Ładowanie strony





2 stycznia 2009

Ciasto duńskie (danish pastry)


Ciasto duńskie (danish pastry)

Klasyczne ciasto duńskie jest rodzajem ciasta francuskiego; robione jest podobną techniką, lecz zawiera drożdże. Dzięki temu jest lekkie i puszyste a na zewnątrz lekko chrupiące. Ciasto to, często określane potocznie jako 'danisze', składa się więc z wielu warstw ciasta  poprzekładanych masą maślaną, z różnym nadzieniem: pastą migdałową, twarożkiem, masą klonową z pekanami, cynamonowym, owocowym. To, co świat nazywa 'ciastem duńskim' sami Duńczycy podobno nazywają 'wiedeńskim'...

Zakochałam się w tym cieście po przyjeździe do UK i moja fascynacja trwa nadal, choć przerobiłam chyba już wszystkie możliwe nadzienia ;-). Teraz przyszła pora, bym zrobiła je sama. Przepis na nie znalazłam u Nigelli, która adoptowała przepis Beatrice Ojakangas. Przepis jest szybki, bardzo uproszczony. Ciasta nie robimy metodą przekładania ciasta i masła, lecz - mikserem. I bez wyrzutów sumienia - podobno tak robi się teraz w całej Danii... Koniecznie wypróbujcie!



Składniki:

  • 60 ml ciepłej wody
  • 125 ml mleka, o temperaturze pokojowej
  • 1 duże jajko, o temperaturze pokojowej
  • 350 g mąki pszennej chlebowej
  • 7 g (1 saszetka) drożdży suchych lub 15 g świeżych
  • 1 łyżeczka soli
  • 25 g drobnego cukru do wypieków
  • 250 g masła, zimnego, posiekanego na 0.5 cm kawałki

Do miseczki wlać wodę, mleko, wbić jajko i roztrzepać widelcem. Odstawić na chwilę.

Do większej miski (może być misa od miksera) wsypać mąkę, suche drożdże (świeże wcześniej rozpuścić w mleku), sól, cukier i wymieszać. Dodać zimne kawałki masła i miksować powoli, by składniki się połączyły, ale dość krótko! - kawałki masła muszą być nadal widoczne. Do masy dodać zawartość miseczki i wymieszać rękoma lub szpatułką. Nie wyrabiać: ciasto może być lekko klejące i koniecznie z kawałkami masła. Przykryć ciasto folią spożywczą i odstawić do lodówki na całą noc lub do 4 dni.

By dokończyć ciasto, wyciągnąć zimne ciasto z lodówki. Pozostawić w temperaturze pokojowej przez 1 godzinę. Rozwałkować na kwadrat 50 x 50 cm (u mnie był mniejszy). Można podsypywać mąką.

Ciasto duńskie (danish pastry)

Złożyć ciasto na 3 części, jak list (boki zagięte maja być teraz na dole i na górze).

Ciasto duńskie (danish pastry)

Ciasto odwrócić o 90º, tak, by zagięte boki były teraz po prawej i po lewej stronie ciasta.

Ciasto duńskie (danish pastry)

Ciasto w takiej postaci znów wałkujemy na kwadrat, jaki mieliśmy na początku.

Te czynności powtarzamy trzykrotnie, aż uzyskamy duży gotowy płat ciasta duńskiego, z którego powstanie około 12 pysznych ciastek duńskich. Płat powinien mieć grubosć około 0,5 cm. Można go przed wałkowaniem schłodzić w lodówce przez 30 minut (musi być owinięty folią), lub zostawić w lodówce do 4 dni (pod warunkiem, że nie zrobiliśmy tego wcześniej).

Z gotowego płata można formować dowolne ciastka. Po uformowaniu powinny podrosnąć około 1 godziny (lub do podwojenia objętości).

Danisze piec około 15 - 20 minut w temperaturze 180ºC lub w zależności od nadzienia/przepisu.

Smacznego :-).

Źródło przepisu - Nigella Lawson 'How to be a domestic goddess'.


Dodaj komentarz
Komentarze (172)
1  2
Gość: Agata
17.12.2019 13:37 odpowiedz
Można upiec wcześniej ?
Gość: Ala
16.12.2019 19:13 odpowiedz
Czy kruszonka będzie pasować do tego ciasta jeżeli nadzieje je makiem ? Czy lepiej sobie darować kruszonkę ?
Dorota, Moje Wypieki
17.12.2019 12:22 odpowiedz
Darowałabym sobie.
Gość: julka
29.07.2019 09:46 odpowiedz
czy po uformowaniu ciasteczek można włożyć je na noc do lodówki do wyrastania, rano wyjąć i upiec?
Dorota, Moje Wypieki
29.07.2019 10:23 odpowiedz
Tak, pod warunkiem, że nie pozostaną w niej za długo i nie przerosną. 
dorota.m. profil
09.10.2018 19:16 odpowiedz
w koncu zabralam sie za to ciasto bo zima idzie i temperatura w kuchni sprzyjajaca. walkowalam i skladalam ciasto od razu po wyjeciu z lodowki, bez lezakowania. i tak musialam podsypywac maka bo ogrzalo sie w kilka minut. po doglebnej kontemplacji procesu produkcyjnego doszlam do wniosku, ze musze kroic maslo na mniejsze kawalki - wielkosci ziarenka grochu, to powinno ulatwic prace w moim klimacie.

