Strona główna O blogu O książce Regulamin Kontakt Współpraca Księga gości Wersja mobilna
Polecam

Moja książka
'Moje Wypieki i Desery'
już w sprzedaży!

 

Aplikacja Moje Wypieki
na iPhone'a lub Androida

Przepis dnia
Kategorie
przelicznik kulinarny
przelicznik foremek
Ostatnie komentarze
Ostatnie wpisy
Newsletter
RSS
    wpisów    komentarzy
Archiwum
Gości online: 575
»  Strona główna  »  Grahamki 

piątek, 09 lipca 2010

 	Grahamki

Wreszcie - po upolowaniu w Polsce mąki graham i po kilku próbach pieczenia - przepis idealny. Ciężko mi jednak powiedzieć, czy smakują dokładnie tak samo, jak te z dawnych czasów. Kiedy chciałam sobie przypomnieć w Polsce ich smak, już nie były takie same... A szkoda. I drożdżówki w polskich sklepach jakieś takie inne, ogromne... kto da radę zjeść drożdżówkę wielkości dużego talerza? ;-). I nawet ptasie mleczko wedlowskie już inne... Czy ja mam tylko takie odczucia? Czy w dzieciństwie wszystko wydawało się inne, lepsze? No, ale nie o tym miało być. Grahamki są rewelacyjne. Mięciutkie, z wyczuwalnym aromatem miodu. Świeże nawet kolejnego dnia. Wiem, że Wam posmakują, polecam :-)

Składniki na 10 sztuk:

  • pół szklanki letniego mleka
  • pół szklanki letniej wody
  • 1 łyżka melasy*
  • 1,5 łyżki miodu
  • 1 łyżeczka soli
  • 2,5 szklanki mąki grahama**
  • 1 szklanka mąki pszennej chlebowej (plus 2 - 3 łyżki na podsypanie)
  • 30 ml oleju (2 łyżki)
  • 7 g suchych drożdży lub 14 g świeżych drożdży

Dodatkowo:

  • 1 jajko roztrzepane z 1 łyżką mleka do posmarowania

Suche drożdże wymieszać z mąkami (ze świeżymi wcześniej zrobić rozczyn). Mleko i wodę wymieszać z melasą, miodem, solą i olejem. Dodać do mąki, wyrobić. Wyrabiać około 10 minut do dokładnego połączenia się składników (najlepiej mikserem z przystawką - hakiem do ciasta drożdżowego), ciasto może pozostać klejące, ewentualnie można podsypać kilka łyżek mąki. Przykryć ściereczką i pozostawić przykryte w ciepłym miejscu, do podwojenia objętości (około 1,5 godziny).

Po tym czasie ciasto jeszcze raz krótko wyrobić. Podzielić na około 90 gramowe części, następnie oprószając dłonie mąką uformować w podłużne bułeczki, ułożyć na blaszce wysmarowanej masłem i oprószonej semoliną (lub wyłożonej matą teflonową), przykryć, pozostawić w cieple do napuszenia i podwojenia objętości (około 30 - 40 minut).

Przed pieczeniem posmarować jajkiem roztrzepanym z 1 łyżką mleka.

Piec w temperaturze 200ºC przez około 25 minut. Wystudzić na kratce.

Metoda dla maszynistów:

Wszystkie składniki umieścić w maszynie do pieczenia według kolejności: płynne, sypkie, na końcu drożdże. Nastawić program do wyrabiania i wyrastania ciasta 'dough'. Po tym czasie  ciasto wyjąć, uformować bułeczki i dalej postępować według powyższego przepisu.

Smacznego :-).

* melasę można zastąpić miodem, jednak nada ona bułeczkom ładniejszego koloru

** mąka grahama - mąka pszenna typ 1850 (do kupienia m.in. w Bomi)

 	Grahamki

  Oceń: 
Ocena: 9.8  (liczba głosów: 8)
Zobacz także:
Bułeczki tygryska (Dutch Crunch Rolls)
Bułeczki tygryska (Dutch Crunch Rolls)
French dimpled rolls
French dimpled rolls
Bułeczki razowe z mąką żytnią
Bułeczki razowe z mąką żytnią
Dodaj komentarz:
Pozostało znaków: 5000 
*  
Przepisz znaki z obrazka:


Komentarze (135)
Gość: krystyna
31.07.2014 12:09 odpowiedz
wow, ile bym dala za kromke grahama z maslem! Czy maka "graham" to wynalazek polski?
Gość: Lushion
22.06.2014 17:41 odpowiedz
Czy ciasto mogę zostawić na noc w lodówce i upiec następnego dnia? :)
Dorota, Moje Wypieki
22.06.2014 17:45 odpowiedz
Tak, od razu po pierwszym wyrobieniu, przykryte folią by nie wyschło.
Gość: marta
19.05.2014 20:51 odpowiedz
Robiłam z mąki razowej żytniej i mąki pszennej tortowej wyszły pyszne, wszyscy chwal, wiec bede robić. Muszę popracować nad ksztaltem :)
Magdzia  (zobacz profil)
13.05.2014 12:00 odpowiedz
Czy będzie miał znaczenie rodzaj melasy? Bo akurat u siebie w mieście nie mogę dostać melasy z trzciny cukrowej...

