Strona główna O blogu Moje książki Regulamin Kontakt Współpraca Księga gości Wersja mobilna
Polecam

Moja książka
'Moje Wypieki i Desery
na każdą okazję'

już w sprzedaży!

Notes na własne przepisy!

Aplikacja Moje Wypieki
na iPhone'a lub Androida

Kategorie
przelicznik kulinarny
przelicznik foremek
Ostatnie komentarze
Ostatnie wpisy
Newsletter
RSS
    wpisów    komentarzy
Archiwum
Gości online: 150

sobota, 14 marca 2009
Tarta cytrynowa

Przepyszna tarta, niesamowity wypiek. Tak jak lubiłam cytrynowe kwadraciki, tak będę zachwycać się tą tartą. Wystarczająco słodka, z soczystym i orzeźwiajacym smakiem cytryny... Taka wiosenna i lekka! Także szybko do sklepu po cytryny i proszę piec! ;-).

Składniki na spód:

  • 195 g mąki pszennej
  • 2 łyżki cukru pudru
  • 115 g masła, zimnego
  • 1 żółtko
  • 1 łyżka soku z cytryny

Składniki na kruchy spód szybko zagnieść ręcznie lub zmiksować w malakserze. Uformować kulę, zawinąć w folię, schłodzić w lodówce przez minimum 30 minut.

Po wyjęciu ciasta z lodówki wcisnąć je w dno i boki formy na tartę z wyjmowanym dnem o średnicy 24 cm, wysmarowanej wcześniej masłem i oprószonej mąką pszenną. Wyrównać, ponakłuwać widelcem. Na ciasto wyłożyć papier do pieczenia, a następnie na papier wysypać kulki ceramiczne, które obciążą ciasto (może być też fasola, ryż). Tak przygotowane ciasto wstępnie piec w temperaturze 200ºC przez 15 minut. Następnie papier usunąć, piec 5 minut, do lekkiego zbrązowienia spodu.

Składniki na masę cytrynową:

  • 5 jajek
  • 120 g drobnego cukru
  • 200 ml śmietany kremówki 36%
  • 2 łyżeczki skrobi ziemniaczanej lub skrobi kukurydzianej
  • otarta skórka z 2 cytryn
  • 150 ml świeżo wyciśniętego soku z cytryny

Wszystkie składniki umieścić w misie miksera i zmiksować. Powinna powstać gładka, rzadka mieszanka.

Na wstępnie upieczona tartę ostrożnie wylać masę cytrynową. Piec 30 minut w temperaturze 180ºC, aż wierzch tarty się zetnie. Można przykryć od góry folią aluminiową, by się zbyt mocno nie przypiekła. Ostudzić, włożyć na kilka godzin do lodówki.

Przed podaniem można oprószyć cukrem pudrem. Podawać z bitą śmietaną.

Smacznego :-).

Tarta cytrynowa

  Oceń: 
Ocena: 8.9  (liczba głosów: 57)
Zobacz także:
Ciasto świerszcz (grasshopper pie)
Ciasto świerszcz (grasshopper pie)
Mazurek jogurtowy z białą czekoladą i migdałami
Mazurek jogurtowy z białą czekoladą i migdałami
Mazurek wiśniowy 'last minute'
Mazurek wiśniowy 'last minute'
Dodaj komentarz:
Pozostało znaków: 5000 
*  
Przepisz znaki z obrazka:


Komentarze (499)
1 | 2 | 3 | 4 | 5    
Gość: aga101
15.11.2014 10:18 odpowiedz
Tarta świetna ja jeszcze dodałam coś od siebie i zrobiłam polewę czekoladową ze skórką z pomarańczy.Co pani myśli o takim połączeniu?
Dorota, Moje Wypieki
15.11.2014 10:41 odpowiedz
Ja tartę lubię tylko oprószoną pudrem, wg mnie czekolada zbyt mocno może zdominować jej smak, ale to wszystko kwestia gustu ;).
Wiktoria1  (zobacz profil)
16.09.2014 11:55 odpowiedz
Nie trzeba wiele pisać...pyszna orzeźwiająca tarta.
Aga Cym  (zobacz profil)
31.08.2014 09:00 odpowiedz
10/10 To absolutnie moja tarta faworytka!!! :):):) uwielbiam takie orzeźwiające smaki, a do tego bardzo prosta w przygotowaniu. Spód kruchy, wszystko wyszło idealnie :)
21.08.2014 15:47 odpowiedz
Bardzo smakowita tarta, mocno cytrynowa, orzezwiajaca. Latwo sie robi, nie ma duzo pracy ani naczyn do zmywania. Na drugi raz zrobie jednak z piana na wierzchu zeby dodac troche slodyczy bo lubie slodsze wypieki.
Gość: justysia
20.08.2014 23:01 odpowiedz
czy mogę upiec tę tartę w okrągłej formie bez wyjmowanego dna? tj. upiekę spód, przestudzę, wyjmę z formy, a dopiero potem wylała masę cytrynową i zapiekła? proszę o szybką odpowiedź :)
kamila288  (zobacz profil)
21.08.2014 13:18 odpowiedz
Wyjmowanie jest niebezpieczne, łatwo o połamanie ciasta. Zrób tartę wg przepisu w formie bez wyjmowanego dna, będziesz miała problem z wyjęciem pierwszego kawałka ciasta a potem będzie juz wszystko ok :)
Gość: Idadar
10.08.2014 22:44 odpowiedz
Tarta wyszła pyszna, spód zrobiłam z mąki orkiszowej ( bo niemogę pszennej ). Wyszła krucha i kremowa. Rewelacja :-)
Gość: ja
11.08.2014 08:24 odpowiedz
mąka orkiszowa to też mąka pszenna...
28.07.2014 09:42 odpowiedz
Pierwszy wypiek z pani strony i miłość od pierwszego kęsa!
Zawsze pojawia się na stole jak tylko goście się zapowiedzą i znika tak szybko, jak szybko się ją robi :) Mój nr 1!
28.07.2014 17:22 odpowiedz
Piękna tarta Ci wyszła. Skoro tak zachwalasz i wszystkim smakuje... to może i ja się na nią skuszę!
28.07.2014 19:50 odpowiedz
Dziękuje i koniecznie zrób ;) dla mnie póki co bije na głowę wszystkie inne słodkości! Nie wiem tylko dlaczego raz wychodzi gładziutka, perfekcyjna a niekiedy pęka mi podczas chłodzenia jak na zdjęciu hmm...
Gość: :)
24.07.2014 12:36 odpowiedz
Obiecałam chłopakowi, że zrobię mu cytrynowe ciasto, wybrałam Pani tartę, bo wygląda bardzo apetycznie, jednak chciałabym jeszcze dać na wierzch bezę i nie wiem, czy powinnam
a) podpiec spód, nałożyć krem i bezę i piec
b) podpiec spód, nałożyć krem i podpiec, a dopiero potem beza i trzymać w piekarniku do zrumienienia?
Jak Pani uważa?
Dorota, Moje Wypieki
24.07.2014 14:12 odpowiedz
Beza powinna być nałożona pod koniec pieczenia kremu. Jeśli beza włoska - po upieczeniu.
Gość: Szama
18.07.2014 16:22 odpowiedz
Pytanko, widziałam również przepis z bezą na wierzchu, czy do tej wersji beza również pasuje? ;)
Dorota, Moje Wypieki
19.07.2014 11:55 odpowiedz
Tak.
Gość: sansansan
23.06.2014 11:27 odpowiedz
Tarta fantastyczna!!! Smakuje jak prawdziwa, francuska, cytrynowa tarta z patisserie. Dodałam mało cukru, aby lepiej czuć cytrynowe orzeźwienie. Pycha!
LaMadeleine  (zobacz profil)
17.06.2014 17:46 odpowiedz
Ta tarta była pierwszym przepisem jaki zrobiłam z pani książki i mam do niej wielki sentyment :) Zrobiła furorę i teraz robię ją bardzo często.
Jest, łatwa, szybka w wykonaniu oraz baardzo smaczna, w mojej rodzinie nie lubią bardzo słodkich wypieków, więc ta tarta jest idealna :)

