Ładowanie strony
Najsłodszy blog w sieci



7 września 2016

Musowe ciasto czekoladowe


Musowe ciasto czekoladowe

Delikatne jak pianka ciasto czekoladowe, stąd i jego nazwa 'musowe'. Ta nazwa idealnie odzwierciedla jego lekką konsystencję. Za jego lekkość odpowiadają po części ubite białka dodane do ciasta, a reszta to... zasługa wspaniałego przepisu ;-). Niech Was nie odstrasza kąpiel wodna - to jedyny sposób, by uzyskać sufletową delikatność deseru. Podałam z sorbetem malinowym - lepszego zestawu ze świecą szukać ;-). 

Składniki:

  • 300 g gorzkiej czekolady
  • 50 g mlecznej czekolady
  • 175 g masła
  • 1 łyżka ekstraktu z wanilii
  • 8 dużych jajek, białka i żółtka oddzielnie
  • 100 g jasnego brązowego cukru muscovado
  • 100 g drobnego cukru do wypieków
  • szczypta soli

Wszystkie składniki powinny być w temperaturze pokojowej. Formę o średnicy 23 cm wyłożyć papierem do pieczenia. Formę dwukrotnie owinąć z zewnątrz folią aluminiową - ciasto będzie pieczone w kąpieli wodnej.

W garnuszku roztopić masło. Zdjąć z palnika i dodać obie czekolady, drobno posiekane, wymieszać z gorącym masłem i odstawić na 2 minuty. Po tym czasie wymieszać do powstania gładkiego sosu czekoladowego. Przestudzić.

W misie miksera umieścić żółtka i oba cukry. Ucierać (końcówkami miksera do ubijania białek) do powstania bardzo jasnej i puszystej masy żółtkowej (przypominającej konsystencją majonez - jak opisuje to autorka przepisu), która będzie opadała z końcówek miksera w postaci gęstej wstęgi. Dodać ekstrakt z wanilii, szczyptę soli i utrzeć. Dodać przestudzony sos czekoladowy i utrzeć (nie zmieniając końcówek miksera) do połączenia.

W osobnej (sporej) misie ubić białka, do otrzymania sztywnej piany. 3 - 4 łyżki ubitych białek dodać do masy czekoladowej i wymieszać dokładnie do jej rozluźnienia. Do masy czekoladowej dodać resztę białek, bardzo delikatnie wymieszać do połączenia.

Ciasto przelać do przygotowanej formy i piec w kąpieli wodnej* w temperaturze 180ºC przez 50 - 60 minut (piekłam przez 50 minut w temperaturze 170ºC z termoobiegiem). Gotowe ciasto będzie wypieczone i suche z wierzchu, nastomiast w środku będzie piankowe i wilgotne. Wyjąć na blat, usunąć kąpiel wodną i całkowicie wystudzić, następnie nożykiem uwolnić z formy. 

Podawać oprószone cukrem pudrem i z kleksem kwaśnej śmietany i malinami (lub z sorbetem malinowym - pycha!).

* Kąpiel wodna polega na tym, że formę z ciastem wkładamy do większej formy lub naczynia żaroodpornego, do którego nalewamy wrzącej wody do połowy wysokości formy z ciastem. Ciasto pieczone jest z parą wodną, a więc w bardzo wysokiej wilgotności. Dzięki parze wodnej deser piecze się w jednakowym stopniu w każdym miejscu, nawet na środku; nie pęka po upieczeniu i zachowuje delikatną, piankową konsystencję.

Smacznego :-).

Musowe ciasto czekoladowe

Musowe ciasto czekoladowe

Musowe ciasto czekoladowe

Źródło przepisu - 'How to be a domestic goddess' Nigella Lawson.

