Ładowanie strony
Najsłodszy blog w sieci



10 czerwca 2009

Tatterowiec - chleb razowy na zakwasie


Tatterowiec - chleb razowy na zakwasie

Mam wrażenie, że na ten przepis czekałam od dawna. Pasuje nam idealnie, smakuje i mi, i mężowi i dzieciom. Chleb jest wilgotny, lekko lepki, pachnie i smakuje wybornie. Nie dziwię się, że Tatter piecze go podobno dwa razy w tygodniu, ja mogłabym nawet częściej... ;-). Polecam mocno!

Składniki:

  • 400 g aktywnego zakwasu żytniego
  • 150 ml wody
  • 100 g maki żytniej (jasnej lub razowej)
  • 300 g mąki pszennej chlebowej
  • 3/4 łyżki soli
  • pół łyżeczki cukru demerara

Wszystkie składniki wymieszać w misie miksera i wyrobić hakiem do ciasta drożdżowego (ciasto ma być lepkie i luźne). Pozostawić w cieple do wyrośnięcia na 1 godzinę, przykryte lnianą ściereczką.

Po tym czasie ciasto wyjąć, krótko wyrobić/wymieszać, przełożyć do foremki wysmarowanej masłem i wysypanej otrębami. Wierzch posmarować oliwą. Przykryć ściereczką i pozostawić do kolejnego wyrośnięcia (kilka godzin, do podwojenia objętości, uważając by ciasto nie przerosło). Przed pieczeniem można bochenek posypać makiem, otrębami, płatkami.

Wstawić do zimnego piekarnika, nastawić temperaturę 200ºC, piec 60 minut. Spryskać kilkakrotnie, jak piekarnik będzie nagrzany. Studzić na kratce.

Metoda dla maszynistów:

Wszystkie składniki na ciasto umieścić w maszynie do chleba wg kolejności: mokre, sypkie, na końcu ewentualne drożdże. Nastawić program do wyrabiania i wyrastania ciasta 'dough' (około 1,5 h). Po tym czasie ciasto wyjąć, krótko wyrobić i dalej postępować według powyższego przepisu.

Uwaga: jeśli zakwas jest młody można dodać 1 łyżeczkę suchych drożdży.

Smacznego :-).

Tatterowiec - chleb razowy na zakwasie

Przepis pochodzi ze zbiorów Tatter.​

Średnia ocena: 9,5  (liczba głosów: 51)

Dodaj komentarz
Pozostało znaków: 5000 
Dziękuję za zamieszczenie komentarza.
Wszystkie komentarze czytam, choć niestety, nie dam rady na wszystkie odpowiedzieć.
Zanim zamieścisz pytanie upewnij się, czy nikt nie zadał podobnego (ułatwi Ci to wyszukiwarka zamieszczona w komentarzach).
Komentarze z linkami mogą nie zostać opublikowane.
Zaloguj się, aby dodać komentarz lub skomentuj jako gość, korzystając z poniższego formularza.
Imię/nick*:
Strona WWW:
Weryfikacja antyspamowa*:
Komentarze (843)
1  2  3  4  5  6
madziusia86 profil
22.02.2018 14:26 odpowiedz
Chyba udany :) Pachnie cudownie i jest łatwy w przygotowaniu. Bardzo szybko wyrósł chociaż mój zakwas ma dopiero tydzień.
Gość: Magda
18.02.2018 10:54 odpowiedz
Właśnie zarobiłem ciasto i jestem na etapie godzinnego oczekiwania. Piekłam już dwa razy ten chleb zgodnie z przepisem i wychodził suuuper. Dzisiaj z uwagi na brak pszennej chlebowej zastąpiłam ja mąką orkiszową pwlnoziarnistą. Teraz zastanawiam się czy wszystko będzie ok. Niby orkisz to odmiana pszenicy ale to nie była orkiszowa jasna tylko pełnoziarnista. Zakwas mam mocny. Pięknie pracuje. Czy myśli Pani że coś z tego będzie czy raczej na straty?
Dorota, Moje Wypieki
18.02.2018 11:50 odpowiedz
Tak, będzie dobrze :). 
Gość: Magda
18.02.2018 13:13 odpowiedz
Bardzo dziękuję za odpowiedź. Chleb wyrasta w blaszce. Pozdrawiam
krysia45 profil
09.02.2018 21:21 odpowiedz
Pani Dorotko jakiej mąki mogę dodać zamiast pszennej chlebowej? Chciałabym żeby chleb był badziei pełnoziarnisty.
Dorota, Moje Wypieki
10.02.2018 13:02 odpowiedz
Proszę w takim przypadku skorzystać z innego przepisu na chleb. Z tym zawsze będzie to eksperyment (trzeba dodać wodę i dążyć do odpowiedniej konsystencji).
Gość: Ola
09.02.2018 21:01 odpowiedz
Właśnie wyjęłam chleb z piekarnika. Wyszedł bardzo ładny. Rósł około 3 godzin. Lekko pękł z boku. Tak jak czytałam oznacza to że za krótko był poza piekarnika. Mógł jeszcze rosnąć. Ale bałam się że przerwanie i opadnie. Szybko wyrósł bo zakwas mam taki od października....to chyba mocny. Dostałam bo od koleżanki razem z przepisem na chleb. Cały czas piekłam tylko ten do czasu aż nie odkryłam tej strony. O przepisie od koleżanki już zapomniałam. ;-)
Gość: Ola
09.02.2018 18:57 odpowiedz
Chleb właśnie rośnie już godzinę i widać że wszystko jest na dobrej drodze. Zakwasu miałam na tzw. styk . Odłożyłam dwie łyżki i z tego co mi zostało to było 387g. Trochę brakło ale jestem pełna nadziei.

