Ładowanie strony

Ładowanie...

niedziela, 10 stycznia 2010

Tradycyjna babka marmurkowa

Tradycyjna babka marmurkowa, waniliowo - czekoladowa. Idealnie słodka. Jedna z najsmaczniejszych jakie upiekłam. Bardzo polecam!

Składniki:

  • 2 szklanki mąki pszennej
  • 1 i 1/4 łyżeczki proszku do pieczenia
  • szczypta soli
  • 225 g masła
  • 1 szklanka drobnego cukru do wypieków
  • 4 duże jajka
  • pół łyżeczki ekstraktu z wanilii
  • pół szklanki mleka
  • 120 g gorzkiej czekolady

Wszystkie składniki powinny mieć temperaturę pokojową. Mąkę i proszek przesiać, wymieszać z solą.

Masło z cukrem utrzeć mikserem do otrzymania puszystej, jasnej masy maślanej. Dodawać jajka, jedno po drugim, miksując po każdym dodaniu. Masa pod koniec może się lekko zwarzyć, ale nie ma to wpływu na efekt końcowy. Dodać wanilię i zmiksować.

Zmniejszyć obroty miksera i dodawać mąkę na przemian z mlekiem, miksując tylko do wymieszania się składników. Można mąkę wymieszać szpatułką - mniejsze ryzyko zakalca.

Czekoladę roztopić w kąpieli wodnej. Ciasto podzielić na pół, do jednej części dodać lekko przestudzoną czekoladę, wymieszać łyżką.

Formę o wymiarach 29 x 11 cm wysmarować masłem, oprószyć mąką pszenną. Wykładać do formy na zmianę to jasną to ciemną masę. Po wyłożeniu, widelcem zrobić w cieście zygzaki.

Piec w temperaturze 160ºC przez około 70 - 80 minut lub do tzw. suchego patyczka.

Smacznego :-).

Tradycyjna babka marmurkowa

Przepis pochodzi z tej strony.

Średnia ocena: 8.8  (liczba głosów: 44)

