Ładowanie strony
Najsłodszy blog w sieci



24 kwietnia 2009

Chleb polski

na zakwasie


Chleb polski

To niesamowite, jak ten chleb smakuje... Nie jadłam tak dobrego pieczywa od dawna. Wczoraj wieczorem wyniosłam go na taras, czekając, by wystygł robiłam zdjęcia, ale ślina mi ciekła do podłogi - tak pachniał... A jaką miał chrupiącą skórkę! Został zjedzony jeszcze na ciepło, niewiele zostało do dzisiaj :-). Teraz czekam na dostawę koszyków do wyrastania chleba (jeśli mieszkacie w UK polecam Banneton), a ponieważ chleb jest dość spory, nie mogę się doczekać, aż upiekę go w największym koszu, by jeszcze bardziej cieszył oczy :-). Bardzo polecam!

Składniki:

  • 200 g aktywnego zakwasu żytniego
  • 550 g mąki pszennej chlebowej
  • 50 g mąki pszennej razowej lub otrębów owsianych
  • 1 łyżeczka słodu (lub cukru trzcinowego)
  • 1 płaska łyżka soli
  • 300 ml letniej wody
  • opcjonalnie: 1/4 - 1/2 łyżeczki suchych drożdży
  • opcjonalnie: 2 łyżki kminku

Wszystkie składniki na ciasto chlebowe umieścić w misie miksera i zmiksować hakiem do wyrabiania ciasta drożdżowego (lub zagnieść ręcznie) by otrzymać sprężyste, gładkie ciasto. Przykryć, odstawić w ciepłe miejsce do wyrośnięcia na 2 -2,5 godziny i złożyć w tym czasie 2 - 3 razy.

Po wyrośnięciu z ciasta ukształtować bochenek. Umieścić go w koszu oprószonym mąką pszenną i zostawić do wyrośnięcia na 1-1,5 godziny (krócej z dodatkiem drożdży, dłużej jeśli chleb jest na samym zakwasie). Szybko naciąć. Piec z parą w piecu nagrzanym do 250ºC przez 10 minut, potem obniżyć temperaturę do 230ºC i piec jeszcze 20 - 25 minut. Gotowy bochenek postukany od spodu powinien dawać głuchy odgłos. Wystudzić na kratce.

Smacznego :-).

Chleb polski

Chleb polski

Przepis pochodzi ze strony Tatter 'O chlebie'.

Średnia ocena: 9,3  (liczba głosów: 28)

Dodaj komentarz
Pozostało znaków: 5000 
Dziękuję za zamieszczenie komentarza.
Wszystkie komentarze czytam, choć niestety, nie dam rady na wszystkie odpowiedzieć.
Zanim zamieścisz pytanie upewnij się, czy nikt nie zadał podobnego (ułatwi Ci to wyszukiwarka zamieszczona w komentarzach).
Komentarze z linkami mogą nie zostać opublikowane.
Zaloguj się, aby dodać komentarz lub skomentuj jako gość, korzystając z poniższego formularza.
Imię/nick*:
Strona WWW:
Weryfikacja antyspamowa*:
Komentarze (965)
1  2  3  4  5  6
Gość: Klaudoa
09.02.2018 10:09 odpowiedz
Jaka mąką mogę zastąpić pszenna razowa? Mam orkiszowa i żytnią razową nie mam niestety otrębów
Dorota, Moje Wypieki
09.02.2018 11:02 odpowiedz
Mąką orkiszową, najlepiej razową.
Gość: Paula
07.02.2018 09:31 odpowiedz
Witam, może mi się poszczęści i ktoś odpisze :)

Dzisiaj chcę zrobić pierwsze podejście do tego chlebka stąd pytanie - czy mogę go wsadzić do piekarnika bez żadnej formy? Niby mam keksówkę, ale chciałabym, żeby wyszedł okrągły. Nie rozlezie się jak go po prostu wsadzę do piekarnika?
Dorota, Moje Wypieki
07.02.2018 11:35 odpowiedz
Jeśli był poprawnie wyrobiony oraz poprawnie składany będzie dobrze. Jeśli to Pani pierwszy chleb proszę wziąć jednak pod uwagę, że może się rozejść.
Gość: Ula S.
04.02.2018 13:51 odpowiedz
Cześć. Chleb super, ale mimo że mam roczny zakwas i do wyrastania wkładałam go do piekarnika rozgrzanego do 30 stopni to rósł baaaaardzo wolno. Nie wiem czemu. Rósł długo i nie osiągał tak spektakularnych rozmiarów z podanej porcji jak widzę tu u niektórych na zdjeciach. Tez nie wiem czemu. Zagniatal sie bardzo dobrze. Wyszla zgrabna gladka elastyczna kulka, ale mimo wszystko. Masz moze jakaś podpowiedź na co jeszcze należałoby zwrócić uwagę? Czy jeśli ten chleb u mnie potrzebuje nawet 10-12h na cały proces wyrastania to jest Ok? Zgodnie z przepisem powinno to zająć ok 4h.
Dorota, Moje Wypieki
04.02.2018 14:00 odpowiedz
To jest dalej ok. Każdy zakwas jest inny i na proces wyrastania wpływa wiele czynników. Ważne, by podwoił objętość.
Gość: Ula S.
04.02.2018 14:14 odpowiedz
Dziękuję za odp. A jak to by było jeśli np na pierwsze wyrastanie włożyłabym chleb do lodówki. Czytałam w komentarzach że można. Ale wtedy nie będę bo przeciez składać. To jak tu postąpić?? Czy brak składania nie wpłynie niekorzystnie na drugie wyrastanie?
Dorota, Moje Wypieki
06.02.2018 11:41 odpowiedz
Bez składania piekę chleb w formie. Nie jest wystarczająco dobrze wyrobiony by się utrzymać bez niej.
Floryda profil
09.02.2018 21:57 odpowiedz
Zawsze staram sie ciasto rozciagac co 20 min przez 2 godziny w celu odgazowania. Roznica jest ogromna! Ciasto staje sie delikatniejsze. Nie jest takie zbite i gliniaste jak na początku.
Prosze spróbować!
Floryda profil
09.02.2018 23:24 odpowiedz
Zawsze staram sie ciasto rozciagac co 20 min przez 2 godziny w celu odgazowania. Roznica jest ogromna! Ciasto staje sie delikatniejsze. Nie jest takie zbite i gliniaste jak na początku.
Prosze spróbować!
Gość: Monika
04.02.2018 11:48 odpowiedz
Czy moge upiec ten chlebek w naczyniu zaroodpornym? Jesli tak to czy powinnam najpierw nagrzac to naczynie?
Dorota, Moje Wypieki
04.02.2018 12:28 odpowiedz
Można. Tego naczynia nie nagrzewamy. Trzeba chleb obtoczyć w mące, może spód naczynia posmarować masłem i oprószyć otrębami by chleb nie przywarł do dna.
Gość: Ula S.
04.02.2018 13:54 odpowiedz
Koniecznie oprószyć chleb i nasmarowac naczynie. Ja właśnie dziś piekłam w żarowym i miałam ogromny problem z wyciagnieciem go.
Gość: ela
04.02.2018 11:12 odpowiedz
Pani Dorotko mam w planach upiec chleb. Wczoraj nastawiłam zakwas z Pani przepisu. Użyłam mąki zytniej razowej typ 2000. Cos sie dzieje. Tylko czytajac o zakwasach zwatpilam bo pisze duzo o mące zytniej.....nie razowej. Czy z tego co zrobiłam uda mi sie wychodowac zakwas? Pytam.....bo jak nie to zaczne dzisiaj od nowa zeby nie tracic czasu. Mam jeszcze mąke żytnia pełnoziarnista tez typ 2000. Kupiona w Lidlu. Pozdrawiam