Gość: Ola
09.02.2018 16:32 odpowiedz
Panie Dorotko a dlaczego akurat ten chleb pieczemy zaczynając od zimnego piekarnika ? Piekłam kilka chlebów z Pani strony i wszystkie należało wstawiać do zozgrzanego. Dziękuję z góry za odpowiedź.
Dorota, Moje Wypieki
10.02.2018 13:14 odpowiedz
Taki przepis ;-).
Gość: krysia
04.02.2018 21:51 odpowiedz
Czy mozna ten chleb upiec w garnku rzymskim pod przykryciem? Piekłam juz chleb polski z Pani przepisu w tym garnku i wyszedł super chrupiacy i wilgotny.
Dorota, Moje Wypieki
06.02.2018 11:30 odpowiedz
Tak.
Laura32 profil
29.01.2018 22:54 odpowiedz
Mój chlebek wyrasta w piekarniku, pachnie pięknie mam nadzieję,że smak będzie równie wspaniały. Zastanawia mnie jednak jak przechowujecie swoje chlebki (tak,wiem- wiem,większość pożera od razu :) ).
Do tej pory kupowałam chleb krojony w worku foliowym ale taki mój własny, prywatny chleb w czym przechowywać ? Papierowa torebka, czy jakaś płócienna torba żeby nie obsechł lub nie "zwilgotniał" przedwcześnie?
Dorota, Moje Wypieki
30.01.2018 13:19 odpowiedz
Np. owinięty w papier i w chlebaku.
Gość: kasiks@poczta.fm
11.01.2018 13:36 odpowiedz
Witam
Czy mąka pszenna chlebowa to to samo co mąka pszenna razowa 1850?
Dorota, Moje Wypieki
11.01.2018 13:49 odpowiedz
Nie, to 2 zupełnie różne mąki.
Gość: Małgorzatka
10.01.2018 12:16 odpowiedz
Witam a ja mam pytanie z innej trochę beczki ile czasu mniej więcej musi wyrastać. Piszecie , że do podwojenia objętości niektórzy że aż 6 godzin. Czy ktoś może to sprecyzować mniej więcej ile u niego wyrastał.
Gość: Anna
10.01.2018 14:47 odpowiedz
Mój wyrasta góra 2 godz.
Gość: Edyta
11.01.2018 14:40 odpowiedz
Nie mozna tego sprecyzowac, bo to zalezy od kilku czynnikow, np. czy zakwas jest mocno aktywny, czy dodano drozdze, jaka jest temperatura powietrza, w ktorej wyrasta ciasto
Gość: Edyta
06.01.2018 20:51 odpowiedz
Planuje go upiec, po raz pierwszy i w zwiazku z tym mam pytanie - ile hodujecie zakwasu, ze jestescie w stanie do 1 chleba dac go 400 g? Bo moj caly zakwas to niecale 500 g, troche mnie szokuje, ze az tyle sie go dodaje
Dorota, Moje Wypieki
06.01.2018 21:23 odpowiedz
Po 4 dniach od początku hodowania można już upiec. Są takie chleby, gdzie używamy 400 g zakwasu, są i takie, gdzie 1 łyżeczkę (te rosną przez noc lub 24 h).
Gość: Edyta
07.01.2018 00:11 odpowiedz
No wlasnie ja piekłam raczej takie chleby ze daje sie łyżkę czy dwie, dlatego tak mnie zastanowiła ta ilośc zakwasu tutaj. Staram sie piec chleby na bieżąco dla swojej rodziny, ale jesli miałabym do kazdego chleba dodawać tyle zakwasu, to nie nadazylabym z jego produkcja, no chyba ze robiłabym go z kilograma mąki. Dlatego ciekawi mnie ile inni maja "na stanie" zakwasu.
Dzieki za odpowiedz, Doroto :)
Marynika profil
07.01.2018 18:33 odpowiedz
Ja przechowuję 2 góra 4 łyżki. Z tej ilości można wyprowadzić potrzebną do przepisu ilość zakwasu, dokarmiając stosowną ilością mąki i wody w stosunku 50/50, a nadwyżkę powstałego zakwasu przed dodaniem do reszty składników odłożyć do następnego pieczenia. Nie trzeba posiadać 4 litry kwaśnego koszmarnie zakwasy, żeby piec chleb, bo wiadomo, że im więcej dłużej zakwas się kwasi, tym chleb z niego bardziej kwaśny, a my za takim nie przepadamy.
Gość: Edyta
10.01.2018 23:52 odpowiedz
Dziękuje za odpowiedz, podoba mi sie taki sposob postepowania, sprobuje :)
Gość: Maria
22.12.2017 11:26 odpowiedz
Czy do tego chleba zakwas też wyjąć na kilka godzin wcześniej z lodówki?
Dorota, Moje Wypieki
22.12.2017 17:42 odpowiedz
Tak, zawsze. Zakwas musi być aktywny. Wyjąć, ocieplić, dokarmić i odczekać.
Gość: Maria
22.12.2017 18:04 odpowiedz
Dziękuję! Mam jeszcze jedno pytanie, czy ewentualnie drożdże sypkie można zastąpić tradycyjnymi? I jeśli tak, to jak je przygotować i w jakiej ilości?
Dorota, Moje Wypieki
22.12.2017 18:22 odpowiedz
Tak, świeżych dajemy 2x tyle, co suchych. Trzeba wykonać rozczyn.
Gość: Maria
23.12.2017 09:12 odpowiedz
To już wszystko wiem, dziękuję :) Wszystkiego dobrego na Święta i nadchodzący Nowy Rok!
fragariavesca profil
14.12.2017 22:08 odpowiedz
Poczyniłam i ja. Musiałam dodać więcej wody żeby w ogóle dał się wymieszać, ale urósł pięknie choć zajęło mu to 6 godzin.
Aga Mars profil
04.12.2017 18:09 odpowiedz
Tatterowiec- ma love. Robie go juz z zamknietymi oczami :D
Gość: Paulina
04.12.2017 09:10 odpowiedz
To niesamowite, ale moja prawie 2 letnia córka nagle zaczęła jeść chleb. Całą kromkę albo dwie i to nawet bez masełka. Tetterowiec właśnie wygrał stałe miejsce w naszym jadłospisie ;)

adzik profil
25.11.2017 22:01 odpowiedz
Zajrzałam tutaj po wypróbowaniu dość uciążliwego przepisu na chleb z zupełnie innej strony i już tu utknęłam. :) Tatterowiec jest wspaniały, prosty i szybki i podejrzewam, że po kilku razach będę w stanie robić go z pamięci. U mnie z ziarnami czarnego sezamu na górze. :) Mąż zachwycony, ja niestety nie mogę spróbować, ale wierzę mu na słowo. ;) Serdecznie dziękuję za ten przepis!
Dorota, Moje Wypieki
26.11.2017 17:54 odpowiedz
Wspaniałe bochenki!
Gość: syll
07.10.2017 13:22 odpowiedz
Czy maka pszenna razowa to strong wholemeal bread flour? A maka zytnia to po prostu rye flour?
Dziekuje za pomoc :)
Dorota, Moje Wypieki
07.10.2017 23:20 odpowiedz
Żytnia jasna to light rye flour lub rye flour. Żytnia razowa do zakwasu to wholegrain/wholemeal rye flour. Mąka pszenna razowa to wholemeal flour. Jej chlebowy odpowiednik ma dopisek bread i strong.
Gość: Elżbieta
12.09.2017 18:43 odpowiedz
Jaka jest przyczyna odstającej skórki?
Gość: :)
12.09.2017 19:15 odpowiedz
Zbyt krótkie wyrabianie ciasta.
Gość: ineska
12.09.2017 19:51 odpowiedz
za długie ostatnie wyrastanie, "przerósł"...
Gość: Martyna
17.07.2017 17:57 odpowiedz
Dzień dobry, czy zamiast mąki żytniej razowej można dodać żytnią pełnoziarnistą?
Dorota, Moje Wypieki
17.07.2017 18:37 odpowiedz
To jest ta sama mąka.
Gość: Karolina
30.06.2017 19:46 odpowiedz
upieklam wlasnie, wyszedl wwspanialy i smakuje po prostu pysznie!! jestem zachwycona ! bardzo dziekuje, to juz czwarty chlebek z Twoich przepisow, i wszystkie cudowne !
Gość: Karolina
30.06.2017 09:49 odpowiedz
Przygotowałam wszystko do pieczenia tego chleba dziś, ale Nie mam niestety nic czym mogłabym spryskac w czasie pieczenia... Jak mogę ten krok zastapic?
Dorota, Moje Wypieki
30.06.2017 12:47 odpowiedz
Można umieścić na półce w piekarniku naczynie żaroodporne z wrzącą wodą, na cały czas pieczenia.
Gość: Karolina
30.06.2017 17:07 odpowiedz
Bardzo dziękuję!!!
Gerard- profil
24.06.2017 14:27 odpowiedz
Mój pierwszy „Taterowiec” na 3-miesięcznym jasno-żytnim zakwasie, który podwoił objętość w 3 i 1/2 godziny po dokarmieniu. W smaku był bardzo dobry. Wnętrze też miał zadawalające, jak widać na fotografii. Skórka na wierzchu była trochę blada, ale w moim gazowym piekarniku wszystkie chleby tak właśnie wyglądają (nie wiem dlaczego bo wytwarzam parę) z wyjątkim tych pieczonych pod przykryciem w żeliwnym garnku (a te wychodzą znakomicie).

Pozdrawiam wszystkich entuzjastów sztuki pieczenia chleba na zakwasie w szczególności, jak i tych od słodkości.