w kazdym razie ciasto wyszlo bardzo dobre, pieknie sie listkowalo. jedyny problem to rozklejanie sie. zrobilam "koperty": ciasto pokrojone w kwadraty, rogi zgiete do srodka, nadzienie na srodek. jak w tym przepisie:
https://www.mojewypieki.com/przepis/ciastka-polfrancuskie-z-budyniem-i-orzechami-w-karmelu
i tu klops. do momentu wlozenia do piekarnika byl git. w piekarniku WSZYSTKIE ciasteczka sie rozwinely i zostaly mi plaskie placki. wtf. w smaku pycha ale wizualnie fuj.
co zrobilam zle?
Gość: ineska
10.10.2018 08:53 odpowiedz
tez tak kiedyś miałam, myślę że od podsypywania ciasto było w mące i zwyczajnie się nie skleiło, nauczona doświadczeniem zazwyczaj smaruje lekko wodą, lub białkiem z woda rozbełtanym i robi za klej, przy klejeniu ciasta francuskiego, myślę ze i tu się sprawdzi,
pozdrawiam
aga
dorota.m. profil
10.10.2018 19:11 odpowiedz
do czasu krojenia i skladania ciasto juz sie ogrzalo i "wchlonelo" wrecz posypywana make. skleilo sie bez problemow ale tylko do czasu pieczenia :(
nastepnym razem sprobuje dodatkowo zwilzyc narozniki woda i docisnac na maksa, dzieki za sugestie.
Gość: Ewe
03.04.2018 23:26 odpowiedz
Mam pytanie. Jakiej konsystecji ciasto wychodzi? Bo przy tej ilosci plynów wyszło bardzo rzadkie, ktoś tak miał?

Gość: Ewe
04.04.2018 08:27 odpowiedz
Dodam, że nie wlałam całego płynu, bo by była poprostu breja i tak musiałam dosypać trochę mąki by nie było rzadkie. Mimo dosypania mąki ciasto wyszło luźne i klejące. No nic zobaczymy co z tego wyjdzie.
Dorota, Moje Wypieki
04.04.2018 12:37 odpowiedz
Nie powinno wyjść rzadkie. Czy użyła Pani mąki chlebowej?
Gość: Ewe
05.04.2018 17:28 odpowiedz
Chlebowa to jaki typ? Użyłam luksusowej bo gdzieś tu wyczytałam ze moze być, a niestety innej nie miałam.
Gość: Agnieszka
04.01.2018 12:46 odpowiedz
Dzień dobry . Właśnie mam na stolnicy ciasto duńskie z Pani przepisu i zachodzę w głowę co zrobiłam żle. Pani ciasto jest płaskie a moje puchate. Jak próbuję je wałkować znowu się kurczy i puchnie. Jest bardzo miękkie. W życiu nie uda mi się go rozwałkować na taki cienki kwadrat - raczej udałoby mi się je rozsmarować :/ mimo iż dodałam już do podsypywania drugie 350g mąki. Jestem zdruzgotana .
Dorota, Moje Wypieki
04.01.2018 12:56 odpowiedz
A pozostawiała je Pani do odpoczęcia? Wtedy się nie kurczy. Ojej... proszę nie dosypywać mąki...
Cafe gourmand profil
27.04.2017 13:31 odpowiedz
Wczoraj robiłam część ciasta z budyniem i rabarbarem. Bardzo dobre. Dziś przyszła kolej na pozostałe ciasto, do którego jako nadzienia użyłam odmrożonej masy makowej, która pozostała mi po świątecznych struclach. No wiec ten zestaw wymiata! Wyszły mi najlepsze ciacha z makiem jakie jadłam. Od dziś rogale z ciemnym makiem robię tylko z ciastem duńskim. Polecam!
Gość: Janka
03.04.2017 22:41 odpowiedz
Rewelacja! Pierwszy raz robilam i wyszly pyszne. Za nadzienie posluzyla mieszanka szynki i bialego sera z chilli.
Gość: dorotam
27.02.2017 00:42 odpowiedz
chcialabym zrobic to ciasto ale mieszkam na karaibach. odstawienie ciasta z kawalkami masla w temperaturze pokojowej na godzine nie wchodzi w gre: maslo po prostu sie rozpuszcza. czy moge walkowac je zaraz po wyjeciu z lodowki, kiedy jest na tyle zimne, zeby przetrwac ten proces bez tworzenia tlustych kaluz na blacie?
podobnie robi sie chyba tez mase na cronuts? to mi nawet jakos wyszlo.
Dorota, Moje Wypieki
28.02.2017 14:34 odpowiedz
Tak, proszę tak zrobić.
Majka2015 profil
19.10.2016 13:56 odpowiedz
dziękuję ! moze trzeba zrobić oba ..... szczyt obżarstwa sobie jesienią zafundować :)
Majka2015 profil
19.10.2016 13:27 odpowiedz
Dzień dobry Dorotko,
poluje juz w sklepach na biały mak - Rogale Marcinskie to wstęp do PIERNIKÓW .....czy myslisz, ze ciasto na danisze zda egzamin w Rogalikach Marcinskich ?
Dorota, Moje Wypieki
19.10.2016 13:33 odpowiedz
Będzie ok, choć to klasyczne do rogali marcińskich wydaje mi się lepsze :). Jest trudniejsze do wykonania i bardziej czasochłonne, ale lepsze.
Gość: kd
04.11.2016 16:40 odpowiedz
ciasto dunskie -genialny przepis i wlasnie sprawdzony do pieczenia rogali marcinskich.rogale wyszly obledne.pozd
magi25 profil
19.10.2016 11:17 odpowiedz
Zamierzam zrobić to ciasto w weekend,czy po każdym wałkowaniu schładzamy ciasto w lodówce jak przy cieście półfrancuskim ?
Dorota, Moje Wypieki
19.10.2016 12:16 odpowiedz
Nie, to jest uproszczony przepis.
iwona82 profil
29.06.2016 12:13 odpowiedz
dzien dobry
a czy moze pani zalączyć zdjece maki chlebowej jesli jest to angielska mąka?
i czy w jakimś sklepie (w UK) kupie gotowe ciasto duńskie?
pozdrawiam
Dorota, Moje Wypieki
29.06.2016 12:17 odpowiedz
Mąka chlebowa jest w każdym supermarkecie 'strong white flour'. Nie widziałam gotowego ciasta duńskiego.
pozdrawiam :)
HaloLef profil
03.06.2016 12:23 odpowiedz
Ciasto faktycznie szybkie w wykonaniu, bardzo przyjemnie się z nim pracuje, i chociaż przez nieuwage złożyłam je w końcowym etapie kilka razy więcej to po upieczeniu było idealne -mocno chrupiące, listkowało się niesamowicie a przy tym nie było tego dziwnego wrażenia że jest zbyt tłuste. Śledzę Moje Wypieki od lat i zawsze wszystko wychodzi perfekcyjnie :D
Malgosiaki profil
22.04.2016 17:13 odpowiedz
Czy pieczemy z termoobiegiem, czy góra-dół?