Pozdrawiam :))
Dorota, Moje Wypieki
13.05.2014 18:16 odpowiedz
Może być inna.
Kremówkaa.  (zobacz profil)
11.05.2014 11:35 odpowiedz
Dorotko, czy mogłabym zrobić z tego przepisu bułeczki świnki ? ;)
Dorota, Moje Wypieki
11.05.2014 11:52 odpowiedz
Tak.
27.04.2014 12:18 odpowiedz
i jeszcze w środeczku...
27.04.2014 12:13 odpowiedz
Witam,
Grahamki zrobione. Robiłam w podwójnej porcji, żeby było na dłużej (nie chce codziennie piec bułek). Wyrabiałam przez 10 min w robocie a później jeszcze ręcznie. Wyszło 16 małych bułeczek (ok 45 g) i 16 większych (ok 60 gr). Robiłam z mąki pszennej typ 2000 oraz mąki pszennej typ 650. Ciasto nie było klejące wręcz przeciwnie było lekko suche, więc dodałam jeszcze dwie łyżki mleka. Dałam 33 gr drożdży. Piekłam dwie blaszki jednocześnie i zapomniałam włączyć termoobiegu, więc te z góry ładnie się przyrumieniły, a te z dołu musiałam jeszcze zostawić w piekarniku przez 5 min. Z ciastem pracuje się bardzo przyjemnie.
W smaku bułeczki są bardzo dobre.
Domisia  (zobacz profil)
28.04.2014 09:56 odpowiedz
Piękne bułeczki i śliczna fotka!
28.04.2014 11:02 odpowiedz
Ślicznie dziękuje Domisia, polecam i Tobie te bułeczki :)
12.04.2014 11:49 odpowiedz
Zrobiłam :D Bardzo smaczne i sycące :)
Gość: Angela
06.04.2014 19:36 odpowiedz
Czy do ciasta można dodać ziarna słonecznika lub pestki dyni ? Pozdrawiam :)
Dorota, Moje Wypieki
06.04.2014 20:45 odpowiedz
Tak, pozdrawiam :).
kasia_p  (zobacz profil)
20.03.2014 16:13 odpowiedz
siedzę i się zastanawiam, dlaczego wcześniej ich nie zrobiłam.. to są najlepsze grahamki na świecie!! Z wyczuwalnym miodkiem, ale nie na tyle, żeby przeszkadzało to w wersji wytrawnej :) IDEALNE !! :))))) mniam.. ;)
nie miałam melasy, więc dodałam sam miód, a też zamiast mąki chlebowej dodałam tortową, bo tylko taką miałam i wyszły bez problemu. Jedynie ciasto na początku wyrabiania było lekko zbite, dlatego dodałam dodatkową łyżkę wody i było idealne :)
dziękuję za przepis, jest to kolejny, do którego będę wracać! :)
Gość: Kasia
20.03.2014 02:19 odpowiedz
zapowiada sie wielkie weekendowe pieczenie, dziekuje za wszelkie inspiracje kulinarne, Doroto, jestes dla mnie master chef w dzidzinie piekarstwa:)
monika115  (zobacz profil)
19.03.2014 20:54 odpowiedz
Pani Doroto, a bez termoobiegu jaką temperaturę ustawić? 180 stopni?
i jeszcze jedno pytanie: czy z tego przepisu mogę zamiast robić bułki, wylać ciasto do keksówki i upiec chleb? nie mogę nigdzie znaleźć odpowiedniego przepisu na chleb graham. w przypadku chleba jak długo piec?
Dorota, Moje Wypieki
20.03.2014 18:32 odpowiedz
Tak, ale temperatura i tak zależy od piekarnika. Nie próbowałam piec chleba, ale raczej nie ma przeszkód, czas pieczenia ok. 40 minut lub dłużej, aż postukany od spodu bedzie głuchy.
monika115  (zobacz profil)
20.03.2014 21:18 odpowiedz
piekłam dziś rano i bałam się ryzykować. więc mamy bułeczki - wyszły oczywiście genialne :). podobnie jak kasia_p nie miałam melasy, więc dałam miód.
chlebek upiekę pojutrze.
Gość: Izowata
11.03.2014 10:57 odpowiedz
Czy te bułeczki po upieczeniu można mrozić np. po upieczeniu? Jem 1 bułkę dziennie i nawet jak zrobię z połowy składników to 5 dniowe bułki to już raczej niejadalne będą.
Dorota, Moje Wypieki
11.03.2014 20:26 odpowiedz
Tak. Zawsze mrożę po upieczeniu.
10.02.2014 15:58 odpowiedz
Upiekłam dzisiaj, już nie mogę się doczekać kiedy wystygną :)
28.12.2013 20:36 odpowiedz
Bułki które bardzo często goszczą u mnie:)
Gość: magda
10.11.2013 18:14 odpowiedz
a ja mam takie pytanie, czy mogę przygotować ciasto na bułeczki dziś a upiec je na drugi dzień rano? I w którym momencie przerwać pracę, jak już wyrobię bułeczki, czy jak mam ciasto zagniecione? I gdzie przetrzymywać ciasto?
Dorota, Moje Wypieki
11.11.2013 00:09 odpowiedz
Możesz. Po wyrobieniu należy je przykryć szczelnie folią i pozostawić w lodówce na noc do wyrośnięcia. Rano uformować bułeczki i dalej wg przepisu.
Gość: ewa
30.10.2013 12:17 odpowiedz
Czy mogę użyć tylko mąki grahama, pominąć pszenną?
Dziękuje!
Gość: ewa
06.11.2013 19:36 odpowiedz
Już kolejne moje pytanie pozostaje bez odpowiedzi. Muszę mieć wyjątkowego pecha...
Dorota, Moje Wypieki
06.11.2013 19:52 odpowiedz
Zadałaś pytanie, jak byłam nieobecna z powodu wyjazdu, o czym uprzedziłam w ostatniej notce na blogu. 
Wracając do pytania, nie polecam, bułki będą się kruszyły.
Gość: ewa
06.11.2013 21:00 odpowiedz
Dziękuję.
Gość: Katarzyna
05.10.2013 11:44 odpowiedz
czy bułeczki należy piec z termoobiegiem, czy bez?
Dorota, Moje Wypieki
05.10.2013 11:45 odpowiedz
Pieczywo najlepiej piec bez termoobiegu, aczkolwiek temp. podana w przepisie jest na termoobieg.
Gość: Nicola
04.10.2013 20:31 odpowiedz
Witam, mogę wykorzystać i mąkę graham i pszenną typ1850? Czy grahamki wyjdą? Proszę o pomoc i pozdrawiam
Dorota, Moje Wypieki
05.10.2013 11:45 odpowiedz
Pół na pół? Tak.
JustineTheFox  (zobacz profil)
24.09.2013 20:49 odpowiedz
Moje pierwsze zdjęcia na MW, ale nie pierwszy sprawdzony przepis :) Grahamki wyszły mi dosyć słodkie, nie szczędziłam na nie miodu... mimo to a może właśnie dlatego - są przepyszne :)
20.09.2013 12:40 odpowiedz
moje też mało kształtne, ale to naprawdę nieistotne :) w smaku są pyszne, z rzeczywiście wyczuwalnym miodkiem :)
jak na razie wszystkie ciasta do ciemnego pieczywa wyrabiało się superowo! z tym było podobnie :)
jak zwykle, nie zawiodłam się :)
Gość: bosula
06.08.2013 20:53 odpowiedz