Rodzice kupili mi Pani książkę na święta bożego narodzenia(ale nie byli przekonani do końca czy będę coś piekła, miałam zapędy ale mam dopiero 14 lat więc różnie to bywa) Ale odnalazłam się w pieczeniu dzięki Pani i za to bardzo dziękuję :) Każdy przepis z książki lub ze strony był udany i bardzo smaczny oraz wizualnie też się nieźle prezentował a do dla mnie też baaardzo ważne.

Dlatego polecam wszystkim przepisy Pani Doroty :)
Z Panią Dorotką musi się udać!
17.06.2014 14:58 odpowiedz
Przepis niezawodny :)
Choć ostatnim razem zawiodłam JA :) Z racji przedświątecznego harmidru panującego w kuchni zapomniałam dodać śmietanki do masy cytrynowej. Zorientowałam się po wsunięciu ciasta do piekarnika, masa wyglądała inaczej niż zazwyczaj, a na blacie znalazłam odmierzoną ilość śmietanki. Prawie się popłakałam ;p Jednak ku mojemu zdziwieniu ciasto było równie pyszne. Na pewno mniej kremowe, ale za to bardziej cytrynowe :)
Gość: Urszulka
31.05.2014 15:35 odpowiedz
Pani Doroto, upiekłam tartę wczoraj i niestety ciasto okazało się zakalcem chociaż zrobiłam wszystko zgodnie z Pani przepisem. Co mogło pójść nie tak?
Dorota, Moje Wypieki
01.06.2014 09:42 odpowiedz
Może kruchy spód był zbyt krótko podpiekany?
rozyczko  (zobacz profil)
28.05.2014 18:45 odpowiedz
Czy na podluzna forme (26cm x 12cm) musze zwiekszac ilosc skladnikow?