Dorota, Moje Wypieki
04.02.2018 12:31 odpowiedz
Mąka żytnia razowa i mąka żytnia pełnoziarnista to te same mąki.
pozdrawiam
Gość: Ala
03.02.2018 14:32 odpowiedz
Moj mąż przejety moim zaangażowaniem w pieczenie chleba.....odszukał na strychu stary gliniany garnek do pieczenia chleba. Tylko ten garnek ma pojrywe i nie wiem czy chleb nalezy piec przykryty czy nie??? I czy gsrnek natłuszczsmy przed pieczeniem ??
Dorota, Moje Wypieki
04.02.2018 00:10 odpowiedz
Proszę wyszukać informacji w google. Z tego co wiem, trzeba go najpierw namoczyć w wodzie. Większą część pieczemy pod przykrywką. 
Gość: ala
03.02.2018 14:13 odpowiedz
Mozna chlebek upiec w szklanym zaroodpornym naczyniu okrągłym ?
Dorota, Moje Wypieki
04.02.2018 00:12 odpowiedz
Tak. Trzeba formę wysmarować masłem i oprószyć otrębami lub mąką by chleb nie przywarł.
Gość: ala
03.02.2018 14:07 odpowiedz
Nie chce piec w zwykłej bladzce. Czy po wyrosnieciu przed wyłozeniem chlebka blache z piekarnika powinna wylozyc papierem czy wysmarowac tłuszczem lepiej??
Dorota, Moje Wypieki
04.02.2018 00:14 odpowiedz
Najlepiej oprószyć mąką chleb (nie blachę, mąka będzie się paliła). Trzeba też użyć blachy nieprzywierającej.
Gość: ala
03.02.2018 13:54 odpowiedz
A jak jak nie mam cukru trzcinowego i słodu to moge użyc białego cukru albo miodu??? Własnie robie chlebek i zorientowałam się ze tych skladników nie mam.
Dorota, Moje Wypieki
04.02.2018 00:14 odpowiedz
Tak.
rafmaxxx profil
03.02.2018 09:56 odpowiedz
Jakiej wielkości foremki Pani użyła do wypieku tego chleba, choćby przybliżone wymiary??? Na zdjęciach widzę, że chleb został jeszcze posypany ( widzę mak, sezam i nie wiem chyba słonecznik ? ) Czy jak bym chciał go posypać to już przed samym pieczeniem po nacięciu?
Dorota, Moje Wypieki
04.02.2018 00:23 odpowiedz
Nie pamiętam wymiarów :/. Tak, przed samym pieczeniem, przed nacięciem. 
Gość: Klaudia
02.02.2018 11:51 odpowiedz
Czy można upiec ten chleb z mąką orkiszowa? 400g mąki pszennej i 150g mąki orkisz?
Dorota, Moje Wypieki
02.02.2018 11:54 odpowiedz
Można.
Gość: Klaudia
02.02.2018 15:04 odpowiedz
Dziękuję za szybką odpowiedź
Gość: Klaudia
02.02.2018 11:43 odpowiedz
Czy można upiec ten chleb z dodatkiem mąki orkiszowej? Np. 400g mąki pszennej i 150g orkiszowej? Proszę o szybką odpowiedź
MagdaGG profil
15.01.2018 19:17 odpowiedz
skłdanie ciasta: https://www.youtube.com/watch?v=kN1fpqlSleE
konfacela profil
11.01.2018 16:19 odpowiedz
Jest i mój na czterodniowym zakwasie
Dorota, Moje Wypieki
12.01.2018 10:55 odpowiedz
Piękny bochenek :).
konfacela profil
12.01.2018 13:21 odpowiedz
Dziękuję. Jestem z niego naprawdę dumna, tym bardziej ,że pierwszy raz chleb wyrastał w koszyku. Do tej pory zawsze piekłam w formie.
Pani Doroto jestem fanką Pani bloga odkąd go odkryłam. Uwielbiam go.
Dorota, Moje Wypieki
13.01.2018 11:45 odpowiedz
Bardzo mi miło :).
Floryda profil
08.01.2018 18:09 odpowiedz
Ciasto na chleb wyrabialam w maszynie do chleba. Nie dodawalam zadnych drozdzy. Po wyjeciu z maszyny, ciasto przelozylam do miski na 2 godziny.
Pieklam z para w "dutch oven" przez 20 min a nastepne 15 min bez pokrywy.
Taki efekt otrzymalam po 35 min.pieczenia.
Smak niebiaǹski!

Dorota, Moje Wypieki
09.01.2018 13:08 odpowiedz
Wspaniale wygląda :).
Floryda profil
09.02.2018 21:48 odpowiedz
Bardzo dziekuje! Pieke chleby co drugi-trzeci dzien. Nie zawsze mam czas na robienie zdjeć,ale ten faktycznie sam mnie zachwycil. Musialam go uwiecznić!
Pozdrawiam!
Floryda profil
10.02.2018 06:22 odpowiedz
Bardzo dziekuje! Pieke chleby co drugi-trzeci dzien. Nie zawsze mam czas na robienie zdjeć,ale ten faktycznie sam mnie zachwycil. Musialam go uwiecznić!
Pozdrawiam!
adzik profil
25.11.2017 22:08 odpowiedz
Po tatterowcu przyszedł czas na ten chleb i też prezentuje się zacnie, poza tym, że mój piekarnik przypala wszystko we "właściwej" temperaturze, więc muszę piec 10-20 stopni niżej, o czym tym razem niestety zapomniałam. Rezultatem są dwie piękne wchodzące w czerń plamki na górze chleba, na całe szczęście nieduże.

Dopiero w komentarzach doczytałam, że mogę zrobić ten chleb na blasze, więc zrobiłam go w dwóch keksówkach po 0,5 kg.
Fajnie by było, jakby informacja o możliwości pieczenia bez formy była już w przepisie, dla laików takich jak ja. :)

