10, piekłam już kilkakrotnie, i za każdym razem znika błyskawicznie :)
Gość: Gocha
01.11.2012 20:15 odpowiedz
Właśnie wyjęłam z pieca. Zamiast cynamonu dałam imbiru :) Wyszło pyszne, tylko dość pikantne ;) Na drugi raz dam tylko pół łyżeczki.
01.11.2012 18:14 odpowiedz
siedzi w piecu. Ciekawe jak wyjdzie :)
Gość: Bloody Mary
01.11.2012 16:40 odpowiedz
Czy można pokryć to ciasto kremem z przepisu na tort czekoladowo dyniowy ? I ozdobić szablonem kota ? Sądzę, iż dałoby to ciekawy efekt.
Gość: lio41
31.10.2012 12:12 odpowiedz
Bardzo smaczne,a do tego jakie zdrowe.Zdecydowanie wybiorę tę opcje kiedy najdzie mnie ochota na piernik.Oczywiście wypróbuję wersje z śliwkami suszonymi.Długo utrzymuje świeżość przechowywane w pojemniku w lodówce.POLECAM
Gość: yokoono
29.10.2012 08:25 odpowiedz
pyszne i szybko znika :)
28.10.2012 18:49 odpowiedz
Obłędne. W domu zapachniało prawie świątecznie :) Nareszcie przerwałam złą passę tego tygodnia. Walczyłam z wypiekami drożdżowymi. Każdy okazał się klapą (zjadliwą, ale jednak klapą). To ciasto przywróciło mi wiarę w siebie. A potrzebna mi będzie, bo obiecałam dzieciom (swoim i szkolnym) hallowenowe wypieki na środę. Wiem na pewno, że nie będą drożdżowe. :)
Pozdrawiam serdecznie.
Misifanie  (zobacz profil)
28.10.2012 18:18 odpowiedz
Piękne ciasto!
Na moim zrobiłam kota ;)
Gość: Bianka
28.10.2012 12:46 odpowiedz
Kocham jesień i w tym cieście zakochałam się od pierwszego wejrzenia. Jak tylko dorwę porządne daktyle to się za nie zabiorę :)

Pytanie: co właściwie daje przesiewanie mąki? Czy to tylko taki rytuał? ;)
Dorota, Moje Wypieki
29.10.2012 20:38 odpowiedz
To nie rytuał ;-). Mąka jest napuszona, bez grudek, ewentualnych zanieczyszczeń, ciasto jest bardziej puszyste i maleje ryzyko zakalca.
27.10.2012 20:59 odpowiedz
Ciasto kapitalne, faktycznie bardzo puszyste:) Dałam nieco mniej cukru (130g), drobnego, brązowego, ale mogłoby jeszcze nieco mniej słodkie. Ale to tylko szczegół, poza tym jest super!:)
Dorota, Moje Wypieki
27.10.2012 21:05 odpowiedz
Mona, piękne ciasto, cieszę się, że smakowało :). W oryginale było 250 g cukru.. nieźle, nie? ;-).
27.10.2012 21:25 odpowiedz
dziękuję:) jej, ciężko mi sobie wyobrazić to ciasto dwa razy słodsze...a że ktoś je zjada ze smakiem wtedy, to już w ogóle! Jednak Polacy są przyzwyczajeni do innych smaków:)
Gość: Ewulka
27.10.2012 16:31 odpowiedz
Dorotko, ciasto wyszło bardzo smaczne. Mąż jest zachwycony. Podczas przygotowywania myślałam, że to nie będą moje smaki. Jakże się myliłam. Niębo w gębie. Pozdrawiam serdecznie
Gość: justyna
27.10.2012 12:09 odpowiedz
Witam :) Chciałam upiec to ciasto, ale niestety w Asdzie jest tylko rye flour. Czy ta mąka się nadaje?
Pozdrawiam
Dorota, Moje Wypieki
27.10.2012 22:16 odpowiedz
Tak, to mąka żytnia.
Gość: dori
27.10.2012 11:20 odpowiedz
Znow pytanie o make,czy zytnia 720 bedzie ok?
Dorota, Moje Wypieki
27.10.2012 22:16 odpowiedz
Tak.