Tagi: czekolada
Kategoria: Babki, Wielkanoc
Dodaj komentarz
Pozostało znaków: 5000 
Dziękuję za zamieszczenie komentarza.
Wszystkie komentarze czytam, choć niestety, nie dam rady na wszystkie odpowiedzieć.
Zanim zamieścisz pytanie upewnij się, czy nikt nie zadał podobnego (ułatwi Ci to wyszukiwarka zamieszczona w komentarzach).
Komentarze z linkami mogą nie zostać opublikowane.
Zaloguj się, aby dodać komentarz lub skomentuj jako gość, korzystając z poniższego formularza.
Imię/nick*:
Strona WWW:
Weryfikacja antyspamowa*:
Komentarze (518)
1 | 2 | 3 | 4 | 5    
aania.w profil
23.11.2016 19:42 odpowiedz
Czy można zamiast czekolady dać gorzkie kakao ? Ile go wtedy trzebaby dać i czy trzeba dodatkowo rozrzedzic te cześć ciasta ? Bo czekolada roztopiona jest płynna i rzadsza ..
Dorota, Moje Wypieki
24.11.2016 01:08 odpowiedz
Można, dodajemy zamiast takiej samej części mąki. 2 łyżki powinny wystarczyć.
Malwineczka25 profil
21.11.2016 22:15 odpowiedz
trójkolorowa :)
aania.w profil
25.10.2016 15:44 odpowiedz
Witam Pani Doroto, piekę z "moimi wypiekami" od lat :) do tej pory z niczym nie miałam problemu, aż w końcu pojawił się pierwszy , kiedyś widocznie musiał ;) a mianowicie chciałam prosić o poradę co może być przyczyną, że podczas pieczenia część ciasta pęka i wylewają sie dolne warstwy które póżniej się wprawdzie zapiekają ale ciasto ma takie jakby "wulkany" i nie jest równe ani gładkie od góry, nie umiem dojść do tego co może to powodować. Będę bardzo wdzięczna za odpowiedz. Pozdrawiam i dziękuję za mnóstwo fantastycznych przepisów, które faktycznie wychodzą ;) ania
Dorota, Moje Wypieki
25.10.2016 17:47 odpowiedz
W piekarniku jest ustawiona zbyt wysoka temperatura: ciasto zapieka się z góry tworząc 'skorupkę'. Niedpieczone ciasto ze środka rosnąc wydobywa się na powierzchnię prawie jak lawa z wulkanu ;-) i znowu się zapieka. Prosze wyłączyć termoobieg lub zmniejszyć temp. o nawet 20 stopni i piec w niższej temp. ale dłużej.
aania.w profil
26.10.2016 10:56 odpowiedz
Dziekuję serdecznie za odpowiedz ;)
wiolka_m_21 profil
18.09.2016 21:14 odpowiedz
Zgodnie z radą zrobiłam z półtorej porcji :) Idealnie się wpasowała :) Jakby ktoś potrzebował forma ma 24 cm średnicy, komin pośrodku obwód 18 cm, wysoka na 7 cm :) Zdj poniżej :)
Dorota, Moje Wypieki
18.09.2016 23:08 odpowiedz
Wyszła super, piękny marmurek :-).
wiolka_m_21 profil
15.09.2016 21:37 odpowiedz
Babka numer jeden dla mojego synka:) Poszła w dwa dni( u nas rekord świata, zazwyczaj muszę mrozić). Kupiłam nową formę, średnica 24 cm, ale ma komin, okolo 3cm. Jak mam przeliczyć składniki w przeliczniku? :)
Dorota, Moje Wypieki
15.09.2016 22:26 odpowiedz
Chyba musisz próbować 'na oko', może z 1.5 przepisu, nie więcej. Raz można upiec z normalnych proporcji i sprawdzić, może to wystarczy?
gosiolosky profil
04.09.2016 11:42 odpowiedz
Piec uczyła mnie mama lecz ciast ucieranych unikała jak ognia, bo nigdy jej nie wychodziły (wieczny zakalec...). Teraz chyba role się odwrócą i ja zacznę ją uczyć ;) Babka wyszła przepyszna i mimo, że masa maślana zważyła się nieco po dodaniu czwartego jajka to ciasto wyszło idealne! Zero zakalca! Dziękuję za przepis i kolejną ważną lekcję pieczenia!
Radia profil
04.09.2016 13:51 odpowiedz
O tak, możesz być dumna! wygląda mniaaam:)
Dorota, Moje Wypieki
04.09.2016 21:21 odpowiedz
Śliczna :-).
willow profil
07.09.2016 13:55 odpowiedz
A ja sobie ostrzę od jakiegoś czasu zęby na tę formę. To nordic ware czy silikonowa wersja?
(a babka kusząca :)
gosiolosky profil
07.09.2016 23:59 odpowiedz
willow moja jest silikonowa. Następną chę kupić z Nordic Ware ,tylko którą wybrać...
willow profil
08.09.2016 11:43 odpowiedz
O, ale silikonowa się sprawdza widzę? Krawędzie ma ostre jak sztylety.
No właśnie nordic ware są strasznie drogie i szukam tańszego rozwiązania. Zastanawiałam się czy silikon ma sens - dzięki!
gosiolosky profil
08.09.2016 19:09 odpowiedz
Nordic Ware jest nieco większa, bo ma ok. 2,4 l pojemności, silikonowa- 2l. Ja jestem zadowolona, poniżej kolejny powód
Asik1603 profil
06.05.2016 14:48 odpowiedz
Pyszna babka:) Czekolada uszlachetnia smak, jest delikatnie wilgotna, pachnąca wanilią... Na pewno będę do niej wracać.
szoamin profil
18.04.2016 12:34 odpowiedz
Babka jest absolutnie rewelacyjna!! Robiłam już dwa razy. Nie jestem za dobra w pieczeniu, wolę gotować, ale dzięki wszystkim wskazówkom oraz komentarzom udało się :) Pierwszym razem, babka wyszła przepyszna i idealna! Zero zakalca. Za drugim razem pojawił się delikatny zakalec, ale praktycznie nie wyczuwalny (ja akurat lubię zakalce, więc zupełnie mi nie przeszkadzał). Wpisałam sobie przepis do mojego zeszytu z hitami kulinarnymi, a babka na pewno często będzie gościć na moim stole :) gorąco polecam!
beasiap profil
11.04.2016 11:41 odpowiedz
Bardzo smaczna babeczka :) jednak nie ma to jak babka na maśle i z czekoladą.
adanka profil
11.04.2016 09:11 odpowiedz
Upiekłam babkę według tego przepisu w tradycyjnej świątecznej formie (z 1 12 porcji składników). Wyszła przepyszna i bardzo długo zachowała świeżość (zawinięta w pergamin i folię przeleżała w lodówce cały tydzień i była wilgotna, czekoladowa w smaku i cytrynowa w warstwie lukru. Polecam ten przepis, zwłaszcza dla osób, które z wypiekami muszą uporać się kilka dni przed świętami i szukają przepisów na ciasta, które nic nie tracą podczas przechowywania, a wręcz nabierają aromatu.
adanka profil
11.04.2016 11:53 odpowiedz