Niestety nie zdążyłam zrobić zdjęcia zanim mój mąż zaczął pochłaniać ten chleb, więc pochwalę się następnym razem. Jeszcze raz serdecznie dziękuję za tę stronę i wspaniałe przepisy!
Dorota, Moje Wypieki
26.11.2017 17:54 odpowiedz
Dziękuję, bardzo mi miło!
JulBek profil
01.09.2017 00:49 odpowiedz
Pani Dorotko, pierwszy raz chciałabym upiec chleb na zakwasie i stąd moje pytania, może głupie ;) Na czym polega składanie wyrastającego ciasta? Czy w koszu do wyrastania chleba można go piec? Kosze, które znalazłam w internecie są ratanowe. I jaką wielkość kosza polecałaby Pani do teego chleba? W jakiej Pani piecze? :) Pozdrawiam serdecznie
Dorota, Moje Wypieki
01.09.2017 18:49 odpowiedz
Składanie chleba najlepiej obejrzeć na filmiku. W koszu ciasto tylko rośnie, pieczemy potem na kamieniu do chleba lub na blaszce. Z braku kosza może wyrastać i być pieczony od razu w formie. Ja mam różne kosze i korzystam z nich 'na oko', ciasto powinno wypełniać połowę kosza (można tymczasowo użyć np. durszlaka wyłożonego lnianą ściereczką). Proszę przejrzeć komentarze, wydaje mi się, że ktoś podawał wielkość koszy.
Gość: aneta
28.08.2017 20:58 odpowiedz
Pani Dorotko, niemam koszu, czy moge piec w szklanej foremce? jakie kosze pani uzywa? i czy w tych koszach piecze sie chleb? bardzo dziekuje
Dorota, Moje Wypieki
30.08.2017 15:01 odpowiedz
Można piec w formie. W koszu chleb tylko wyrasta. Najlepiej wygooglować :).
reimen profil
27.05.2017 18:10 odpowiedz
Witam wszystkich, oto mój chleb polski mojego wypieku.
Dorota, Moje Wypieki
27.05.2017 19:18 odpowiedz
Wspaniałe bochenki :-).
reimen profil
27.05.2017 20:29 odpowiedz
Dzięki, to mój czwarty wypiek chleba od kiedy zacząłem piec pieczywa.
justynaBH profil
27.05.2017 20:26 odpowiedz
Jak malowane :)
Aga Mars profil
28.05.2017 08:25 odpowiedz
Brawo, idealne :)
reimen profil
28.05.2017 10:58 odpowiedz
Dzięki teraz pora na bagietki ;-)
Aga Mars profil
28.05.2017 12:04 odpowiedz
Czekamy, czekamy...
reimen profil
28.05.2017 15:15 odpowiedz
Wkrótce zamieszczę zdjęcia moich bagietek a tymczasem pokażę kwiatek drożdżowy, który piekłem jakiś czas temu :-)
Aga Mars profil
28.05.2017 17:28
Wow, piekny!!! Jak zrobiles?
reimen profil
28.05.2017 18:04
To wcale nie jest trudne. Na Youtube są filmiki jak się je robi. Polecam obejrzeć i spróbować:-)
Aga Mars profil
28.05.2017 20:02
Dzieki, juz sobie poogladalam. Dorota ma podobny przepis, ale z ciasta francuskiego. I wytrawny ;)
granatix87 profil
13.05.2017 13:34 odpowiedz
no właśnie a jakieś blachy tu użyć? mam taką z regulowaną długośicą? 30 cm?
granatix87 profil
13.05.2017 13:32 odpowiedz
chciałam też zapytać czy jeśli wyjmuje zakwas rano z lodówki, dokarmiam, on rosnie jak szalony, potem jednak po jakimś czasie opada to czy ten padniety zakwaś jest nadal aktywny? czy mogę go wieczorem użyć do zaczynu? czy może tylko ten rosnący jest aktywny?
Gość: Sycram29
15.04.2017 12:40 odpowiedz
Wszystko rozumiem oprócz jednego: Co oznacza "złożyć ciasto" podczas wyrastania?
Dziękuję za pomoc.
Dorota, Moje Wypieki
15.04.2017 13:14 odpowiedz
Składamy je, rozciągając i zagniatając. Polecam ten filmik z youtube (tutaj jest oczywiście inne ciasto, ale zasada tak sama).
pozdrawiam
Gość: Sycram29
15.04.2017 17:35 odpowiedz
Bardzo dziękuję, biorę się za chleb. W sam raz na jutro będzie :)
Gość: kasika
05.04.2017 19:21 odpowiedz
mi znowu nie wyszedł chleb , robiłam na samym zakwasie 4 tyg, róśł mi dłużej zarówno przy pierwszym razie jak i już w foremce bo bardzo powoli mu to szło i tak jak w smaku jest ok tak jest bardzo zbity , dziurki prawie żadne zauważyłam że to już kolejny chleb który nie rośnie mi w piekarniku wogóle, myślałam że to wina tego że wysycha ale dziś był zawinięty w folie u napewno nie wysechł,w czym jest problem? czy możliwe jest że jest źle wyrobiony? jedynie tu moge się doszukiwać problemu , mam słabe ręcę i ciężki mi zawsze wyrobić jakie kolwiek ciasto ręcznie a niestety nie posiadam sprzętu do wyrabiania
Dorota, Moje Wypieki
06.04.2017 15:16 odpowiedz
Jeśli chleb bardzo mocno wyrośnie za drugim wyrastaniem to w piekarniku już niewiele wyrośnie. Może rozważ dodatek drożdży.
20.03.2017 16:24 odpowiedz
nie dodałam drożdży mimo pieciodniowego zakwasu, ale dąl radę - chleb wyrastał dłużej. Nie jest zakalcowaty, jak byc moze wyglada, ale kroiłam goracy i to dlatego. Mam pytanie, dlaczego moje chleby nie pękają w nacięciu tylko tam gdzie sobie chcą? Za krótko wyrastał? Ten pękł sobie tuz przy spodzie, niedużym pęknięciem na kilka cm mimo, ze go nacięłam. A moze za płytko nacięłam?
Dorota, Moje Wypieki
21.03.2017 10:43 odpowiedz
Może rzeczywiście za krótko wyrastał i za płytko nacięty.
justynaBH profil
21.03.2017 11:10 odpowiedz
Piekny jest:)
Z moich własnych obserwacji wynika ze czym ciasto wiecej odgazowane tym gładsze rosnie i naciecia daja tylko wzorki.Gdy pozwala mu sie napuszyc ile chce i w dodatku piecze pod przykryciem ktore pod koniec na kilka minut sie sciaga to peka ile i jak chce...co mnie najbardziej cieszy.Mysle ze to poprostu sprawa wilgotnosci samego ciasta jak i piekarnika,czy pryskamy chleb,scianki,wstawiamy naczynie z wrzatkiem...hummm
Esme profil
23.03.2017 01:05 odpowiedz
Świetny kształt:) W jaki sposób piekłaś, tzn w czym, albo...na czym?
23.03.2017 11:20 odpowiedz
piekłam na blaszce z piekarnika, nie dorobilam sie garnka ani kamienia, blaszke rozgrzewalam najpierw razem z piekarnikiem. Ale samo ciasto wyrabialam dluuugo w rekach az stalo sie super sprezyste :)
bezali profil
16.03.2017 17:14 odpowiedz
Specjalnie dla niego wyhodowałam zakwas. Warto! Wyrabiam w maszynie do chleba, na programie, który od razu wyrabia ciasto (u mnie pizza) i po 15 min gdy skonczy wyrabianie przekladam do miski zeby wyrosło.
Gość: Madu1305
15.03.2017 07:43 odpowiedz
Czy można użyć zwykłej mąki pszennej zamiast chlebowej?
Dorota, Moje Wypieki
16.03.2017 11:39 odpowiedz
Nie polecam, lepiej postarać się o chlebową.
karola295 profil
17.02.2017 14:19 odpowiedz
Jak na pierwszy zakwas i pierwszy chleb na zakwasie, to chyba nieźle ;) Zakwas czterodniowy, z mąki żytniej Melvit, ale nie pełnoziarnistej. Z dodatkiem drożdży. Mąka pszenna chlebowa z piekarni. Bałam się nacinać, więc wygląda tak, jakby kot podrapał :D Jest apetyt na więcej!
18.02.2017 08:28 odpowiedz
Wyglądą rewelacyjnie ! A ta wypieczona skórka, miamm ;)
Gość: dorotam
09.02.2017 01:22 odpowiedz
zrobilam ten chlebek w dwoch malych keksowkach. dodalam 1/4 lyzeczki drozdzy i 2 lyzeczki kminku. wyszlo pieknie, chleb jest pyszny, pieknie czuc kminek, miazsz jest mieciutki, skorka lekko chrupiaca. ale bochenki sa blade jak ogon lisa akrtycznego buszujacego w sniegach syberii.
czy powinnam chleb czyms smarowac przed pieczeniem?
czy piec z para tylko przez 10 minut a potem wyjac naczynie z goraca woda?
moj piekarnik nie nagrzewa sie do 250 stopni, wiec daje go na maksa i pieke w takiej temperaturze, jaka utrzymuje piekarnik (miedzy 200 a 220 mniej wiecej).
naciecie tez mi nie wyszlo ale kupie sobie skalpel i nastepnym razem powinno byc lepiej.
najbardziej sie ciesze, ze chleb jest smaczny, nawet jesli wizualnie nie powala :)
Dorota, Moje Wypieki
09.02.2017 10:56 odpowiedz
"Ogon lisa arktycznego buszujacego w sniegach syberii" ;-)))
Może pomoże zmiana ustawień piekarnika? W moim jak piekę góra-dół pieczywo wychodzi bardziej blade niż z termoobiegiem, a ja wolę bardziej przypieczone. Nie smaruję niczym przed pieczeniem.
Gość: dorotam
09.02.2017 14:08 odpowiedz
ja mam taki najprostszy gazowy piekarnik bez bajerow, grzeje tylko od dolu.
dokrecam go do samego konca, teoretycznie powinno byc 250 stopni ale mam w piekarniku termometr wiec widze, ze nie dogrzewa sie do tej temperatury a jak wloze wode i chleby na nawet temperatura z lekka spada.
moze tez porzadne nacinanie poprawi sytuacje, bo to tez mi nie za bardzo wychodzi. ale kupie skalpel i bede pruc te bochenki. :)
dziekuje!
Gość: Kasia
31.03.2017 10:07 odpowiedz
Rowniez pieklam ten chleb w zwyklym, gazowym piekarniku, z grzaniem tylko od dolu. Wyszedl blady, ale smaku to mu nie ujmuje
magdaa_00 profil
04.02.2017 08:23 odpowiedz
Witam. Jeszcze jedno pytanie. Czy chleb można włożyć do lodówki na drugie wyrastanie? Chciałabym rano cieszyć się ciepłym chlebem. Jak to zrobić?
Dorota, Moje Wypieki
04.02.2017 12:04 odpowiedz
Można, ale nie ma gwarancji, że chleb nie podwoi objętości w lodówce (to zależy od siły zakwasu) i nie przerośnie, tym samym opadając. Zawsze bezpieczniej włożyć chleb na pierwsze wyrastanie do lodówki.
magdaa_00 profil
04.02.2017 13:46 odpowiedz
Rozumiem, że efekt przerosniecia podczas pierwszego wyrastania nam nie grozi?
Dorota, Moje Wypieki
05.02.2017 11:48 odpowiedz
Może przerosnąć, ale i tak można chleb zagnieść ponownie i włożyć do formy. 
magdaa_00 profil
03.02.2017 12:11 odpowiedz
Czy zamiast mąki pszennej razowej, mogę dać żytnia razowa? Czy lepiej zwiększyć o te ilość zwykła pszenna?
Dorota, Moje Wypieki
03.02.2017 13:49 odpowiedz
Sam zakwas jest razowy żytni, więc trzymałabym się już przepisu. Ale jeśli Pani nie ma razowej pszennej można użyć żytniej.
herbi profil
18.03.2017 20:34 odpowiedz
Ja przez pomyłkę dodałam żytniej, teraz dopiero doczytałam, że miała być pszenna- wyszedł idealnie i był pyszny.
Gość: agasco
03.02.2017 10:38 odpowiedz
Ile ma byc wody, 300g ? czy 300ml ?
cała_ona profil
03.02.2017 11:10 odpowiedz
W przypadku wody to jedno i to samo.
Gość: Bogna
03.02.2017 09:41 odpowiedz
Witam, Czy mogę zastąpić suche drożdże prawdziwymi?
Dorota, Moje Wypieki
03.02.2017 11:35 odpowiedz
Tak, ich dodajemy 2 x więcej. Proszę je najpierw rozpuścić w wodzie.
Petryk profil
01.02.2017 22:24 odpowiedz
To już drugie podejście do tego chleba. Pierwszy chleb był z dodatkiem drożdży. Wyszedł smaczny, ale trochę za mokry. Myślę, że to wina dość rzadkiego zakwasu. Tym razem dodałam odrobinę więcej mąki i wyszedł idealny. Pierwszy był w keksówce, teraz odważyłam się upiec na blasze :-)
Dorota, Moje Wypieki
02.02.2017 10:46 odpowiedz
Piękny bochenek :-).
Aga Mars profil
02.02.2017 11:24 odpowiedz
Jaki ladny :)
Petryk profil
02.02.2017 12:54 odpowiedz