Gerard z Melbourne
Aga Mars profil
25.05.2017 15:11 odpowiedz
Robilam w niedziele a dzis juz sobie rosnie chleb polski, bo po tym nie zostal nawet okruszek ;)
Esme profil
01.06.2017 01:44 odpowiedz
To może tak, najpierw poproszę jakąś pyszną kanapkę z tego cudnego chlebusia, później, w ramach deseru, kawałek Twojej słonecznej, cytrynowej tarty...a może babeczka...sama nie wiem:)
Aga Mars profil
03.06.2017 09:58 odpowiedz
Bardzo chetnie. Przyjezdzaj. Ciasto na tarte juz jest w lodowce :D
Gość: RNako
26.03.2017 11:08 odpowiedz
Witam, od jakiegoś czasu piekę chlebki na zakwasie. Bardzo je lubimy. Niestety ostatnie dwa razy chleb po wyjęciu z piekarnika od razu ma ślady pleśni na sobie. Poprzednio w ogóle mi sie to nie zdarzało... Wyrzuciłam poprzedni zakwas bo myślałam, że to jego wina, ale potem nastawiłam nowy i znowu to samo... czy to mogą być otręby, którymi wysypuje blaszkę? Poprzednio wysypywalam płatkami owsianymi...
Dorota, Moje Wypieki
27.03.2017 19:19 odpowiedz
Od razu po upieczeniu? To nie możliwe, by była to pleśń. Może to ślady mąki?
Gość: RNako
28.03.2017 12:45 odpowiedz
Naprawdę, wiem że wydaje się to niemożliwe, ale tak było. Ciemne placki (zielonkawe) na spodzie i bokach chleba. Wydaje mi się, że to musiały być otręby. Zamieniłam je na płatki owsiane i wszystko jest OK :-) Wcześniej dwa razy (jak używąłam do wysypywania otrąb) była pleśń :-(
28.03.2017 14:10 odpowiedz
a masz moze zdjęcie?
każdy grzyb zginąłby w tak wysokiej temperaturze, to aż nieprawdopodobne!
Gość: RNako
28.03.2017 16:09 odpowiedz
Niestety, fotek nie zrobiłam, a chlebek już zutylizowałam...
Sarna170 profil
01.09.2017 21:52
Nie ma takiej możliwości, żeby to była pleśń. Jak sądzę chleb piekłaś w ocynkowanej, nie nowej już keksówce, bez papieru. Te zielone plamy to utleniony pod wpływem zakwasu ocynk.
Dość stary wpis, ale może komuś przyda się odpowiedź.
Gość: Ola
21.01.2018 21:31
Potwierdzam, to na pewno jest od foremki, też raz mi się coś takiego stało, jak zabrakło mi papieru do pieczenia i włożyłam chleb tylko keksówki posmarowanej masłem i posypanej otrębami. Problem się rozwiąże jeżeli użyjesz papieru do pieczenia.
agusia115 profil
07.03.2017 19:42 odpowiedz
Mój trzytygodniowy zakwas dał radę, chleb prosty do wykonania. Chlebek bardzo smaczny, na pewno będziemy go piec na zmianę z 100% żytnim. No i po tylu latach pieczenia ciast z Pani strony okazało się, że chleb już też mi niestraszny
Gość: pama39@wp.pl
07.03.2017 08:34 odpowiedz
Witam. Postawiłam sobie za punt honoru upiec ten chlebek , a ciągle nie wychodzi mi taki jak powinien. Ostatni jak piekłam był mocno kwaśny , czy zakwas w zależności od mąki żytniej może być mniej lub więcej kwaśny ? czy to zależy od jego gęstości ( mój jest dość gęsty) , a w ogóle to nie dałam drożdży i wyrastał dobę i może przez to był taki kwaśny chlebek .Proszę doradź w tym temacie, z góry dziękuję i pozdrawiam wiosennie. Małgorzata
Gość: Połosianka
12.02.2017 12:26 odpowiedz
Upiekłam chlebek zgodnie z przepisem, wyszedł rewelacyjny, skórka chrupiąca, polecam wszystkim.
martulinka profil
09.02.2017 08:20 odpowiedz
Bardzo smaczny!!! I co lepsze - udał mi się na 4. dniowym zakwasie, który robiłam pierwszy raz w życiu :))))
Już myślałam, że zakwas nie działa, nie uciekał ze słoika, nie rósł, tylko bąbelkował.
Chlebek nie chciał rosnąć, zostawiłam go na całą noc przy kaloryferze, a rano niespodzianka - podwoił swoją objętość! :)
Jak widać na zdjęciu od góry trochę za bardzo się zjarał, ale na przyszłość będę wiedziała, żeby troszkę krócej go piec lub przykryć folią aluminiową od góry jak będzie juz dobry z wierzchu.
Polecam, jest pyszny! Następnym razem wypcham go ziarnami :))
ania_958 profil
26.01.2017 23:03 odpowiedz
Po tylu zachęcających opiniach i ja zabrałam się dzisiaj za tatterowca. Wyrabiałam ciasto w maszynie do chleba program1,5 godz. i wyszło bardzo klejące, ale rosło szybko.Przełożyłam je do zbyt dużej keksówki i rosnąc nie wypełniło jej po rant. Dlatego też wyszło nie za wysokie, nawet trochę sobie pękło, ale w smaku poezja... Pani Doroto Pani blog jest bardzo wciągający i ciągle chce się więcej i więcej.Dziękuję i pozdrawiam serdecznie.
Dorota, Moje Wypieki
27.01.2017 10:39 odpowiedz
Piękny chleb, dziękuję :-).
justynaBH profil
27.01.2017 13:09 odpowiedz
Swiezy,domowy chleb to poezja dla podniebienia:)
A Dorocie podejrzewam ze niedługo zaczna ludzie przysyłac faktury od psychlogow bo faktycznie blog uzaleznia!
ania_958 profil
27.01.2017 13:50 odpowiedz
Oj, uzależnia i to bardzo.Jeszcze nie zjedzony jeden chleb, a ja już szukam jaki upiec kolejny.A z zakwasem to jeszcze trochę, a zacznę rozmawiać.Nie wiem czy psycholog wystarczy...
granatix87 profil
28.06.2017 19:39 odpowiedz
witam, jak duża była ta blaszka? robiłąś z takich proporcji jak w przepisie?
ania_958 profil
28.06.2017 21:40 odpowiedz
Cześć, była to keksówka o wymiarach: spód 30x11, góra 32x 13,5.Proporcje jak w przepisie.
Gość: asia
25.01.2017 15:12 odpowiedz
Mam mąkę żytnią chlebową a nie pszenną chlebową, nada się?
Dorota, Moje Wypieki
25.01.2017 15:13 odpowiedz
Niestety, nie.
Gość: asia
25.01.2017 15:15 odpowiedz
a jest może jakiś inny przepis na chleb do którego mogę ją wykorzystać? :)
Dorota, Moje Wypieki
25.01.2017 15:19 odpowiedz
Czy jest to mąka żytnia jasna? Można, jak w tym bochenku, dodawać ją w pewnej domieszce do niektórych przepisów, a na pewno do tych, które mają w składzie mąkę żytnią. Na blogu jest też 100% żytni.
Gość: asia
25.01.2017 15:21 odpowiedz
typ 720
Dorota, Moje Wypieki
25.01.2017 15:28 odpowiedz
Tak, to mąka żytnia jasna.
ewelinak profil
23.01.2017 07:07 odpowiedz
Po wielu upieczonych bochenkach spróbowałam wreszcie taterrowca i jestem pozytywnie zszokowana. Chleb jest idealny (dopieczony w środku i nie spieczony na zewnątrz), choć miałam obawy, czy 60 minut od włożenia go do zimnego piekarnika będzie w sam raz. Napewno spróbuję jeszcze nie raz.
Pozdrawiam serdecznie :)
ewelinak profil
28.01.2017 17:18 odpowiedz
i jeszcze zdjęcie mojego chlebka :)
Gość: Ania
17.01.2017 11:34 odpowiedz
witam, z jakich mąk dostępnych w UK piecze Pani chleby. Może fotki. Mąki z Polski typu 720, 1850 to nie to samo .
Dorota, Moje Wypieki
18.01.2017 10:25 odpowiedz
Polecam notkę o produktach do pieczenia w UK. Jeśli będą potrzebne dokładniejsze informacje, proszę pytać.
Gość: balbina
14.01.2017 15:15 odpowiedz
witam i od razu stawiam kilka pytan:
1. co tzn. "maka pszenna chlebowa". ja kupuje ziarna, mam specjalny mlynek, gdzie w skali 1-10 moge zemlec ziarno. czy orientuje sie Pani, lub ktos z czytelnikow, w jakiej skali musialabym zmielic moje pszeniczne ziarna aby to bylo "chlebowa"?
2. od kilku m-cy pieke chleby w garnku rzymskim, i ostatnio przywieraja mi do niego, mimo, ze garnek jest w srodku emaliowany, wczesniej nawilzony i obficie posmarowyny olejem tudziez wysypany platkami owsianymi. czy mozna Taki garnek wylozyc papierem do pieczenia?
3. chleby sa na zakwasie, ktory swietnie pracuje, a mimo to trzy ostatnie razy to byl po prostu zakalec. o co moze chodzic?

bardzo bylabym wdzieczna za jakies wskazowki.
Dorota, Moje Wypieki
14.01.2017 21:53 odpowiedz
1. Mąka o zawartości białka powyżej 11g/100g. Niestety, z młynkiem nie pomogę.
2. Chleb może się przykleić do papieru. Najlepiej chroni masło (jest najbardziej gęste) i oprószenie otrębami. 
3. Czy chleby wyrosły? /drugie wyrastanie - powinny podwoić objętość/
pozdrawiam
Gość: balbina
15.01.2017 15:29 odpowiedz
bardzo dziekuje za szybka odp.