Te bułeczki są rewelacyjne !!!!!! muszę popracować nad ich kształtem, bo zawsze boję się dodać za dużo mąki żeby nie były twarde i najczęściej mam placuszko-bułeczki ;) ale w smaku REWELACJA każdemu kto się zastanawia -> POLECAM!!!
Gość: Beata
05.08.2013 16:41 odpowiedz
Cudowne przepisy,tylko mam z nimi troszke zachodu,bo miar brak.Tzn dokladnych miar.Mieszkam w Kanadzie I moje szklanki I lyzki sa ogromne I trudno mi dokladnie odmerzac zwaszcza make.Fajnie by bylo jakbys Dorotko mogla podawac ilosc produktow w gramach.Dziekuje I pozdrawiam Beata
31.07.2013 23:43 odpowiedz
Bułki przepyszne, robiłam wielokrotnie, wszyscy domownicy zachwyceni, teściowa również :) jeśli ktoś lubi grahamki to ten przepis koniecznie do wypróbowania !
mucha123  (zobacz profil)
26.07.2013 20:35 odpowiedz
Własnie zajadam się nimi na kolację- są przepyszne- mniam,mniam
30.06.2013 15:56 odpowiedz
No i klapa.
Wstałam specjalnie o 6, by upiec bułeczki na imieniny mamy.
Ciasto trochę wyrosło, ale nie podwoiło objętości już uformowane.
No trudno- wyszły drożdzowe scones :D Ale rodzicom smakowały.
To moje 3 bułeczki w życiu, w tym drugie nieudane. Chyba nie mam dobrej ręki do drożdży...
29.06.2013 18:09 odpowiedz
Czy zamiast graham nada się orkiszowa typ 200 ?
Gość: aqua99
28.06.2013 15:45 odpowiedz
Dorotko prosze o rade.
Kiedys kupilam (w UK) mąkę wholemeal seed and grain white bread flour. Do ktorego z Twoich przepisow moglabym ja uzyc? Czy po prostu wybrac jakikolwiek przepis i make pszenna zastapic wlasnie tym wynalazkiem?
Dorota, Moje Wypieki
28.06.2013 20:03 odpowiedz
Pierwszą mąkę możesz dodawać zamiast mąki razowej, drugą zamiast mąki pszennej. Dodając wiecej wody, ponieważ to mąka z nasionami, które ją wciągają. 
dorota83  (zobacz profil)
13.06.2013 08:13 odpowiedz
bułki powstały ponownie. są tego warte - smak i struktura wspaniałe. do tego nie zawierają masła, zatem jedzący je ma mniejsze wyrzuty sumienia;)
Dorota, Moje Wypieki
13.06.2013 20:44 odpowiedz
Wspaniałe :).
Gość: mgrzywka
18.04.2013 08:33 odpowiedz
Witam! Mam pytanie odnośnie melasy - rozumiem, że chodzi o melasę trzcinową? Pytam, ponieważ nigdy jej nie stosowałam i nie wiem, jaką wybrać - w internecie znalazłam płynną (jak miód) oraz sypką (jak cukier). Proszę o podpowiedź kogos bardziej doświadczonego :)
Dorota, Moje Wypieki
18.04.2013 10:33 odpowiedz
Moze byc trzcinowa, polecam płynną.
Gość: Ewa
10.04.2013 11:04 odpowiedz
Właśnie rosną uformowane bułeczki. Mam nadzieję, że będą smakować podobnie do grahamek, które pamiętam z dzieciństwa :)
Gość: basikct
15.03.2013 23:01 odpowiedz
czy zamiast chlebowej mąki mogę użyć zwykłej pszennej?
Dorota, Moje Wypieki
15.03.2013 23:03 odpowiedz
Tak.
Gość: martam21
26.02.2013 15:39 odpowiedz
dziękuję!
Gość: martam21
26.02.2013 15:30 odpowiedz
Dorotko, a jesli niestety nie wybieram sie do Polski a bardzo bym chciala te buleczki zrobic??? jaka make polecalabys? dostepna w UK??? jesli juz padlo to pytanie to przepraszam...
Dorota, Moje Wypieki
26.02.2013 15:31 odpowiedz
Mąkę pszenną razową, do której mozesz sypnąć garsc otrębow.
Gość: Lucy in the sky
06.02.2013 09:03 odpowiedz
Bułki pyszne ! Także na drugi dzień :) Jeśli komuś wyszły bardzo twarde, spróbujcie je upiec na parze (piekarniki z funkcją pieczenie na parze) lub na dół piekarnika postawić miseczkę z wodą lub kostkami lodu.
misiuwodny  (zobacz profil)
22.01.2013 16:20 odpowiedz
Co zepsulam? Wyszly smakowo ok, ale twarde i nie urosly wcale... :(
parabucha  (zobacz profil)
22.01.2013 18:19 odpowiedz
Też mi wychodzą twarde jeśli robię wg przepisu, ale wina i tak pewnie leży po stronie mąki, np. miałaś mąkę, która była wodożerna:P:P Zwykle dodaję mniej mąki (np. mniej o 1/2 szklanki mąki graham albo pszennej chlebowej). Ciasto podczas wyrabiania nie może być zbyt twarde ani ścisłe, trzeba więc trochę poeksperymentować i metodą prób i błędów wypracować idealną dla siebie konsystencję. Dlaczego nie urosły? Może dlatego, że ciasto było zbyt zbite albo coś nie tak z drożdżami.
misiuwodny  (zobacz profil)
23.01.2013 22:59 odpowiedz
dzieki, przeczuwam ze za zbite ciasto bo drozdze uzwyalam tydzien wczesniej z tej samej "paczki" i byly. W US maki sa inne, sproboje raz jeszcze i ujme maki a dodam mleka i zobaczymy :) dam znac. Dziekue za podpowiedz.
kiva_tytto  (zobacz profil)
06.01.2013 10:36 odpowiedz
Są przepyszne! Nie miałam melasy, dodałam golden syrup, ale też mają ładny kolor :) Zrobiłam okrągłe, bo u nas się takie jadało (chyba, że pamięć płata mi figla? :) ). Każda ma inną wielkość, ale co tam ;) Będę powtarzać, z KA to sama przyjemność, praktycznie robią się same.
Dorota, Moje Wypieki
06.01.2013 15:53 odpowiedz
Wyszły idealne, aż mi smaka narobiłaś :).
Gość: ada
26.09.2012 19:44 odpowiedz
Czy można zwykłą pszenną mąkę graham zastąpić mąką orkiszową graham? Jeśli tak, to czy w takiej samej ilości?
Gość: ds
13.09.2012 18:10 odpowiedz
Robilem je i bzlz twarde jak kamien!, nie polecam
13.08.2012 14:01 odpowiedz
Spróbuję przyłożyć więc się do formowania, bo rzeczywiście do tej pory robiłam byle jakie kulki. Nawet nie zawsze kulki to przypominało
Dorota, Moje Wypieki
13.08.2012 12:48 odpowiedz
Może to sposób formowania bułeczek (zawijam mniej więcej jak chleb - nie robię po prostu kulek, ale składam ciasto kilka razy, łączę pod spodem)? Może ciasto jest zbyt rzadkie? Wydaje mi się, że nie jest to kwestia piekarnika.
13.08.2012 12:41 odpowiedz
Wreszcie mogę o to zapytać! :)