Dorota, Moje Wypieki
23.04.2016 00:09 odpowiedz
Dowolnie. 
Eewelina profil
08.04.2016 11:19 odpowiedz
Czy ciasto wyjdzie ze zwyklej maki tortowej ?
Czy moge zrobic z nich koperty z kleksem masy sernikowej w srodku albo zwykle drozdzowy z,serem ?
Dorota, Moje Wypieki
08.04.2016 11:27 odpowiedz
Tak, powinno się udać. Można tak zrobić.
Eewelina profil
10.04.2016 20:43 odpowiedz
Ciasteczka nadziane jabluszkiem wyszly wysmienite ! Ciasto bardzo mieciutkie, super lekko.sie walkowalo- od walkowania crossontow 2 dni.bolaly mnie rece :) co prawda moje ciastka sie nie listkowaly ale przyczyny doszukuje sie w zbyt dlugim grzaniu po wyjeciu z lodowki - 2,5 h zamiast 1.
Mimo to ciasto super- juz szykuje sie na kolejna porcje, tym razem.scisle wg przepisu ;)
polyanna profil
23.07.2015 14:54 odpowiedz
Czy gdybym z tego przepisu na ciasto zrobiła pain au chocolat to wyszłyby zbliżone do oryginału, czy jednak byłoby to zupełnie inne ciastko? Jestem fanką viennoiseries wszelkiego typu, ale wizja wałkowania jest odstraszająca... Wolałabym ograniczyć tę czynność do minumum ;)
Dorota, Moje Wypieki
23.07.2015 15:16 odpowiedz
Wyjdzie również bardzo smacznie :). Ja bym robiła :).
katarina2518 profil
26.05.2015 12:23 odpowiedz
A ja sie zastanawiam, jak to zrobic, by rozwalkowac ciasto na tak idealny kwadrat czy tez prostokat???
Gość: Piotr I
28.02.2015 16:31 odpowiedz
Dziś żona kupiła syrop klonowy, więc szukając co by tu z niego zrobić, natrafiłem na tę stronę. Nie zastanawiając się wiele, zrobiłem ciasto. Jest teraz w lodówce i czeka do jutra. Jak zrobię, to się pochwalę. Dodam, że to będzie mój piąty wypiek w życiu, więc trzymajcie kciuki.
Gość: Pat
14.12.2014 10:44 odpowiedz
Przepis na danishpastry wykorzystałam przygotowując cinnamonswirls. Ciasto przygotowałam w piątek, w sobotę wałkowałam,a w niedzielę rano piekłam. Dzięki długiej fermentacji bogaty maślany smak, fajna listkująca faktura. Zdecydowanie przyjemniejsza praca niż z laminowaniem ciasta francuskiego.
Gość: Magda
15.11.2014 19:46 odpowiedz
A jak wyglądają po upieczeniu??
agata_guzik profil
14.11.2014 16:30 odpowiedz
witam:)
jeśli ciasto leży w lodówce już rozwałkowane i uformowane (tak, że tylko włożyć je do pieca), to jaki czas przed pieczeniem powinnam je wyjąć z lodówki? mam w niedzielę gości i nie chciałabym bawić się przy nich w wałkowanie i wycinanie, tylko podać od razu ciepłe ciasteczka:)
Dorota, Moje Wypieki
14.11.2014 18:09 odpowiedz
Ja będą gotowe, tzn. jak podwoją objętość. Mogą urosnąć nawet w lodówce, choć w temp. pokojowej będzie to na pewno szybsze :). Takich nie wyrosniętych nie pieczemy.
Gość: Aleksandra
14.09.2014 07:38 odpowiedz
Zrobiłam i... jest cudowne! Robiło się naprawdę prosto, wałkowało z przyjemnością, wykrajało z jeszcze większą :) Zrobiłam wiatraczki, rogaliki i ślimaczki z lemon curdem, z konfiturą z płatków róży w kształcie Pani wiśniowych i z masą orzechowo-cynamonową w kształcie tych z orzechami pekan. Robiłam raczej drobne ciasteczka, wyszły mi 3 blachy i .... zostało raptem 10 sztuk! Ciasto chrupiące z zewnątrz, przepięknie warstwowe, jak francuskie, rodzina zachwycona, a ja ochrzczona mianem artystki :))) dziękuję za wszystkie odpowiedzi, cierpliwość i porady! :*
Dorota, Moje Wypieki
14.09.2014 09:46 odpowiedz
Nie ma za co, bardzo się cieszę :-).
Gość: aniam.
25.08.2014 16:39 odpowiedz
Zrobiłam 2razy po 2razy i melduję,że nie ma problemu z wałkowaniem,trzeba tylko podsypywać,jak pod ciasto drożdżowe.Listkowało się,było mięciutkie i chrupiące.Część zrobiłam rożków z cynamonem i cukrem w środku,część koperty z serem.Rewelacja!!!
Gość: aniam.
31.07.2014 14:54 odpowiedz
Doczytałam się właśnie:)
Gość: aniam.
31.07.2014 14:51 odpowiedz
Hmm..a ile ciastek z tej porcji wychodzi?
Gość: zkrainy.oz
20.06.2014 04:46 odpowiedz
Uwazam ze ciasto mi wyszlo,bo sie listkuje i z wierzchu chrupiace, w srodku mieciutkiw ALE mam zastrzezenia smakowe: za bardzo wyczuwalne sa drozdze niestety. Uzylam drozdzy suchych wgranulkach z ktorych wczesniej zrobilam rozczyn, uzylam strong bakers flour I pozostale skladniki tez byly jak w przepisie. Bardzo prosze o porade co moglo miec wplyw na ten zbyt drozdzowkowy smak??
Dorota, Moje Wypieki
20.06.2014 09:52 odpowiedz
Drożdży nie jest dużo.. Może po prostu jesteś bardziej wyczulona na ich smak w cieście? A może granulki drożdży nie do końca się rozpuściły? Może warto kolejnym razem spróbować z innych drożdży?
mohini profil
28.02.2014 11:37 odpowiedz
Jak fajnie wiedzę, że jest tutaj ktoś z Danii.
Zadawałam już to pytanie pod innym przepisem i nie mam odpowiedzi więc może Ty MaiaDK mi pomożesz.Od miesiąca jestem w Danii wypròbowałam różne mąki ( niby chlebowe ) ale z żadnej mi nie wychodzi chleb taki jak w UK.Chleby są zbite,nie wyrastają tak jak dawnej i czasami wyglądają tak jakby był zakalec.
Jeśli możesz proszę napisz mi jaka mąka najlepsza tutaj na chleb.
Z góry dziękuję za odpowiedz.
Gość: MaiaDK
13.02.2014 19:55 odpowiedz
Mieszkam 30 lat w Danii i tego typu ciasto nazywa sie wiedenskim ciastem, a ciasto francuskie ciastem maslanym. Co kraj to inna nazwa - w zaleznosci skad tego rodzaju ciasto dotarlo. Dunskie ciasta maja koszmarna ilosc cukru i tluszczu.
bożena76 profil
16.01.2014 19:45 odpowiedz
Ciastka są przepyszne,jeden z nielicznych przepisów często powtarzany :) Tu w wersji "na wynos" do solenizantki ,nadzienie z domowego dzemu brzoskwiniowego oraz jabłuszek z cynamonem :)
dorota83 profil
23.08.2013 10:42 odpowiedz
ciasto powstało ma mące pszennej chlebowej. przyjemnie się z nim pracowało. część piekłam z wiśniami, część z masą makową wg Twojej receptury. dziękuję za kolejną dopracowaną recepturę.
Gość: Anika
02.07.2013 12:39 odpowiedz
Czy to musi być prawdziwe masło? czy wystarczy margaryna lub zwykłe EXTRA?
Dorota, Moje Wypieki
02.07.2013 20:48 odpowiedz
Masło prawdziwe.
Gość: slodka jak miod
25.06.2013 21:27 odpowiedz
Dorotko czy zamiast maki pszennej chlebowej moge dodac pelnoziarnista albo jakas inna?
Dorota, Moje Wypieki
25.06.2013 21:35 odpowiedz
Niestety nie polecam.
Gość: monia91
15.07.2013 22:19 odpowiedz
A nadałaby sie zwykła mąka pszenna typ 650?
Gość: bożena
23.03.2013 10:28 odpowiedz
Zwykle zanim zabiorę się za jakiś przepis czytam dość dokładnie komentarze,niestety tym razem tego nie zrobiłam i pokruszone świeże drożdże radośnie wrzuciłam do suchych składników,wiadomo zbryliły się z mąką i nijak nie mogłam ich dobrze wymieszać,ale że było już późno,nie pozostało mi nic innego jak dokończyć zgodnie z przepisem.Kolejnego dnia zabrałam się za wałkowanie,pewnie to zasługa mąki chlebowej ,ale nie miałam praktycznie żadnych problemów,wyszło mi więcej ciasteczek bo zrobiłam mniejsze,część nadziałam dżemem brzoskwiniowym(domowym),a część jabłuszkami pokrojonymi w kostkę z cynamonem,powiem jedno PYSZNE ! Ciasto świetnie się listkuje,mnie smakuje bardziej niż francuskie,ale tylko zaraz po upieczeniu,na następny dzień niestety traci swoją kruchość. U mnie ciasto napewno do wielokrotnej powtórki,zresztą to ciasto z serii tych ,które wszystkim smakują;)
Gość: monika
14.03.2013 20:48 odpowiedz
nie jestem pewna,ale chyba z tego ciasta pieka cinnabonn rolls :D a czy rogale marcinskie tez z takiego ciasta? pozdrawiam i slinka mi cieknie:D
Gość: jojobacincin
30.01.2013 21:24 odpowiedz
Dzien dobry,