ok. to juz wiem co znaczy maka chlebowa:)
jakby to powiedziec: chleb wyrosl ale byl jednoczesnie niewyruszany- Taki glutowaty. Wczoraj wieczorem zrobilam jeszcze raz, po aptekarskiemu odmierzajac zaczyn. chleb wyszedl wspanialy ale znow czesciowo przywarl do garnka.
sprobuje z maslem.
dzieki raz jeszcze.
Gość: balbina
28.01.2017 18:13 odpowiedz
rzeczywiscie, chleb na masle nie przywarl. oby tak dalej. dziekuje.

wczoraj wzielam sie za ww tatterowca kiedy nagle zorientowalam sie, ze nie mam maki pszennej wiec dalam orkiszowa z 13% bialka;)
chleb wyrosl pieknie na samym zakwasie (do niedawna wspomagalam zakwas drozdzami), mial cudna wilgno-sprezysta strukture a w smaku byl po prostu wspanialy.
byl, bo juz go nie ma:)

polecam wiec tatterowca a la orkisz;)
Gość: Gabryśka
02.01.2017 14:11 odpowiedz
Witam,
mam kilka pytań :)
1. Jaki będzie lepszy typ mąki żytniej, 720, czy 2000 (drobno mielonej)?
2. Na jaką blaszkę podany przepis?
3. Czy można dodać suszone śliwki lub żurawinę? Ile gram?
Dorota, Moje Wypieki
03.01.2017 00:13 odpowiedz
1. Typ 720.
2. Nie pamiętam już dokładniw wymiarów, ale ciasto przed wyrastaniem powinno zająć od 1/3 do 2/3 keksówki.
2. Można, ale trzeba je wcześniej nasączyć.
Gość: pama39@wp.pl
02.01.2017 09:11 odpowiedz
Witam Doroto. Składam również życzenia noworoczne. wszelkiej pomyślności , abyś nas raczyła dalej wspaniałymi przepisami.
Mam pytanie w sprawie tegoż chlebka, w końcu mi się udał ( wcale nie taki łatwy w wykonaniu jak niektórzy twierdzą ) wyrósł ładnie , tylko czy on ma być trochę zbity , mokry i taki cięższy. Dużo piekę czeskiego i wiem , że on ma mniej zakwasu w sobie , ale wydaje mi się że powinien być trochę podobny do niego, czy niekoniecznie? Pozdrawiam.
Dorota, Moje Wypieki
02.01.2017 11:59 odpowiedz
To jest chleb bardziej razowy, może taki być, bardziej ciężki i lepiący. Jeśli ładnie wyrósł, jest ok :).
Bardzo dziękuję, wszystkiego dobrego :-).
Dana55 profil
01.01.2017 11:29 odpowiedz
Dorotko wszystkiego dobrego w Nowym Roku 2017.Dużo zdrowia oraz ciekawych pomysłów na swoim blogu ,z których my Twoje wielbicielki korzystamy .
Żałuję , że póżno odkryłam Twojego bloga,bo teraz nie mam za bardzo dla kogo piec.Przepisy Twoje wykorzystuję ,kiedy przyjeżdżają do mnie dzieci i wnuki.
Wczoraj spróbowałam upiec ten chleb ,ale niestety ,mi wcale nie wyrósł .W formie przebywał 24 godziny i nic z tego .Nie wiem dlaczego .Po przeczytanie części komentarzy ,nie jest to trudny chleb i prawie wszystkim się udaje.Zakwas man trzytygodniowy ,zaczęłam go robić z twojego przepisu na zakwas ,ale gdy mi na wierzchu zbierała się woda ,zaczęłam go dokarmiać 50 g mąki i 50 ml wody.Ostatnio przebywał w lodówce ,a przed pieczeniem chleba wyjęłam go z lodówki i dokarmiłam ,a chleb zaczęłam ,dopiero piec po 24 godzinach Tak sobie myślę ,chyba powinnam dodać więcej wody ,ale trzymałam się ściśle przepisu i może ciasto było za gęste lub mąka niewłaściwa (użyłam pszennej chlebowej TYP 750).Jestem upartym człowiekiem i na pewno jeszcze spróbuję go upiec,bo skoro innym wychodzi ,to i może mnie się uda ,a fajny jest przepis bo można wykorzystać nadmiar zrobionego zakwasu.Mam pytanie ,czy zakwas ,gdy wkładamy do lodówki ,to czym go przykrywamy ,ja przykryłam denkiem szklanym od słoika w którym był zrobiony zakwas.Mmoże to błąd ?
Dorotko korzystając z tego ,że się tak rozpisałam ,mam prośbę do Ciebie,moja synowa nie jada ciast z mąki pszennej ,czy mogłabyś zainteresować się przepisami z mąki kokosowej i taki opracować .Pozdrawiam.))))
Dorota, Moje Wypieki
01.01.2017 15:30 odpowiedz
Zakwas może być przykryty wieczkiem, nie ma problemu. Czy zakwas wyrósł dobrze po dokarmianiu po wyjęciu z lodówki?
Bardzo dziękuję za życzenia, wzajemnie :-).
Gość: dorotam
31.12.2016 18:19 odpowiedz
zrobilam zakwas z przepisu doroty i postanowilam zabrac sie za ten chleb, bo wydal mi sie najprostszy. poszlo niezupelnie zgodnie z planem.
po wyrosnieciu w misce i wyrobieniu w mikserze, wlalam ciasto do formy. bylo lepkie i klejace sie, jak w przepisie. jakos bezmyslnie nie sprawdzilam komentarzy dotyczacych rozmiarow foremek i uzylam malej keksowki, ktora ciasto wypelnilo w 3/4. a mialo rosnac do podwojenia objetosci. zamiast odlac pol do drugiej foremki zostawilam jak bylo i kiedy ciasto wyroslo ponad foremke (sliczna gorka) czyli po godzinie mniej wiecej (u mnie goraco, ciasto szybko rosnie) wlozylam je do piekarnika z nadzieje, ze moze i urosnie ale tez zacznie sie piec i stwardnieje. dobrze, ze na polke nizej polozylam folie, bo chleb zaczal rosnac makabrycznie i wylewac z foremki.
pieklam godzine, przeklinajac swoja bezmyslnosc. chel wyszedl nieco bladawy, i od gory i od srodka ale dobry w smaku. za malo soli, zdecydowanie, ale sypalam na oko, wiec to raczej moja wina. nawet te skapniete resztki masy, ktore spadly na folie i sie upiekly nie poszly na zmarnowanie, schrupaly je pieski.
zdecydowanie upieke ten chleb jeszcze raz, tyle, ze madrzej.
:)
Gość: Marzena
15.12.2016 09:54 odpowiedz
Nasz ulubiony chleb. Pieczemy z podwójnej porcji raz lub dwa w tygodniu. :)
Gość: Dominika
14.12.2016 20:39 odpowiedz
Witam