W przeliczniku foremek sa tylko tortownice, ktore maja duzo wyzsze brzegi.
rozyczko  (zobacz profil)
29.05.2014 10:31 odpowiedz
moze ktos pomoze? :-)
Dorota, Moje Wypieki
29.05.2014 10:34 odpowiedz
Proszę obliczyć wg przelicznika - wyjściowym ciastem jest tarta, czyli ciasto również o niskich brzegach. 
jowita80  (zobacz profil)
27.05.2014 21:51 odpowiedz
Witam, mam pytanie. Proszę mi powiedzieć, czy należy wyłożyć ciasto tylko na spód czy również na boki. Nie jest to dla mnie całkowicie jasnego , z przepisu wynika, że tylko dno formy, ale na zdjęciu widzę wyraźny rand z ciasta, czy jest on z ciasta kruchego czy masy? Piękna głębia ostrości, ale po powiększeniu zdjęcia nadal nic nie widzę ;-) bardzo serdecznie dziękuję za odpowiedź i gratuluję wspaniałego bloga, bez którego nie mogę się obejść i towarzyszy mi w życiu codziennym. pozdrawiam
Dorota, Moje Wypieki
27.05.2014 21:54 odpowiedz
Dno i boki, już dopisuję :).
Gość: Marcelina
11.05.2014 12:50 odpowiedz
Robię to ciasto z beza na górze i wychodzi mi z tego szybsza wersja Lemon Meringue Pie.
Dużo mniej pracy a efekt powalający.
Gość: Magda
02.05.2014 18:24 odpowiedz
Robiłam wczoraj, dziś spróbowałam i ....cudo! Genialna tarta, taka elegancka, wykwintna, dla koneserów....ma w sobie coś wyjątkowego, paryskiego....no po prostu klasa sama w sobie.....I prosta w wykonaniu, spód kruchutki, krem- choć bardzo płynny- szybko się zapieka i tworzy ciekawe nadzienie. Super, polecam wszystkim!
26.04.2014 16:12 odpowiedz
Wspaniała tarta! Leciutka, puszysta, orzeźwiająca. Piekłam w mniejszej foremce ze zmniejszonymi proporcjami, dodałam śmietankę 30%, bo nie było 36%. Niczym nie przykrywałam od góry i wcale się nie przypiekła za mocno, było idealnie, piekłam bez termoobiegu, tylko góra-dół. Jej wadą jest trochę zbyt duża ilość roboty, jak to przy tartach. Najpierw babranie się ze spodem, obciążeniem, itp. Potem pieczenie, a potem jeszcze trzymanie w lodówce. Upiekłam ją dzień wcześniej przed dniem spożycia. A wolę ciasta, które można jeść od razu, bo jestem niecierpliwa ;) Ale w smaku jest znakomita. Jeżeli komuś nie przeszkadza że trochę trwa jej wykonanie, to bardzo polecam. Foty niestety nie załączę, bo zapomniałam zrobić zanim zjedliśmy :)
niewaszn  (zobacz profil)
23.04.2014 18:22 odpowiedz
rodzinie średnio zasmakowała, a dla mnie-wprost idealna! Doskonały przepis!
zabaniekuma  (zobacz profil)
19.04.2014 22:54 odpowiedz
Zrobiłam dziś dwie tarty, dodatkowo pod koniec pieczenia posypalam platkami migdałów. Wszyscy byli zachwyceni jej smakiem!
Gość: Mamajaga
18.04.2014 18:15 odpowiedz
Bedę robic jutro, wyglada bosko!
15.04.2014 21:54 odpowiedz
Jeśli ktoś lubi sernik cytrynowy to tarta bedzie ok - ja nie lubi sernikow i mi ta tarta calkowicie nieodpowiada. Mój mąż bardzo lubi serniki i jemu smakowała.
Gość: Gosia
08.04.2014 12:11 odpowiedz
Ta tarta jest przepyszna!!! W końcu rodzice nie będą narzekać, że piekę za słodkie ciasta:) Powiem szczerze, że gdy wylewałam masę na ciasto, byłam pełna obaw... a jednak - pięknie się ścięło, poleżało w lodówce noc i jest... prze-boskie :) Dziękuję za ten przepis, chyba zagości na moim Wielkanocnym stole :)
kasikp40  (zobacz profil)
05.04.2014 21:42 odpowiedz
Zrobiłam tą tartę na deser po jutrzejszym obiedzie. Ponieważ sprosiłam gości to postanowiłam spróbować co z tego wyszło i... umarłam w ekstazie. Lodówkę chyba muszę zamknąć na klucz, a klucz wyrzucić żeby tarta dotrwała do jutra :D To jest absolutnie mój smak, a jak go sobie wyobrażę z bitą śmietaną na dodatek to... o rany :) Mam pytanie odnośnie stopnia przypieczenia tarty. Ta na zdjęciu jest brązowawa na wierzchu, moja jest zupełnie blada... powinnam ją bardziej podpiec? Piekłam 5 minut dłużej niż w przepisie...
Dorota, Moje Wypieki
05.04.2014 22:14 odpowiedz
Sporo może zależeć od ustawień piekarnika, jak również inny piekarnik w takiej samej temp. może piec/przyrumieniać inaczej. Wystarczy obejrzeć zdjęcia tarty dodane przez czytelników :). 
Gość: KM
03.04.2014 23:48 odpowiedz
W ostatnim zdaniu wstępu jest literówka: powinno być „tak, że szybko...itd.”
Dorota, Moje Wypieki
04.04.2014 10:38 odpowiedz
Nie, miało być 'także'.
Gość: Ola
23.02.2014 16:16 odpowiedz
Robię ją pierwszy raz i właśnie jest w piekarniku, jednak masa cytrynowa była za rzadka i porozlewała się po całej kuchni, bo miałam formę z wyjmowanym dnem... Prawie nic z niej nie zostało :( Jak na przyszłość tego uniknąć?
Gość: gość
13.03.2014 15:59 odpowiedz
wystarczy zaopatrzyć się w folię aluminiową którą można wyłożyć tortownicę.
CukrowaAleksandra  (zobacz profil)
19.02.2014 11:16 odpowiedz
Wspanialy przepis! Pieklam ja juz 3 razy, a to oznacza, ze bede ja robic jeszcze wielokrotnie :)
Bardzo latwy, zawsze sie udaje. Po 2 dniach lezakowania w lodowce tarta nabiera "sernikowatego" smaku. Zaskakujace i bardzo pyszne.
Dodam, ze mieszkam w Paryzu i moja domowa tarta niczym nie ustepuje przed ta z cukierni na przeciwko :) A moj narzeczony twierdzi, ze jest o niebo lepsza....
16.02.2014 20:15 odpowiedz
Absolutnie wspaniały wypiek :) dziękuję ,dziękuję za ten przepis! była dokładnie taka jak sobie to wyobrażałam - słodko - kwaśna, orzeźwiająca, cudownie cytrynowa!
Gość: kasiab
15.02.2014 15:40 odpowiedz
Upiekłam ją trzeci raz, to oznacza, że na stałe zagościła w moich ulubionych przepisach godnych polecenia. Pierwszy raz podałam ją z lodami, drugi raz z bitą śmietaną (i trzeci). Rodzina pałaszowała z uśmiechem na ustach :P
12.02.2014 09:33 odpowiedz
ok, pytania nie było :)
12.02.2014 09:30 odpowiedz
Czy mogę tą tartę zrobić w naczyniu bez wyjmowanego dna czy spód ma taką konsystencję, że później nie wyciągnę normalnie ani jednego kawałka?
Dorota, Moje Wypieki
12.02.2014 10:29 odpowiedz
Spód ma dobrą konstystencję. Po wyciągnięciu jednego kawałka na pewno będzie lepiej.
Gość: Ola
07.02.2014 09:40 odpowiedz
Czy można zastąpić cytrynę, limonką i nadal będzie pyszna? Chcę zrobić tartę z limonką i się zastanawiam, jakie nadzienie będzie najlepsze. Biorę jeszcze, pod uwagę przepis na KEY LIME PIE :)
Dorota, Moje Wypieki
07.02.2014 10:40 odpowiedz
Można, będzie Ci smakowała, jeśli lubisz limonki :).
Gość: Ola
07.02.2014 11:19 odpowiedz
własnie bardzo lubię :) Tylko nie potrafię wybrać które nadzienie będzie lepsze to czy z KEY LIME PIE, jakaś wskazówka lub znacząca różnica? :)
Dorota, Moje Wypieki
07.02.2014 11:21 odpowiedz
Ja preferuję powyższy przepis, jest bardziej rześki :).
Gość: gosia
01.02.2014 17:39 odpowiedz
Po raz kolejny próbowałam upiec tartę, znalazłam przepis na nią w Twojej książce a później tu :) właśnie piecze się już z kremem :) niestety kolejny raz przypaliło mi się ciasto mimo, że piekłam w niższej temperaturze i krócej /już po 2 minutach spód bym podpieczony...i to mocno/.

Co zrobić żeby rant się nie przypalał i nie osuwał z formy podczas pieczenia?