Mam problem z niektórymi bułkami. Wychodzą mi płaskie. Nie wszystkie, ale np grahamki tak. Zauważyłam, że raz na jakiś czas pojawia się komentarz o płaskich bułkach na który nikt nie umie odpowiedzieć. Dlatego ponawiam pytanie/problem:
- Dlaczego bułki z niektórych przepisów mogą wychodzić płaskie??

Może ktoś już rozwiązał ten problem? Może to kwestia piekarnika?
Gość: weron4
12.05.2012 18:36 odpowiedz
Mila Dorotko,buleczki przepyszne,aczkolwiek dla mnie za slodkie.Nastepnym razem pomine miod.A z ta maka dziwne rzeczy.Gdy pieklam z niemieckiej pelnoziarnistej,bardzo przypominaly smakiem dawne grahamki.teraz przywiozlam make lubelli z polski,buleczki przepyszne,ale to na pewno nie grahamki.A ciasto przy wyrabianiu bylo tak zwiezle ze musialam dodac duzo wody,zeby je rozluznic.Pozdrawiam serdecznie
Gość: Bluesaltyangel
23.04.2012 01:49 odpowiedz
Ojej, smak dziecinstwa! Wyglada przepysznie. Mam nadzieje, ze jakis czas sie odwaze. Rowniez z tego wzgledu, ze w slepach coraz trudniej znalesc zdrowy chleb nie przypominajacy tablicy Mendelejewa. Pozdrawiam.
Dorota, Moje Wypieki
24.02.2012 22:56 odpowiedz
Możesz :)
Gość: kasia
24.02.2012 14:33 odpowiedz
witam...mam mąkę typy orkisz ecco 1850 czy mogę ją użyć do tego przepisu...pozdrawiam...i gratuluję bo wszstko jest tu idealne
Gość: cookiegirl83
18.02.2012 15:23 odpowiedz
Bułki wyszły pyszne, niestety miałam problem z "idealnym" uformowaniem czy to w okrągłe czy podłużne, dlatego każda w zasadzie wyszła inna. Szłam zgodnie z przepisem, ale ciasto przy wyrabianiu wydawało mi się zbyt suche, więc dodałam więcej ciepłego mleka. Następnym razem spróbuję dodać więcej, może lepiej będą się formować. Ale w smaku fantastyczne :)
Gość: mrocznaelfka
05.11.2011 20:42 odpowiedz
Po odkryciu, że mąka typ 1850 to graham a nie razowa, uznałam, że wypadałoby upiec jakieś grahamki. Zrobiłam dziś rano, i teraz zastanawiam się czemu ich wszystkich jeszcze nie zjadłam. Sama. Dobrze,że są sycące, bo są tak pyszne, że nie potrzebuję do nich niczego, nawet masła...
Gość: Benia_St
03.10.2011 14:32 odpowiedz
Dzień dobry,
Bloga czytam od dawna, dzięki pani nauczyłam się piec. Ciasta i ciasteczka już nie są mi straszne, wychodzą piękne i smaczne dzięki pani przepisom. Obecnie mieszkam we Francji i znudziło mi się tutejsze wysokoprzetworzone pieczywo, tak więc mam zamiar próbowac swoich sił w bułeczkach, jednak tu pojawia się problem co do zakupu mąki ponieważ typy są zupełnie inne więc pytanie do czytelników czy ktoś zna odpowiedniki polskiej mąki we Francji. W mieście w którym mieszkam nie ma niestety polskiego sklepu jest jednak rosyjski więc może ktoś zna się na rosyjskich mąkach ;) Chciałam wypróbowac większośc przepisów więc szukam mąki pszennej razowej, mąki pszennej chlebowej, mąki graham, mąki razowej chlebowej. Znalazłam jedynie mąkę gryczaną :/ Zapewne pytanie z kosmosu ale może ktoś będzie mi w stanie pomóc?
Pozdrawiam
Gość: monikazfole
25.09.2011 07:17 odpowiedz
przepyszne bułeczki. polecam!!
Gość: Marti549
13.09.2011 12:32 odpowiedz
Dzięki za odp:) Mogę spokojnie potwierdzić - wyszły, wholemeal flour działa:)! Smaczne, wyglądają jak Twoje grahamki na zdjęciu, troszkę ciężkie, zachowały świeżość spokojnie na 3 dni! Pozdrawiam serdecznie!
Dorota, Moje Wypieki
07.09.2011 11:15 odpowiedz
Tak, równiez wyjdą, choć mąka graham jest inna, zawiera m.in więcej otrębów. Tylko, że ja ją kupiłam w Polsce, w UK nie spotkałam jeszcze.
Gość: Marti549
06.09.2011 20:47 odpowiedz
Witam Dorotko! Czy jak użyję wholemeal flour to coś z tego wyjdzie? teoretycznie jest ona do ciemnego chleba, ale może testowałaś mieszkając w UK? Z góry dziękuję za odp, pozdrawiam!
Gość: Iwona
07.01.2011 03:22 odpowiedz
ups, coś nie poszło... tak się napaliłam na te grahamki, bo znalazłam tutaj (USA) w sklepie "Graham flour". Teoretycznie to ta, przynajmniej wikipedia tak twierdzi ;). Ale ciasto wyszło strasznie suche i twarde, musiałam dodać mleka i oleju, ale za dużo to nie pomogło... ktoś kiedyś na blogu wspominał, że amerykańskie mąki mają inną wilgotność i trzeba dostosowywać przepisy, ale do tej pory nie miałam nigdy problemów... (Poza tym, że tutaj "bread flour" ma 5g białka, więc niczym się prawie nie różni od all purpose;).