Mąkę pszenną chlebową mozna zastąpić np maka tortowa? Proszę o informacje poniewaz jutro pieke chlebek
Dorota, Moje Wypieki
14.12.2016 23:25 odpowiedz
Niestety, nie można.
yasou profil
27.12.2016 21:44 odpowiedz
Ja zamieniałam na mąki do ciasta i też wychodzi.
Kasiulka-32 profil
05.12.2016 09:08 odpowiedz
Po wielu udanych wypiekach chlebów na drożdżach z bloga odważyłam się wejść na wyższy poziom i postanowiłam wyhodować zakwas, a następnie upiec chleb. Na pierwszy ogień poszedł chleb wiejski czeski - z powodzeniem. Gorzej ma się sytuacja z tatterowcem na zakwasie. Chleb w formie rośnie od godz. 17 w niedzielę, nie dało się upiec go wczoraj, bo ciągle niewyrosnięty. Postanowilam go zostawić przy kaloryferze na noc, i dzisiaj rano chleb jak był niski, tak jest nadal. Po prostu po włożeniu do blaszki nic nie urósł. Dodam jeszcze, że oba chleby pieczone z zakwasu czterodniowego, dokarmionego jeszcze w piątym dniu rano, z tym że ciasto na czeski robiłam w południe, a na tatterowiec ok.16. Kobietki, które macie doświadczenie w chlebach na zakwasie- czy minęło za dużo czasu od dokarmienia zakwasu do robienia ciasta? A może inna przyczyna niewyrośnięcia? I co z nim dalej? Upiec taki, jaki jest?
Dorota, Moje Wypieki
05.12.2016 20:43 odpowiedz
Może warto dodać odrobinę drożdży by wspomóc wyrastanie?
Kasiulka-32 profil
05.12.2016 22:12 odpowiedz
Dorotko, dziękuję za odpowiedź :-). Też się nad tym zastanawiałam, gdy widziałam, że ciasto nie chce ruszyć, ale tak bardzo zależało mi na tym, by był to chleb wyłącznie na zakwasie, że postanowiłam zaczekać i zaryzykować. Cóż, stwierdziłam, że upiekę taki niewyrośnięty, w razie czego wyrzucic zawsze zdążę. Nie powala wyglądem, no i jest raczej zbity, ale smak prawdziwego razowego chleba. Mam nadzieję, że następnym razem będzie lepiej. A jakby co- chyba trzeba będzie faktycznie dodać tych drożdży.
Gość: kasia
04.12.2016 20:57 odpowiedz
Przepis na chleb ok.ale jak zrobić zakwas bo o nim ani słowa a nie wszyscy wiedzą np.ja
s-trzyga profil
04.12.2016 21:18 odpowiedz
agnsud profil
04.12.2016 21:19 odpowiedz
Ja też nie wiem ale jeśli chciałabym się dowiedzieć poszukałabym w Googlach :). Albo na blogu i znalazłam ten post: https://www.mojewypieki.com/przepis/zakwas . Udanego chleba!
Gość: kasia
04.12.2016 23:27 odpowiedz
Dziękuję bardzo za odpowiedzi, to będzie mój pierwszy chleb w życiu. Mam 9 lat i chcę zrobić mamie niespodziankę. :)
Kierownica profil
05.12.2016 08:31 odpowiedz
Ambitny plan! Na początek wybrałabym jednak coś łatwiejszego, to znaczy jakiś chleb na drożdżach. Wieloziarnisty i orkiszowy są na pewno godne polecenia. Powodzenia Kasiu!
zuszka profil
04.12.2016 20:29 odpowiedz
Idealny!!!!! Po łatwym chlebie ziemniaczanym i chlebie polskim zabrałam się za tatterowca. Wyrastał 1 godz. + 4 godz. Pięknie wyrósł pomimo młodego zakwasu. Jest pyszny- nie można się oderwać od świeżutkiego! Dzięki Dorotko za wspieranie w wypiekach - bez tego chyba nigdy nie odważyłabym się na upieczenie prawdziwego (czyli na zakwasie) chleba.
Nie chcą się wgrywać zdjęcia, ciagle próbuje.....
pama39 profil
19.10.2016 08:51 odpowiedz
Hej Wiesiulka, cudny chlebek, czy dodawałaś trochę drożdży? Pozdrawiam i gratuluję :)
wiesiulka profil
03.11.2016 12:30 odpowiedz
Nie,do tego nie dodaje,ale zakwas mam "dorosly" i dobrze pracuje.
wiesiulka profil
14.10.2016 15:44 odpowiedz
Smaczny a prostota jego wykonania działa tylko na jego korzyść.Piekłam juz w formie i naczyniu żeliwnym.
Dorota, Moje Wypieki
14.10.2016 15:47 odpowiedz
Wspaniały i ładnie wypieczona skórka :)
wiesiulka profil
14.10.2016 16:16 odpowiedz
Dziękuję.Pochwała mobilizuje do dalszych starań:)
granatix87 profil
28.06.2017 19:41 odpowiedz
witam, a jaka jest srednica tego naczynia?
wiesiulka profil
28.06.2017 20:38 odpowiedz
Dół 16 cm,góra 22 cm,wysokość 10,5 cm.
granatix87 profil
12.11.2017 14:52 odpowiedz
takie małe naczynie, te wymiary sa dla żaroodpornego? czy chleb nie wychpodzi za mały? a jak dłgo go wtedy pieczesz? bo hcyba dłuzej skoro jest tak wysoki. pzykrywasz go pokrywka żaroodporna w trakcie pieczenia?
wiesiulka profil
12.11.2017 17:52 odpowiedz
To był garnek żeliwny.Nie przykrywałam pokrywką,niestety nie pamiętam jak długo się piekł.Wymiary są takie jak podałam,specjalnie mierzyłam.
arachia1 profil
10.10.2016 20:18 odpowiedz
Czy chleb po wyrastaniu drugim w lodowce przez 24h nadaje sie jeszcze do pieczenia i jedzenia? Czy moglo sie cos zepsuc w nim? Co prawda widocznie opadł, ale tak mi sie wydarzylo, ze nie moglam sie nim zajac.
arachia1 profil
10.10.2016 21:16 odpowiedz
Hmm a on bedzie bardziej niesmaczny czy bardziej trujący?
Dorota, Moje Wypieki
10.10.2016 21:17 odpowiedz
Nie będzie trujący, dalej będzie można go zjeść. Prawdopodobnie będzie zbity i niewyrośnięty, może też pojawić się zakalec.
arachia1 profil
10.10.2016 21:19 odpowiedz
Ok,dzięki, najwyżej mój wyrodny małżonek zje ;)
arachia1 profil
11.10.2016 10:00 odpowiedz
Ha,jednak nie kest z nim tak źle :) jest troszkę niższy niż zazwyczaj, może ciu bardzie zbity, ale zakalca niet :) zdecydowanie do zjedzenia. Dziękuję za pomoc!
Dorota, Moje Wypieki
11.10.2016 10:36
Super :-). Nie ma za co.
MamiLili profil
10.10.2016 15:29 odpowiedz
Pierwszy mój chleb na zakwasie, który się udał, mimo tego, że zostawiłam go na kilka godzin do wyrastania bez pilnowania i niestety przerósł;) ale stwierdziłam, że mimo to spróbuję upiec i bingo - może i nie wyrósł w piekarniku, ale nie było zakalca i okazał się naprawdę smaczny! Zachęcona powodzeniem właśnie piekę kolejny, drugie wyrastanie trwało godzinę, a zakwas młody - niespełna 2 tygodnie ma. Zobaczymy co to będzie ale pachnie obłędnie w domu :D
jesienna profil
24.09.2016 20:45 odpowiedz
Mam pilne pytanie, wiem że pora nie najlepsza, ale a nuż się uda.
Czy można chleb po wyrośnięciu w foremce wstawić do lodówki i upiec rano? Wyrastanie skończy się na tyle późno, że chyba nie dam rady go dzisiaj upiec, a nie chciałabym zepsuć.
Dorota, Moje Wypieki
25.09.2016 11:04 odpowiedz
Można tylko wtedy, jeśli chleb był nie do końca wyrośnięty. Chleb rośnie też w lodówce więc włożenie na 10 godzin wyrośniętego chleba do lodówki może spowodować jego opadnięcie :/.
jesienna profil
25.09.2016 22:12 odpowiedz
Dziękuję za odpowiedź.
Ostatecznie wszystko wyszło inaczej. Chleb rósł na tyle powoli i niechętnie, że zostawiłam go na całą noc w cieple. Brałam pod uwagę, że się nie uda, ale wyszedł tak samo dobry jak zwykle. Moja mama stwierdziła, że to najlepszy razowiec na świecie :)
jesienna profil
12.09.2016 09:43 odpowiedz
Mój pierwszy chleb na zakwasie udał się wspaniale. Zajada się nim nawet mój dziesięcioletni syn, którego do tej pory bezskutecznie próbowałam przekonać do jedzenia chleba razowego. Niestety miałam za mało zakwasu i musiałam zrobić go z połowy proporcji, w związku z czym wyszedł bardzo niski i został zjedzony w ciągu kilku godzin :)
Mój zakwas miał sześć dni, dlatego dodałam drożdży. Zastanawiam się kiedy można uznać że zakwas sobie poradzi i zrezygnować z drożdży?
Dorota, Moje Wypieki
12.09.2016 09:45 odpowiedz
Jeśli po dokarmianiu mocno rośnie i wydaje się silny, można już próbować :).
kasiakasiak profil
04.09.2016 09:21 odpowiedz
Nie mam haka, zmiksowalam lekko ciasto, nie wyroslo, nawet pozostawione na duzym sloncu.
Poza tym zrobilam wszystko wedle przepisu-zakwas wyrosl... Czy to wina braku haka?Jak poradzic sobie bez niego? Wyrabiac recznie?
Dorota, Moje Wypieki
04.09.2016 21:29 odpowiedz
Hak nie jest potrzebny, można ciasto szybko wyrobić ręcznie. Może ciasto nie wyrosło z powodu słabego zakwasu?
swiatelko profil
29.08.2016 10:15 odpowiedz
Pani Doroto, chleb z Pani przepisu piekę z powodzeniem już od przeszło pół roku. Zawsze wszystko robię tak samo oraz używam tych samych produktów mimo to od niedawna zaczyn/chleb nie rośnie (zakwas rośnie- bez zmian ). Dlaczego tak się dzieje? Zrobiłam nowy zakwas - także zaczyn/chleb nie wyrósł. Zrobił kolejny nowy zakwas (także jak zwykle z Pani przepisu) zakwas się zepsuł - na wierzchu pojawił się "kożuch" pleśni. Czy coś robię źle?