Miało być w komentarzu: "1 i 1/2 porcji składników)- przepraszam za błąd. Pozdrawiam ;-)
Aga Mars profil
11.04.2016 20:24 odpowiedz
Super, dobrze wiedziec ;D
mmmadlenka profil
01.04.2016 20:51 odpowiedz
pycha ;)
Aga Mars profil
02.04.2016 16:43 odpowiedz
Wyglada slicznie :)
mmmadlenka profil
02.04.2016 22:42 odpowiedz
dziękuję ;)
Dorota Be profil
28.03.2016 09:05 odpowiedz
I jeszcze jedno :)
Dorota Be profil
28.03.2016 09:04 odpowiedz
Babka wyszła super!
fajnie wyrosła i jest bardzo dobra. Do ciemnej połowy ciasta użyłam czekolady gorzkiej 72% kakao- dobre, czekoladowe ciasto wyszło, ale nastepnym razem dodam poł na poł z mlecznà.
Kolejne święta z MW
Aga Mars profil
28.03.2016 13:45 odpowiedz
Piekna :)
evelina2302 profil
27.03.2016 15:47 odpowiedz
Przepyszna babeczka
Dorota Be profil
26.03.2016 16:01 odpowiedz
Szukałam, ale nie potrafie znalzc informacji.
Chciałabym zapytać czy te babke pieczemy
góra-dół czy mozna z termoobiegiem?
Dziękuję
Dorota, Moje Wypieki
26.03.2016 16:34 odpowiedz
Lepiej góra-dół ale z termoobiegiem też się uda.
Sanderka92 profil
25.03.2016 18:57 odpowiedz
No i udał się
Sanderka92 profil
25.03.2016 15:35 odpowiedz
Witam. czy przepis nada sie na zrobienie baranka?
Dorota, Moje Wypieki
25.03.2016 15:35 odpowiedz
Tak.
Paulina O. profil
24.03.2016 16:41 odpowiedz
Czy do tej babki można dodać bakalie? Rodzynki, orzechy i skórkę pomarańczową, pomijając czekoladę? Generalnie nie wychodzą mi zakalce, ale czy może to zwiększyć szanse na zakalec?
Dorota, Moje Wypieki
24.03.2016 18:37 odpowiedz
Można. Suszone owoce można zaparzyć 10 min we wrzątku i odsączyć. I nie za dużo dodajemy. W najgorszym wypadku opadną na dno (można je obtoczyć w mące), ale nie powodują zakalca. Przyczyny zakalca są inne.
rybka.e profil
24.03.2016 14:04 odpowiedz
Świetny przepis. Robię w formie na babkę. Kolejny rok zagości na naszym stole wielkanocnym. Piekę dodatkowo też w mniejszych foremkach - do koszyczka dla nas i rodziny. Babka wychodzi piękna i pyszna. Robi się błyskawicznie. Wszyscy są zachwyceni jej smakiem, więc znika błyskawicznie. Pozdrawiam i dziękuję za ten i inne przepisy, Pani Doroto!
eweku profil
24.03.2016 10:15 odpowiedz
Pani Doroto,
czy żeby upiec tą babkę w dużej formie do baby powinnam podwoić składniki?
Na jaką formę do baby jest ten przepis?
Pozdrawiam
Dorota, Moje Wypieki
24.03.2016 10:36 odpowiedz
Jest podane w przepisie "29 x 11 cm". W zależności od wymiarów formy na babkę należy zostawić tą ilość składników lub odpowiednio zwiększyć. 
pozdrawiam
Paulina O. profil
22.03.2016 10:01 odpowiedz
Chyba przeczytałam już wszystkie komentarze i nie mogę znaleźć informacji. Czy to ciasto może czekać na upieczenie dłuższy czas? Chciałabym upiec w formie małych babeczek, a mam tylko 6 szt., więc wyjdzie mi ze 3 lub 4 tury..?
Dorota, Moje Wypieki
22.03.2016 10:04 odpowiedz
Raczej nie powinno być problemu, choć nie wiem, czy te z 4 tury nie urosną mniej...
Paulina O. profil
22.03.2016 14:58 odpowiedz
Dzięki, to mogę działać:)
w potrzebie profil
21.03.2016 21:52 odpowiedz
witam, chcialabym upiec te babke w formie do baki, moje pytanie, trzeb zwiekszyc skladniki? czy podane wyzej wystarcza? dziekuje
Dorota, Moje Wypieki
21.03.2016 22:09 odpowiedz
Można, jesli forma nie jest jakaś niestandardowo duża, proporcje wystarczą.
Wiktoria1 profil
19.03.2016 14:33 odpowiedz
Babka jest świetna, polecam. ;-)
Aga Mars profil
20.03.2016 10:17 odpowiedz
Jaka ladna :)
Wiktoria1 profil
20.03.2016 12:51 odpowiedz
Dziękuję, pozdrawiam. ;-)
haneczka_2011 profil
20.03.2016 13:57 odpowiedz
Śliczna, ja tez bardzo często ja pieke , jest przepyszna!
Wiktoria1 profil
20.03.2016 18:04 odpowiedz
Dziękuję. ;-)
Też uważam, że jest świetna.
iza21 profil
26.03.2016 16:25 odpowiedz
chciała bym upiec tą babkę w takiej formie ja pani ale nie wiem ile razy musze zwiększyć ilośc składników
bożena76 profil
30.03.2016 22:59 odpowiedz
Cudna babka:-)
Wiktoria1 profil
16.04.2016 15:00 odpowiedz
Dziękuję. ;-)
muchomor44 profil
02.03.2016 14:54 odpowiedz
Robiłem tę babkę 5 razy i zawsze wychodzi bez zakalca, a smaku nabiera następnego dnia. W momencie dodawania mąki z proszkiem i solą nie używam już miksera, tylko mieszam niedbale kilka razy po każdym dosypaniu tak, by składniki się połączyły. Zawsze jest git.
Reneti profil
28.02.2016 14:13 odpowiedz
Namawiam do wypróbowania stosowanej przeze mnie technologii ucierania ciasta. Najpierw ubijamy jajka/żółtka z cukrem. Potem miksujemy z mąka wymieszana z proszkiem do pieczenia. W trakcie dodajemy pozostałe składniki płynne typu mleko, śmietanka. Teraz zapachy. Na koniec wlewamy miksujac cienką strużka roztopione letnie masło. Można na tym etapie posłużyć się też łyżką lub rózga. Maslo można także wmiksowac nierozpuszczone, ale musi być miękkie. Na koniec, jeśli przepis wymaga, wmieszać delikatnie pianę z białek. Ucierając w te sposób jeszcze nie zdarzyło mi się zwarzyc ciasta albo zrobić zakalec.
Doro74Kraków profil
28.02.2016 15:01 odpowiedz
Często tak robię a nawet jeszcze inaczej przy ucieranych ciastach, to nic odkrywczego, przynajmniej dla mnie :). Może komuś też się sprawdzi. Pamiętaj, że zakalec jest podstępny i nieprzewidywalny. Czasem zrobisz coś zgodnie z przepisem a i tak drań się zrobi.
Reneti profil
28.02.2016 15:56 odpowiedz
Tu w przepisie trzeba do utartych zoltek z cukrem wmiksowac maslo. Zaobserwowałam, ze tu właśnie często masa się warzy, nie warzy się natomiast nigdy gdy najpierw doda się mąkę. A jakie jeszcze inne masz sposoby na ucierane ciasta?
nika_j profil