Dziękuję :)
Pani Dumalska profil
28.01.2017 23:46 odpowiedz
Z łyżeczką czarnuszki :)
Wiktoria1 profil
29.01.2017 09:10 odpowiedz
Świetny chlebek. ;-)
Pani Dumalska profil
30.01.2017 12:35 odpowiedz
Dziękuję!
I pyszny :P
Pani Dumalska profil
28.01.2017 23:39 odpowiedz
Po roku ten sam chleb. Zupełnie inny reultat.
If at first you don't succeed, try, try again :D
Dorota, Moje Wypieki
29.01.2017 23:42 odpowiedz
Wow, wspaniały :).
Pani Dumalska profil
30.01.2017 12:33 odpowiedz
Dziękuję!
Esme profil
31.01.2017 12:34 odpowiedz
Cudowny chlebek:) Czego Ty już nie masz w tej kuchni, chyba cukiernię jeszcze...;)
Pani Dumalska profil
01.02.2017 12:57 odpowiedz
Przyganiał kocioł garnkowi!
Poprawne (chyba) określenie to "boulangerie" :D
Pozdrawiam!
Gość: pauli910909
28.01.2017 16:44 odpowiedz
Pani Dorotko, czy drugie wyrastanie chleba również ma się odbywać pod przykryciem i w ciepłym miejscu? jak wychwycić ten moment gdy chleb już jest gotowy do pieczenia?
Dorota, Moje Wypieki
28.01.2017 18:34 odpowiedz
Tak. Podobnie jak z ciastem drożdżowym, podwoi objętość, ale nie może zacząć opadać. Przy dotyku będzie sprężysty.
ania_958 profil
24.01.2017 21:54 odpowiedz
Dzisiaj zrobiłam drugie podejście do tego chleba. Tym razem spróbowałam piec bez foremki. Chlebek wyszedł trochę plaskaty, ale nie przeszkodziło to w smaku. Przylepka z masełkiem wyborna. Niestety sztuki nacinania nie potrafię opanować. Może jakaś fachowa rada...?
Dorota, Moje Wypieki
25.01.2017 10:52 odpowiedz
Nacinanie jest trudne, trzeba mieć naprawdę ostry sprzęt (ja mam żyletkę umocowaną na plastikowej rączce). Twój chleb został nacięty trochę za późno, dlatego nie powstały ładne nacięcia, chleb był już całkowicie wyrośnięty. 
Petryk profil
24.01.2017 10:40 odpowiedz
Czy chleb zmieści się do keksówki 30x11, czy ucieknie?
Dorota, Moje Wypieki
24.01.2017 10:42 odpowiedz
Za mała keksówka.
Petryk profil
24.01.2017 12:53 odpowiedz
Dziękuję za odpowiedź. Włożę w takim razie do dwóch. Najwyżej chlebki będą niższe.
Iga85 profil
20.01.2017 21:01 odpowiedz
Pierwszy raz upiekłam chleb i od razu mi się udał
ania_958 profil
19.01.2017 23:51 odpowiedz
Dzisiaj, ja starsza pani wreszcie odważyłam się upiec chleb na zakwasie i koniecznie muszę dać ujście moim emocjom.Od momentu nastawienia zakwasu bardzo się stresowałam.Wcale nie chciał ze mną współpracować,ale dałam mu szansę.Wstawiłam po 4 dniach do lodówki, 5 dnia dokarmiłam i po 3 godzinach zarobiłam ciasto na chleb,chociaż zakwas oprócz kwaśnego zapachu nie miał oznak życia.Chlebek wyszedł jak dla mnie cudny i w smaku pyszny.Pani Dorotko ten stres i pot to za Pani sprawą.Dziękuję.
Dorota, Moje Wypieki
20.01.2017 00:29 odpowiedz
Piękny chleb to wyłącznie Pani zasługa, gratuluję :-).
Gość: pauli910909
28.01.2017 16:39 odpowiedz
Jakich wymiarów keksówki Pani użyła?
ania_958 profil
28.01.2017 22:56 odpowiedz
Użyłam keksówki 11x30 cm /wymiary spodu/x wys.7cm.
Petryk profil
30.01.2017 22:08 odpowiedz
Robiła Pani z połowy porcji do takiej keksówki, czy cała porcja weszła?
ania_958 profil
30.01.2017 23:14 odpowiedz
Robiłam z całej porcji.Chleb ładnie wyrósł nad formę.
mikanaka profil
13.01.2017 13:47 odpowiedz
"piec z parą w piecu..." - nie zrozumiałam... pomocy w pikarniku parowym? a w zwykłym zwiększa się ryzyko opadnięcia czy jak? błagam o oświecenie...
Dorota, Moje Wypieki
13.01.2017 13:48 odpowiedz
W zwykłym piekarniku, ale półkę niżej wstawiamy naczynie żaroodporne z wrzącą wodą. Dzięki temu skórka jest bardzo chrupiąca.
mikanaka profil
13.01.2017 13:58 odpowiedz
Moja Skarbnico umiejętności cukierniczo - kucharskich dziękuję!:)
jagulin profil
08.01.2017 15:09 odpowiedz
Dorotko, mam ogromna prośbę! Chciałabym zacząć swoją przygodę z chlebkami na zakwasie (do tej pory piekłam tylko na drożdżach)i nie wiem od którego zacząć.Wczoraj piekłam właśnie ten,ale chyba mi się na za bardzo udał, bo był ciężki i bardzo gliniasty.Już prawie się zniechęciłam ale przeczytałam wszystkie przepisy i prawie wszystkie komentarze w nadziei,że gdzieś znajdę jakiś ranking dla początkujących, ale na próżno. Zakwas zrobiłam w/g Twojego przepisu i wydaje się o.k. Pozdrawiam.
Dorota, Moje Wypieki
09.01.2017 14:34 odpowiedz
Powyższy chleb jest dobry na początek. Polecam też ulubiony chleb pszenny lub chleb mleczny. Może Twój zakwas jest jeszcze bardzo młody i trzeba się wspomóc małym dodatkiem drożdży.
Gość: Kat
06.01.2017 18:51 odpowiedz
Witam! Chciałabym upiec ten chlebek w keksowkach, tylko nie wiem czy lepiej wyłożyć je papierem czy wysmarować olejem i wysypać mąka? Moze jakiś inny sposób? Tak zeby chlebek nie zamókł od spodu i skórka była chrupiąca. Prosze o podpowiedz :)
Dorota, Moje Wypieki
07.01.2017 12:03 odpowiedz
Ja keksówkę smaruję masłem i obsypuję dokładnie otrębami. W żadnym wypadku papier ;-).
kropki profil
06.01.2017 15:06 odpowiedz
Oczywiście dostałam pomroczności jasnej i dokarmiłam zakwas żytni mąką pszenną. Mam nadzieję, że nie będzie to miało większego wpływu i chleb się uda. Coś mi nie idą chleby ostatnio: albo połączę dwa przepisy albo złej mąki nasypię...
Gość: szymszym
30.12.2016 14:24 odpowiedz
O co chodzi z tym koszykiem do wyrastania? Jest lepszy niż keksówka? Można go wsadzać do piekarnika? Zabieram się za swój pierwszy zakwas i chleb na zakwasie :) jestem podekscytowana jak dziecko :P
Dorota, Moje Wypieki
31.12.2016 12:22 odpowiedz
Ciasto chlebowe wyrasta w koszyku, a potem chleb jest pieczony bezpośrednio na kamieniu. Można też umieścić go na wyrastanie w keksówce, w której później będzie pieczony.
zuszka profil
29.11.2016 20:08 odpowiedz
Dorotko, mój pierwszy trzydniowy zakwas udał się :) Jutro chcę upiec ten chleb. Mam dwa pytania: 1. Nie mam suchych drożdży - ile świeżych dodać do chleba i czy zrobić z nich najpierw rozczyn? 2. Czy jeśli (czwartego dnia)dokarmię zakwas 8-9 godzin przed pieczeniem chleba czy się uda?
Dorota, Moje Wypieki
29.11.2016 20:33 odpowiedz
Drożdże świeże wystarczy rozpuścić w letniej wodzie, nie za ciepłej. Tak, powinien się udać bez problemu - ja czasem dokarmiam na noc i piekę rano.
zuszka profil
29.11.2016 20:44 odpowiedz
Dziękuję za błyskawiczną odpowiedź. Dorotko - a ile tych świeżych drożdży??Może naiwne pytanie, ale jestem laikiem w tej dziedzinie :(((
Dorota, Moje Wypieki
30.11.2016 09:58 odpowiedz
2 x więcej niż suchych czyli około 5 g.
zuszka profil
30.11.2016 18:35 odpowiedz
Ależ jestem z siebie dumna!!!! Jeszcze nie wiem jak smakuje, ale wygląda bosko!!!!!! Dzięki Dorotko za cierpliwość - pod Twoim skrzydłem nawet chleb na zakwasie nie okazał się tak skomplikowany jak myślałam. Spróbuję później dodać zdjęcie - nie dodaje się :(
Dorota, Moje Wypieki
30.11.2016 21:57
Bardzo się cieszę :-).
Julia_Lili profil
29.11.2016 11:59 odpowiedz
Pani Dorotko, Zabieram się za swój pierwszy chleb. Zakwas się robi i jak się uda chciałabym właśnie ten chleb upiec. Mam trzy pytania : 1.czy mąka chlebowa to jaka gramatura ? czy na op. po prostu pisze chlebowa i tym się kierować ?
2. Druga rzecz to dokarmianie zakwasu. Dziś rano go zrobiłam i sobotę chcę przeznaczyć na pierwsze pieczenie na spokojnie , tak to zostają tylko wieczory po pracy :( dużo o tym zakwasie czytałam i czy przez pierwsze 3 dni dokarmiam po pół szklanki mąki i pół szklanki wody a później mogę już po łyżeczce ? boje się że słoika mi zabraknie do soboty :) 3. Jakie wielkości kupić formę do tego właśnie chleba ? w przepisie nie widzę a wolę piec w formie bo na stop procent by mi się rozlało :) widziałam odp o koszyczkach tylko. dziękuje !!
Dorota, Moje Wypieki
29.11.2016 20:22 odpowiedz
Mąka pszenna chlebowa ma zawartość białka powyżej 11 g/100 g. Czasem może być napisane 'mąka pszenna chlebowa'. Po skończeniu dokarmiania zakwasu i odebraniu cześci zakwasu do wypieku można już dokarmiać mniejszą ilością. Ja piekę ten chleb w dwóch mniejszych formach zamiast w jednej dużej - chleb wyrasta ogromny. Jaka forma - ilość ciasta powinna zająć nie więcej niż pół formy. Może warto przejrzeć komentarze, w jakiej piekli Czytelnicy?
Julia_Lili profil
05.12.2016 13:59 odpowiedz
Dziękuje, udało mi się znaleźć taką - poznańska - sprawdziła się idealnie. Upiekłam ten chleb dwa razy, za pierwszym razem bardzo wyrastał, wyszedł prawie z foremki, po upieczeniu wyglądał imponująco niestety kruszył się i wysuszył się dosyć szybko co mnie zdziwiło, na dzień następny upiekłam drugi, rósł zdecydowanie wolniej jednak podwoił swoją objętość, w smaku rewelacyjny, lekko wilgotny, nie kruszący się po prostu pycha. Może w pierwszym przypadku ciasto za długo wyrastało ...albo za długo je wyrabiałam, oczywiście wyrabiałam ręcznie bo niestety cały mój sprzęt padł... :( Mimo to cudo. biorę się za kolejne przepisy - pierwszy chleb na zakwasie zaliczony :) Dziękuje !!!
Dorota, Moje Wypieki
05.12.2016 20:03 odpowiedz
Wspaniały, gratulacje :-).
Gość: ana.es
09.11.2016 12:37 odpowiedz
Wczoraj upiekłam z tego przepisu mój pierwszy w życiu chleb na moim pierwszym w życiu pięciodniowym zakwasie (przepis oczywiście z tego bloga;) i spodziewałam się choć drobnych niedociągnięć a tu niespodzianka - chleb wyszedł obłędny!! Piekłam w zwykłej keksówce, ale chyba zaopatrzę się w kosze do wyrastania:) Polecam dla początkujących:)
yrkl profil
30.10.2016 16:41 odpowiedz
Rano dokarmiłem zakwas, wieczorem minie mu 12h i będzie mógł wspomóc chleb. Chciałbym postawić na nocne wyrastanie i tutaj pytanie. Które z nich ma to być: to pierwsze, czy uformowanego już bochenka? Jeżeli to drugie, to czy uformowany już bochenek w koszyku przykrywam po prostu folią spożywczą by nie wysechł, rano wyjmuję, nacinam i piekę? ;)
Dorota, Moje Wypieki
30.10.2016 19:36 odpowiedz
Najlepiej umieścić w lodówce na pierwsze wyrastanie. 
Jeśli zdecydujesz się umieścić chleb już w koszyku w lodówce wtedy cały koszyk z chlebem wkładamy do jednorazowej foliowej reklamówki, nie wystarczy przykryć od góry. Rano przekładasz na kamień lub blachę, nacinasz i pieczesz :).
yrkl profil
30.10.2016 20:27 odpowiedz
Taki też był pierwotny plan, ale robiąc rekonesans w sieci wszyscy piszą tylko o drugim. Dlatego się przeraziłem.