Liczę na wpis "jak upiec perfekcyjną tartę" :)

Pozdrawiam!
Dorota, Moje Wypieki
02.02.2014 00:20 odpowiedz
Osuwające sie ciasto z foremki to niestety największy problem z ciastem kruchym. Duzo pomaga porzadne schłodzenie ciasta i włożenie do rozgrzanego mocno piekarnika. Nie wiem, czy taki post szybko powstanie, może przed Wielkanocą? :)
Gość: gosia
03.02.2014 17:02 odpowiedz
Bardzo dziękuję za odpowiedź :) następnym razem tak zrobię, nie poddaje się i walczę o idealną tartę jak z Twoich zdjęć! :)

A czy mocno schłodzone ciasto razem z formą ceramiczną i rozgrzany piekarnik nie spowodują pęknięcia naczynia? Zawsze się o to boję...

PS I tak będę czekała na taki wpis :)

Pozdrawiam!
Gość: Paolo
06.07.2014 12:43 odpowiedz
Na opadające ciasto kruche jest jeden, najlepszy sposób. Wystarczy przy wkładaniu go do formy, zostawić trochę ponad brzegiem, a po upieczeniu ten nadmiar ściąć. Wtedy ciasto będzie idealnie do brzegu formy.
14.01.2014 14:58 odpowiedz
baaaaaaardzo smaczna tarta, smakowala nie tylko nam ale i gosciom (mysleli, ze to sernik:)),
bardzo polecam
ania.gra  (zobacz profil)
05.01.2014 14:36 odpowiedz
Przepraszam nie czytalam do końca komentarzy, czy dobrze bedzie, jesli tarte cytrynowa upieke w tortownicy, poniewaz mam mnostowo form do tart ale nie z wyjmowanym dnem, niestety. Pozdrawiam
Dorota, Moje Wypieki
05.01.2014 16:09 odpowiedz
Tak, można.
sweet-sin  (zobacz profil)
04.01.2014 08:56 odpowiedz
Upieczona jeszcze, kiedy było ciepło. Idealne orzeźwienie na upalne dni... Tarta bardzo mocno cytrynowa, ale również bardzo mocno pyszna. :)
Gość: Pinka
02.01.2014 10:43 odpowiedz
Chcę upiec tartę cytrynowa. Już taką robiłam ale nie przepadam za ciastem kruchym, Czy spód można zrobić z herbatników i stopionego masła?
Dorota, Moje Wypieki
02.01.2014 17:33 odpowiedz
Tak.
Gość: Agata Z.
24.12.2013 10:18 odpowiedz
Pyszne ciasto! Chciałabym je ocenić, ale po każdorazowym zalogowaniu się, wyszukaniu przepisu, strona automatycznie mnie wylogowuje. Dlaczego?
Gość: Marta
23.12.2013 12:45 odpowiedz
Czy do kremu zamiast całych jajek mogę dodać same żółtka? Zostało mi właśnie 5 od lukru i nie wiem jak je szybko wykorzystać...
Dorota, Moje Wypieki
24.12.2013 00:17 odpowiedz
Nie można. Proszę sprawdzić w tagach 'wykorzystanie żółtek'.
Gość: izabelabp
11.11.2013 11:27 odpowiedz
witam.
1/ tarta mi dosc mocno popekala, z poprzednia tez tak bylo choc nie w takim stopniu. Co moze byc przyczya? Nie studzilam tarty w piekarniku, wybralam kiedy byla gotowa I studzilam w temp ok. 20 stopni. Popekala pozniej po jakiejs godzinie, gdy z satysfakcja stwierdzilam, ze moge podac gosciom, silly me ;). Nie schladzalam jej w lodowce (byla za ciepla by ja wlozyc do lodowki) a ze konsystencja w porzadku to opuscilam ten punkt.
2/ wyklejone boki wyszle dosc twardzawe, czy to oznacza ze przerobilam ciasto (overworked?). Nie mam tego problem z rystykalna tarta ale te sie tylko zawija, wiec tak sadze ze za duzo gniotlam. Czy mam racje?
Tarte uwielbiam a ze z reguly mipeka wiec sama wyjadam. Czasami malzonek mi podjada ale tylko razem z custard,, dla niego za kwasne.
bardzo prosze o odpowiedzi chcialabym poprawic jakosc moich wypiekow.
dzieki za kolejny fantastyczny przepis. pozdrawiam
Dorota, Moje Wypieki
12.11.2013 11:14 odpowiedz
Jeśli ciasto było zbyt twarde - możliwe, że zbyt długo wyrabiane. Niestety, nie wiem, dlaczego pękła na wierzchu.. 
Gość: Antosia
09.11.2013 13:46 odpowiedz
czy 5 godzin dla tarty w lodowce wystarczy?
Dorota, Moje Wypieki
09.11.2013 15:05 odpowiedz
Na pewno.
Gość: Antosia
09.11.2013 15:49 odpowiedz
a minimum ile powinno sie ja trzymac? zalezy mi na dosyc szybkim podaniu jej na stol :)
Nikki93  (zobacz profil)
31.10.2013 18:33 odpowiedz
Jestem osobą, nad którą ciąży klątwa kulinarna, bo czego się nie tknęłam to zawsze nie wychodziło, ale tarta WYSZŁA! Dzięki przepisom z tego blogu skutecznie łamię klątwę :)
Gość: Aga
11.10.2013 11:46 odpowiedz
Witam, robiłam tartę pierwszy raz, "z duszą na ramieniu", no i chyba wyszła.. :-) musiałam już spróbować jak tylko ostygła :-).. teraz leżakuje w lodówce :-). Mam tylko pytanie czy ona w smaku ma być tak mocno cytrynowa? dziękuję i pozdrawiam :-)
Dorota, Moje Wypieki
12.10.2013 10:37 odpowiedz
Tak, dzięki temu jest najlepsza :).
kate871021  (zobacz profil)
06.10.2013 10:25 odpowiedz
Tarta jest naprawdę cudowna, sądzę, że latem będzie lepiej smakować :)
Dziękuję za ten przepis.
david.5  (zobacz profil)
16.08.2013 16:19 odpowiedz
Przez moment zwątpiłem, czy to tarta z książki...
Książkę co prawda ktoś ode mnie pożyczył i nie oddał, ale wiedziałem, że przepis był na blogu.
Zmieniłaś zdjęcia i to mnie zgubiło ;-)
Dorota, Moje Wypieki
16.08.2013 21:23 odpowiedz
:)