28.02.2016 17:25 odpowiedz
"Warzenie masy" nie ma najmniejszego wpływu na zakalec. Białko się ścina w połączeniu z kwasami tłuszczowymi - oddziela się woda, to normalne. Znaczenie ma sposób dodawania składników płynnych i sypkich, czyli to, o czym jest w przepisie.
Reneti profil
28.02.2016 18:19 odpowiedz
Nie jestem całkiem tego pewna, gdyż w moim przypadku zawsze robił się zakalec gdy zdarzyło się maslo:-( Dlatego zmieniłam kolejność dodawania składników. Także nie zawsze żółtka zwarzą się po dodaniu masła, podobnie jak w majonezie.
nika_j profil
28.02.2016 20:17
"Warzenie" nie jest metafizyką tylko czystą chemią jak napisałam wyżej. :)) Natomiast napowietrzanie ciasta ucieranego, które jest ciężkie zawsze skutkuje zakalcem. Ciasta ucieranego nie ucieramy tylko mieszamy delikatnie w momencie dodawania składników sypkich właśnie po to by go nie napowietrzyć.
Doro74Kraków profil
02.03.2016 01:51 odpowiedz
Reneti, jeżeli Cię w jakikolwiek sposób uraziłam (taki zarzut padł ze strony Johannah), moim komentarzem to wybacz, nie miałam takiego zamiaru i nic złego na myśli. Ja często w kuchni improwizuję, eksperymentuję albo po prostu idę na żywioł. Cóż, nie będę odkrywcza :), jeżeli napiszę, że mój "jeszcze inny" sposób na ucierane ciasta to wrzucenie wszystkich składników do naczynia miksującego. Oczywiście robię to na własne ryzyko, zdając sobie sprawę z tego, że może wyjść zakalec. W mojej nazwijmy to oględnie karierze kulinarnej zakalec wyszedł mi tylko dwa razy. Zapewne zrobi mi się jeszcze nie raz, mimo tego, iż długo i dużo już piekę. Niestety pamiętam tą wielką irytację do dziś.
Johannah profil
28.02.2016 16:34 odpowiedz
Fajnie, że Reneti dzieli się swoją metodą! To jest bardzo wartościowy komentarz, zważywszy, że sporo osób ma problem z zakalcem. Dlatego Doro74 wybacz, ale Twoja odpowiedź jest niemiła - lekceważysz osobę, która dzieli się cennymi radami. Dla sporej grupy osób rady Reneti mogą okazać się pomocne, jest tu dużo osób początkujących.
Ja także mam swój sposób na ciasta ucierane, babki (uważam, że kluczowa jest temp. pieczenia i poznanie swojego piekarnika). To nieprawda, że zakalec jest podstępny i ''się zrobi'' jakby sam z siebie. Zawsze jest jakaś przyczyna. Ważne jest ucieranie - końcówką ucierającą i temperatura pieczenia - dla mnie. Każdy ma swój sposób. Metodę Reneti też wykorzystam przy najbliższej okazji :)
Doro74 zamiast wprowadzać grozę, może powiedz co kryje się za Twoim ''jeszcze inaczej''? :)
Reneti profil
28.02.2016 18:14 odpowiedz
A możesz zdradzić Johannah, jaka wg Ciebie temperatura jest dobra i jakie koncowki? Ja cały czas eksperymentuje aż dojde do przepisu idealnego dla mnie. Z tym piekarnikiem, szczera prawda, każdy piecze inaczej .:-)
Johannah profil
28.02.2016 19:40 odpowiedz
Reneti, ja używam robota planetarnego i mam specjalną końcówkę do ucierania. A przez ucieranie mam przede wszystkim na myśli to, aby potraktować to słowo na serio i ucierać, a nie, np. ubijać, napowietrzać za mocno.
Kiedyś zawzięłam się z jedną babką (przez zakalec), ale na niej nauczyłam się piec babki. Upiekłam wtedy 4 babki z tego samego przepisu w ciągu tygodnia, aż się udała idealnie :D Za każdym razem korygując coś. I właśnie na początku ubijałam, za bardzo napowietrzałam jaja z cukrem, powstawała puszysta masa. Taka babka rosła w piekarniku jak szalona i oczywiście opadała, tworzył się zakalec :) Ustawiałam też za wysoką temperaturę.
Teraz babki mi nie straszne, u mnie decydują 2 kluczowe czynniki:
1. ucieranie
2. opcja termoobieg: rozgrzewam piekarnik do 50*C, po włożeniu babki do piekarnika zwiększam temp. do 160*C. Czasem nie bawię się z temp. i wrzucam od razu do piekarnika nagrzanego do 160*C. Zawsze z termoobiegiem. Czas pieczenia zajmuje 50-60 minut.
Ciasta ucierane z jogurtem czy maślanką lub mlekiem kokosowym również piekę z termoobiegiem w 160*C lub góra-dół w 160*C lub 165*C (często rozgrzewam wcześniej piekarnik do 50*C, po włożeniu ciasta zwiększam temp.).
Wszystko się udaje od czasu feralnej babki :)
Kiedyś we wszystkich przepisach podawano, by piec babki w 180*C, teraz widzę, że jest to zmieniane. U mnie ta temp. oznaczałaby wieczny zakalec.
Doro74Kraków profil
29.02.2016 04:18 odpowiedz
Mam pytanie do przedostatniego zdania bo nie daje mi to jakoś spokoju. "Kiedyś" to znaczy kiedy dokładnie i gdzie znajdowały się te "wszystkie przepisy"?.
Reneti profil
29.02.2016 13:24 odpowiedz
Joannah, dziękuję bardzo. Zazwyczaj piekłam babki w wyższej temperaturze no i niewatpliwie napowietrzalam, choć pomimo tego często wychodziły dobrze. Ale czasem, jak wczoraj np miały cięzką konsystencję.
Doro74Kraków profil
28.02.2016 21:42 odpowiedz
Nie rozumiem Twojej retoryki. Gdzie nieuprzejmość, lekceważenie i groza? Może przeczytaj ze zrozumieniem mój komentarz. Ty natomiast mnie atakujesz a to jest objaw agresji. Przyznaję, może zbyt niefortunnie się wyraziłam. Zapytam z czystej ciekawości jakie masz doświadczenie w pieczeniu?. Jak długo praktykujesz i jak dużo pieczesz?. Odpowiadając na moje pytania weź proszę pod uwagę fakt, że teoria niewiele ma wspólnego z praktyką.
Johannah profil
28.02.2016 23:31 odpowiedz
Doro74, napisałam, że mój odbiór Twojej wypowiedzi taki właśnie był. Bo powiedz po co pisać, że dla Ciebie uwagi Reneti to nic odkrywczego? Sama przyznałaś, że wyraziłaś się niefortunnie. Inni z rad Reneti mogą skorzystać. A grozą jest tekst o zakalcu :) Oczywiście, z przymrużeniem oka.
Ty również przeczytaj moją wypowiedź ze zrozumieniem - o jakiej agresji mowa?