Dorota, Moje Wypieki
29.08.2016 12:53 odpowiedz
Jeśli zakwas jest dobry i rośnie - chleb również powinien. Może z zakwasem było jednak coś nie tak, skoro się zepsuł? Warto nastawić nowy. Można dodać niewielką ilość drożdży, jeśli zakwas jest młody.
Silvercherry profil
20.08.2016 21:51 odpowiedz
Chciałabym jutro zabrać się pieczenie tego chleba, ale w domu mam tylko mąkę żytnią pełnoziarnistą i pszenną pełnoziarnistą i teraz się zastanawiam czy są one odpowiednie do pieczenia tego chleba?
20.08.2016 22:05 odpowiedz
zytnia tak, pszenna nie, musisz kupic chlebowa lub uzyc zwyklej pszennej jasnej :)
Silvercherry profil
21.08.2016 10:50 odpowiedz
Dziękuję za odpowiedź. W taki razie trzeba iść na zakupy :)
Silvercherry profil
22.08.2016 21:55 odpowiedz
No niestety smaczny byłby gdyby wyrósł, ale niestety zakwas był za mało dopieszczony :( Ale się nie poddaje i ten co nie wyrósł i tak zjedzony a nowy kwas nastawiony :D Do odważnych świat należy ! :)
23.08.2016 07:58 odpowiedz
a pewnie! powodzenia :)
lewanilorak profil
23.07.2016 00:10 odpowiedz
To znów ja, nie mogę się odczepić od tego przepisu, piekę na okrągło :) dzis modyfikacja: 200 g żytniej, 100 pszennej pełnoziarnistej i 100 pszennej razowej, a przed drugim rosnieniem dodałam ok 2 łyżek zmielonych nasion konopi. Przed pieczeniem posmarowałam olejem z pestek dyni. Wyszedł jeszcze lepszy od wersji z czarnuszką. Polecam!
lewanilorak profil
13.07.2016 00:05 odpowiedz
Moj drugi Tatterowiec rósł 2h i 2h i wyszedł niższy mimo ze po drugim rośnięciu sięgnął wysokości foremki, ale jest tak samo pyszny ☺️
lewanilorak profil
11.07.2016 08:54 odpowiedz
Zakochałam sie w tym chlebie! Nie dodałam cukru, bo nie miałam, tylko łyżkę miodu spadziowego. Czarnuszka z wierzchu niestety odpada ale wygląd i smak nieziemski :) skorka chrupiąca, zero zakalca. Rósł najpierw 4h bo na działkę pojechałam, a pózniej 1h wiec na odwrót ale wyszedł jak widać :)
Dorota, Moje Wypieki
11.07.2016 10:23 odpowiedz
Wspaniały :).
Gerard- profil
25.06.2017 02:33 odpowiedz
Wygląda prawdziwie rustykalny. Sądzę, że każdy z nas życzyłby sobie upiec takie „cudo”
Gość: Anilorak
25.06.2017 21:22 odpowiedz
Dziękuje, wlasnie rośnie ale z czasem zmodyfikowałam przepis: zmieniłam mąkę, daję 200 g żytniej 720, 150 ziemniaczanej i 50 kukurydzianej. Reszta bez zmian. Polecam do wypróbowania :) Pozdrawiam
ESZ_ profil
18.06.2016 21:26 odpowiedz
Dziękuję za ten przepis:) To mój pierwszy chleb na własnym zakwasie - siedmiodniowym, rownież z przepisu z tej strony:) wyszedl idealny, bez drozdzy. Zrobiłam 1,5 porcji. Następnym razem dodam odrobinę więcej soli, ale jestem baaaaardzo zadowolona z efektu:) Pozdrawiam!
Dorota, Moje Wypieki
19.06.2016 12:39 odpowiedz
Gratulacje, piękny wypiek :).
Czarna130678 profil
29.05.2016 09:57 odpowiedz
Witam, moj chlebek jest wysmienity ale wyszedl troszke za scisly, kruszacy sie. Jaki moze byc problem?
Esme profil
29.05.2016 10:34 odpowiedz
Prawdopodobnie dodałaś zbyt mało wody do ciasta.
Czarna130678 profil
30.05.2016 11:44 odpowiedz
Dziekuje za odpowiedz, tak myslalam ale nie bylam pewna, no nic do nastepnego dam wiecej.
agnsud profil
29.05.2016 16:03 odpowiedz
Moim zdaniem zbyt mało płynu. Różne mąki różnie chłoną wodę, zależy to nawet od temperatury i wilgotności powietrza.
Czarna130678 profil
30.05.2016 11:44 odpowiedz
Dziekuje
peafowl profil
14.05.2016 14:41 odpowiedz
Dzień dobry, Pani Dorotko chlebek wyszedł wspaniały!!!
Troszkę się przypiekł, pomimo iż piekłam ok. 45 minut z nawiewem góra-dół. W trakcie wyrabiania wydawało mi się, że masa jest za bardzo zbita, więc dolewałam wody, na wyczucie żeby konsystencja ciasta była taka jak w przepisie "lepka i luźna". Zużyłam prawie cały trzytygodniowy zakwas (mąka żytnia pełne ziarno GdańskieMłyny). To początek mojej przygody z pieczeniem chleba dlatego tym bardziej rozpiera mnie duma że wypiek się udał. Dziękuję.
Dorota, Moje Wypieki
14.05.2016 22:19 odpowiedz
Bardzo się cieszę i trzymam kciuki za dalsze pieczywo :).
iwonica profil
13.05.2016 21:48 odpowiedz
Pani Dorotko jak poznac ze ciasto na chleb przeroslo. ?
Dorota, Moje Wypieki
14.05.2016 22:43 odpowiedz
Takie ciasto opadnie i już się nie podniesie.
Panna Basia profil
04.04.2016 19:53 odpowiedz
To mój pierwszy chleb na własnym, żytnim zakwasie (pięciodniowym). Zrobiłam go głównie z mąk ekologicznych orkiszowej 1850 i żytniej 2000 i małego dodatku mąki chlebowej. W smaku pyszny, na pewno za chwilę upiekę go znowu.
Aga Mars profil
04.04.2016 21:20 odpowiedz
Sliczne dziury :)
granatix87 profil
28.09.2016 12:46 odpowiedz
jakie wyamiry formy użyłas?
Panna Basia profil
28.09.2016 15:16 odpowiedz
Gdybym robiła z ilości podanej w przepisie użyłabym blaszki o dł. 20-25cm. Ale robię jednorazowo dwa chleby z kilograma zakwasu i kilograma mąki, używam wtedy dwóch blaszek po 30cm długości.
agaczi profil
30.03.2016 13:10 odpowiedz
to moje dzieło :) pieczone w małym studenckim piekarniku
Aga Mars profil
30.03.2016 22:49 odpowiedz
No brawo!!!!!!!!!!!
Jesli jestes studentka zobaczysz, jak po takim chlebku dobrze ci bedzie szla nauka. To moj ulubiony ;)
agaczi profil
30.03.2016 23:11 odpowiedz
mam nadzieję :) praca magisterska w przygotowaniu to dobry chleb musi być !
Aga Mars profil
31.03.2016 12:00 odpowiedz
No to powodzenia i smacznego :)
agata.le profil
17.03.2016 16:26 odpowiedz
Witam ponownie :) wyszły chlebki! Tak się ciesze tym bardziej że robiłam chleb na zakwasie dopiero drugi raz. Chlebki przepyszne, wstawiłam do nagrzanego już piekarnika (u mnie nagrzewa się długo koło 15 min) i piekłam 50 min POLECAM
agata.le profil
17.03.2016 13:08 odpowiedz
Witam, chlebki siedzą w piekarniku (robiłam z podwójnej porcji w dwóch keksówkach) Jest to mój pierwszy tatterowiec, Piekłam raz chleb na zakwasie ale sie nie udał...mam nadzieje ze te wyjdą....W piekarniku wygladają pięknie i pachną super:)Do jednego dałam mąkę żytnią białą do drugiego żytnią razową. Wyrabiałam ręcznie ,ciasto wydawało mi się zbyt gęste dodałam troszke więcej wody. Czekam na rezultat:)
MagdaBuBa profil
06.03.2016 16:19 odpowiedz
Dziewczyny, a jaka wielkość foremki? Czytam, czytam i nie mogę znaleźć :) A swoją drogą ciekawa jestem rezultatu. Zawsze wkładałam chleb do gorącego piekarnika (nawet 240 C), a tu do zimnego.
morelka346 profil
28.02.2016 20:07 odpowiedz
Pierwszy chleb jaki upiekłam w życiu, w całości wykonany z przepisu z MW. Wyrósł przepięknie, bez drożdży. Dumna dodaję zdjęcie :)
Panna Basia profil
30.03.2016 10:19 odpowiedz
Piękny! Też zabieram się wła§nie za pieczenie chleba po raz pierwszy ze swojego zakwasu. Pani efekt mnie ośmielił, wybieram ten przepis.
jurbaniak6 profil
29.01.2016 11:12 odpowiedz
Witam,wczoraj pieklam ten chleb,bardzo pyszny,prosty w wykonaniu.Wlasnie zabieram sie za pieczenienastepnego.....polecam
peppermill profil
06.01.2016 14:56 odpowiedz
Dzień dobry, wczoraj po raz pierwszy upiekłm ten chleb i podczas robienia pojawiło się kilka pytań. Dwa najważniejsze:
1. wyrobienie ciasta (ręczne) - czy tylko do połączenia składników, czy trzeba trochę je pomęczyć? można mikserem z braku maszyny do pieczenia chleba?
2. czy chleb pieczemy z termoobiegiem?
Pozdrawiam serdecznie!
Dorota, Moje Wypieki
06.01.2016 17:30 odpowiedz
Można je trochę powyrabiać, niedługo, około 10 minut mikserem (planetarnym z hakiem). Można piec z termoobiegiem lub bez, w zależności od piekarnika.
pozdrawiam!
dominiuszka06 profil
31.12.2015 17:42 odpowiedz
Zgadzam sie z dziewczynami, ktore pisaly ze chleb jest za slony. Zjedlismy do obiadu i po kilku godzinach czuje jeszcze jak mi slono w buzi.... Przeliczylam ze na 1 kg maki w Tatterze jest 75 g soli, w Nilsie zaledwie 30 g !!! Nastepnym razem zmniejsze ilosc soli o polowe.
Dorota, Moje Wypieki
31.12.2015 17:53 odpowiedz
Zmniejszę ilość soli w przepisie.
dominiuszka06 profil
31.12.2015 13:10 odpowiedz
Doroto, dziekuje za szybka odpowiedz. Taterowiec juz w polowie zjedzony, trzeba robic kolejny :))
2° tylko skora peka zazwyczaj (dzisiaj przy taterowcu nie pekla!!?)