No nic, gotowe. Z tym, że... cały czas zakwas robiłem na białej mące żytniej. Dopiero teraz, do kolejnego dokarmiania, użyłem razowej. Był dużo bardziej gęsty, miał otręby, także chcąc czy nie -- w chlebie będzie sporo otrębów. Czy w sfotografowanym bochenku też je masz, czy korzystałaś z innej mąki do zakwasu, którego jest stosunkowo dużo?
Dorota, Moje Wypieki
30.10.2016 20:29 odpowiedz
U mnie jest zakwas żytni, z mąki żytniej razowej. Chleb na zdjeciu nie ma otrębów, jest za to mąka pszenna razowa (50 g).
yrkl profil
30.10.2016 20:39 odpowiedz
No tak, u mnie również. Ale zakwas żytni (robiłem z półtorej porcji, więc 300g.) — i owszem. A 300 gramów zakwasu, to było naprawdę dużo otrębów, nawet jak na 900 gramów mąki ;)
yrkl profil
31.10.2016 19:23 odpowiedz
O, działa ;-)
yrkl profil
29.10.2016 18:47 odpowiedz
Po godzinach czytania Hammelmana, nastawieniu zakwasu na jego modłę, tygodniowym dokarmianiu go, a nawet uśpieniu na dwa dni w lodówce — jest i on. Pierwszy bochenek w moim życiu i z pewnością nie ostatni ;-)
29.10.2016 19:47 odpowiedz
O rajuniu xD
No jadłabym !!
yrkl profil
29.10.2016 20:51 odpowiedz
Chętnie bym poczęstował, ale... już go nie ma. Rozszedł się w mgnieniu oka. I chyba nawet smakował, także nie zwalniam tempa i już zapraszam na kolejny bochen!
29.10.2016 21:25 odpowiedz
Ha! Dla mnie upieczenie takiego chleba, to jak ćwiczenia z vhodakowską xD
Nierealne ;) Choć mam nadzieję, że może niedługo się zbiorę
yrkl profil
29.10.2016 22:44 odpowiedz
Nie jestem jakimś wirtuozem — uwierz. Ale pomyślałem, że do odważnych świat należy. I było warto. W końcu kiedyś trzeba zrobić ten mistyczny tartine ;)
Joanna1808 profil
19.10.2016 09:35 odpowiedz
Witam, Pani Dorotko!
Od jakiegoś czasu piekę chleb i zapragnęłam zakupić sobie koszyczki do wyrastania chleba. Nie wiem tylko jakie wymiary koszyczków będą najlepsze :(
Z góry dziękuję za odpowiedź! :)
Dorota, Moje Wypieki
19.10.2016 12:25 odpowiedz
Ja nawet nie pamiętam, jakie ja dokładnie kupowałam, ale takie nie mniejsze niż 0.75 kg i 1 kg będą ok :).
Kozisina profil
15.10.2016 11:09 odpowiedz
Pokonałam rozlewanie na blasze:) czas popracować nad nacięciem i wypieczeniem :)
Kozisina profil
11.10.2016 17:17 odpowiedz
Witam serdecznie.
Od dawna korzystam z tego bloga- jest niesamowicie inspirujący a przepisy są lepiej niż wspaniałe!
Kilka dni temu rozpoczęłam przygodę z zakwasem i chlebem. Na pierwszy ogień poszedł właśnie ten- chleb polski. Wykorzystując młody 3 dniowy zakwas dodałam wczoraj nieco drożdży i chlebek wyszedł chyba całkiem znośnie- choć nieco go przypaliłam i dziurki były chyba ciut za duże- ponadto popękał.
Dziś postanowiłam zrobić kolejny- tym razem na samym zakwasie. Nie wyrósł tak dobrze, pomimo dłużeszego- 3h wyrastania, jedak spodziewam się, ze młody zakwas i to może być przyczyną. Chciałam jednak dopytać, bo wiele komentarzy przeczytałam i nie wiem już czu jest ok. Używam mąki Szymanowskiej Uniwersalnej 550, wiem, ze nie jest to tzw mąka chlebowa (obiecuję poprawę). Ciasto na początku wyrabiam w maszynie, trzymam się ściśle gramatury, jednak ciasto wychodzi mi bardzo lepiące, kleiste. przy składaniu lepi się do rąk, blatu- nie współpracuje. Kiedy wykładam już wyrośnięty chleb na blachę rozpływa się i tworzy placek (co prawda owy placek nieco wyrasta..) Dokonuje cięć niemal na całą głębokość chleba (tak się rozpływa) a mimo to nie są one poprawne. Czy powinnam wobec tego dodac więcej mąki by ciasto zachowywało się jak to np na bajgle? Czy może jednak jest to normalne, ze ciasto całkowicie traci kształt i robi się płaskie i jest lepkie? A może wina jest mąki, gdybym używała chlebowej to może ciasto miałoby inną konsystencję? Nadmienię, że zakwas ma konsystencję gęstej śmietany- więc chyba nie jest za wodnisty.... Z góry bardzo dziękuję. Poniżej chlebki:)
11.10.2016 17:36 odpowiedz
piekny! a dziury im większe tym lepsze!!!! :)
Kozisina profil
11.10.2016 18:10 odpowiedz
Bardzo dziękuję! To jest ten "pierwszy", z drożdżami- poniżej moje zakwasowe UFO :-)
Niby dziurki dobra rzecz, ale u mnie tak jakby jedna dziura pod skórką- przez co nieco źle się kroi i 2 dzień.
Generalnie smakowo- cudeńko, ale mój zmysł perfekcjonistki nie pozwala mi na tym poprzestać :-)
Esme profil
13.10.2016 19:36 odpowiedz
Powiem tak, naprawdę nie widziałaś płaskiego chleba;) Będzie lepiej, kiedy zmienisz mąkę i zakwas dojrzeje. Duża dziura pod skórką może wynikać ze zbyt wysokiej temperatury podczas wyrastania, tak było u mnie.
11.10.2016 18:23 odpowiedz
Poezja ;)
Mniaaami
Dorota, Moje Wypieki
11.10.2016 18:32 odpowiedz
Udał się pięknie :-). Mąka chlebowa pomoże - ma więcej glutenu, a gluten będzie się rozwijał w miarę wyrastania i składania ciasta - więc chleb będzie się mniej rozlewał po włożeniu do piekarnika. Niestety, z tym rozlewaniem to jest prawdziwa zmora i trzeba po prostu sporej praktyki, by chleby wychodziły idealnie. Można dodać trochę mąki więcej, ale może przy użyciu chlebowej nie będzie to potrzebne? Jeśli planujesz przygodę z chlebem warto zaopatrzyć się w kamień do pieczenia chleba - chleb wykładamy wtedy na rozgrzany kamień i bardziej się podnosi niż z blachy, nie jest taki płaski.
Kozisina profil
11.10.2016 18:35 odpowiedz
Bardzo serdecznie dziękuję za odpowiedź i podpowiedź :-) To czas zaopatrzyć się conajmniej w odpowiednią mąkę;)