A pytanie o doświadczenie w pieczeniu? No proszę, to jest zabawne ;) Nie wszyscy tutaj uczą się piec.
Doro74Kraków profil
29.02.2016 00:32 odpowiedz
Korekta ostatniego zdania: Odpowiadając na moje pytania weź proszę pod uwagę fakt, że teoria niewiele ma wspólnego z praktyką i na odwrót a praktyka, praktyce nierówna.
Johannah profil
29.02.2016 12:41 odpowiedz
Oj, Doro74 dostrzegam, że chcesz podważyć moją widzę (i doświadczenie) nt. babek i ciast ucieranych i to tylko dlatego, że napisałam, iż nie zgadzam się z Tobą w kwestii tego, że zakalec powstaje bez przyczyny (tak zrozumiałam Twoją wypowiedź).
Dociekanie jak długo piekę nie ma sensu, ponieważ jeśli ktoś piecze, np. od 20 lat i nadal nie zna przyczyny swoich zakalców to chyba coś nie tak z wyciąganiem wniosków? Potknięcia zdarzają się każdemu, oczywiście, ale człowiek z pasją szuka swoich błędów, nie pisze, że zakalec jest nieprzewidywalny. Ja na początku piekłam babki po omacku, zresztą ''od wielkiego dzwonu'', aż się na jedną uwzięłam i rozpracowałam temat. Babek można nauczyć się piec w ciągu 1 miesiąca piekąc ich kilkanaście w tym czasie i poznając swój piekarnik, korygując sposób postępowania.
Przecież nie dałabym swoich rad, gdybym nie miała pojęcia o czym piszę. Jeśli ktoś upiecze babkę z zakalcem (ze sprawdzonego przepisu) to polecam, by upiekł tę samą do skutku aż się uda, eliminując błędy, myśląc przy tym zamiast piec kolejną, inną i znowu z zakalcem, nie wiedząc co jak i dlaczego. Następnie można upiec z 10 różnych babek, by sprawdzić czy opracowana metoda jest skuteczna, zwłaszcza temp. pieczenia. To wykonalne w miesiąc, nie trzeba temu całego życia poświęcić. Żeby była jasność - nie jestem żadnym specem od babek :D Po prostu zawzięłam się, piekłam do skutku i babek się nie boję.
A nawiasem liczy się otwarty umysł, chęć rozwoju, innowacyjność, a przede wszystkim miłość do pieczenia, ogromna pasja. Cukiernictwo się rozwija, 20 lat temu to już czasem nieprawda... Nie mam lat 20, ale też nie 40.
ewa1 profil
29.02.2016 17:08
Z ciekawością przyglądam się tej dyskusji i z zainteresowaniem czytam wszystkie rady tym bardziej że zbliżają się święta i babki pójdą na pierwszy ogień,ze swojego doświadczenia mogę dodać że ja również zauważyłam że pieczone z termoobiegiem wychodzą lepiej,gdzie praktycznie nie używam do pieczenia ciast termoobiegu tak w tym przypadku teraz zawsze,i w moim przypadku jeszcze jedna obserwacja że zakalce wychodziły mi częściej w silikonowych formach do babek a w metalowych już nie,może to mój wymysł ale tak zaobserwowałam,
Doro74Kraków profil
02.03.2016 02:15
Johannah, przykro mi, że z góry założyłaś, ogólnie rzecz ujmując, że jestem przeciwko Wam, nie czekając, aż przedstawię mój punkt widzenia i moje argumenty do końca. Naprawdę szkoda, bo może mogłabyś się ode mnie czegoś nauczyć a ja oczywiście od Ciebie.
haneczka_2011 profil
01.02.2016 21:33 odpowiedz
Dziewczyny potrzebuje waszej pomocy. Chrześniak poprosił mnie o super babke cytrynowa pomyślałam o tej . Pieklam ja według przepisu i była super czy dodanie do calego ciasta soku z cytryny sprawdzi się . Pomóżcie -:( plis
Dorota, Moje Wypieki
01.02.2016 22:20 odpowiedz
Można tak zrobić, odejmując podobną ilość mleka. Warto też dodać skórkę z cytryny, nawet z dwóch.
haneczka_2011 profil
03.02.2016 21:38 odpowiedz
Dziękuje Dorotko, jak zwykle jesteś niezawodna-:) jeżeli użyje ekstraktu cytrynowego to 1 lyzeczka wystarczy -:)
aggula profil
31.01.2016 11:09 odpowiedz
Bardzo dobra babka. Trzymałam się przepisu i zaleceń , wszystko poszło gładko. Babka wyrosła pięknie, bez zakalca. Dla mnie najlepsza na drugi dzień.
chelsea04 profil
13.11.2015 14:46 odpowiedz
Ulubiona babka, zapach roztopionej czekolady po upieczeniu babki MEGA :)
Marzena12 profil
24.09.2015 22:25 odpowiedz
Babeczka jak ta lala...miód malina pycha:) urosła pięknie, puszyta, wilgotna ze szklanką mleczka mniam...
fuzzy profil
31.08.2015 21:46 odpowiedz
Pyyycha jest!!! A właściwie to już jej prawie nie ma... Jest dokładnie taka jak lubię, pulchna i wilgotna w sam raz. Dopisuję do ulubionych. Moje Wypieki jak zawsze - wymiatają!
fuzzy profil
31.08.2015 17:14 odpowiedz
Właśnie obserwuję jak rośnie w piekarniku. 35stC na zewnątrz, a ja przy piecu. A, co tam! Wygląda obiecująco, już pachnie. Ciasta babkowe należą do tych kapryśnych, robiłam ściśle wg wskazówek, jak się ustrzec przed zakalcem. Nic nie mówię, bo zapeszę. Na razie ok.
eduś profil
11.05.2015 08:42 odpowiedz
Robiłam tą babkę w tamtym roku i bardzo polecam. W tym roku zrobię poza sezonem wielkanocnym bo warto ;)
jedzurka profil
27.04.2015 15:38 odpowiedz
zgadzam sie w 100% z Dorotą to jedna z najsmaczniejszych babek:) zamieniłam tylko na czekolade mleczna bo za gorzką nie przepadam
Lili An profil
27.04.2015 15:59 odpowiedz
jedzurko, czy Ty masz cukiernię??? :-) Piękna babeczka.
jedzurka profil
27.04.2015 17:41 odpowiedz
dziekuje:) cukierni nie mam:D
Aga Mars profil
27.04.2015 22:35 odpowiedz
Piekna!!!! :)
jedzurka profil
28.04.2015 06:58 odpowiedz
dziekuje:)
Tusiulaaa profil
04.04.2015 17:46 odpowiedz
Jest! 1 wypiek całkowicie udany z tego bloga! Babka pyszna :) Oczywiście piekłam dzisiaj, aby poczekała do jutra, ale... Zastanawiałam się nawet czy piec następną haha :) Z pewnością wrócę do niej niedługo :) Życzę ZDROWYCH i radosnych Świąt!
dasia22 profil
04.04.2015 17:20 odpowiedz
kochana napisz mi proszę czym mogę zastąpić jajka w tym przepisie bo mam alergika małego. czy całkiem pominąć czy właśnie czymś zastapić?