Gość: martaa06
26.10.2012 23:05 odpowiedz
Poszlam dzis do Asdy z mysla o zrobieniu tego ciasta i jedyne co znalazlam to daktyle. Kardamon tylko w ziarenkach a nie czym ich zmielic, maki zytniej pelnoziarnistej tez nie bylo tylko zwykla zytnia :-( mozesz mi podpowiedziec gdzie znalezc te skladniki? Moze tesco? Pozdrawiam
Dorota, Moje Wypieki
27.10.2012 22:17 odpowiedz
Kardamon zmielony kupiłam na ebayu, w sklepach widziałam tylko w ziarenkach. Maka żytnia powinna byc w tesco.
Nieczujka  (zobacz profil)
26.10.2012 21:22 odpowiedz
Zrobiłam dzisiaj. Ciasto wyszło bardzo dobre! Jedyna rzecz jaką zmienię robiąc je po raz drugi to dodam mniej cukru. Pozdrawiam
Gość: BB
26.10.2012 20:55 odpowiedz
Ciasto rewelacyjne !
Gość: urszula
26.10.2012 17:33 odpowiedz
Przepis wydrukowany, wypróbuje, dziękuję:)
Aniulka  (zobacz profil)
26.10.2012 15:55 odpowiedz
widzialam ostatnio ta podstawe do ciasta- i nawet pomyslalam o Tobie, bardzo mi sie podobala i milo to znalezc na ulubionym blogu ;-) ciasto sprobuje z rodzina :-)
Gość: kopycho
26.10.2012 14:54 odpowiedz
ja zrobiłam z figami (w sklepie wydawało mi się, że w przepisie są figi, a nie daktyle ;))
po ugotowaniu rzeczywiście nie wyglądały jak pasta, ale od czego jest blender;p
właśnie wyciągnęłam z piekarnika, pachnie i wygląda super, jak będzie smakować okaże się za chwilę
Gość: Monalisa
26.10.2012 14:16 odpowiedz
W czasie jesieni i zimy uwielbiam przyprawy takie jak imbir,kardamon,cynamon,daktyle też uwielbiam jak zresztą wszystkie bakalie.Cieszę się bardzo,że pojawiają się u Ciebie Dorotko na blogu przepisy z tymi dodatkami.Pozdrawiam :)
Gość: Katarzynka
26.10.2012 12:15 odpowiedz
Bardzo ładne zdjęcia a smak pewnie równie ujmujący :). Pozdrawiam.
Gość: chromdot
26.10.2012 11:30 odpowiedz
wygląda pysznie!! czy jest szansa, żeby nie dodawać jajek (nie mogę...). Czy np. dwa banany, albo banan i rozmącone w wodzie (albo nawet nie) mielone płatki owsiane błyskawiczne?
Dorota, Moje Wypieki
26.10.2012 11:38 odpowiedz
Niestety, nie wiem..
Gość: tizinka
25.10.2012 23:51 odpowiedz
Dorotko, a co jeśli użyję tylko zwykłej mąki pszennej?
Dorota, Moje Wypieki
26.10.2012 10:32 odpowiedz
Nie. Powinna być razowa. Ciasto może być zbyt rzadkie, a mąki razowe, a szczególnie żytnia chłoną więcej płynów.
użytkownik usunięty
26.10.2012 10:34 odpowiedz
Pani Dorotko, ekhem..., może MOŻE?:))))
Dorota, Moje Wypieki
26.10.2012 10:36 odpowiedz
Ale wstyd! Już poprawiam, chyba tęsknię za Bałtykiem ;-).
użytkownik usunięty
26.10.2012 10:38 odpowiedz
Mam nadzieję, że Pani nie uraziłam:) A ciasto wygląda smakowicie, choć zupełnie nie moje klimaty. Już mi wątroba nawala na sam widok mąki żytniej razowej:)
Dorota, Moje Wypieki
26.10.2012 10:41
Nie :). Dobrze, że zwracacie uwagę na moje błędy :).
Gość: ala
25.10.2012 23:45 odpowiedz
ciasto wyglada smakowicie. czy mozna uzyc maki orkiszowej pelnoziarnistej?
Dorota, Moje Wypieki
25.10.2012 23:48 odpowiedz
Tak.
25.10.2012 22:35 odpowiedz
Muszę spróbować
Gość: ewciskacz
25.10.2012 22:35 odpowiedz
Właśnie robię ale gdzie idzie ten sok z cytryny? Rozumiem że do ciasta?
Dorota, Moje Wypieki
25.10.2012 22:36 odpowiedz
Omg, już poprawiam!