A ja mam taki problem, ze moje ciasto, po dwoch nocach w lodowce, wyjelam sfermentowane - z delikatnym alkoholowym zapachem i lekko szczypiace w jezyk w smaku.
Myslalam, ze moze tak ma byc, bo ten smaczek ma w sobie cos znajomego z babcinych wypiekow, ale jednak nikt z tutaj nic na ten temat nie napisal, wiec chyba jednak ciasto wyladuje w koszu...
Jestem troche rozczarowana, bo zawsze uzywam świeżych skladnikow i dokladam wszelkiej starannosci podczas pieczenia i gotowania :(
Czy masz pomysl co moglam zrobic zle?
Pozdrawiam
Dorota, Moje Wypieki
31.01.2013 11:19 odpowiedz
Niestety, nie rozumiem, dlaczego tak sie stalo. To wyglada na wine drozdzy, choc wierze Pani, ze byly swieze.. 
Gość: Aga
28.02.2015 16:45 odpowiedz
Kupiłam kiedyś drożdże, które miały dobrą datę przydatności, a po otwarciu były... zielone. Tak więc kupując czasem "świeże" drożdże nie ma gwarancji, że były dobrze przechowywane w sklepie/magazynie.
Gość: Pani Kucharka
22.01.2013 23:11 odpowiedz
Mieszkam w Dani od 10 lat, ciastka te nazywają się tutaj "wienerbrød". Występują w postaci najróżniejszych ciastek o różnych kształtach i nadzieniach, jak również w postaci długich prostokątnych ciast z nadzieniem. Są okropnie słodkie, jak dla mnie wręcz nie do zniesienia tak słodkie. Duńczycy uwielbiają słodkie wypieki, ociekające grubą ilością lukru, polewy lukrowo kakaowej, wszelakich mas marcepanowych, oraz brązowego cukru i robionych na jego bazie polew. Nigdy natomiast nie widziałam tutaj wienerbrød z brzoskwinią w środku, nie jest to duńskie, bowiem duńczycy nie lubują się w ciastach i ciasteczkach z owocami, sera białego też tu nie kupicie niestety. Duńczycy maja inny styl cukierniczy w niczym nie przypominający ciastka z polskiej cukierni. Po około 2 latach miałam już tak dość jedzenia tych lukrowych ulepków ze do piekarni ( w Dani nie ma cukierni, a słodkości kupuje sie w piekarni gdzie chleb.) chodzę tylko po chleb, natomiast ciasta i ciastka piekę już sama :-)) Mimo wszystko jak na pierwsze wizyty w Dani polecam Wam popróbować ich wypieki. Dania to piekny kraj!Pozdrawiam!
Gość: alicja
10.01.2013 23:48 odpowiedz
dzisiaj kolejne danish pastry tym razem na mące pszennej typ 650 /11g białka na 100g mąki/ z Lidla - stwierdzam, że jest lepsza od tortowej ciasto się mniej klei, w Leclerku jeszcze widziałam mąkę puszystą luksusową z Lubelli i ona ma 11,6g białka. :)
Gość: alicja
07.01.2013 20:35 odpowiedz
hej!
właśnie zrobiłam to ciasto z mąki tortowej typ 450 ze Słonecznego Łanu croissanty z czekoladą i wyszły SUPER!!! pozdrawiam
Gość: na.cia
05.11.2012 21:57 odpowiedz
gdybym chciała użyć drożdze zwykłe - nie w proszku - to jak zrobić rozczyn? rozrobić je w tym mleku co jest do wlania??
trochę przeraża mnie wizja rozwałkowania tego ciasta które będzie się kleiło... ciężko jest??
Dorota, Moje Wypieki
06.11.2012 10:38 odpowiedz
Dokładnie. Cieżko nie jest :-).
Gość: na.cia
02.12.2012 12:46 odpowiedz
nie wiem od czego to zależy ale u mnie nie była to bryła tylko wilgotne ciasto którego nie dało się wałkować bez dosypania mąki :( może czegoś za dużo/za mało dałam...
tusia03 profil
03.11.2012 21:02 odpowiedz
zrobione :) z walkowaniem byl dosc duzy problem(nie moj bo maz walkowal hihi),poniewaz sie bardzo kleilo ....ale ostatecznie cos tam z niego wyszlo,troszke spapralam bo nie odstawilam do wyrosniecia przed pieczeniem...u nas z wisniami,gruszka,brzoskwiniami no i oczywiscie moje ukochane maple pecan ,ktore byly przepyszne :))
Joanna Karosek profil
13.08.2012 21:02 odpowiedz
Pani Doroto, przez przypadek odkrylam Pani bloga i jestem z tego powodu bardzo szczesliwa. Duzo fajnych przepisow, ktore na pewno wyprobuje. Na razie zrobilam danisze, sa pyszne. Ale mialam maly problem po rozwalkowaniu i skaladaniu ciasta jak w przepisie wlozylam ciasto do lodowki i ciasto mi sie posklejalo, chociaz posypalam maka. Dlaczego? pozdrawiam
Dorota, Moje Wypieki
13.08.2012 21:31 odpowiedz
Hm.. może zbyt mało mąki? W zasadzie nie ma to większego znaczenia, jesli ładnie się listkowało :)
Gość: mimik3
28.06.2012 08:50 odpowiedz
st: ;) wszystkim, którzy mówią mi: "jak Ty to robisz, że codziennie pieczesz chleb, chce ci się?" odpowiadam przewrotnie: ugniecenie ciasta na chleb trwa tyle, co odstanie 10 minut w kolejce w dobrej piekarni. ;) Resztę pracy 'wykonają' za Ciebie drożdże (zakwas) i piekarnik. Wypieki na zakwasie wymagają więcej zachodu, ale to też jest kwestia logistyki, a nie faktycznej pracy z ciastem. Wiem, to tak brzmi prosto, ale mi to po prostu weszło w krew:). Zwykle ugniatam chleb późnym wieczorem i odstawiam na nocne wyrastanie w lodówce (zakwasowy zostawiam na blacie), rano pierwszą czynnością jest rozgrzanie piekarnika i.... pieczenie :). Powodzenia!!!
Gość: st
27.06.2012 20:53 odpowiedz
Dziękuję za odpowiedzi:)