Dorota, Moje Wypieki
04.04.2015 19:46 odpowiedz
Niestety, nie znam dobrego zamiennika w tym przypadku :/.
Zabka2710 profil
04.04.2015 12:11 odpowiedz
Jeszcze nigdy nie jadłam tak wspaniałej babki :) Wilgotna, puszysta, jeszcze ciepła a już jedzona :D Mam nadzieję, że zachowa się choć kawałek do jutra ;) Dziękuję za przepis Pani Dorotko, życzę zdrowych i radosnych Świąt Wielkanocnych! Pozdrawiam
anuk profil
03.04.2015 23:05 odpowiedz
czy mogę zastąpić czekoladę kakaem?
Dorota, Moje Wypieki
03.04.2015 23:14 odpowiedz
Tak.
LilaRóż profil
03.04.2015 19:11 odpowiedz
Pierwszy raz udała mi się tak piękna baba :) WESOLYCH SWIAT pani DOROTKO:-)
Kuka profil
03.04.2015 11:21 odpowiedz
Dziewczyny mam pytanie: kiedy pieczecie tę babkę? Bo zastanawiam się nad tym aby ją upiec dzisiaj wieczorem, ale nie wiem czy do niedzieli nie straci na świeżości.
KTOŚ profil
02.04.2015 14:03 odpowiedz
Witam mam pytanie czy mogę zastąpić ekstrakt z wanilii cukrem waniliowym jeśli tak to ile tego cukru?
haneczka_2011 profil
02.04.2015 14:29 odpowiedz
Ekstraktu, nie da się niczym zastąpić a już napewno nie aromatem waniliowym , możesz go pominąć:-)
nika_j profil
02.04.2015 15:23 odpowiedz
Tak, mozna zastąpić cukrem z prawdziwą wanilią, albo cukrem wanilinowym. Cukier z prawdziwą wanilią cały, a wanilinowego 2 płaskie łyżeczki wystarczą.
Moba profil
31.03.2015 18:15 odpowiedz
Pani Dorotko zrobiłam kolejne ciasto z Pani przepisu i wyszło przepyszne. Babka jest fantastyczna. Wyjęłam wszystkie składniki do ciasta by miały temp. pokojowa ale okazało się, że zamiast dużych jajek wyjęłam małe i musiałam dodać zimne. Nie miało to jednak żadnego wpływu na ciacho. Wyszło naprawdę fenomenalne :) Dziękuję serdecznie za sprawdzony przepis :) Pozdrawiam.
Jolemi profil
29.03.2015 15:37 odpowiedz
Jest i fotka :)
Jolemi profil
29.03.2015 15:00 odpowiedz
I jeszcze po przekrojeniu.
Jolemi profil
29.03.2015 14:59 odpowiedz
Bardzo smaczna babka, chociaż nie jest to mój ulubiony wypiek. Do ciasta jasnego dodałam skórkę z cytryny. Polecam! Dzieci zakochały się w niej :)
Anita1980 profil
27.03.2015 20:04 odpowiedz
Jeśli zrobię ja w formie z kominem ilośc zwiększył o polowe tak? A co z czasem pieczenia?
Dorota, Moje Wypieki
27.03.2015 21:00 odpowiedz
Wszystko zależy od wielkości formy z kominem. Czas pieczenia również od tego zależy, ale w każdym wypadku pieczemy do tzw. suchego patyczka. 
Anita1980 profil
27.03.2015 19:57 odpowiedz
Pani Dorotko czy ta babka jest wilgotna i puszysta bo właśnie takiej poszukuje na święta? Drugie pytanie, w innych przepisach na babkę jest mąka ziemniaczana, na co ona wpływa, ze babka jest sypka?
Dorota, Moje Wypieki
27.03.2015 20:00 odpowiedz
Jest wilgotna, nie jest bardzo puszysta. Tak, mąka ziemniaczana wpływa na jej sypkość. 
xsunrise profil
25.03.2015 12:10 odpowiedz
Witam wszystkich :)
Ta babka wygląda pysznie, bardzo chciałabym zrobić ją na tegoroczne święta wielkanocne (moja mama uwielbia takie ciasta), byłby to mój babkowy debiut ;) Mam formę z kominem o średnicy 24 cm i zastanawiam się czy można ją zrobić z tego przepisu w takiej formie... czy wyjdzie w takiej formie? I czy trzeba wtedy przeliczyć składniki w kalkulatorze? W przepisie jest czekolada, czy można zamiast niej dodać kakao? W jakich proporcjach? Czy to wpłynie istotnie na smak? Będę bardzo wdzięczna za wszelkie rady :)
Dorota, Moje Wypieki
26.03.2015 00:30 odpowiedz
Pewnie, że wyjdzie. Ilość składników będzie trudniej obliczyć, ponieważ forma jest z kominem. Może 1,5 porcji wystarczy. Można dodać kakao, np. 3-4 łyżki.
xsunrise profil
27.03.2015 18:14 odpowiedz
Dziękuję za odpowiedź. Chciałabym jeszcze się upewnić co do kakao, czy trzeba zmieniać proporcje np. mąki jeżeli dodaje się kakao, czy wszystko pozostaje bez zmian a zamiast czekolady dodaję po prostu kakao?
Dorota, Moje Wypieki
27.03.2015 21:47 odpowiedz
Normalnie bym odpowiedziała, by część mąki odjąć i zastąpić kakao. Ale tutaj dodajemy czekoladę do jednej części nie martwiąc się o konsystencję, więc kakao też można. Gdyby ciasto było zbyt gęste można dodać 1 łyżkę mleka więcej.
xsunrise profil
06.04.2015 10:13 odpowiedz
Melduję, że mój babkowy debiut zakończył się sukcesem - upiekłam babkę w keksówce, zamiast czekolady dodałam kakao i babka wyszła przepyszna :) Wszystkim bardzo smakowała, szczerze polecam :) Pozdrawiam :)
monika.paszek profil
23.03.2015 20:13 odpowiedz
świetna babka! zamiast czekolady dodałam kakao. na świeżo pyszna i pulchniutka, na drugi dzień już nie jest taka pulchna. aaa jeszcze zamiast ekstraktu waniliowego dodałam po prostu cukier waniliowy :)
super polecam :)
Gość: ola
09.03.2015 13:07 odpowiedz
Którą babkę piaskowa lub marmurkowa poleca PanI jako najbardziej niezawodna i najsmaczniejsza?
Gość: magda
08.03.2015 20:21 odpowiedz
świetny przepis
Gość: Agu
08.03.2015 01:56 odpowiedz
Moja pierwsza babka w życiu! Wyszła idealna.Polałam ją czekoladą i posypałam zmielonymi orzechami włoskimi. Dziękuję za wspaniały przepis :)
madziuś profil
07.03.2015 16:23 odpowiedz
Super babka. Zero zakalca, pięknie wyrosła, smaczna. Ja dodałam trochę więcej cukru i kakao zamiast czekolady. U mnie rodzinka woli bardziej słodkie ciasta, więc zazwyczaj dosładzam, ale to kwestia gustu! Polecam!
ola69 profil
01.03.2015 16:47 odpowiedz
Witam Pani Dorotko!
Wczoraj upiekła babkę marmurkową, wyszła super cała rodzinka się zajadała.
Dodałam mniej cukru (3/4 szklanki) i polałam czekoladą.