Teraz na tapecie kajzerki i tetterowiec :-)
arachia1 profil
12.09.2016 22:08 odpowiedz
Upieczony! Wyrósł pięknie (według mnie) i głucho dudni od spodu, pachnie w całym domu :):)
arachia1 profil
13.09.2016 15:02 odpowiedz
Teraz chciałabym upiec chleb razowy albo żytni. Który polecicie dla początkującego wypiekacza chleba na zakwasie?
Dorota, Moje Wypieki
13.09.2016 15:41 odpowiedz
Polecam tatterowca :-). Dużo zakwasu, ładnie rośnie.
arachia1 profil
12.09.2016 20:08 odpowiedz
No, moje drogie! Mój pierwszy bochenek jest w trakcie drugiego wyrastania (w druszlaku). Dodałam troszke drożdży, bo zakwasik młody. Nie wiem dalej do końca jak się składa chleb...widziałam raz bodajże w auatralijskim Masterchefie jak piekarz składa chleb na zakwasie, ale kamerzysta chętniej pokazywał przejęte buzie uczestników niż samą technikę. Na YouTube znalazłam,ale pan pokazywał na sucho jak się to robi (oczywiście inaczej niż pan piekarz z Australii). No to jak jest z tym składaniem?
Dorota, Moje Wypieki
12.09.2016 20:23 odpowiedz
Polecam ten filmik.
arachia1 profil
12.09.2016 20:37 odpowiedz
O,dziękuję :) zrobiłam coś pimiędzy tym a formowaniem okrągłego bochenka... No,zobaczymy,co z tego wyjdzie. Właśnie minęła godzina drugiego wyrastania. Czy przy dodatku drożdży czekać dłużej niż te przepusowe 1,5h?
Dorota, Moje Wypieki
12.09.2016 20:39 odpowiedz
Może nawet krócej, chleb musi podwoić objętość. Za długo = może opaść, zbyt krótko = wyrośnie jeszcze w piekarniku i może popękać. Trzeba znaleźć ten idealny moment, który oprócz zakwasu i drożdży zależy jeszcze od temp. powietrza. W upały drożdżowe rosną szybciej :).
arachia1 profil
12.09.2016 20:52 odpowiedz
No tak,łatwizna ;)
wiolka_m_21 profil
28.08.2016 12:41 odpowiedz
Witam, Pani Dorotko, niestety pod paroma chlebami będę musiała o to zapytać. Jakiej wielkości koszyki potrzebuje? Właśnie kupuję i nie chce kupić zlych :)
lewanilorak profil
10.07.2016 17:35 odpowiedz
Jak widać szybko znika, najmniejsze rączki okazały sie najszybsze ;)
10.07.2016 18:43 odpowiedz
Och, łapka słodziakowa! :) A chlebek 1 klasa :)
lewanilorak profil
10.07.2016 17:34 odpowiedz
A oto on:
lewanilorak profil
10.07.2016 17:17 odpowiedz
To moje drugie podejście chlebowe i wyszedł mi piękny i pyszny chlebek, mięciutki i sprężysty, z równomiernemu dziurkami. Skorka jak marzenie, udało mi sie dobrze naciąć :) zniknął szybciej niz sie spodziewałam wiec juz nastawiłam tatterowca. ☺️
lewanilorak profil
03.07.2016 15:39 odpowiedz
Ja wiem, głupie pytanie, nie nam wagi, jak odmierzyć odpowiednia ilośc zakwasu? Można na łyżki jakoś przeliczyć? Czy na szklanki? Czy jednak w końcu postarać sie o wagę? (Imieniny sie zbliżają to może dostanę) Pozdrawiam serdecznie. Ps. Wstawiłam pierwszy zakwas
JoannaK profil
23.06.2016 07:38 odpowiedz
Kolejny Polski. :) Na samym zakwasie, wyrastał w koszyku i piekł się na kamieniu. Pyszka!
Aga Mars profil
23.06.2016 12:18 odpowiedz
Brawo :D
Esme profil
23.06.2016 13:13 odpowiedz
Zdecydowanie powód do dumy:) Piękny.
JoannaK profil
23.06.2016 16:26 odpowiedz
Dziękuję :)
lewanilorak profil
03.07.2016 15:40 odpowiedz
Niesamowity, prawie czuję jego zapach :)
JoannaK profil
06.06.2016 17:21 odpowiedz
Jest śliczny i pachnie :D Zenon spisał się na medal, chociaż jest młodym zakwasem... Pomogły mu kuzynki drożdże. :)
Dorota, Moje Wypieki
07.06.2016 09:06 odpowiedz
Jest po prostu piękny :).
JoannaK profil
07.06.2016 09:10 odpowiedz
Dziękuję :) Już go prawie nie ma... Ale już rośnie czeski. :)
JoannaK profil
06.06.2016 09:53 odpowiedz
Mam szybkie pytanie. Czy można ten chleb upiec w garnku żeliwnym? Nie mam( na razie) kamienia... T będzie mój pierwszy chleb na zakwasie. Do tej pory piekłam na drożdżach. :)
Dorota, Moje Wypieki
06.06.2016 10:00 odpowiedz
Tak, można :).
JoannaK profil
06.06.2016 10:09 odpowiedz
Dziękuję za błyskawiczną odpowiedź. :) Zakwas Zenon pozdrawia. :)
Dorota, Moje Wypieki
06.06.2016 10:24 odpowiedz
;-)
Iwona_65 profil
20.05.2016 07:55 odpowiedz
Dzień dobry, chciałabym teraz upiec chlebek . Brakuje mi słodu czym mogę go zastąpić ? Cukru trzcinowego też nie mam , może być odrobina miodu albo zwykłego cukru? Dziekuję za szybką odpowiedź i bardzo serdecznie pozdrawiam. Pani stronka jest dla mnie wielką inspiracją :)
Dorota, Moje Wypieki
20.05.2016 10:51 odpowiedz
Tak, może być, pozdrawiam i miłego pieczenia :).
Aventia profil
13.05.2016 21:50 odpowiedz
Dobry wieczór. Czy ten chlebek upiekę maszynowo? Dostałam właśnie maszynę do robienia/pieczenia chleba i nie wiem od czego zacząć :P
Dorota, Moje Wypieki
14.05.2016 22:42 odpowiedz
Nie próbowałam. Ja większość pieczywa tylko wyrabiam w maszynie, a piekę w piekarniku.
Małgośka_W profil
09.05.2016 20:18 odpowiedz
Mój pierwszy chleb na zakwasie :) I już go uwielbiam :) Trochę popękał, ale smaku to nie psuje :) Rewelacyjny!
zebrasoma profil
08.05.2016 15:23 odpowiedz
Chlebek udał się wspaniale, śniadanie z nim znika w tempie ekspresowym:-)