Weryfany, tak jestem z Wrocławia. Nawet byłem dzisiaj w T&J w Pasażu Grunwaldzkim i nie mieli tam takiej mąki choć wybór był duży. Ale nie poddaje się i sprawdzę w pozostałych Delikatesach tej firmy :).

Mimik3, dzięki za wskazówki. Też chciałbym sobie codziennie piec chleb w piekarniku :).

Pozdrawiam,
Gość: mimik3
27.06.2012 18:23 odpowiedz
gościu:st, wypróbowałam chyba wszystkie typy mąk na polskim rynku; zwykle ceny tych chlebowych w Wwie (typ 750) oscylują w okolicach 8-10PLN, a dla mnie, piekącej codziennie chleb we własnym piekarniku- jest to kwota za wysoka. Zawsze kupuję zatem pszenną typ 650. Jest ona dostępna w większości sieci w Polsce (Carrefour, Biedronka, Tesco, Lidl) za niewielką cenę i sprawdza się znakomicie wszędzie tam, gdzie potrzebna jest mąka chlebowa. Aha, w 100g jest 11g białka. Śmiało kupuj! :)Pozdrawiam!
Gość: weryfany
27.06.2012 17:09 odpowiedz
st, jeśli jesteś z Wrocławia to mąka pszenna chlebowa typ 750 jest dostępna w delikatesach T&J za ok. 2,70 zł.
Gość: st
27.06.2012 15:39 odpowiedz
Dziękuję za odpowiedź. Sprawdziłem. Faktycznie jest w Almie mąka pszenna chlebowa typ 750, ale niestety tylko wersja ekologiczna za ok. 8zł. Dla mnie to trochę dużo, więc podzwoniłem i znalazłem ją jeszcze w Carrefour, ale tam jest tylko mąka pszenna chlebowa typ 2000 (za ok. 4,50zł).