No ale może coś z tego jednak wyrośnie :)
pozdrowienia
Gość: zauroczona
04.11.2010 09:31 odpowiedz
Dzisiaj u mnie też już rosną :) Kupiłam ostatnio 5 kg mąki pszennej razowej więc będzie na co zużyć. Co do melassy to jak nie możesz jej dostać to może do tych bułeczek dać cukier dark muscavado? On aż się klei od melasy więc powinien się nadawać a można go dostać w prawie każdym markecie. Dodaję go zawsze do razowych mufinek i jest super.
Dorota, Moje Wypieki
01.11.2010 14:30 odpowiedz
Mąka orkiszowa może być jasna - light spelt flour albo pełnoziarnista - wholegrain spelt flour. Maka pszenna razowa to plain wholemeal flour, chlebowa z dopiskiem strong. Graham nie spotkałam w UK, kupowałam w Polsce w Bomi. Brown nie używałam nigdy, to chyba mieszanka ciemnych mąk. Jeszcze przyda Ci się zytnia na zakwas - rye wholemeal flour lub zytnia jasna - light rye flour. Do kupienia w Tesco lub online, kupowałam na stronie www.dovesfarm.co.uk/ pozdrawiam :)
Gość: anielcia
01.11.2010 14:19 odpowiedz
musze przyznac Dorotus ze super pomysl z tym blogiem!!! a jakie super wypieki! slinka mi leci od samego patrzenia na te cuda twojego dziela!!! dzis mam zamiar zabrac sie za pieczenie buleczek maslanych z rodzynkami.jutro buleczki pszenne z twarozkiem.
mam tylko pytanie odnosnie maki orkiszowej oraz pelnoziarnistej chodzi oto ze mieszkam w UK nie jestem pewna jaka maka mam je zastapic? czy pelnoziarnista to brown flour?
goraco pozdrawiam
Gość: agula
19.10.2010 12:50 odpowiedz
a to już wiem dokładnie czego szukać :) dzięki :) niestety w Poznaniu Bomi nie ma ale poszukam w jakiś sklepach z eko jedzeniem; dziś znów robię te grahamki tak nam smakowały! ( dodałam po prostu więcej miodu nie mając melasy); a na deser upiekłam drożdzóweczki według Twojego przepisu .... mniaaaaaaammmmm :)
coś czuję że przez Twojego bloga wcześniej czy później trzeba będzie iść na diete :)
Dorota, Moje Wypieki
19.10.2010 08:27 odpowiedz
Ja uzywam melasę z trzciny cukrowej. A może w stacjonarnym Bomi? Tam jest wszystko ;) Dziękuję i pozdrawiam :)
Gość: agula
18.10.2010 17:02 odpowiedz
witam
zakochana w Twoich przepisach próbuję codziennie coś nowego - na razie najprostsze bułeczki :) piekłam już 3 rodzaje i wszystkie były WYŚMIENITE !!! mam pytanie odnośnie melasy - nigdzie nie mogę znaleźć jej w sklepach stacjonarnych czy to chodzi o takie coś? www.sklepekologiczny.pl/index.php?p549,syrop-buraczany-melasa-bio-330g&info=549 czy są jakieś inne rodzaje? bo szczerze mówiąc pierwszy raz w życiu stykam sie z takim produktem :)