Dziekuje za odpowiedz co do ilosci zakwasu - troche lepiej teraz rozumiem. Reasumujac - nie moge zostawiac chleba do wyrastania na noc, bo to za dlugo.
Jeszcze raz dziekuje i zycze wspanialego Sylwestra i Szczesliwego Nowego Roku !!
dominiuszka06 profil
31.12.2015 08:23 odpowiedz
Witam Doroto,
Po Nilsie i polskim, Taterowiec w piekarniku. Mam kilka pytan, na ktore nie znalazlam odpowiedzi w komentarzach :
1° chleb nie rosnie w piekarniku. Za kazdym razem wychodzi mi plaski, lub nawet leciutko wklesly. Czy to z powodu za dlugiego wyrastania? Taterowca zrobilam wczoraj w nocy. Do wyrastania w foremce wstawiony okolo polnocy, do pieca o 7h30. Ladnie wyrosl pod sciereczka, lekko opadl po przeniesieniu do piekarnika.... Co robie zle?
2° dlaczego skora peka? (smaruje oliwa)
3° skad tak wielkie roznice w proporcjach zakwas/maka/woda przy roznych przepisach? Do Tatterowca trzeba gigantyczne jak dla mnie ilosci zakwasu, do nilsa mniejsze. Do obu przpisow jest relatywnie malo wody. Inny przepis mojej bratowej woda i maka rowne ilosci + 3 kopiaste lyski zakwasu (wiec bardzo malo). Ciasto ma konsystecje breji, ale razowiec wychodzi fantastyczny.
dziekuje za odpowiedzi i za blog, dzieki ktoremu mam kawalek Polski we Francji, pozdrawiam serdecznie
Dorota, Moje Wypieki
31.12.2015 11:07 odpowiedz
1. Za długo pozostawiasz już uformwany chleb do wyrośnięcia. Dlatego też opadł po włożeniu do piekarnika.
2. Pęka sama skórka czy chleb?
3. Każdy przepis jest inny... tak jak przepisy na pierniki są różne i różnią się ilością dodanego miodu, od 3 łyżek do 1 szklanki. Chleby pozostawione na noc i wykonywanie na rozczynie potrzebują 1 łyżki zakwasu by zakwasić przez noc ciasto. Chleby pieczone w ten sam dzień potrzebują go więcej. 
pozdrawiam!
Milena_85 profil
05.12.2015 09:24 odpowiedz
właśnie piekę chlebek i dziwi mnie że góra już jest dość brązowa a dopiero zaczęło się 60 min pieczenia, czy on mi się z góry nie spali?
Esme profil
05.12.2015 11:14 odpowiedz
Temperatura "rzeczywista" w niektórych piekarnikach jest wyższa niż ustawiona. Może skorzystasz z mojego sposobu: przykrywam chleb folią aluminiową na początku i ściągam ją, kiedy piekarnik nagrzeje się do 200 stopni, po 30 minutach zmniejszam temperaturę do 180 stopni. Poza tym warto sprawdzić, może chlebek będzie upieczony wcześniej np po 50 minutach, to wszystko zależy od piekarnika.
Milena_85 profil
05.12.2015 12:17 odpowiedz
Następnym razem skorzystam z twojej rady :) chlebek jak na nowicjuszkę dla mnie pyszny oczywiście z góry się spalił ale w środeczku pycha pulchny i wilgotny 3/4 już nie ma :P wydaje mi się że to oliwa że za dużo bo trochę mi się przelało i można powiedzieć że zamiast wysmarować to olałam ten chlebek i się spalił ze wstydu :P ale nawet ten spalony wierzch nie jest wstanie zepsuć tego smaku z środka :P bardzo prosty a znakomity w smaku polecam :)
Aga Mars profil
06.12.2015 10:58 odpowiedz
Wyglada wspaniale :D
betinka100 profil
26.11.2015 10:39 odpowiedz
chlebek jest przepyszny, zrobiłam go z maka razowa typ 720 i maka orkiszowa pelnoziarnista i na 4dniowym zakwasie wiec dodalam pół łyżeczki drożdży, jest to mój pierwszy chleb na zakwasie i jestem zachwycona, następnym razem juz się odwagę i dodam ziarna slonecznika:)
pani Dorotko jedno pytanie czy mogę zmniejszyć ilość zakwasu np do 300 gr ? bo córcia mówi ze troszkę jej kwaśny a chciałabym żeby jej również bardzo smakowal :) jeśli można zmniejszyć to czy należy zwiększyć np mąkę? ?
Dorota, Moje Wypieki
26.11.2015 11:23 odpowiedz
Nie można, niestety. Jeśli zakwas jest kwaśny najlepiej go odnowić, czyli na 1 łyżce zakwasu wyhodować nowy.
betinka100 profil
26.11.2015 12:23 odpowiedz
dziękuję za odpowiedź pani Dorotko będę próbować dalej bo chlebek juz znika :)
szleszym profil
22.11.2015 13:56 odpowiedz
Nie wiem czy to co upiekłem można jeszcze nazwać Tatterowcem ale chleb wyszedł świetny. Zamiast zakwasu żytniego użyłem zakwasu z mąki gryczanej, w dodatku w mniejszej ilości niż w przepisie, a mąki żytniej i pszennej dałem 1:1. Dodałem też pół łyżeczki drożdży w proszku bo w końcu zakwasu było mniej. Myślałem że będzie wyrastał w nieskończoność a i tak wyjdzie glutowaty jak chleby bezglutenowe, a tu zaskoczenie - drugie wyrastanie trwało trochę ponad godzinkę, chleb wygląda dosłownie jak na zdjęciu i w dodatku ma fajny gryczany posmak :)
merbis profil
20.11.2015 20:04 odpowiedz
upiekłam... wyszedł cudowny... łatwy w wykonaniu...
zaraz go zjemy zanim wystygnie... ide na noc nastawić kolejny...
bardzo dziękuję za przepis...
Aga Mars profil
16.11.2015 19:55 odpowiedz
Tym razem posypany czarnuszka :D
malgosiama profil
16.11.2015 22:01 odpowiedz
Piekny chlebek Aguś, wyrośnięty i ładnie wypieczony, muszę też go kiedyś spróbować.
Aga Mars profil
17.11.2015 11:56 odpowiedz
Moj ulubiony razowy :D
Esme profil
16.11.2015 23:08 odpowiedz
Rewelacyjny:):) Zawsze się zastanawiam jak ludzie to robią, że wyrasta taka śliczna chlebowa górka;)
Aga Mars profil
17.11.2015 12:01 odpowiedz
Dzieki :D Ja nic nie robie, zakwas robi ;D