Pytanie, czy typ ma w tym przypadku (duże) znaczenie?
Dorota, Moje Wypieki
25.06.2012 18:10 odpowiedz
Na pewno również w Almie. Lub kazdym innym supermarkecie. Powinna mieć powyżej 11 g białka/100 g. Maka pszenna razowa, to mąka razowa, nie będzie pasowała do tego przepisu.
Gość: st
25.06.2012 18:08 odpowiedz
Gdzie można kupić mąkę pszenną chlebową?
Byłem w Almie i kilku innych sklepach i nie mogłem znaleźć.
Jedna Pani sugerowała, że może chodzi o mąkę pszenną chlebową razową?
Pozdrawiam,
Gość: kasiula.n
05.05.2012 13:34 odpowiedz
Jestem fanką ciasta duńskiego i przeszłam już przez samodzielne przygotowanie ciasta francuskiego. Zdecydowanie to mi bardziej odpowiada, może dlatego że lubię drożdżowe. Trzeba zdobyć trochę wprawy w jego przygotowanie. Na początku byłam zła na siebie, że się za nie wzięłam i nie bardzo mi wychodziło. Teraz idzie gładko :) Więc zaplanowałam sobie ciastka duńskie z wiśniami na dzisiaj, ale zapomniałam wczoraj wyrobić ciasto (jak zwykle to robię). Pomyślałam, że zaryzykuję i skrócę czas oczekiwania. Rano około 9 zrobiłam ciasto i włożyłam na 1,5h do zamrażalki. Potem przełożyłam do lodówki. Około 14 wyjęłam ciasto z lodówki i od razu zaczęłam wałkowanie. Ciastka wyszły rewelacyjnie jak zawsze :) i właśnie jem cieplutkie :D
Dorota, Moje Wypieki
29.04.2012 23:09 odpowiedz
4.
Gość:
29.04.2012 19:53 odpowiedz
Hej Dorotka,
Chce sprobowac zrobic ciasto dunskie i moze to brzmi smiesznie ale chce sie upewnic ile razy trzeba to ciasto rozwalkowac? 3 czy 4?
Dzieki
Gość:
29.04.2012 15:19 odpowiedz
A ja wiem od pewnej dunki, ze nazwa ciasto dunskie lub danish pastry zostala nadana temu ciastu przez anglikow, a tak naprawde to ciasto pochodzi z Austrii. I w Danii nazywa sie austriackim ciastem...
W Wiedniu, Danish pastry ("Viennese bread") jest nazywany"Plundergebäck" lub "Golatschen";-)
Dorota, Moje Wypieki
20.03.2012 10:33 odpowiedz
Raczej nie.
Gość: asia
19.03.2012 12:44 odpowiedz
mam pytanie czy mozna wlozyc ciasto dunskie do zamrazarki zeby skrocic czas czekania (cala noc )?i jak tak to na ile?
Dorota, Moje Wypieki
20.01.2012 18:20 odpowiedz
W cieście duńskim przygotowywanym metoda dłuższą, tradycyjną (podobnie jak we francuskim) ciasto wałkuje się przekładając go warstwą masła. Wtedy ładnie się listkuje. Jakbyś cały tłuszcz dokładnie wmieszała do ciasta, nie byłoby tego samego efektu. Dlatego pozostawiamy te kawałki masła.
Gość: Julia Kamińska
20.01.2012 18:17 odpowiedz
Mój mąż nie może zrozumieć po co mają być widoczne kawałki masła w wyrobionym cieście, a ja nie potrafię mu wytłumaczyć, bo sama również tego nie wiem. Więc?
Dorota, Moje Wypieki
15.01.2012 21:09 odpowiedz
Tak, na pewno będzie mniej klejące. Nie pamiętam już, jak dużo urośnie :).
Gość: Evv
15.01.2012 17:49 odpowiedz
Właśnie zrobiłam ciasto, wstawiłam do lodówki, ale jest strasznie klejące. Czy w lodówce uzyska dobrą konsystencję i mniej więcej, ile powinno urosnąć?
Dorota, Moje Wypieki
15.12.2011 19:42 odpowiedz
Tak, nadaje się.
Gość: Madziulkasst
15.12.2011 10:14 odpowiedz
Zastanawiam sie czy takie ciasto nadaje sie na makowiec?Taki zawijany ,zamiast zwyklegi drozdzowego ciasta ,czy nie bardzo ??
Dziekuje
Gość: weryfany
27.09.2011 19:13 odpowiedz
Łojeja, ale z tym ciastem miałam kłopotów! Nie jestem mistrzynią wałka i to niestety objawiło się podczas wałkowania lepiącego się ciasta. W końcu się zdenerwowałam i składałam byle jak, no może z 2 razy udało mi się złożyć tak jak w instrukcji;P Później danisze szalały w piekarniku, trochę się spiekły z wierzchu. Na koniec obficie polukrowałam i to też był błąd, bo po zjedzeniu jednego danisza miało się dość słodyczy na kilka dni;)
Podsumowując - nigdy więcej;)!!!!! Przerzucę się na prostsze ciasta...
Gość: BeeSweet
20.09.2011 16:21 odpowiedz