Nowe zdjęcia wykonałam z myślą o nowej książce. Będzie w niej 10 najlepszych przepisów z poprzedniej książki :-).
david.5  (zobacz profil)
16.08.2013 21:48 odpowiedz
Oooo jaka niespodzianka :) a możesz zdradzić jak dużo będzie przepisów? Albo chociaż ile będzie kartek :D
Dorota, Moje Wypieki
16.08.2013 21:58 odpowiedz
Pewnie, zdradzę, trochę później ;-).
Gość: Anka
16.08.2013 12:17 odpowiedz
Wygląda smacznie, spróbuję w najbliższy weekend i napiszę jak mi wyszło :)
Andzia01  (zobacz profil)
05.08.2013 18:06 odpowiedz
Kruche ciasto plus budyń o smaku cytrynowym, który smakuje jak lemon curd. Smaczna tarta.
Gość: oes
30.07.2013 23:19 odpowiedz
krem w smaku jest swietny, niestety zapomialam o zmniejszeniu temperatury i srodek tarty spiekl sie na ciemny braz :( zdjelam te warstwe, zmniejszylam temperature i chwile ja podpieke.. ehhh
Gość: Kika
24.07.2013 10:32 odpowiedz
Czy można czymś zastąpić skrobię ziemniaczaną??
morskooka  (zobacz profil)
18.07.2013 14:20 odpowiedz
Ta tarta jest u mnie numerem 1. Moje smaki po prostu :) cudowny spód, doskonała masa cytrynowa, szyyybciutko i banalnie się robi. Dla mnie osobiście hit, robiłam już kilkanaście razy i na pewno zrobię ja jeszcze milion razy. Teraz jest lato, więc uznałam, że to dobre ciasto dla gości. Wszyscy (nawet ci wybredni) wychwalali, że takie dooobre :) :) :) o jak się cieszę z tego przepisu :D:D Pozdrawiam.
Gość: marta
05.07.2013 14:08 odpowiedz
czy zamiast smietanki do masy moge uzyc 250g serka mascarpone? Czy cos zmienic w zwiazku z tym? Czekam na odpowiedz. :)
Dorota, Moje Wypieki
05.07.2013 20:16 odpowiedz
Możesz, nic bym nie zmieniała :). Może tarta szybciej się upiecze?
Gość: Magda
17.06.2013 15:59 odpowiedz
witam :) czy ktoś robił tę tartę i cytrynowe kwadraciki i może porównać? ja kilka razy piekłam cytrynowe kwadraciki, a ten przepis omijałam, bo myślałam, że to jest to samo ;-) ale po zdjęciu widzę, że po ukrojeniu tarta ma regularne brzegi, a cytrynowe kwadraciki miały "zwichrowane" brzegi. Czy nadzienie się różni w konsystencji? Bo w smaku pewnie podobnie :) pozdrawiam, Magda
Gość: wera
15.06.2013 21:23 odpowiedz
zrobiłam rano, niedawno próbowaliśmy : ] o dziwo nie jest jakoś strasznie kwaśna tylko ma delikatny cytrynowy posmak. myślicie że to może być przez to że użyłam double cream która ma 46% zamiast typowej kremówki? w każdym razie jest pycha : ) chociaż na początku się na to nie zapowiadało bo gdy wyjmowałam z piekarnika to była prawie całkiem sztywna i wcale nie dygotała, jak to tutaj opisujecie. może to też przez ilość tłuszczu w śmietance?
dziękuję za przepis!
pozdrawiam
Gość: Ania
12.05.2013 19:44 odpowiedz
Pyszna tarta. Spód kruchy:)
Gość: Marzena
10.05.2013 22:23 odpowiedz
Zrobiłam i jest pyszna:-)
Gość: wawa
29.04.2013 18:50 odpowiedz
mam pytanie, czy ciasto kruche surowe można zamrozić, miałam je własnie piec, ale muszę zmienić plany... ;-)
Gość: cała_ona
29.04.2013 19:25 odpowiedz
Można mrozić:)
Gość: Kasia
26.04.2013 18:39 odpowiedz
A czy można ją mrozić po upieczeniu? :)
Dorota, Moje Wypieki
26.04.2013 22:06 odpowiedz
Mozna.
Gość: DorotaS
24.04.2013 18:32 odpowiedz
Mam pytanie, czy mogę do tego ciasta użyć spodu z tarty jabłkowej i jeśli mogę to czy też powinnam go wstępnie upiec czy mogę od razu z masą cytrynową? Z góry bardzo dziękuję za odpowiedź :)
Dorota, Moje Wypieki
24.04.2013 22:03 odpowiedz
Mozesz, trzeba je koniecznie wczesniej upiec.
pozdrawiam!
Gość: Kasia
23.04.2013 23:02 odpowiedz
no nie mój smak zdecydowanie za to mój młodszy brat pochłonął całą:)
użytkownik usunięty
19.04.2013 21:56 odpowiedz
Już ją robiłą, jest pyszna. Znów mam na nią ochotę, tylko zastanawiam się, czy można na spodzie takim jak key lime pie? Czy masa ni ebędzie zbyt rzadka do takiego spodu? Z góry serdecznie dziękuję za odpowiedź. Pozdrawiam.
Dorota, Moje Wypieki
20.04.2013 14:37 odpowiedz
Mozna, choc ja generalnie wolę powyzsze ciasto.
Gość: Asia
19.04.2013 16:12 odpowiedz
Zrobiłam tartę! Wszystko wyszło pysznie mimo, że... zapomniałam dodać cukru :). Tarta bardzo kwaskowa, teraz robię drugą- tym razem z cukrem i już się nie mogę doczekać!
19.04.2013 15:25 odpowiedz
Ja kilka miesięcy temu upiekłam swoje w postaci tartaletek :)
Gość: bożena
17.04.2013 22:11 odpowiedz
Zrobiłam tę tartę i powiem tak ...delikatnie to ujmując nie zachwyciła...sama nie wiem czemu bo cytrynowe smaki uwielbiam."Cytrynowe kwadraciki" są rewelacyjne,a ostatnio robiłam juz dwa razy tartę "Lemon Meringue Pie" do której na pewno znów wrócę bo jest cudownie pyszna,ale tak to jest z przepisami trzeba po prostu eksperymentować w poszukiwaniu swoich smaków :)
Gość: Asia
15.04.2013 17:41 odpowiedz
Przez ile godzin tarta musi siedzieć w lodówce?
Dorota, Moje Wypieki
16.04.2013 19:43 odpowiedz
Najlepiej przez noc.