a tak w ogóle jako że to mój pierwszy komentarz, a właściwie pytanie, chciałam powiedzieć że przepisy są super, zdjęcia przecudne i jak tak czytam codziennie inne przepisy to mi ślinka leci nieustannie i mam ochotę nie wychodzić z kuchni :)
Gość: moniazo
13.10.2010 07:51 odpowiedz
Pyszne są te bułeczki, chociaż ciężkie i słodkie, ale zdecydowanie mają coś w sobie. I są bardzo wdzięczne do fotografowania :)
moje wyglądają tak:
trzypomidory.blox.pl/2010/10/Grahamki.html
Gość: margoja
15.08.2010 15:27 odpowiedz
Moja mąka graham tez miała oznaczenie 1850. Zaraz wyjmuję bułeczki, urosły ładnie:)
Gość: fedeve
08.08.2010 15:01 odpowiedz
z pewnoscia wszystko kiedys lepiej smakowalo, ale to bylo w erze gdy nie bylo polepszaczy, konserwantow, emulgatorow etc. Teraz w piekarniach uzywa sie suchych drozdzy, suchego zakwasu, proszku jajecznego zamiast jajek i tysiaca polepszaczy zeby bylo szybciej i jak najtaniej. I tak ze wszystkim - wedlin sie nie wedzi, tylko macza je w sztucznym dymie wedzarniczym, smietane robi sie z wody i mleka w proszku i gumy guar czy inncyh zagestnikow. No to nie ma szans zeby to smakowalo :-\
Dorota, Moje Wypieki
08.08.2010 09:31 odpowiedz
Niestety, nie wiem. pozdrawiam
Gość: zana500
08.08.2010 09:19 odpowiedz
Witaj Dorotko.
Ja również mam pytanie. W moim sklepie znalazłam tylko mąkę pszenno-żytnią, czy ona się nada?
Pozdrawiam :)
Gość:
05.08.2010 08:34 odpowiedz
Witam ponownie, już doczytałam w komentarzach, że razowa pszenna typ 2000 powinna być ok. Ciagle zapominam , że dobry przepis to połowa sukcesu, druga połowa to komentarze, dla mnie niezastąpione. Pozdrawiam
Gość:
05.08.2010 08:12 odpowiedz
Witam, po udanym wypieku bułeczek bardzo puszystych postanowiłam zmierzyć się z grahamkami. No i mam problem , poprosiłam w sklepie mąkę graham , a teraz w domu okazało się , że dostałam makę pszenną razową typ 2000. Czy taka mąka nadaje sie na grahamki ? Jeśłi nie to takie pieczywo mogę z niej zrobić ?
Uwielbiam Pani blog :) Cokolwiek robiłam / biała pavlowa, kwadraciki cappucino, sernik królewski, ciasto mocno czekoladowe, ciasto czekoladowe z kremem czekoladowym - pyccccccccchaaaaa/ wszystko okazuje się rewelacyjne, choć mistrzynią cukiernictwa stanowczo nie jestem ;) Bardzo dziękuje
Gość: aga
04.08.2010 09:04 odpowiedz
Dziękuję za tak szybką odpowiedź:) A cukier jak najbardziej mi odpowiada.
Pozdarwiam. Oddana wielbicielka.
Dorota, Moje Wypieki
04.08.2010 08:22 odpowiedz
Tak, ale warto dac choc łyzeczke cukru.
Gość: aga
04.08.2010 07:59 odpowiedz
Czy mogę zrezygnować w przepisie z miodu/melasy/golden syrup?
Gość: moniazo
30.07.2010 19:35 odpowiedz
upiekłam, są bardzo dobre, ale dla mnie za słodkie. Następnym razem zredukuję ilość miodu. Poza tym, wyszły mi dość zwarte. Pewnie dlatego, że było zimno jak je piekłam i po 40 minutach na blasze niewiele podrosły niestety. W smaku są zdecydowanie inne niż te grahamki, które pamiętam z dziecięctwa i wczesnej młodości. Myślę, że właśnie o tę słodycz się różnią.
Faktycznie homogenizujemy się ogólnoświatowo niestety. Indywidualizm zanika w pogoni za zyskiem. Na osiedlu u moich rodziców od wielu lat były delikatesy, takie prywatne, świetnie zaopatrzone, w których można było dostać cudeńka gdzie indziej nie do zdobycia, było czyściutko, na półkach roiło się od różnorodności, wybór był przeogromny, mięso zawsze świeże, wybór wędlin onieśmielający. Delikatesy przejęła stokrotka - indywidualizm szlag trafił :( i tak niestety jest ze wszystkim i z ptasim mleczkiem Wedla, i z bułeczkami. Założę się, ze nawet Blikle nie robi już tych samych pączków co kiedyś... Pozdrawiam nostalgicznie i z rezygnacją
Dorota, Moje Wypieki
19.07.2010 21:02 odpowiedz
Graham to 1850 wiec 2000 chyba też się nada ;)
Gość: Beata
19.07.2010 20:37 odpowiedz
Nie no jesteś niemożliwa znowu mi takiego smaka narobiłaś, że pewnie jutro upieke takie buły :) Mam mąkę pszenną razową typ 2000, nie wiem, czy taka może być do tych bułeczek? Jestem uzależniona od Twojego bloga:))) Pozdrawiam serdecznie Beata
Dorota, Moje Wypieki
16.07.2010 21:34 odpowiedz
Niestety, nie spotkałam w UK. A szkoda, bo musialam z Polski przywozić ;) pozdrawiam :)
Gość: Ka11si5a
16.07.2010 20:36 odpowiedz
Czy wiesz moze w jakim sklepie w UK mozna znalezc make graham?z gory dziekuje za odpowiedz i pozdrawiam cieplutko .
Gość: grażyna
15.07.2010 06:00 odpowiedz
Pyszne są te grahamki, bez dwóch zdań!! Zrobiłam wczoraj mimo upału i jednej nie mogłam się wieczorem oprzeć, pal licho kalorie:)
Dorotko, serdecznie pozdrawiam w imieniu wszystkich łasuchów (smakoszy) :))
Gość: denay
14.07.2010 14:08 odpowiedz
najwidoczniej albo się w zakładzie nie znają ;)
tutaj kopiuję z wikipedii:

Typy mąki pszennej wg PN-A-74022:

typ 450 Tortowa
typ 500 Krupczatka, Mąka Wrocławska
typ 550 Luksusowa
typ 750 Chlebowa
typ 1400 Sitkowa
typ 1850 Graham
typ 2000 Razowa, Śruta chlebowa).
Popularne typy mąki pszennej 500 oraz 850 są typami produkowanymi według Norm Zakładowych (Specyfikacji jakościowych).
Dorota, Moje Wypieki
14.07.2010 09:26 odpowiedz
Pod względem wielkosci są jak sklepowe :)
Gość: mcdulka
14.07.2010 08:26 odpowiedz
zrobiłam wersję "lajt" tych grahamek (to przez ten sernik mrożony Dorotko!;)). Zamiast 2 lyżek oleju dałam łyżkę oliwy i dałam łyżkę melasy i łyżeczkę miodu.
Grahamki ze Społem ważą 90g, czyli te Dorotkowe są naprawdę duże:). Po podzieleniu ciasta na 15 części ważą wtedy ok. 85g-95g. Czyli idealna porcja węglowodanów na śniadanie przy redukcji:)
Gość: krystyna-anna
12.07.2010 02:56 odpowiedz
mam niestety identyczne odczucia - wszystko inne i chlebki,pumpernikiel, ptasie mleczko ,grahamki, et jak powiedział klasyk zabije nas własna pamięć!
Pozdrawiam i zabieram się do grahamek
Dorota, Moje Wypieki
11.07.2010 08:51 odpowiedz
Denay, ja nie znam sie na typach mąki w Polsce, więc po prostu spisałam go z opakowania. Czyżby błąd na opakowaniu mąki?
Gość: denay
11.07.2010 04:22 odpowiedz
a ja z małą erratą do treści wpisu :)
Mąka graham to mąka 1850 a nie 1550 (takiego przemiału w ogóle nie ma).

We środę wracam na łono własnej mąki i piekarnika to wypróbuję :)
Gość: Liza
10.07.2010 18:42 odpowiedz
Pani Dorotko!
Podaję w tym komentarzu przepis na jedne z pyszniejszych ciastek jakie jadłam. Mam nadzieję, że go pani wypróbuje i napisze o wrażeniach.
Składniki:
- 35 dag mąki
- 20 dag masła
- 10 dag gęstej, kwaśnej śmietany
- 1 jajko
- 1 żółtko
- 1 dag drożdży
- pół łyżki cukru
- 50 dag jabłek pokrojonych w coś w rodzaju półksiężyce, wsadzone do miski i posypane dość dużą ilością cukru (po pewnym czasie jabłka wypuszczą sok i zrobi się z tego coś w rodzaju owoców w syropie)
Czynności:
Przesiej mąkę, posiekaj z masłem i drodżami roztartymi z cukrem. Dodaj śmietanę, jedno żółtko i jedno całe jajko, szybko wyrób, siekając ciastko nożem. (Potem można już rękoma). Ulep kulę i włóż na noc do lodówki.
Rozwałkuj do grubości naleśnika, wytnij kółka. Ćwiartki jabłek zawijaj w placuszki tak, aby powstały niesklejone pierożki. Ciastka wyłóż na blachę okrytą papierem do pieczenia. Piecz na złoto w temp. 180 stopni C. (ok. 15 - 20 min)
10.07.2010 18:12 odpowiedz
@agnieszka
Dziękuję ci bardzo za informację. Sporo tych kalorii w jednej bułce, ale chyba i tak upiekę, jak radziłaś, mniejsze. Zresztą sklepowy chleb graham też czasem zjadam, a przecież jedna kromka to 100, a czasem nawet więcej kalorii.
10.07.2010 17:59 odpowiedz
Dorotuś... jak najbardziej- możliwe! Ale pamiętać trzeba o jednym- kaloria kalorii nie równa :)
Te z grahamek na pewno są 100 razy zdrowsze niż w pączkach :) Tutaj mamy mnóstwo błonnika i węglowodanów złożonych, a w pączku?? Sam tłuszcz i cukier prosty (które w połączeniu skutkują kilkoma dodatkowymi cm tu i tam) :)
Ale... tak czy siak... i pączkom czasami trudno się oprzeć ;)
Pozdrawiam,
Patrycja
Dorota, Moje Wypieki
10.07.2010 16:18 odpowiedz
Ale dużo wyszlo tych kalorii w bułeczce! Jak jeszcze z masłem i serem żółtym to prawie jak pączek. To możliwe?
Gość: agnieszka
10.07.2010 16:00 odpowiedz
Pasjonatko Sportu, obliczyłam kaloryczność bułeczek i wychodzi, że używając mleka 0,5% i dzieląc ciasto na dziesięć bułeczek, jak u Dorotus to wychodzi ok. 252kcal na bułeczkę. Ale wydaje mi się, że te Dorotus są spore (po ok. 90g), więc możesz zrobić je mniejsze - np. 15 bułek z podanych ilości składników i wtedy wyjdzie ok. 168kcal na sztukę.
10.07.2010 13:18 odpowiedz
Wygladaja Pysznie! :)
10.07.2010 10:04 odpowiedz
Kochani, moglibyście napisać ile mniej więcej kalorii ma jedna taka bułeczka? Czy olej, mogę zastąpić oliwą z oliwek? Jestem na diecie, więc obsesyjnie teraz dbam o wartości kaloryczne ;) Nie mogę już korzystać z twoich przepisów Dorotko, ale bułki z mąki graham chyba mogłabym sobie upiec.
Gość: majanaboxing
09.07.2010 20:44 odpowiedz
Dorotko, wspaniałe te grahamki! CHciałam kupić mąkę ,ale niestety jej nie było. Następnym razem kupię:)
Kochana, co do smaków, ja sobie myslę, ze kiedyś smakowało wszystko inaczej,ale to głównie przez to, ze nic nie było. I jak mały człowiek spróbował ptasiego mleczka, to czuł niebo w gębie:))
Co do bułek grahamek to być może w sklepach teraz są jednak mniej smaczne niż kiedyś, jakieś takie twarde i jakby miąższu mało, takie są moje wrażenia. Dlatego bardzo zapragnęłam zrobić Twoje:)