Ciasto zrobione , bardzo klejace niestety, moze to wina goracego i wilgotnego klimatu na poludniu Wloch i maki, ale nie poddaje sie....jeszcze pol godziny i powedruje do piekarnika, a potem zobaczymy:)
Gość: maddeleine
13.09.2011 09:12 odpowiedz
A czy zna Pani przepis na ciasto do nadzienia miesnego?
Szukam przepisu na cornish pastry i nie wiem jak je zrobic... Pozdrawiam
Gość: karolka
03.08.2011 09:22 odpowiedz
piekę te ciastka już kolejny raz, za każdym razem wychodzą mi przepyszne ; ) właśnie czekam, aż skończą się piec. Zawsze wymyślę jakieś inne nadzienie, polecam serowe i jabłkowe, bo bardzo pasują do smaku tego ciasta. Nigdzie w necie, nie mogłam znaleźć na takie przepisu, więc wymyśliłam jakieś sama ; p serowe podobne do takiego jak w drożdżówkach (ser, rodzynki, cukier waniliowy, proszek budyniowy), a jabłkowe (jabłko pokrojone w kostkę, cynamon, rodzynki, kokos lub kuleczki migdałowe) ;D
Gość: misia_malarka
12.07.2011 16:20 odpowiedz
W jednym ze sklepów w moim mieście sprzedają coś, co nazywa się "rogale duńskie" w dwóch rodzajach - z budyniem i gruuuubym lukrem i czekoladowe. Te z budyniem to moi faworyci, uwielbiamy je z moim chłopakiem! Nie ma go w kraju jeszcze przez kilka tygodni ale już chyba wiem co przygotować, kiedy wróci. O tak - piknik i świeże duńskie rogaliki własnego wypieku w roli głównej to będzie strzał w dziesiątkę:)
Dorota, Moje Wypieki
12.07.2011 13:19 odpowiedz
Moze być i wina mąki. Generalnie ciasto duńskie, francuskie itp. powinniśmy robić w chłodnej kuchni. Przy upałach mogą być różne problemy, one nie lubią ciepła.
Gość: suseł
12.07.2011 11:55 odpowiedz
Zrobiłam. Za jakieś 10 minut będę piec.
Ciasto zrobiłam z mąki typu 500, bo nie mam dostępu do chlebowej. Wyszło przeraźliwie klejące, luźne i mięciutkie - tak bardzo, że za nic nie dało się go np. trzymać w ręce. Kiedy je dzisiaj wałkowałam, musiałam podsypywać tak ogromne ilości mąki, jak jeszcze nigdy do żadnego ciasta, a mimo to przylepiło mi się do blatu i miałam duże problemy ze składaniem. Później musiałam potraktować instrukcje o wałkowaniu na kwadrat dość, hmm, liberalnie i po prostu składałam i wałkowałam tak, jak mi się udawało. Ale nic to, chwilę je schłodziłam i z połowy posklejałam całkiem ładne ciastka z różnymi kombinacjami waniliowego mascarpone, wiśni z kompotu i czekolady. Pewnie mimo wszystko będzie smaczne, ale ciekawi mnie dalej, czy ciasto było tak luźne przez zamianę mąki, czy z jakichś innych przyczyn?
Dorota, Moje Wypieki
18.05.2011 11:10 odpowiedz
Nie ma tak naprawdę znaczenia.
Gość: madzia
18.05.2011 10:55 odpowiedz
Dorotko mam pytanko.zaczęłam robic to ciasto wczoraj i fakt było klejące i w sumie bardziej pasuje do niego breja lodowa niż bryła,tak jak u ciebie...żeby je rozwałkować musiałam zdrowo podsypać mąką...i teraz pytanie.obróciłam po złożeniu o 90 stopni i w przepisie piszesz żeby rozwałkować jak pierwotny kwadrat..czyli nie ma tu zasady wałkowania w jednym kierunku,tak?no bo u mnie to taki prostokąt wyszedł po złożeniu wiec jesłi bede go wałkować tak jak fransuskie to bedzie długie i wąskie...przepraszam za to pytanie ..
Gość: zxc
17.05.2011 09:31 odpowiedz
A można z tego przepisu najpierw zagnieść ciasto a później rozwałkować i przełożyć masłem jak w tym filmiku www.youtube.com/watch?v=Yg-zXn_YpLI ?? Może wtedy nie będzie się tak bardzo kleiło do stołu podczas wałkowania.
Gość: patib
13.03.2011 20:43 odpowiedz
Też dziś piekłam ciastka z przepisu na ciasto duńskie. Wczoraj zrobiłam ciasto dziś wałkowanie i formowanie. Ciastka robiłam z brzoskwiniami z syropu. Wyszły super. Kolejny udany przepis. Dziękuję Dorotus za sprawdzone przepisy
Gość: e_pat
13.03.2011 17:35 odpowiedz
Zrobiłam pół porcji, tak na spróbowanie.
Dałam pół na pół masła i 'Kasi', a także zwykłą mąkę pszenną (szymanowska).