Średnia ocena: 7,6  (liczba głosów: 5)

Dodaj komentarz
Pozostało znaków: 5000 
Dziękuję za zamieszczenie komentarza.
Wszystkie komentarze czytam, choć niestety, nie dam rady na wszystkie odpowiedzieć.
Zanim zamieścisz pytanie upewnij się, czy nikt nie zadał podobnego (ułatwi Ci to wyszukiwarka zamieszczona w komentarzach).
Komentarze z linkami mogą nie zostać opublikowane.
Zaloguj się, aby dodać komentarz lub skomentuj jako gość, korzystając z poniższego formularza.
Imię/nick*:
Strona WWW:
Weryfikacja antyspamowa*:
Komentarze (73)
pajapa profil
01.11.2017 15:21 odpowiedz
Konsystencją przypomina ptasie mleczko. Jest delikatne, pyszne i wciągające :)
Monianna profil
30.08.2017 19:58 odpowiedz
Witam serdecznie :) Czy to ciasto można wykorzystać jako bazę do tortu, który mam zamiar obłożyć masą cukrową ? Czy jest zbyt delikatne ?
Dorota, Moje Wypieki
31.08.2017 12:45 odpowiedz
Niestety nie, jest bardzo delikatne.
Gość: Ewa
09.05.2017 11:49 odpowiedz
Robię bliźniacze ciasto, które się nazywa Le Negre. Zawsze cudownie wyrasta i zawsze opada na koniec albo po wyjęciu w piekarnika. Może ma Pani pomysł co mogę robić niewłaściwie? Pozdrawiam!
Thelamiee profil
08.05.2017 22:12 odpowiedz
Niestety moje ciasto też pięknie wyrosło w piekarniku i równie spektakularnie opadło w czasie studzenia. Ale i tak wyszło przepyszne! :) Miałam problem z wymieszaniem piany z resztą, bo ciasto wyszło bardzo, bardzo gęste. Możliwe, że to właśnie to przyczyniło się do opadnięcia ciasta.
mikilu profil
12.04.2017 22:47 odpowiedz
Chcialabym zrobic to ciasto w formie na babeczki. Ile czasu musze je piec??

Dorota, Moje Wypieki
13.04.2017 21:50 odpowiedz
Nie piekłam w takiej postaci, trudno mi powiedzieć. Proszę obserwować aż będą takie jak w opisie "gotowe ciasto będzie wypieczone i suche z wierzchu, nastomiast w środku będzie piankowe i wilgotne".
mikilu profil
14.04.2017 21:32 odpowiedz
Upieklam, trzymalam 25 minut. Bylo jak w przepisie suche z wierzchu i puszyste i wilgotne w srodku ale jak wystyglo to opadlo. Poczytalam w komentarzach, ze to moze byc zwiazane z bialkami. Mimo wszystko bylo pyszne.
Gość: Lili
15.02.2017 11:46 odpowiedz
Nie posiadam dwóch tortownic, czy zatem kąpiel wodna może polegać na położeniu na dnie piekarnika blachy lub naczynia żaroodpornego z wodą, a nad tym na kracie tortownica z ciastem?
agnsud profil
15.02.2017 13:33 odpowiedz
Nie jest potrzebna druga tortownica, tę z ciastem trzeba dobrze zabezpieczyć i włożyć do np. prostokątnej blaszki.
Można też piec wg Twojego sposobu.
W dziele "porady kulinarne" (prawa kolumna) powinien być post o pieczenio w kąpieli wodnej., na pewno pomoże.
Doro74Kraków profil