Gość: Monika
13.04.2013 18:30 odpowiedz
zrobilam wczoraj.. smakiem nie powala na kolana ;)
Gość: Anusia
12.04.2013 18:38 odpowiedz
Przesmaczna! Zrobiłam dwa razy, a za drugim z bezą. Bardzo dziękuję za przepis, na pewno długo nie wytrzymam bez tej tarty :D
Gość: ulennia
10.04.2013 23:30 odpowiedz
Tyl pozytywnych komentarzy,że chyba to będzie moje jutrzejsze ciasto.Pochwalę się wynikami:)Pozdrawiam.
użytkownik usunięty
02.04.2013 13:50 odpowiedz
Pani Dorotko, mam pytanie, czy mogę użyc tej śmietany http://piatnica.com.pl/p/pl/smietana-36--200g.html Ja chyba nigdy nie dojdę do ładu z tymi słodkimi i kwaśnymi śmietanami :-/ śmietana i smietanka, jedne w kartonikach na półkach, inne w kubeczkach w lodówkach, jedne mają dodatki jakiejś skrobii, inne emulgatorów. Zawsze wybieram z dusza na ramieniu. Będę wdzięczna z ainfo, czy używająć tej śmietany nie sknocę tej tarty. Mam na nią wieeelkiego smaka, tylko ciąglę myślę, czy użyć cytryn czy limonek. Pozdrawiam poświątecznie.
użytkownik usunięty
03.04.2013 09:42 odpowiedz
Tarta zrobiona wczoraj wieczorem. Bardzo bardzo proste ciasto. I jake wspaniałe! Zaryzykowałam z ta śmietaną, ale chyba nigdy tego nie ogarnę. Myślałąm, że w kubeczku i lodówce są kwaśne, w kartonikach i na półkach słodkei. Ta, któej użyłam, przeczyłaby tej zasadzie. Nie wiem, może ze śmietana z kartonika wyszłoby jeszcze lepsze? Smakuje jak bardzo delikatny i cytrynowy sernik. Ale mniej z tą tartą roboty, niż z sernikiem. Ciasto kruche - rewelacja! Takie jakby sable. Ja zawsze wykładam formy cisatem tuz po zagnieceniu i w takiej formie chłodze w lodówce. Nie chce mi się potem bawić z twardym i schłodzonym ciastem. Ten sposób sprawdza się idealnie, polecam. Co do masy, to faktyczni ebyła bardzo płynna, ale już po kilku minutach pieczenia była ścięta, a kiedy wyjmowałam ją z piekarnika (studziłam w piekarniku z uchylonymi drzwiczkami. Może dzięki temu tarta ani odrobiny nie popękała) w ogóle się nie trzęsła, jak to czytałam w niektórych komentarzach. Całą noc leżakowała w lodówce i teraz zajaadamy się nią z koleżankami w pracy. Niesamowite jest to, że ludzie po świętach objedzeni, ale ta tarta spotkała się z żywym entuzjazmem. Jest taka orzeźwiająca. Dałam sok z 2 dużych cytryn i jednej limonki, ale limonki nie czuć. następnym razem zrobię z samymi limonkami dla porównania. Niektórym może wydać się zbyt kwaśna. Ja akurat lubię takie smaki. Ale Można dać mniej soku, lub więcej cukry, bardziej opruszyć pudrem. Dla mni ejest idealna taka jak jest. I jak pięknie elegancko wygląda!
użytkownik usunięty
03.04.2013 20:00 odpowiedz
.
Gość: Amber:)
13.06.2013 12:41 odpowiedz
Jeśli chodzi o śmietany i śmietanki - to bardzo proste:) To czy jest w kartoniku czy kubeczku nie ma znaczenia, tak samo jak nie ma znaczenia czy jest przechowywana w lodówce czy też nie. Po prostu te przechowywane na półkach są najczęściej UHT (czyli poddane obróbce termicznej, dzięki której nie muszą stać w lodówce). Do ubijania stosujemy śmietankę - dlatego powinno być "śmietanka kremówka" i tak też najczęściej powinno być na opakowaniu (nie wiem dlaczego Piątnica nazwała swoją 36% śmietaną). Generalnie śmietanki są nieukwaszone, śmietany natomiast tak. Dlatego do deserów najczęściej używamy śmietanek (ta, której użyłaś też się nadaje bo jest słodka, nie mogę tylko rozszyfrować tej nazwy śmietana - może to kwestia technologii otrzymywania - trudno powiedzieć, taki mały wyjątek). Mam nadzieję, że trochę pomogłam.
Gość: Sophy
29.03.2013 11:08 odpowiedz
Tarta jest cudowna! Już trzeci dzień pod rząd ja piekę :) Zrobiłam także wariację z mrożonymi malinami i wyszło równie świetnie :)
lusia883  (zobacz profil)
28.03.2013 20:16 odpowiedz
Moja tarta się piecze, jak na razie 30 minut. Trochę się bałam, bo czytając komentarze tutaj doszłam do wniosku, że może się nie dopiec. Ale cóż, zrobiłam. :)) Mam nadzieję, że wyjdzie smaczna.
Margaretkowa  (zobacz profil)
23.03.2013 08:14 odpowiedz
Tarta na sąsiadach zrobiła bardzo dobre wrażenie :) pyszna, krem przypomina mi ten w cytrynowcu który zawsze robiła moja mama, mniam.
Gość: kara
22.03.2013 17:17 odpowiedz
Czy można zamiast formy do tarty użyć np. tortownicy ?
Gość: ola
28.03.2013 19:54 odpowiedz
tak
15.03.2013 13:00 odpowiedz
wczoraj miałam 4 podejścia do tej tarty: 1) piekłam przepisowy czas - efekt po godzinie w lodówce masa zaczęła się rozpuszczać, a spód okazał się być niedopieczony 2) tarta wyglądała wspaniale, zrobiłam trochę cieńsze ciasto, krem po ostudzeniu popękał 3) spód przykleił się do papieru i połowa wylądowała na podłodze :/ 4) upiekłam sam spód, a składniki na krem zagotowałam w kąpieli wodnej zwiększając o 2 łyżki ilość skrobi ziemniaczanej oraz dałam odrobinę masła (ok. 40 g) - wyszło coś a la lemon curd. Nie wiem jak smakowała bo była robiona na zamówienie stąd mój upór w pieczeniu. Nie wiem co poszło nie tak przy wcześniejszych