Pozdrowienia :)
Dorota, Moje Wypieki
09.07.2010 19:06 odpowiedz
Ja też nie pamietam, gdzie instrukcja była :) Robię dołek w mące, wkruszam swieże drozdze, zasypuję cukrem, zalewam letnim mlekiem do pokrycia drożdży. Po ok. 15 minutach, jak ruszą, dodaję reszte składników.
Gość: olciaky
09.07.2010 19:03 odpowiedz
Piękne:)!
Gość: mikimama
09.07.2010 18:46 odpowiedz
Przestałam kupować ptasie mleczko z Wedla. Wolę Milka waniliowe. Czekolada smakuje na tymj mleczku jak czekolada!
A grahamki z kłoskami wyglądają pięknie.
Do wypieków często używam mąki z dodatkiem pełnego ziarna. Nawet muffinki wychodzą przepyszne.
Gość:
09.07.2010 18:33 odpowiedz
Dorotko bułeczki świetne, ale mam pytanie na blogu miałaś instrukcje jak zrobić rozczyn a nie mogę owej instrukcji znaleźć! Pomożesz?
Gość: mruffka
09.07.2010 18:18 odpowiedz
A takie grahamki codziennie kupuję w osiedlowym Społem :) Są ciężkawe, wilgotnawe, smakują "otrębowo" i wyglądają dokładnie tak jak te na zdjęciach Doroty :) Co do smaku, musiałabym skonfrontować, ale i tak to najlepsze grahamki jakie jadłam.
Co do Wedla, to nie wiem jak ptasie mleczko, bo od dziecka go nie lubię, ale Delicje - te pomarańczowe! - są wciąż tak samo pyszne i tak samo mogłabym je jeśc paczkami!
Gość: kamyla_k
09.07.2010 18:08 odpowiedz
uwielbiam grahamki! na pewno skorzystam z przepisu, super :)
09.07.2010 17:55 odpowiedz
Mój Małż będzie zachwycony...męczył mnie ostatnio o chlebek żytni lub graham...dostanie bułki:). Dziękuję Dorotko po raz kolejny
Gość: david.5
09.07.2010 17:34 odpowiedz
To fakt nie smakuje jak dawniej. W 1999 roku doszło do połączenia firmy E. Wedel i polskiej filii angielskiego giganta spożywczego Cadbury, więc może zmienił się lekko skład, a teraz będzie pewnie smakowało jeszcze inaczej... bo od 29 czerwca 2010r. Firmę E. Wedel kupiła japońska firma Lotte. Jakaś babcia w TV mówiła tak: "Japończycy najpierw zjedzą nam czekoladę a później zjedzą nas" haha :D Pozdrawiam David.
Gość: agnieszka
09.07.2010 16:50 odpowiedz
ostatnio poszukiwałam właśnie przepisów na jakieś pełnoziarniste bułeczki. i voila! okazało się, że same do mnie wręcz przyszły. ;)

a propos ptasiego mleczka i co za tym idzie - firmy Wedel. co prawda krótko tu na tym świecie jestem, 18 lat minęło dopiero, ale mam wrażenie, że czekolady Wedla były kiedyś lepsze. po prostu kiedyś je lubiłam, a teraz potrafię je wykorzystać tylko do deserów, gdy występują w parze z innym smakiem. samej czekolady Wedla teraz po prostu nie lubię i kiedy mam ochotę na kawałek czekolady, to zdecydowanie wybieram te z innych firm...
Gość: verdadera
09.07.2010 16:23 odpowiedz
Grahamki piękne. Chciałabym zrobić ale może być problem z maką u mnie. Ale z tym ptasim mleczkiem wedla to macie rację. Zauważylismy to jakis czas temu. Śmialismy się z mężem, że wnuczek 'zmienił' recepturę i teraz nie jest już takie dobre. A wszystko w pogoni za zyskiem. Teraz jest mniejsze opakowanie a kosztuje tyle samo co wczesniej. Ale to juz nie to samo mleczko! Pewnie z innymi rzeczami jest tak samo.
Dorota, Moje Wypieki
09.07.2010 16:17 odpowiedz
Pewnie, ze się da, zaraz dopiszę, zapomnialam ;)
Gość: toja
09.07.2010 16:12 odpowiedz
Dorotko, a w maszynce się nie da? Bo ja leniwa...
Dorota, Moje Wypieki
09.07.2010 15:24 odpowiedz
Tak, ale na miodzie lepsze.
Gość: Mezzea
09.07.2010 15:24 odpowiedz
a miast melasy lub miodu może być golden syrup?
Gość: akubaga
09.07.2010 15:06 odpowiedz
na pewno wypróbuję przepis, mąkę graham mam, tylko teraz taki upał, że pieczenie odpada ;)
Gość: Monia
09.07.2010 14:49 odpowiedz
O jaaaaa, juz nie moge sie doczekac jak je upiekę, bo po pierwsze wygladaja na przepyszne, a po drugie nie wymagaja zakwasu!! Najpierw jednak kilka dni wolnego nad mazurskim jeziorkiem :] PS Mi tez sie wydaje, ze ptasie mleczko bylo kiedys o niebo lepsze....
Gość:
09.07.2010 14:43 odpowiedz
dzień dobry piękne bułeczki codziennie oglądam pani blog pozdrawiam.
Gość: david.5
09.07.2010 14:37 odpowiedz
Łoooo, ale super zdjęcia, przepis też fajny, na pewno wypróbuję jak temperatura trochę spadnie :) Pozdrawiam David.
Gość: gotujebolubi
09.07.2010 14:36 odpowiedz
Ale super! Na pewno przetestuję. Pamiętam taki prawdziwe, ciężkie i konkretne grahamki z dzieciństwa. Jakże dalekie są te obecne od tamtych. Twoje wyglądają zachwycająco. Tak sie składa, że mam w szafce mąkę graham :))
Gość:
09.07.2010 14:35 odpowiedz
piękne
Gość: kulawula
09.07.2010 14:35 odpowiedz
pewnie kupiłaś je w jakimś sklepie ;) hi,hi:D uzależniłam się od Twoich przepisów,poczuj się winna,pozdrawiam:)




do góry