15.02.2017 14:16 odpowiedz
Można tak zrobić.
Gość: Jusia
11.02.2017 16:12 odpowiedz
Czy można ciasto polać polewa czekoladowa?
Dorota, Moje Wypieki
12.02.2017 00:38 odpowiedz
Tak.
Gość: Joanna
07.11.2016 13:05 odpowiedz
Czy piekąc w piecu konwekcyjnym z możliwością ustawienia wilgotności można zrezygnować z kąpieli wodnej? Jaką wilgotność ustawić w takim wypadku?
Dorota, Moje Wypieki
07.11.2016 20:31 odpowiedz
Niestety, nie orientuję się.
Gość: garymary
07.05.2017 19:16 odpowiedz
Trochę po czasie, ale możne ktoś w przyszłości będzie miał podobne pytanie... Kąpieli wodnej nie da się zastąpić pieczeniem z parowaniem w piecu konwekcyjnym, gdzie para, a zatem wilgoć, dostają się do ciasta przez wierzch. W kąpieli wodnej para idzie od spodu. Ciasto jednocześnie gotuje i piecze się.
Petronelka profil
24.09.2016 20:39 odpowiedz
Pani Dorotko czy zamiast 300g gorzkiej czekolady można dodać 200g gorzkiej i 100g mlecznej ograniczając ( o ile?) cukier? Z góry dziękuję i pozdrawiam :)
Dorota, Moje Wypieki
25.09.2016 11:05 odpowiedz
Można. Cukier jest do smaku, więc wszystko zależy od Waszego gustu :-).
pozdrawiam
Andzia01 profil
24.09.2016 15:21 odpowiedz
Ojej, jakie to ciasto pyszne. Musiałam zaglądać do piekarnika kilka razy bo po podanym czasie ciasto było wciąż surowe. Opadło więc ale co za różnica, jak ciasto wyszło przepyszne. Bardziej jak deser bo jest tak delikatne.
qadesh92 profil
19.09.2016 19:21 odpowiedz
Witam!
Czy cukier brązowy muscovado mogę zastąpić cukrem trzcinowym demerara? Nie wiem za bardzo jaka jest miedzy nimi roznica, a mam akurat taki cukier w domu i chętnie go wykorzystam jeśli tak mozna:)
Dorota, Moje Wypieki
19.09.2016 22:01 odpowiedz
Tylko jeśli jest drobny. Cukier demerara najczęściej jest w dużych kryształkach i nie polecam do ciast ucieranych (ucieranie zajmie wiele czasu i może się do końca nie udać). Można go zmielić w młynku do kawy.
qadesh92 profil
19.09.2016 22:02 odpowiedz
Akurat ten jest demerar drobny :) super dziękuje za odpowiedz!
Ayla1985 profil
18.09.2016 13:14 odpowiedz
Czy ciasto nadaje się do mrożenia?
Dorota, Moje Wypieki
18.09.2016 23:30 odpowiedz
Tak.
kasiulaka_30 profil
15.09.2016 15:47 odpowiedz
Witam, czy ekstrakt z wanilii mogę zastąpić zwykłym aromatem waniliowym?
Dorota, Moje Wypieki
15.09.2016 18:49 odpowiedz
Nie, to co innego, lepiej pominąć.
KrecikD profil
15.09.2016 13:52 odpowiedz
Czy ciasto upiec w dzień jedzenia czy może być dzień wcześniej ??
Dorota, Moje Wypieki
15.09.2016 18:49 odpowiedz
Można dzień wcześniej.
Haribo profil
15.09.2016 12:46 odpowiedz
Witam, mam tylko formę o średnicy 20cm. Jak zmniejszyć składniki? Czy o połowę będzie w porządku? Pozdrawiam