Gość: ewciskacz
25.10.2012 22:41 odpowiedz
Dzieki za szybką interwencje, mam nadzieję ze jak dodam już do gotowej papki daktylowej to też będzie ok:) już mi kuchnia pachnie kardamonem:)
Dorota, Moje Wypieki
25.10.2012 22:43 odpowiedz
Na pewno będzie ok :).
Allicya  (zobacz profil)
25.10.2012 21:03 odpowiedz
przepis na pewno wypróbuję...bo uwielbiam takie pachnące przyprawami wypieki. przy okazji chciałam skomentować nowe opcje dodane do profilów-bardzo mi się podoba...i nie wiedziałam, że moja galeria już taka spora:) uwielbiam mojewypieki.com:)))
Dorota, Moje Wypieki
25.10.2012 21:05 odpowiedz
Dziękuję :). To prawda - to chyba jedna z największych galerii czytelników :-).
25.10.2012 23:33 odpowiedz
Czytając komentarze 'wkradłam się' do Twojej galerii. Robisz piękne i apetyczne zdjęcia! Twoje zdjęcie kokosowej babki zachęci mnie do jej upieczenia. Pozdrawiam!:)
Allicya  (zobacz profil)
02.11.2012 00:55 odpowiedz
Bardzo sie ciesze i dziekuje za docenienie mojej tworczosci:) a co do babki to naprawde warto...zreszta jak wszystkie przepisy z tej strony:D
25.10.2012 21:01 odpowiedz
O zdecydowanie muszę wypróbować:) Wygląda, a właściwie już pachnie cudownie:)
alicejan  (zobacz profil)
25.10.2012 20:30 odpowiedz
Niesamowite to ciasto! Pierwszy raz widzę taki smakowity przepis na mące żytniej razowej:) Jutro piekę!
madziara  (zobacz profil)
25.10.2012 20:28 odpowiedz
ooo znowu skandynawski wypiek-poprzednie przetestowane i byly pyszne wiec ten tez bede musiala-a pozatym nabralam juz wprawy w rozlupywaniu kardaomonu wiec co mi szkodzi ;)
tylko ta zytnia maka... do czego ja pozostala czesc wykorzystam??
Dorota, Moje Wypieki
25.10.2012 20:29 odpowiedz
Może do produkcji zakwasu? ;-)
25.10.2012 20:16 odpowiedz
O zdecydowanie muszę wypróbować:) Wygląda, a właściwie już pachnie cudownie:)
25.10.2012 20:11 odpowiedz
Dorotko, wspaniałe ciasto. Takie korzenne, pachnące ciasta uwielbiam. Fajny pomysł z mąką zytnią, no i te daktyle :)
Pozdrawiam.
kiniura  (zobacz profil)
25.10.2012 19:58 odpowiedz
a mąka żytnia 750 czy 2000??
Dorota, Moje Wypieki
25.10.2012 20:00 odpowiedz
Typ 2000. Typ 750 to żytnia jasna.
kiniura  (zobacz profil)
25.10.2012 20:02 odpowiedz
dziekuję bardzo:)
Gość: madzialenn
25.10.2012 19:54 odpowiedz
Zawsze zastanawiam się co piec w termoobiegu a co nie, bo wiem że pewne wypieki nie wychodzą w nim tak jak powinny. Czy mogłaby pani dodać jakąś notkę na ten temat?
Dorota, Moje Wypieki
25.10.2012 19:58 odpowiedz
Generalnie wszystko wyjdzie na termoobiegu. Ale - serniki i pieczywo bardziej się wysuszają, muffinki czasem wychodzą dziwne ;-), wiec te wypieki odradzam piec z termoobiegiem.
25.10.2012 19:44 odpowiedz
Kiedy przeglądałam zdjęcia, autentycznie poczułam nagle zapach cynamonu w powietrzu! Jakieś złudzenie wywołane pięknymi zdjęciami chyba :D
25.10.2012 19:09 odpowiedz
Czym mozna zastąpić kardamon,czy to coś podobnego do imbiru? czy w Polsce jest do kupienia,bo ja nie widziałam w sklepach.
Dorota, Moje Wypieki
25.10.2012 19:19 odpowiedz
Tak, jest do kupienia, na 100%. Najczęściej w postaci ziarenek, ponieważ rozłupany szybko traci aromat. Zmielony jest rzadziej spotykany, ale można kupić np. firmy Kotanyi.

1 | 2    



do góry