Wyszły naprawdę dobre, nawet trochę się porozwarstwiały (wiadome, że nie tak jak przy francuskim)! Na pewno powtórzę, gdy będą jakieś truskawki czy wiśnie w sezonie ;)
Gość:
28.02.2011 21:52 odpowiedz
Dorotko, mam pytanie,rowniez mieszkam w uk i w markecie CoOperative jadlam kiedys(myslę ze to wlasnie to bylo) danish z czekolada i jakims takim budyniem,nazwany chocolate swirls chyba....zakochalam sie w tym ciescie i zastanawiam sie czy to wlasnie jest ciasto dunskie...bo jaka bylaby moja radosc gdybym mogla je sobie sama upiec! masz moze w okolicach takiegoz CoOpa i moglabys sprostowac moje podejrzenia? z gory dziekuje ;)))) p.s. Moja polowka jak widzi ze siedze przy komputerze to pyta: co Ty tam znowu pieczesz?! bo z gory zaklada(majac racje)ze siedza na Twoim cuuuudownym blogu:))
Gość: engelchen86
26.02.2011 19:20 odpowiedz
trochę to trwało zanim się zabrałam za nie,ale w końcu zrobione i prawie już zjedzone;)pycha,lepsze niż te,które zazwyczaj kupowałam w piekarni,rzeczywiście przepis bardzo prosty;d
Dorota, Moje Wypieki
02.02.2011 22:01 odpowiedz
Polecane, choć nie niezbędne.
Gość: engelchen86
02.02.2011 18:40 odpowiedz
przymierzam się do zrobienia tego ciasta,zamierzam użyć świeżych drożdży,czy trzeba robić rozczyn?
Gość: Sarah
02.02.2011 14:33 odpowiedz
Ojejku ! Zrobiłabym ale to chyba nie dla początkujących !
No trudno morze kiedyś, a wojgule to przydałyby się oznaczenia trudności może gwiazdki ?
Byłyby bardzo pomocne !
Pozdrawiam !!! :D
Gość: figa
31.12.2010 14:00 odpowiedz
Trochę się naklęłam przy wałkowaniu i zarzekałam się, że to ostatni raz!
ale spróbowałam, rodzina zachwycona i już kombinuję co wsadzę next time do środka :)
Dziś były to pierogi z mięsem :)
Gość: dobrawola19
06.10.2010 08:54 odpowiedz
Właśnie zajadam się ciasteczkami z marmoladą jabłkową, są przepyszne. Trochę się obawiałam tego ciasta ale teraz na niedzielne śniadanie jak znalazł:) wystarczy w sobotę zagnieść ciasto. POLECAM i dziękuje za wspaniały przepis
Gość: goosiek23
28.09.2010 10:54 odpowiedz
Anno, ja zrobiłam ze zwykłej tortowej. Moje ciasto się chłodzi w lodówce od niedzieli i dzisiaj będę robić bułeczki z nadzieniem z syropu klonowego i orzechów- już się nie mogę doczekać popołudnia :) W dotyku jest sprężyste, gładkie-choć wyczuwalne są kawałki masła i takie milutkie w dotyku :) Pani Dorotka pisała wcześniej, że może być zwykła pszenna ale lepsza byłaby pszenna chlebowa. No cóż z braku laku zmuszone jesteśmy robić ze zwykłej :) Dam znać jutro jak wyszły :)
Pozdrawiam
Gość: ANNA05
28.09.2010 08:31 odpowiedz
Ma pani rewelacyjne przepisy.Mieszkam w Danii, i zajadam sie tymi ciastkami ,kupujac w sklepie.Wiec gdy zobaczyłam ten przepis na pani blogu od razu postanowiłam ze je zrobie.Mam takie pytanie czy mąka tortowa moze byc ,czy koniecznie chlebowa.W sklepie jeszcze nie widziałam takiej maki,nawet nie wiem czy jest.
Gość: Xavierka
08.09.2010 15:15 odpowiedz
Bardzo dobre to ciasto, tylko szkoda, że po upieczeniu bardzo szybko traci swoją świeżość.
Dorota, Moje Wypieki
27.04.2010 08:36 odpowiedz
Mąką nalezy podsypywać minimalnie, reszta wszystko jak w przepisie. pozdrawiam
Gość: wuniad
26.04.2010 14:17 odpowiedz
Po przełamaniu ciastka niestety nie widziałam aby się rozwarstwiało.
Jednak wszystkie jeszcze ciepłe ci zjedliśmy natychmiast , no i nie wiem jakie by były w smaku po wystygnięciu. Najbardziej smakowały prostokąty z gorącymi jabłkami w środku, pychota.
Wszystko robiłam zgodnie z przepisem , nawet doczekałam się PODWOJENIA jeszcze surowych ciastek .
Ciasto na koniec nie wyglądało tak jak twoje. Może za dużo wałkuję.
Proszę cię Dorotko napisz ile razy trzeba złożyć ciasto. Może za bardzo podsypywałam mąką , bo po 3 złożeniu ciasto było bardzo twarde.
Dorota, Moje Wypieki
24.04.2010 17:48 odpowiedz
Około 25 stopni najlepiej, jak ciasto drozdzowe, pozdrawiam ):
Gość: wuniad
24.04.2010 13:52 odpowiedz
Po dość długim czasie rozmyślań zabieram się dzisiaj do roboty i mam nadzieję ,że jutro coś z tego mi wyjdzie.
Nie wiem jednak co zrobić z już uformowanymi ciastkami. Piszesz Dorotko , że pozostawić je do wyrośnięcia . Proszę podpowiedz mi w jakiej temperaturze powinny rosnąć .
Gość: Monia
18.03.2010 13:57 odpowiedz
Bardzo dziękuję :) skoro już wiem, to się biorę natychmiast do roboty
Dorota, Moje Wypieki
18.03.2010 13:18 odpowiedz
Najpierw trzeba je schłodzić, ono wtedy również rośnie (w przepisie są drozdże). Może tak czekac w lodówce na Ciebie do 4 dni, kiedy znajdziesz dla niego czas, by je rozwałkować. pozdrawiam
Gość: Monia
18.03.2010 12:48 odpowiedz
Niebardzo rozumiem więc mam pytanie, czy mogę po wyrobieniu ciasta zabrać się odrazu do wałkowania i dopiero je schować do lodówki na noc czy muszę najpierw je chłodzić i dopiero wziąć się za wałkowanie? Byłabym wdzięczna za szybką odpowiedz, z góry dziękuje
1  2



Składniki / tagi