agnsud profil
15.09.2016 14:36 odpowiedz
Skorzystaj z przelicznika formek- lewa kolumna na blogu
Jolcia.P profil
12.09.2016 12:47 odpowiedz
Bardzo polecam!! Ciasto jest tak pyszne, że nie zdążyłam zrobić zdjęcia. Użyłam ciemnego cukru muscovado i też ładnie wyszło. Dorotko, dziękuję za świetny nowy przepis. Pozdrawiam.
KrecikD profil
15.09.2016 17:06 odpowiedz
Ja właśnie też będę robić z ciemnego bo jasnego nigdzie nie mogłam znaleźć :-(
Ptaszak profil
11.09.2016 20:08 odpowiedz
Ciasto jest przepyszne, lekkie i bardzo czekoladowe! My jedlismy je z chmurka z bitej smietany light.
Alicze profil
10.09.2016 16:11 odpowiedz
Mam pytanie z innej beczki, czy w takim małym piekarniku elektrycznym da radę upiec jakieś ciasto? http://www.biedronka.pl/pl/product,id,28187,name,piekarnik-elektryczny
Johannah profil
10.09.2016 17:15 odpowiedz
Jasne :-) Piekłam w takim czymś na studiach :D Wychodziły i ciasta ucierane w keksówkach, czekoladowe, tarty z bezą, mini serniczki... Trzeba tylko mieć odpowiednio mniejsze formy i przeliczać z przepisów głównych, ale co to za problem, gdy ma się wizję upieczenia i zjedzenia ze znajomymi ciachaaa - na studiach, z dala od domu! ;-)
Alicze profil
10.09.2016 23:21 odpowiedz
Dziękuję za odpowiedź. :) Właśnie myślę o zakupie takiego piekarniczka na studia, bo w mieszkanku nie będę miała dużego piekarnika. Formy i tak zwykle przeliczam, zwłaszcza tortownicowe, bo mam dużą tortownicę, a przepisy zwykle są na średnie albo wręcz małe, więc przeliczania się nie obawiam. Tylko się zastanawiam, czy jest sens kupić taki sprzęcik na potrzeby uwielbiającej pieczenie studentki. :)
Johannah profil
11.09.2016 17:44 odpowiedz
Och, jeśli kochasz piec to obowiązkowo ten piekarniczek musi być Twój! ;-) Nie pracuję w marketingu ;-), ale u nas on odgrywał ważną rolę w kuchni, obok czajnika ;-)
I też nabyłyśmy go w supermarkecie, choć nie pamiętam już w którym. Można było upiec w nim też udka, frytki, zapiec zapiekankę makaronową itp., no spełniał funkcję normalnego piekarnika i świetnie dawał radę :-)
Alicze profil
11.09.2016 20:09 odpowiedz
O rany :) Pójdę zatem w czwartek do biedronki i jeśli będą, to kupię. Mama mnie wyśmieje, ale cóż. Mam co prawda multicooker, w którym można piec najprostsze ciasta, ale tęsknota za babeczkami i ciastami wymagającymi spieczenia z góry będzie chyba zbyt bolesna.
Johannah profil
11.09.2016 21:00
Mam nadzieję, że Ci się sprawdzi, chociaż może zanim kupisz ten konkretny porównaj z innymi ofertami, np. w Lidlu też są takie mini piekarniki okazjonalnie. Nasz chyba był z Lidla, ale to trochę temuuu było i nie jestem pewna... Pewnie są pomiędzy nimi różnice i jeden nierówny drugiemu, np. kwestia mocy.
A mama powinna dostawać mmsy z każdego udanego wypieku ;-)
Alicze profil
11.09.2016 22:53
Uwielbiam lidlowskie rzeczy... Mam blender, multicooker, wagę kuchenną, wyciskacz do cytrusów, maszynkę do ciastek, maszynę do lodów, dużo foremek - wszystko jest świetnej jakości i w przyzwoitej cenie. I w Lidlu był niedawno piekarnik, ale akurat byłam na wyjeździe i jak wróciłam, to już sprzątnięte z półek. :( Więc pewnie prędko się nie pojawi. I już się pożegnałam z tym pomysłem, a tu nagle w biedronce jest. Nie oczekuję super jakości, ot, jak będzie działał przez rok, to już fajnie.
Mama wie o mojej pasji i bardzo smuci ją fakt, że skończą się ciasta co kilka dni, ale też nie podoba jej się, że ostatnio tyle cudów 'na studia' kupuję.
Johannah profil
12.09.2016 13:33