p.s. przepis na zakwas również świetny, pierwszy raz zakwas "pracował "jak szalony.
andromeda1986 profil
16.04.2016 09:53 odpowiedz
chleb super, nastepnym razem pieke dwa, z tej proporcji wychodzi jeden spory u mnie foremkowy. zakwas mialam trzydniowy dodalam odrobine drozdzy i znacznie wydluzylam czas wyrastania. gdybym chciala uzyskac troszke mniej kwasny smak to co nalezaloby zmienic w przepisie??zmniejszyc ilosc zakwasu a dodac wiecej drozdzy???
Dorota, Moje Wypieki
16.04.2016 20:19 odpowiedz
Nie, trzydniowy zakwas nie powinien być aż tak kwaśny. Można go odmłodzić, czyli wykorzystać całość, zostawić 1 łyżkę, ją dokarmić zwiększoną ilością wody i mąki, wtedy zakwas będzie mniej kwaśny. 
martek153 profil
20.03.2016 20:54 odpowiedz
no w koncu wyszedł pyszny bez grama drożdży:-)
ewelina.k profil
17.03.2016 10:19 odpowiedz
Przepraszam za pomyłkę, miałam na myśli 1/2 łyżeczki drożdży, a nie soli.. Soli dodałam 1 łyżeczkę.
ewelina.k profil
17.03.2016 08:40 odpowiedz
Dzień dobry :)
Wczoraj upiekłam ten chleb jako mój pierwszy chleb na zakwasie :) Troszkę popękał, ale konsystencja jest cudowna! Mam jedną wątpliwość - chleb wyszedł lekko słodkawy w smaku. Trzymałam się przepisu (z dodatkiem 1/2 łyżeczki soli), jednak dodałam nie 1, a 2 łyżeczki ekstraktu słodowego. Czy ta jedna łyżeczka to jest na tyle dużo aby spowodować słodkawy posmak? Czy po prostu taki urok tego chleba? Będę wdzięczna za odpowiedź! :)
Dorota, Moje Wypieki
17.03.2016 10:21 odpowiedz
Cukier i sól można zmienić do smaku. Tak, słód mógł spowodować słodkość. Kiedy nie mam słodu dodaję 1 płaską łyżeczkę cukru trzcinowego lub nawet mniej. Ten chleb powinien być klasyczny, nie słodkawy.
ewelina.k profil
17.03.2016 10:32 odpowiedz
Dziękuję za odpowiedź! Następnym razem będę się w 100% trzymać przepisu, niestety soli dodałam łyżeczkę zamiast łyżki, bo po prostu źle przeczytałam. Słód mam w domu zawsze, do warzenia domowego piwa :)
Pozdrawiam i dodaję zdjęcie mojego może nie idealnego chleba, ale za to ile radości z domowego pieczywa :)
Dorota, Moje Wypieki
17.03.2016 10:37 odpowiedz
Jest po prostu piękny, gratulacje :-).
martek153 profil
09.03.2016 19:32 odpowiedz
:-) przekroju nie zdążyłam..
Beti11 profil
03.03.2016 15:29 odpowiedz
Zrobiłam ten chleb pierwszy raz w sumie to dopiero mój drugi chleb jaki w życiu upiekłam. Jest pyszny i wyszedł super choć dodałam trochę drożdży bo zakwas mam 5 dniowy a mimo to wyrastał 3,5 godz. Może ktoś ma pomysł dlaczego tak długo wyrastał? Ale na pewno będzie często pieczony wszystkim w domu smakował. Dziękuję za tą stronę ostatnio wszystko robię z pani przepisów a mój zeszyt z przepisami poszedł w kąt :)
Dorota, Moje Wypieki
03.03.2016 18:53 odpowiedz
Może było chłodno w kuchni?
Beti11 profil
03.03.2016 20:20 odpowiedz
Miałam 26 stopni. W tej temp. Trzymam też zakwas i dziwne jest to że zakwas bąbelkuje ale nie rośnie .
Dorota, Moje Wypieki
03.03.2016 20:22 odpowiedz
Rzeczywiście dziwne. Proszę spróbować zmienić mąkę na inną. A może jest zbyt rzadki?
Beti11 profil
03.03.2016 21:40 odpowiedz
Rzadki nie jest na pewno. Ale mąkę spróbuję zmienić jak tylko znajdę inną bo u nas w sklepach jedna firma góruje :)
Beti11 profil
02.03.2016 09:21 odpowiedz
Witam chciałabym upiec ten chleb to byłby dopiero mój drugi chleb także pytanie co to znaczy szczelnie zamknięta miska czyli pokrywką czy tylko przykryty scierką ? I jak pięć z parą ? Z góry dziękuję za odpowiedź dopiero zaczynam i strasznie mi ciężko zrozumieć niektóre rzeczy .
Esme profil
03.03.2016 11:10 odpowiedz
Miska musi być naprawdę szczelnie przykryta, żeby ciasto nie wysychało. Można włożyć ją do worka foliowego, reklamówki i zawiązać. Ja używam miski z wciskaną pokrywką. Jeśli chodzi o pieczenie z parą, na pierwsze 10 minut wkładasz do piekarnika naczynie żaroodporne z gorącą wodą. Ewentualnie ściany piekarnika spryskujesz wodą lub wrzucasz kilka kostek lodu na dno (ten ostatni sposób może po jakimś czasie trochę odkształcić piekarnik;))
Beti11 profil
03.03.2016 14:53 odpowiedz
Dzięki, że odpisałaś. Wczoraj już go upiekłam wyszedł pyszny tylko wode w naczyniu zostawiłam na cały okres pieczenia i jak go wyciągałam z formy to myślałam że jest surowy w środku bo spód był blady i mokrawy w niektórych miejscach. Następnym razem zrobię jak piszesz :)
martek153 profil
26.02.2016 12:44 odpowiedz
Miałam lekką przygodę z tym ciastem, miałam zakwas cały trzy dniowy:-), ale dokupiłam w piekarni okazało się to ciastem zakwaszonym zajarzyłam to później czytając komentarz więc myślałam , że mój jest zły i go wylałam..... ale nastawiłam nowy, dodałam mąkę żytnia zamiast mąki pełnoziarnistej z powodu jej braku, proporcji się trzymałam to mój pierwszy chleb na "niby" zakwasie, wyszedł trochę zbity cięzki, ale w smaku zjadliwy nawet moja dwu letnia córcia krzyczała o piętke z masłem. W niedziele piekę ponownie odwzorowując w pełni przepis. Blog jest mega ZARAŻAJĄCY:-)
martek153 profil
26.02.2016 13:04 odpowiedz
tu dołączam zdjęcie
Oleńka1982 profil
18.02.2016 19:21 odpowiedz
Pani Doroto wiele się naczytałam po to, by mój pierwszy chleb po prostu się udał. No i zgodnie z Pani sugestiami wybrałam właśnie 'chleb polski'. Wszystko zapowiadało, że chleb bedzie udany. Pięknie wyrósł na moim niespełna 4 tygodniowym zakwasie, dodałam również 1/4 łyżeczki drożdży. Jednak w piecu mimo że również urósł strasznie spaliła sie się skórka, a w środku wyszedł lekko zakalcowaty i mokry. Moze za wysoka temperatura? Dodam, że robilam wszystko zgodnie z przepisem! Co zrobiłam źle? Prosze o jakieś rady, bo chleb mimo wszystko jest smaczny i chcę go koniecznie powtórzyć. Pozdrawiam
Dorota, Moje Wypieki
18.02.2016 19:24 odpowiedz
Tak, temperatury są zbyt wysokie. Ja zaczynam piec w 230 stopniach, a potem obniżam - każdy piekarnik jest inny. Chleb zbyt krótko wyrastał (drugie wyrastanie) dlatego tak mocno wyrósł w piekarniku (i pewnie popękał z boku). Może chleb był źle wyrobiony, zbyt ciężki, może zbyt wodnisty zakwas - przyczyna lekkiego zakalca. 
pozdrawiam
Oleńka1982 profil
19.02.2016 17:57 odpowiedz
Przede wszystkim dziękuję za odpowiedź! Chleb tak mocno nie wyrósł w piekarniku, ale rzeczywiscie w jednym miejscu pękł. Wyrabiałam go 10 minut, może jeszcze za mało.. .?! Nie rozumiem co znaczy'zbyt ciężki '. Zakwas-konsystencja gęstej śmietany. No nic w niedzielę spróbuję jeszcze raz, może z lepszym rezultatem:)
Al.ka profil
16.02.2016 17:46 odpowiedz
Mam zakwas z innego chleba, na mące pszennej. Czy mogę go wykorzystać do tego chleba?
Dorota, Moje Wypieki
16.02.2016 18:46 odpowiedz
Można wykorzystać inny zakwas. Czy masz na myśli zakwaszone ciasto?
Al.ka profil
16.02.2016 19:33 odpowiedz
Hmm możliwe;) jeszcze zbyt wiele nie wiem o pieczeniu chleba, ale jakiś czas dostałam od mamy zakwas, który musiałam wykorzystać bo juz mijały 2 tygodnie. Według przepisu mamy, po wyrobieniu ciasta odłożyłam cześć ciasta do słoika i do lodówki na nastepny chleb. Czy to nazywamy zakwaszonym ciastem?
Dorota, Moje Wypieki
16.02.2016 19:36 odpowiedz
Tak, to zakwaszone ciasto. Nie wiem, po prostu bym dodała pozostałych skladników na oko... sama używam zawsze zakwasu. Może dlatego, że często piekę różne chleby.
Al.ka profil
16.02.2016 19:47 odpowiedz
Ok, bede próbować:) a kiedyś w końcu bede musiała spróbować zrobic swój zakwas:)
milkablabla profil
31.01.2016 20:51 odpowiedz
Upiekłam go drugi raz. Jest pyszny, absolutnie. Jednak tym razem od połowy bochenka wyszedł trochę zakalcowaty :-( co może być tego przyczyną ? Muszę to wyeliminować, bo jest to naprawdę smaczny chleb i nie mogę, po prostu nie mogę się do niego zrazić ... Ktoś podpowie ?
Dorota, Moje Wypieki
31.01.2016 21:14 odpowiedz
Jakieś zmiany w przepisie? 
milkablabla profil
01.02.2016 08:51 odpowiedz
Jedyna zmiana to 100 g (zamiast 50) mąki razowej i 500 g (zamiast 550 g) mąki białej chlebowej. To chyba nie powinno mieć wpływu ?
Dorota, Moje Wypieki
01.02.2016 20:11 odpowiedz
Nie powinno. Może zakwas jest zbyt słaby lub ciasto wyrastało zbyt krótko. Czy dodane zostały drożdże?
milkablabla profil
02.02.2016 21:07 odpowiedz
Nie, bo uznałam że zakwas sobie poradzi. W sobotę będę piekła chleb jeszcze raz, mam nadzieję że się uda :-)
milkablabla profil
10.02.2016 19:30
Zrobiłam jeszcze raz. Tym razem dałam odrobinę drożdży. Wyszedł przepiękny i przepyszny, absolutnie idealny ;-) obawiałam się, że przez drożdże będzie się szybko "starzał", ale nie, jest cudowny !!!
Pani Dumalska profil
30.01.2016 22:13 odpowiedz
Przepyszny! I taki Puszysty! Zrobiłam na samym zakwasie, wyrastał 3h i 15', nastepnym razem dodam jeszcze 15'.
Mój pierwszy chleb na zakwasie upiekłam w marcu 2015- jeszcze sie uczę, pomimo, że piekę chleb raz / dwa razy w tygodniu.
Dodałam tylko 1 łyżkę kminku, wydaje mi się, ze dwie byłoby za dużo. Nastepnym razem zrobię bez- ten chleb jest tak pyszny, że obroni sie sam. Nie miałam słodu, dodałam łyżeczkę cukru.
Przepis zdecydowanie do zapamiętania 'na zawsze' :)
Wiktoria1 profil
31.01.2016 09:47 odpowiedz
Świetny. :-)
Esme profil
31.01.2016 13:47 odpowiedz
Ze zdjęć wnioskuję, że za co się nie zabierzesz, wychodzi idealnie:) Poprzednie dwa bardzo mi się podobały a tu piękny chleb na kolejnym. Gratuluję.
Pani Dumalska profil
31.01.2016 14:16 odpowiedz
Dziekuję za miłe słowa!
02.01.2016 12:45 odpowiedz
A tu w przekroju.
Wiktoria1 profil
02.01.2016 16:06 odpowiedz
Świetny. ;-)
02.01.2016 12:44 odpowiedz
Ponieważ w nowy rok nie chciałam wchodzić zwaśniona czy obrażona z kimkolwiek, w związku z tym pogodziłam się z zakwasem ;-) Zobaczymy, na jak długo... Na dobry początek i roku i nowej znajomości upiekłam chleb polski. No i nie mogę narzekać :-) Chleb wyszedł cudownie! Z wyglądu ale i smakiem nieco przypomina wieśniaka :-) Może dlatego, że na wyrastanie w koszyku zostawiłam go na całą noc? Zakwas młody, ciasto rosło opornie, dobrze, że dodałam odrobinę suchych drożdży. Nie mogłabym chyba sobie życzyć lepszego chlebowego początku :-) No..., może przesadziłam, nacięcia pozostawiają wiele do życzenia, ale co tam :-)
Esme profil
02.01.2016 16:33 odpowiedz
Mnie się właśnie nacięcia bardzo podobają:) Gratulacje
Aga Mars profil
03.01.2016 11:54 odpowiedz
Piekny!!! Mi tez podobaja sie twoje naciecia :) Milej niedzieli :)
Merc. profil
23.02.2016 10:16 odpowiedz
Śliczny chleb.
I może właśnie w Twoim uczynku jest ten właściwy trop - ja nie pogodziłam się z zakwasem przed nadejściem Nowego Roku i dlatego teraz o zgodę muszę walczyć :)
kasikp40 profil
18.12.2015 20:18 odpowiedz
Ge-nial-ny chleb. Najlepszy jaki piekłam, nawet tatterowiec się chowa :) zamiast słodu, którego nie miałam sypnęłam łyżeczkę cukru trzcinowego, zamiast mąki razowej która mi "wyszła" sypnęłam dodatkowych 50g tej, na której piekłam czyli 600g jednakowej (użyłam lidlowej mąki pszennej typ 650). Dodałam też drożdży, świeżych, nie miałam suchych. Wrzuciłam 8g. Pycha, naprawdę. Już wiem jaki chleb popełnię na Święta. Dziękuję! :)
Kult profil
12.12.2015 19:06 odpowiedz
;)
malgosiama profil
27.11.2015 15:52 odpowiedz
Dobry , polski chleb. To mój nocny wypiek. Zrobilam bez dodatku drożdży i może dlatego oraz z powodu niskiej temp. w mieszkaniu, wyrastał mi bardzo długo, ostatecznie po 3-4 h bezsennej nocy upiekłam. Był smaczny, niestety nie mam przekroju bo do śniadania zjedliśmy 3/4 chleba.
Esme profil
27.11.2015 17:50 odpowiedz
Jesteś perfekcjonistką w każdym calu. Idealny:)
malgosiama profil
27.11.2015 22:20 odpowiedz
Dziękuję Esme,wydaje mi się, że powinien jeszcze jakiś czas rosnąć, ale bałam się aby nie przerósł ;)miłego weekendu :)
27.11.2015 20:47 odpowiedz
ale Wy - Chlebowe Babki jesteście wszystkie niesamowite! Ja chleby na zakwasie tylko wrzucam do formy i codziennie czytam o tych pięknych bochnach. Mam nadzieję, że i mój dzień kiedyś nadejdzie :)