Piekłam różne babki ale zawsze używałam mąki typu 650 - najbardziej popularna, wczoraj użyłam mąki typu 550 i babka wyszła bardziej puszysta, przypomina odrobinę babkę piaskową. Babka super!!
Gość: jj
27.02.2015 19:54 odpowiedz
Niestety nie podzielam zachwytów. Moja babka wyszła trochę zakalcowata i praktycznie niesłodka. Wątpię, żebym powtórzyła ten przepis, bo nie wiem co poprawić, żeby było ok. Szkoda, bo miałam ochotę na dobrą babkę marmurkową.
Gość: Mpola
26.02.2015 04:51 odpowiedz
Babka jest poprostu obledna.Upieklam kolejny raz ale tym razem z dzieciakami 10 i 6 lat.Mialy niesamowita frajde z mieszania ciasta co ukazuje nam ze ciasto jest latwe do zrobienia jesli tylko trzymamy scisle przepisu i rad pani Dorotki.Pozdrawiam Cieplutko
Gość: Mania
29.01.2015 10:52 odpowiedz
Upiekłam wczoraj tę smaczną babeczkę :) Bardzo miałam na nią ochotę i musiałam upiec, nie mając masła-dodałam 1 szkl. oleju, zamiast czekolady- 3 łyżeczki kakao i wyszła super. A żeby nie było zakalca, to na koniec dodaję przesianą mąkę i mieszam łyżką. Bardzo lubię takie babki z mlekiem :), a ta jest naprawdę pyszna:) Pozdrawiam
Gość: Sabina
26.01.2015 13:25 odpowiedz
przepyszna babka, piekłam wczoraj! dziękuję za kolejny słodki pomysł do popołudniowej kawki Pani Doroto :) korzystam z Pani przepisów już od jakiegoś czasu, ale nigdy nie pisałam! Każda Pani słodycz jest udana!
Dorota, Moje Wypieki
26.01.2015 21:25 odpowiedz
Dziękuję, bardzo się cieszę :).
Gość: Maciek
25.01.2015 13:27 odpowiedz
Witam , piekłem "marmurka" dwa razy w przeciągu dwóch tygodni i za każdym razem pięknie wyrósł . Za drugim razem cukru dodałem 3/4 szklani , bo za pierwszym razem wydał mi się zbyt słodki . Dodałem również olejek cytrynowy i uważam , że ciasto było o wiele lepsze . Mąkę dodawałem mieszając ręcznie , brak śladu zakalca ! Przepis polecam , jak facetowi wyszedł to i każdej Pani tez powinien :)
tomhal profil
25.01.2015 12:33 odpowiedz
Czy zamiast masła można dodać margarynę np. kasie?
Gość: Maciek
25.01.2015 13:36 odpowiedz
witam , można . piekłem 2 razy z powodzeniem używając kasi
Gość: ja1989
15.01.2015 19:36 odpowiedz
Witam, piekłam tę babkę dzisiaj z podwójnej proporcji w dwóch keksówkach (choć myślę, że to bez znaczenia) i wyszedł zakalec! A piekłam ją nie pierwszy raz... Co może być przyczyną? Dodam, że do jednej połowy ciasta dałam kakao (jak zwykle) a do drugiej aromat cytrynowy i trochę soku z cytryny. Czy to przez ten sok? Ale połączenie przepyszne, zawsze zamiast aromatu waniliowego dodaję cytrynowy lub pomarańczowy. Ale dzisiaj coś mnie podkusiło z tym sokiem...
Dorota, Moje Wypieki
15.01.2015 23:49 odpowiedz
Sok z cytryny nie mógł być przyczyną, chyba tylko wtedy, jeśli byłaby jakaś bardzo duża ilość tego soku. Prawdopodobnie jakiś mały błąd podczas przygotowania ciasta: może jakiś składnik był z lodówki, może masło gorzej utarte, może zbyt długo miksowane składniki z mąką? Czy zakalec wyszedł w obu częściach babki: kakaowej i cytrynowej?
Gość: ja1989
16.01.2015 16:44 odpowiedz
Tak, w obu częściach, a co ciekawe obie babki były pieczone równocześnie- jedna w formie czarnej, druga- w srebrnej, obie z zakalcem ale tę z czarnej dał się zjeść. Po przeczytaniu notki o zakalcu doszłam do wniosku,że to zimne jajka. Miała być jedna babka, ale sobie pomyślałam, ze jak piekę to od razu 2. i te cztery jajka zimne :/ heh, mój błąd
Dorota, Moje Wypieki
16.01.2015 16:49 odpowiedz
Kolejnym razem wyjdzie już idealnie :).
Gość: aaaa
06.01.2015 13:57 odpowiedz
Witam, czy zamiast zwykłego cukru można dodaĆ cukier puder?
Dorota, Moje Wypieki
07.01.2015 01:20 odpowiedz
Tak.
Gość: Karolina
04.01.2015 21:17 odpowiedz
Czy można zmniejszyć ilość jajek i zamiast 4 dodać 2?
Dorota, Moje Wypieki
05.01.2015 09:59 odpowiedz
Nie. Tylko jeśli pieczemy z połowy przepisu.
Gość: donia211
01.12.2014 00:15 odpowiedz
Dzisiaj upiekłam babke, wyszła przepyszna. Wszystkie produkty miały temperature pokojową, zarobiłam ją według zaleceń Pani. Piekłam 70 minut a pod koniec przykryłam folią. Dziękuje za przepis z czekoladą gorzką to poemat. Pozdrawiam
Gość: Kasia M.
08.11.2014 08:46 odpowiedz
Jaką końcówką miksera ubijasz takie ciasta typu babka, ucierane? Jestem nową posiadaczką robota z Kenwooda i nie wiem czy ubijać mieszadłem K czy tym zwykłym do białek? Pozdrawiam :)
fuzzy profil
30.08.2015 14:12 odpowiedz
Witam, ja robiąc babki, bądź inne ciasta ucierane korzystam z tego mieszadła z silikonem. Przyznam, że tego mieszadła bez silikonu używa baaardzo rzadko. No, ale u mnie w zestawie było takowe z silikonem....
gucha84 profil
25.10.2014 14:54 odpowiedz
Piekłam babkę parę dni temu.. Niestety wyszedł zakalec, ale i tak poszła w mgnieniu oka.Dam jej jeszcze jedną szansę, z tym że teraz mąki nie będę mieszać robotem tylko szpatułką.Pozdrawiam ciepło i dziękuję Pani Dorotko za blog :)
Gość: siqlle
18.10.2014 13:38 odpowiedz
Witam! Chciałabym upiec to ciasto w formie na muffiny, czy uważa Pani, że to dobry pomysł? Jeżeli tak, to w jaki sposób skrócić czas pieczenia?
Dorota, Moje Wypieki
19.10.2014 11:32 odpowiedz
Można,pieczemy wtedy około 20 - 25 minut lub do suchego patyczka.
Gość: gosia
16.09.2014 13:22 odpowiedz
żółta mąka kukurydziana.
Dorota, Moje Wypieki
17.09.2014 00:08 odpowiedz
Przyczyną mogła być ta mąka, niestety.
Gość: gosia
15.09.2014 19:11 odpowiedz
Doroto, mam pytanie-zrobiłam tę babkę wyłącznie z mąki kukurydzianej i 1 dzień po upieczeniu dosyć się kruszy, chciałabym wiedzieć dlaczego, czy to właśnie po użyciu tej mąki tak się może dziać? Czy wobec tego trzeba by trochę pszennej jednak dodać ?
Dorota, Moje Wypieki
15.09.2014 22:03 odpowiedz
Czy użyta do babki została mąka kukurydziana - żółta czy skrobia kukurydziana - biała? Pytam, ponieważ wiele osób skrobie nazywa mąką.
Gość: magda
27.08.2014 12:55 odpowiedz
Witam, piekłam już to ciasto wielokrotnie i jest pyszne. Jutro syn ma urodziny i chciałam upiec babkę w foremce silikonowej w kształcie misia, czy to dobry pomysł? Jeszcze nie próbowałam tych foremek silikonowych i nie mam doświadczenia.
Dorota, Moje Wypieki
28.08.2014 17:03 odpowiedz
Można, bardzo dobry pomysł. Ciasta babkowe są najlepsze do wzorków, ponieważ dobrze odwzorują kształt foremki. Urośnie z górką, ale wystarczy ją odciąć po wystudzeniu. 
monika14 profil
22.08.2014 18:40 odpowiedz
czy można nie dodawać ekstraktu z wanilii?
Dorota, Moje Wypieki
23.08.2014 13:07 odpowiedz
Można.
Lilianka profil
03.08.2014 16:29 odpowiedz
Odkopane, jeszcze z Wielkanocy;)
Nasz marmurkowy ideał!
Żałowałam,że nie zrobiłam z podwójnej porcji...niestety, na powtórkę się nie doczekało bo toż tu tyle jeszcze przepisów do wypróbowania czeka, że brakuje czasu :P
wrozka-mika profil
09.07.2014 14:33 odpowiedz
Zrobiłam z czekolada mleczna - dlatego moja masa była ciut jaśniejsza. Ale i tak wszystko wyszło bardzo ładnie :) na ciepło ciasto smakuje okropnie! Bałam sie ze cos popsułam. Na szczęście, gdy ciasto całkowicie ostygło - jest pycha! Idealne do kawy.
Anula1 profil
23.06.2014 22:20 odpowiedz
Super babka! Idealnie wilgotna (nie wysycha na drugi a nawet trzeci dzień) i mimo, że zawsze wolałam babkę bez dodatku kakao - ta mnie przekonała. Gorzka czekolada idealnie równoważy słodycz ciasta i dodaje mu szlachetności. Z tym, że dla mnie babka musi być zawsze z lukrem! (tym razem niebieskim).
Piekłam z tego przepisu w formie do babki z kominem o śr. 23cm i wyszła wysoka. I jeszcze zamiast ekstraktu z wanilii dodałam zwykły olejek waniliowy i pycha!
Na zdjęciu widać, że ciasto się trochę pokruszyło, ale tylko dlatego, że domownicy nie mogli się już doczekać kosztowania i wyciągnęłam z formy jeszcze ciepłe:) Mniam
Maduixa profil
07.06.2014 18:26 odpowiedz
Takie mi piękne wyszło pierwszy raz w nowym piekarniku. Dziękuję za przepis.
Pozdrawiam
martuska71 profil
04.06.2014 23:20 odpowiedz
Pani Doroto jaka konsystencje powinno mieć to ciasto? U mnie było bardzo gęste. Ale babka palce lizać,a ten zapach...:)
Dorota, Moje Wypieki
04.06.2014 23:54 odpowiedz
Tak, jest gęste.
Gość: Pati
13.05.2014 22:31 odpowiedz
Zrobiłam z czekoladą mleczną, bo akurat taką miałam w domu ;) Przepyszna babeczka :))) polecam :)
10.05.2014 00:01 odpowiedz
Babka smaczna, jednak z tych mniej puchatych. Ja akurat takie lubię, więc zero problemu :) Jak dla mnie babka orzechowa z nutellą wygrywa ze wszystkimi :)
Gość: kucharzyk
30.04.2014 22:55 odpowiedz
Czy masło można zastąpić olejem?
Dorota, Moje Wypieki
30.04.2014 22:57 odpowiedz
Nie próbowałam - proszę przejrzeć komentarze, może ktoś tak już piekł? Nie zmieniałabym tłuszczu ze wzg na konsystencję ciasta, to ciasto ucierane.
masjania profil
07.05.2014 22:59 odpowiedz
zamieniłam masło w przepisie (225 g) na mieszankę oleju i kwaśnej śmietany 18% - po 100 g każdego, ciasto się udało, aczkolwiek nie było sypkie lecz bardziej wilgotne, ale właśnie takie lubię. Prawie zawsze zastępuję masło olejem, daje go nieco mniej (ok 20%), i nie przypominam sobie by wypiek się nie udał, aczkolwiek na pewno zmienia to konsystencję ciasta.
Gość: Jola
21.04.2014 21:45 odpowiedz
Wybrałam tę babkę na Wielkanoc. Wyszła pyszna. Miałam czekoladę gorzką z dodatkiem pomarańczy z Biedronki więc zdecydowałam się na zapach pomarańczowy i skórkę do jasnego ciasta. Do tego biała polewa na górę i sukces murowany :). Polecam.
P.S.Proporcji nie zmieniałam choć zazwyczaj daję ciut mniej cukru.
Gość: karolaa :)
19.04.2014 10:17 odpowiedz
Czy mogę ją upiec w zwykłej formie do babki (bez komina) - na górze średnica to niecałe 23 cm, na dole: ok. 11 cm [opcjonalnie: wysokość około 10 cm] - czy jednak wtedy powstanie zakalec? Pozdrawiam serdecznie :)
Gość: wute
18.04.2014 18:24 odpowiedz
witam :)