Też jestem zadowolona z lidlowskich produktów. Mam maszynę do chleba, w której co prawda tylko wyrabiam, ale jest naprawdę solidna, waga elektroniczna także spisuje się super, no i maszynka do ciastek ;-) Może zerknij jeszcze na popularny portal aukcyjny, a nuż ktoś będzie sprzedawał używany piekarniczek z silvercrest :-) Powodzenia na studiach i w dalszym pieczeniu pyszności :-)
09.09.2016 17:35 odpowiedz
Było ładnie wyrośnięte i opadło. Gdzie błąd?
Dorota, Moje Wypieki
09.09.2016 22:54 odpowiedz
Nieprawidłowo ubite białka (zbyt długo i "przebite"), mało delikatne wymieszanie piany białkowej z ciastem lub pieczenie bez kąpieli wodnej.
martaki profil
11.09.2016 20:38 odpowiedz
Ja mam podobną sytuację. Ciasto bardzo wyrosło a zaraz po wyłączeniu piekarnika opadło. Białka były ubite na sztywno, tylko do momentu kiedy można było odwrócić miskę - może za długo?. Bardzo delikatnie mieszałam szpatułką, pieczone w 175 stopniach z termoobiegiem w kąpieli wodnej. Jest pyszne, ale szkoda że tak opadło... Co jeszcze mogło pójść nie tak?
Dorota, Moje Wypieki
12.09.2016 09:43 odpowiedz
Wydaje mi się, że białka są głównym winowajcą. Czy mocno opadło? 
martaki profil
12.09.2016 19:20 odpowiedz
Sporo, wyrastając podwoiło swoją wysokość, po czym po pieczeniu wróciło prawie do pierwotnej wysokości sprzed pieczenia. Mimo to jest super smaczne, tylko lekko zbite... chciałabym następnym razem (bo napewno będzie następny raz) zrobić bez błędu - czyli do jakiej konsystencji powinnam ubijać białka?
Dorota, Moje Wypieki
12.09.2016 19:48
To niedobrze :/. Jeśli ciasto nie opadnie na pewno będzie puszyste. Białka ubijamy do sztywności, ale nie można ich przebić - będą wyglądały na zwarzone, zaczną się grupować w obłoczki. Potem delikatnie mieszamy je z ciastem.
12.09.2016 21:43 odpowiedz
Białko było ładnie ubite, sztywne że hoho, bez chmurek.
Z delikatnością to nie wiem, robię tak delikatnie że chyba bardziej się nie da.
U mnie kąpiel wodna była, a wyglądała tak, że na blache z piekarnika wlałem wody około 1cm, z tym że ta woda nie była gorąca i wygląda na to że nie dostała wysokiej temperatury.
Ciasto na dole miało wyraźny 1cm ;) bardziej zbity dół. Puszyste u góry, a im niżej tym gorzej.
Nie było za dobre.. ale..
Co ciekawe na drugi dzień (z lodówki) było bardzo dobre o wiele lepsze, nawet dla niektórych super. Całość ze spodem wyglądała jakby specjalnie zrobiona.
Dorota, Moje Wypieki
13.09.2016 10:46 odpowiedz
Błąd może być w kąpieli wodnej - wylewamy gorącą wodę i powinna sięgać do połowy formy z ciastem, czyli mniej więcej do 2,5 cm (przy 5 cm tortownicy).
krolowamarta profil
16.09.2016 17:26 odpowiedz
Cześć, miałam ten problem w serniku japońskim, który był robiony w bardzo podobny sposob, wiec dam Tobie rady, które i mi pomogły. Białka ubijaj w metalowej lub szklanej misce (NIE plastykowej) TYLKO do momentu, gdy po wyciagnieciu ubijaczki robią się "górki". Ubijanie metodą obracania miski to za dużo do tego typu wypieków. Ubijaj wolno, a cukier dodawaj powoli, juz od poczatku ubijania, nie czekaj z cukrem, az bialka sie ubija. Nie dodawaj masy czekoladowej do białek, a białka do masy czekoladowej. To ma duze znaczenie. W przepisie nie ubija sie bialka z cukrem, ale dzieki cukrowi pudrowi bialka sie lepiej trzymaja i warto mimo wzsystko troche rego cukru dodac.
Kornelka profil
03.10.2016 07:59 odpowiedz
Hejka! czy mogłabyś wyjaśnić co masz na myśli pisząc o robieniu się "górek"? i kiedy zacząć dawać ten cukier? jak tylko mi się już białka trochę spienią?
krolowamarta profil
03.10.2016 10:17 odpowiedz
Chodzi o to, że jak wyciągasz ubijak, białka idą za nim i tworzą górkę wychodzącą nad powierzchnie ubitego białka. Ta górka nie ma być idealnie stojąca, chodzi tylko o to, ze białka zaczynają trzymać kształt. Ja cukier dodaje jeszcze zanim zaczne ubijać, ale dosłownie szczyptami. Wpisz w youtube sernik japoński (po angielsku lub w jakims azjatyckim jezyku, jesli znasz) to zobaczysz o co chodzi na filmie, bo niestety nie znalazlam zadnego zdjęcia.