Maggie_O  (zobacz profil)
08.03.2013 08:42 odpowiedz
Drugi raz - także doskonała. Elegancka, stylowa, z klasą. Kto wie o co mi chodzi? :-) Jak się stosuje przepis ze zrozumieniem - po prostu wychodzi. Zaniosłam do pracy. 12 osób o różnych upodobaniach, obu płci i w różnym wieku wyrażało podczas jedzenia spontaniczne zachwyty. Dorota - przepis jest doskonały. Gdybym tylko mogła jeszcze raz dać 10 punktów :-)
02.03.2013 09:29 odpowiedz
No niestety, nie wiem czy to ja coś źle zrobiłam czy to po prostu ten przepis, niestety mi nie smakuje ...
Gość: jg
28.02.2013 10:13 odpowiedz
Upiekłam wczoraj i mam mieszane uczucia (choć piekę nie od dziś i sądząc po komentarzach osób konsumujących moje wypieki wychodzi mi to całkiem nieźle, to jest to moja pierwsza tarta w życiu, więc nie mam pewności czy tak miała wyjść, czy też popełniłam jakieś błędy).
Moje wątpliwości budzi przede wszystkim sam spód w upieczonej już tarcie - po upieczeniu tarty i leżakowaniu w lodówce przez całą noc nie jest kruchy, tylko trochę jakby "zakalcowaty" (jakby lekko gliniasty) - czy tak ma być??? Zawsze wyobrażałam sobie, że jednak powinien być taki zupełnie suchy, chrupiący (jak np. w kruchym cieście z malinami i lekką budyniowa pianką, które nota bene jest obłędne i wychodzi super), ale może się mylę, bo skoro wylewamy na niego masę to może jednak on nigdy nie będzie taki zupełnie chrupiący. Od razu zaznaczę, że przed wyłożeniem masy spód moim zdaniem był dobrze podpieczony (25 min. - 15 pod przykryciem i 10 bez niego) - mocno się zrumienił na wierzchu, a boki to nawet były bardzo mocno zrumienione. Dodatkowo na wierzch posypałam bułkę tartą, by na wszelki wypadek zabezpieczyć się, by masa nie nasączyła spodu. A mimo to wyszedł jak już wspomniałam.
Sama masa cytrynowa super w smaku - orzeżwiająca, tylko chyba te 30 min. pieczenia w moim elektrycznym piekarniku to za długo - ścieła się chyba za mocno, bo nie trzęśła się przy wyjmowaniu z piekarnika i w kilku miejscach miała mikro-pęknięcia (wyglądała tak jak przy pieczeniu sernika, gdzie zewnętrzna część jest już taka jakby "wysuszona", a środek jest ścięty, ale lekko "lepki"), a po wyjęciu z lodówki jest mocno ściśła.
Więc moje pytania brzmią:
1. Jak to jest z tym spodem - czy powinien być chrupki (co znaczy, że popełniłam jakieś błędy), czy też jednak w tartach wychodzi lekko wilgotny?
2. Czy tartę pieczemy tylko do momentu lekkiego ścięcia się wierzchu (a w środku ma być jeszcze "trzęsąca") czy też ma się mocno ściąć?
Będę wdzięczna za wszelkie uwagi/podpowiedzi, bo chciałabym się jeszcze raz zmierzyć z tą tartą. Z góry dziękuję.
Dorota, Moje Wypieki
28.02.2013 13:13 odpowiedz
Wydaje mi się, ze spod wygladal na lekko ciezki i zakalcowaty, bo nie byl do konca upieczony. Piecze sie rowniez z masa cytrynową. Na pewno po upieczeniu ciasto kruche nie bedzie idealnie suche, przez mase cytrynową, ale mimo wszystko nie wychodzi mocno mokre i jest ok.
Co do masy cytrynowej - powinna sie sciac z wierzchu, pod dotykiem patyczka powinna byc sprezysta. 
pozdrawiam :)
Gość: jg
28.02.2013 14:12 odpowiedz
Dzięki za odpowiedź. A propos spodu - ja go pieklam w sumie 55 min. (najpierw 25 min. podpiekałam go bez masy w temp. 200 stopni, a potem jeszcze 30 min. razem z masą cytrynową w temp. 180 stopni) - dłużej niż te 30 min. nie mogłam bo, masa cytrynowa jak powiedziałam była moim zdaniem już bardzo ścięta, a boki ciasta były już prawie spalone. Czy może mieć znaczenie, że użyłam mąki krupczatki, a nie zwykłej czy tortowej?
Dorota, Moje Wypieki
28.02.2013 14:23 odpowiedz
Ojej, to bardzo długo piekłas. Uzyj kolejnym razem zwyklej maki, nie tortowej i nie kupczatki. Moze miec znaczenie.
Maggie_O  (zobacz profil)
24.02.2013 18:10 odpowiedz
Przyłączam się do peanów na cześć tarty. Chciałam już ją zrobić dawno temu, jak jeszcze na stronę nie wchodziłam, ale już miałam książkę - tam jest ten przepis. Genialna tarta. Testuję zawsze w kawiarniach i restauracjach tarty cytrynowe i ta jest najlepsza. I nie chodzi o to, że ja ją zrobiłam (bo jeszcze muszę popracować i poprawić się w kwestii kruchego spodu), tylko to jest najlepszy wg mnie przepis na tartę cytrynową EVER. Nawet już mi się nie chce innych wypróbowywać. To od teraz będzie moja tarta cytrynowa. 10 punktów!
Gość: Marysia91
10.02.2013 17:16 odpowiedz
Zrobilam dzis 2 tarty wg Twojego przepisu i wyszly genialnie! Przepis na mase jest bardzo uniwersalny, wystarczy dodac mus pomaranczowy i mamy poranczowa tarte. Dodalam jedynie mniej cytryny, a wiecej maki ziemniaczanej. Wyszlo SUPER!
85martusia  (zobacz profil)