Piękny i apetyczny! :)
malgosiama profil
27.11.2015 22:35 odpowiedz
Justyna dzięki, ja także robię chleby z foremki, 2, 3 razy w tygodniu,np.powszedni, czy pszenny najprostszy, są szybkie, smaczne i niezawodne.
Ale na MW jest tyle ciekawych przepisów, że testuję różne.
Życzę Ci powodzenia i miłego weekendu :)
Wiktoria1 profil
27.11.2015 21:09 odpowiedz
Świetny. ;-)
malgosiama profil
27.11.2015 22:47 odpowiedz
Wiki dzięki ;))
Aga Mars profil
28.11.2015 10:34 odpowiedz
Cudowny chebek, Malgosiu :)
Merc. profil
23.02.2016 10:14 odpowiedz
Świetny bochenek!
polyanna profil
18.11.2015 21:12 odpowiedz
Nienawidzę tego chleba. Tzn. jest pyszny, ale najpierw nie chciał rosnąć, a potem wyszedł w jednym miejcu zakalec, a teraz nie daje się poikroić. Nie mam szczęścia do pieczywa z małą ilością wody...
Esme profil
19.11.2015 00:17 odpowiedz
Pamiętaj, że w tym przepisie zakwas powinien mieć hydrację (hydratację) 130 % więc może zbyt mało wody jednak było...
mamajego profil
18.11.2015 17:55 odpowiedz
Takiego chleba szukałam, idealne proporcje, smak wspaniały. Piekłam drugi raz, na samym zakwasie z mąk orkiszowych. Polecam "nocne" bezstresowe wyrastanie chleba. Wieczorem wyrabiam, a nocą wyrasta sobie 7 godz. w temp. 24st. C (u mnie w łazience przy kaloryferze, bo w kuchni jest chłodno). Rano przed pracą piekę. Ten akurat był w garnku żaroodpornym z pokrywą-inne żeby nie wysychały, wkładam z formą do torby foliowej nadmuchanej (ściągnęłam od Pani Doroty :)Przetestowałam, że moje chleby na samym zakwasie nie wyrastają w lodówce, ani o centymetr. W sierpniu, gdy w Polsce były upały 30- stopniowe Tatterowiec wyrastał w niecałe 2 godz., teraz w ok. 6. Nauczyło mnie to, że chleb musi mieć odpowiednią temperaturę i czas, jeśli był zakwas aktywny wyrośnie, nie ma wyjścia. Strona Pani Doroty to idealna lektura dla początkujących piekarzy, czytam wiele komentarzy i coś co było dla mnie czarną magią, pomału ogarniam. Dziękuję za idealne chlebowe przepisy i pozdrawiam.
Aga Mars profil
18.11.2015 23:41 odpowiedz
Piekny chleb :)
Pansy profil
12.11.2015 10:22 odpowiedz
Dla osób, które chciałyby do upieczenie tego chleba wykorzystać garnek rzymski: przekładamy wyrośnięty chleb do zimnego, namoczonego garnka, przykrywamy namoczoną pokrywką i wkładamy do zimnego piekarnika. Temperatura pieczenia przez pierwsze 20 min (zamiast 10 jak w przepisie) 250st, następnie odkrywamy garnek i pieczemy kolejne pół godziny w temperaturze nieco niższej niż 250 st - jakieś 230st. Okręcam garnek w piekarniku podczas tego pieczenia, tak żeby chleb się ładnie przyrumienił z każdej strony. Garnek z chlebem układam na najniższym poziomie piekarnika, tak żeby spód był dobrze wypieczony i chrupiący (piekę na kratce). Zauważyłam, że chleb pieczony w garnku rzymskim nie czerstwieje, jest praktycznie cały czas świeży. Efekt jest moim zdaniem fantastyczny. Mam zamiar w weekend spróbować w ten sposób upiec Tartine, który mi zawsze wychodzi spłaszczony.
Ktosia3 profil
17.10.2015 18:38 odpowiedz
Ciasto jest w trakcie pierwszego wyrastania i właśnie się zorientowałam, że mój piekarnik ma max 220 stopni :( Czy ten chleb mi się uda jeśli będę go piekła cały czas w tej maksymalnej temperaturze czy coś zmienić? :(
Dorota, Moje Wypieki
17.10.2015 20:30 odpowiedz
Uda się, bez problemu :).
Ktosia3 profil
18.10.2015 10:54 odpowiedz
Udały się ;) Choć jak dla mnie trochę mało dziur i nieco ciężkie bochenki, ale to pewnie przez strach przed przerośnięciem, bo drugie wyrastanie trwało 50 minut i do piekarnika :)
Aga Mars profil
18.10.2015 18:28 odpowiedz
Sliczny :)
Esme profil
16.10.2015 08:46 odpowiedz
Chleb polski w formie...bułek. Jedyna zmiana w przepisie to zakwas pszenny. Bez drożdży. Pieczone w tortownicy, jak bułki na zakwasie z MW.
Aga Mars profil
16.10.2015 10:45 odpowiedz
Super, trzeba bedzie sprobowac. Milego dnia :)
Esme profil
16.10.2015 19:03 odpowiedz
Dziękuję:) Pan Mąż stwierdził, że to najlepsze pieczywo, jakie upiekłam...trochę mnie to podłamało...może po prostu był bardzo głodny;-)
Aga Mars profil
17.10.2015 00:05 odpowiedz
No co ty, taka pochwala, widocznie wyszly wyjatkowo pyszne :)
Wiktoria1 profil
16.10.2015 15:38 odpowiedz
Świetne bułeczki. ;-)
Esme profil
16.10.2015 19:04 odpowiedz
Dziękuję Wikusia:)
malgosiama profil
16.10.2015 18:10 odpowiedz
Chleb polski przeistoczony w Bułeczki Esmerki ;) super pomysł.
Esme profil
16.10.2015 19:07 odpowiedz
He he:) Dziękuję:) Moim zdaniem porównywalne z tamtymi ale bez zabawy z zaczynem.
teuta profil
07.10.2015 11:13 odpowiedz
Czy chleb uda się jeśli upiekę go w piekarniku gazowym, który grzeje tylko od dołu i czy mogę go do piekarnika włożyć w nagrzanym naczyniu żaroodpornym?
Dorota, Moje Wypieki
07.10.2015 11:14 odpowiedz
Jeśli wypieki drożdżowe Ci się udają i tutaj nie powinno być problemu. Tak, można go piec w żaroodpornym.
1  2  3  4  5  6



Składniki / tagi

Strona wykorzystuje pliki "cookies" (ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich użycie.     Rozumiem     Przeczytaj o ciasteczkach