powiedzcie dziewcyzny czym zastąpić ekstrakt z wanilii? w domu mam tylko cukeir wanilinowy albo aromat waniliowy ;/ czy cos sie nada zamiast ekstraktu??
Paulina04 profil
17.04.2014 19:58 odpowiedz
ah.. i jeszcze.. moge upiec ta babke w blaszce z kominem do baby tradycyjnej?? i jakie proporcje, czy moga zostac te? ,)
Paulina04 profil
17.04.2014 19:57 odpowiedz
witam
takie krotkie pytanko...
co moge dodac (i w jakiej ilosci) zamiast gorzkiej czekolady. Zapomnialam kupic, w domu mam tylko mleczna, mam tez kakao..
dreadowypotwor profil
17.04.2014 10:40 odpowiedz
Chcę zrobić tą babkę w mniejszych keksówkach, do jakiego poziomu formy powinno dosięgać ciasto? 3/4 wysokości formy?
Gość: Misiek
16.04.2014 21:28 odpowiedz
A czy można użyć tradycyjnej formy do babek z kominem? Czy wpłynie to na proporcje składników? Dodam, że babkę w keksówce upiekłem dwa tygodnie temu i wyszła przepyszna.
nika_j profil
16.04.2014 22:09 odpowiedz
Trzeba porównać objętości i dostosowac ilość składników.
Gość: Milena
16.04.2014 15:51 odpowiedz
Witam Pani Dorotko czy do części jasnej można dodać skórkę i sok z cytryny ?
Dorota, Moje Wypieki
16.04.2014 16:40 odpowiedz
Tak.
MariaM profil
16.04.2014 04:20 odpowiedz
ja dzis chcialam przetestowac ten przepis przed sobota, i juz nawet nastawilam sie na zakalec po opiniach
ale wyszla boska, smaczna, slodka i puchata
Słonecznik profil
15.04.2014 22:21 odpowiedz
Czy można do tej babki dorzucić jakieś owoce, np. wiśnie takie ze słoika??
Dorota, Moje Wypieki
15.04.2014 22:30 odpowiedz
Tak.
Gość: kasiaa
15.04.2014 09:48 odpowiedz
Jedną część zmieszałam z rozpuszczoną białą czekoladą, a drugą z gorzką.
Wyszło idealne :)
Gość: Luiza
14.04.2014 09:03 odpowiedz
Kusi mnie żeby zamienić gorzką czekoladę na białą... czy to dobry pomysł ? Z góry dziękuję za odpowiedz.
Dorota, Moje Wypieki
14.04.2014 23:25 odpowiedz
Raczej nie.. Biała czekolada to tak naprawdę nie czekolada, więc babka będzie po prostu dużo słodsza :).
1 | 2 | 3 | 4 | 5    




do góry
Strona wykorzystuje pliki "cookies" (ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich użycie.     Rozumiem     Przeczytaj o ciasteczkach