07.02.2013 15:22 odpowiedz
zrobiłam z bezą :) PYCHOTAAAA!!!
Gość: Mosia
06.02.2013 10:26 odpowiedz
Pieklam ja wczoraj pierwszy raz i musze przyznac ze bylo dosc ciekawie. Robilam w formie 26 cm wiec wyszla nieco nizsza. Rzecz ktora mnie zaskoczyla to plynnosc masy, ktora bez problemu sie scina podczas pieczenia. Rzeczywiscie trzeba uwazac aby jej nie wylac poza boki. Spod niestety twardawy ale da sie kroic. 150 ml soku to dosc kwasnie wychodzi ale maz zjadl bez czekania kawaleczek a juz dzis rano patrzylam ze zjadl drugi na sniadanie to wiec chyba nie jest tak zle bo juz polowy tarty nie ma :))) Na pewno zmierze sie z tym wypiekiem jeszcze raz z mniejszym strachem (cztalam komentarze i nieco sie balam ze mi nie wyjdzie ), majac juz jakies o nim wlasne wyobrazenie. Dla pewnosci musze sie koniecznie zapytac:
1. Czy masa po upieczeniu lekko sie trzesie? (niem wiem jak to lepiej okreslic; nieco przypomina bardziej sciety budyn lub galarete?)
2. Mozna zamiast kremowki uzyc mleka? czy to sie zetnie?
Z gory dziekuje za odpowiedz. :)
Dorota, Moje Wypieki
06.02.2013 12:41 odpowiedz
1. Tak. Musi wystygnac, by osiagnac wlasciwa konsystencje.
2. Nie mozna.
pozdrawiam :).
Gość: Ola
28.01.2013 18:30 odpowiedz
Moja tarta wyszła pysznie.Co prawda na ciepło to czysta kwaszota, lecz na zimno jest boska :)
Gość: Malwina
16.01.2013 21:37 odpowiedz
Dziewczyny, czy któraś z Was pamięta z około ilu cytryn uzyskałyście 150 ml soku? I czy jeśli nie obciążę ciasta podczas podpiekania to coś się stanie? :)
Gość: Oluna
21.01.2013 15:47 odpowiedz
Malwina, u mnie były to bodajże 3 cytryny, to też zależy od wielkości i soczystości. W każdym razie przy 150 ml soku tarta jest dla mnie ciut za kwaśna, więc teraz daję mniej.
Gość: Oluna
21.01.2013 15:48 odpowiedz
A co do obciążenia ciasta - specem nie jestem :) - ale wydaje mi się, że nieobciążone może za bardzo wyrosnąć a wtedy będzie problem żeby "zmieścić" masę cytrynową, którą na nie wylewasz. Może jeszcze ktoś sie wypowie?
11.01.2013 17:46 odpowiedz
Tarta jest boska! Dawno nie piekłam tak prostego w przygotowaniu, a tak pysznego ciasta! Piekę ją trzeci raz w tym tygodniu:):):) znika w ciągu jednego dnia:) pachnąca, orzeźwiająca, uzależniająca:)
Gość: Maga
29.12.2012 22:27 odpowiedz
Zastanawiam sie czy moge na wierzchu zrobic cukrowa skorupke? Pod choinke dostalam palnik kuchenny i poprostu muuuuusze go wyprobowac :) jakis czas temu jadlam tarte cytrynowa w kawiarnii i miala wlasnie skorupke i od tamtej pory to za mna chodzi!
Gość: ola
28.03.2013 19:58 odpowiedz
raczej tak
01.12.2012 19:22 odpowiedz
Największą zaletą tej tarty jest jej bezproblemowe przygotowanie :) Na "świeżo" masa cytrynowa średnio mi smakowała, ale im dłużej leżakowała w lodówce tym robiła się smaczniejsza :) Ostatni "trzydniowy" kawałek był najpyszniejszy ;P
Gość: Bebea
28.11.2012 23:16 odpowiedz
W życiu nie jadłam tak pysznego kruchego spodu do tarty:):)w dodatku samodzielnie upieczonego:) ciacho bomba!!!!! ja dodałam troszkę więcej mąki ziemniaczanej, bałam się, że się nie upiecze:) ale jest po prostu CUDNA:):) pozwoli Pani, ze zagoszczę na dłużej:):):) pierniczki to kolejne wyzwanie:):) pozdrawiam i dziękuję:):)
Shattered  (zobacz profil)
27.11.2012 16:44 odpowiedz
Muszę z przykrością stwierdzić że to najgorsze ciasto jakie robiłam z tej strony, a robiłam ich kilka
Możnaby było powiedzieć że mi nie wyszło, ale wydaje mi się że jest takie jak być powinno
Ku mojemu zaskoczeniu bo cytryny uwielbiam, mogłabym jeść je "na sucho", to te ciasto jest mi trudno przełknąć.
No ale to jest eksperymentowanie, gdybym nie eksperymentowała nie odkryłabym pysznego czekoladowego ciasta musowego.. Niestety czasem zdarzają się właśnie takie "złe" wynalazki.
Tak czy siak zamierzam poeksperymentować z innym przepisem w tej strony
Pozdrawiam i życzę wszystkiego dobrego ;)
Shattered  (zobacz profil)
27.11.2012 15:12 odpowiedz
Nie mogłam się powstrzymać żeby dziubnąć łyżeczką i dobrze że to zrobiłam.. W środku masa jest taka mokra, taka ma być bo wydaje mi sie że jest chyba surowa..
Włożyłam z powrotem do piekarnika
Najgorsze że kruche ciasto jest już bardzo przypieczone
Jaka ta masa ma być po upieczeniu tak właściwie, jak jeszcze gorącą chce się dziubnąć ? :)
Shattered  (zobacz profil)
27.11.2012 15:03 odpowiedz
Wyjęłam i postawiłam na stół żeby stygło.. Tylko się boję bo jak nią ruszam to ta masa się trzęsie. Tak ma być?
Shattered  (zobacz profil)
27.11.2012 14:42 odpowiedz
Nie wiem czy powinnam zaglądać do piekarnika tzn otwierać go aby sprawdzić czy wszystko w porządku, czy poczekać te 30 minut?
Dorota, Moje Wypieki
27.11.2012 14:44 odpowiedz
Po 25 minutach możesz lekko uchylić i dotknąć delikatnie wierzch patyczkiem.

1 | 2 | 3 | 4 | 5    



do góry