Kornelka profil
03.10.2016 10:40 odpowiedz
chyba wiem o co Ci chodzi. dziękuję serdecznie za informację.
natavi profil
08.09.2016 13:23 odpowiedz
Czy to jest coś takiego jak ciemna warstwa w cieście "Czarny las"? Od dłuższego czasu poszukuję dobrego przepisu na to ciasto i nie mogę znaleźć.
anirolka profil
08.09.2016 09:44 odpowiedz
Czy ktoś próbował upiec z tego przepisu miniwypieki np w foremkach muffinowych?
Chyba przetestuje, nie wiem tylko jak długo piec i czy silikonowa formę można zanurzyć w kąpieli wodnej...
słodkamalinka profil
08.09.2016 08:27 odpowiedz
Czy zamiast cukru brązowego mogę użyć tylko zwykłego?
Dorota, Moje Wypieki
08.09.2016 08:55 odpowiedz
Tak, ale wtedy mniej.
basiul profil
08.09.2016 07:59 odpowiedz
Trochę zmodyfikowany przepis na ciasto Nemezis, mój hit nad hitami! http://www.mojewypieki.com/post/czekoladowa-trufla---ciasto-nemesis-z-river-cafe
Dorota, Moje Wypieki
08.09.2016 08:55 odpowiedz
Oj, zupełnie inny przepis. Tam otrzymujemy gęste ciasto truflowe a tutaj lekką czekoladową chmurkę :-). 
basiul profil
08.09.2016 10:36 odpowiedz
Rozumiem. No to jednak się skuszę i zrobię. Dziękuję i pozdrawiam :)
OlaLes profil
07.09.2016 22:10 odpowiedz
Czy mając piekarnik parowy moge użyć opcji pieczenia z parą zamiast opisywanej kąpieli wodnej?
Dorota, Moje Wypieki
07.09.2016 22:12 odpowiedz
Niestety, nie wiem, nie posiadam takiego piekarnika i nie miałam okazji wypróbować tej funkcji. 
21.09.2016 21:23 odpowiedz
OlaLes, i jak, piekłaś z parą? Wyszło? Od niedawna mam taki piekarnik i w weekend chciałam wypróbować przepis. (Tak na marginesie - chleby bezglutenowe pieczone z parą są o niebo lepsze!)
OlaLes profil
21.09.2016 22:29 odpowiedz
Nie - w końcu nie próbowałam tego przepisu. Moze tez w weekend spróbuje.
Proszę daj znać jakbyś próbowała jak wyszło. (Dzieki za informacje o chlebach bezglutenowych, na pewno wykorzystam)
agacia0705 profil
07.09.2016 21:18 odpowiedz
czym można zastąpić masło tak żeby ciasto było "bezmleczne"?
Dorota, Moje Wypieki
07.09.2016 21:25 odpowiedz
Margaryną bezmleczną.
aniacz91 profil
07.09.2016 19:58 odpowiedz
czy mogę wstawic naczynie z wodą pod spód tortownicy?
Dorota, Moje Wypieki
07.09.2016 20:06 odpowiedz
Tak, właśnie na tym polega kąpiel wodna. Tortownicę umieszczamy w większym naczyniu, do którego nalewamy wody do połowy wysokości tortownicy.
aniacz91 profil
07.09.2016 20:15 odpowiedz
Wiem, ale mi chodzilo czy moge nie wkładać tortownicy do naczynia z wodą ale umieścić je osobno. Tak robię przy sernikach. Nie mam wiekszego naczynia do ktorego zmiescilaby sie tortownica
Dorota, Moje Wypieki
07.09.2016 20:22 odpowiedz
Wydaje mi się (ale nie jestem pewna), że w przypadku sufletów lub takich ciast pieczenie bezpośrednio w kąpieli wodnej jest lepsze. Nie masz może formy żaroodpornej lub dużej blachy do ciast?
_Inga_ profil
08.09.2016 11:52 odpowiedz
Powinno się udać. Ja tylko taką metodą robię "kąpiel wodną". Wlewam wrzątek do głębokiej blachy z wyposażenia piekarnika.
KasiaRs profil
07.09.2016 19:27 odpowiedz
Witam, czy można przed pieczeniem dodać np mrożonych malin lub innych owoców?
Dorota, Moje Wypieki
07.09.2016 20:04 odpowiedz
Raczej nie polecam. Tego ciasta nie sprawdzamy patyczkiem, a z owocami nie wiadomo będzie o ile trzeba wydłużyć pieczenie. Lepiej podawać z owocami.




Strona wykorzystuje pliki "cookies" (ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich użycie.     Rozumiem     Przeczytaj o ciasteczkach