Zwykle pieklam z polowy porcji i oczywiscie tak nie wyrastal. Ale ostatnio zaczelam robic z 3/4 i wychodzi taki wysoki. Mi sie podoba ;D
Esme profil
17.11.2015 14:49 odpowiedz
Mnie właśnie też ale choćbym stanęła na rzęsach żaden mi taki nie wychodzi. Zobacz na zdjęcia powszedniego, zrobione przez Panią Dorotę...
Aga Mars profil
17.11.2015 17:04 odpowiedz
No ty to przestan narzekac. Popatrz na swojego Wiesniaka :D
Czy nakladasz do foremki wystarczajaco duzo ciasta, zeby chleb wyrosl az do brzegow formy? Gorka robi sie w piekarniku.
Esme profil
17.11.2015 19:39
No niby robi się jakaś górka ale ja chcę większą buuuuuu;D Wyrasta właśnie do brzegu foremki i nie przerasta.
Aga Mars profil
17.11.2015 20:16 odpowiedz
Ale moja tez nie jest jakas megagora. To na zdjeciu tak wyglada.
Wiktoria1 profil
17.11.2015 17:20 odpowiedz
Bardzo ładny chlebek. ;-)
Aga Mars profil
17.11.2015 17:24 odpowiedz
Dziekuje bardzo :)
Aga Mars profil
16.11.2015 19:55 odpowiedz
Z 3/4 porcji w foremce 8x17
bożena76 profil
17.11.2015 16:05 odpowiedz
Pięknie wyrośnięty ,gratuluję :-)
Aga Mars profil
17.11.2015 17:06 odpowiedz
Dziekuje :)
Joann profil
29.10.2015 09:42 odpowiedz
Robię ten chleb od jakiegoś czasu. Zawsze wychodzi idealnie. Może dlatego jest tyle komentarzy, bo każdemu tak wychodzi? :) Generalnie świetny przepis.
Zawsze robię z podwójnej porcji, dokładnie wg. przepisu, bez drożdży. Piekę 70min.
Pestka007 profil
14.10.2015 13:48 odpowiedz
W czym najlepiej piec ten chleb? Czytalam ze metalowe formy sa nie dobre do chleba na zakwasie poniewaz zakwas zachodzi w reakcje z metalem? Silikon? Gliniane?
No i jaki rozmiar byl by najlepszy do tatterowca?
Dorota, Moje Wypieki
14.10.2015 17:46 odpowiedz
Używam najczęściej form ceramicznych lub glinianych z powłoką lub żeliwnych. Do tatterowca potrzebna jest nieduża keksówka, niestety nie mam teraz możliwości zmierzenia, ale polecam lekturę komentarzy.
mamajego profil
30.09.2015 22:26 odpowiedz
Piekę ten chleb bardzo często, pięknie wyrasta, jest niekłopotliwy, pyszny. Jednak syn zatęsknił za jasnym pieczywem, a jasne pszenne chleby jakoś średnio mi wychodzą. Mam pytanie Pani Doroto - czy w tym przepisie można zamienić mąki (żytnią i pszenną) na samą 400 g pszenną orkiszową typ 700 i pozostałe składniki bez zmian, dziękuję i pozdrawiam.
Dorota, Moje Wypieki
30.09.2015 23:25 odpowiedz
Tak, oczywiście, ale może być konieczność dosypania odrobiny mąki więcej. Konsystencję ciasta przed pieczeniem Pani zna, nie powinno być problemów :).
pozdrawiam
Cyder profil
29.09.2015 18:52 odpowiedz
U nas posypany ziarnami słonecznika :)
Dorota, Moje Wypieki
29.09.2015 18:58 odpowiedz
Wspaniały :).
Cyder profil
29.09.2015 18:50 odpowiedz
Pyszny chleb z chrupiącą skórką!
Aga Mars profil
01.10.2015 11:45 odpowiedz
Wyglada swietnie :)
Cyder profil
06.10.2015 21:17 odpowiedz
Dziękuję! Bardzo się cieszę, że mi się udał ten chleb! :)
Aga Mars profil
07.10.2015 10:47 odpowiedz
Nie watpie, to moj lubiony pelnoziarnisty :)
polyanna profil
29.09.2015 10:32 odpowiedz
Mam wrażenie, że najprostsze chleby mnie nie lubią... Najpierw siedzial całą noc w lodówce w temp. 8 st., niewiele wyrósł. Potem 3 godziny wyrastał podgrzewany w piekarniku, też nie chciał. Teraz wylądował w piecu i wystrzelił, popękal wręcz spektakularnie... chyba będe musiała przekrajać go na pół żeby jakoś tego potworka pokroić...
Esme profil
29.09.2015 12:51 odpowiedz
Nie martw się, ja już trzeci raz robię powszedni i za każdym razem coś jest nie tak:( Tzn każdy był pyszny ale "efekt wizualny" mnie nie zadowala;D
polyanna profil
29.09.2015 19:05 odpowiedz
Tak już jest, że każdy ma jakiś przepis, który mu spędza sen z powiek... Dzisiaj rano dosłownie zerwałam się z łóżka ( co mi się rzaadko zdarza), bo nie mogłam się doczekać żeby upiec tatterowiec, a tu proszę... Efekt katastrofa ( po pięknym vermoncie nawet najmniejszy ślad zakalca boli trzy razy bardziej... ) .
Esme profil
29.09.2015 19:39 odpowiedz
Dzisiaj 4 próba:( Wracam do czeskiego chyba...
agggi profil
24.08.2015 08:02 odpowiedz
Sama w to nie wierzę, ale udało się !!!! Upiekłam chleb i nie ma zakalca :). Najpierw zgodnie z przepisem hodowałam zakwas. Ale z uwagi na upały jakie panowały, nie odważyłam się podnosić temperatury w domu i nie piekłam , zakwas wstawiłam do lodówki później 2 razy dokarmiłam i wstawiłam do lodówki ogólnie mój zakwas ma ok 3 tygodni . Wczoraj zabrałam się za pieczenie chlebka . Wybrałam ten przepis bo podobno były spore szanse aby wyszedł . To mój pierwszy chleb na zakwasie zaryzykowałam i nie dałam ani grama drożdży i wyszedł. Jest ciężki i smaczny, nie ma tak dużo dziur jak ten na zdjęciu ale i tak jest super. Chciała bym tez upiec biały chlebek na zakwasie nie razowy jaki przepis jest dla początkujących ( chodzi o to aby wyszedł :) ) ??
Dorota, Moje Wypieki
24.08.2015 11:05 odpowiedz
Jeśli na zakwasie żytnim - polecam mój ulubiony chleb polski. Jeśli ma być jeszcze bardziej biały - chleb pszenny najprostszy.
Gałęzia profil
18.08.2015 21:34 odpowiedz
Kurczę, wyszedł. Miodziunio. Ten mój zakwas to trochę leniwy jest, nawet nie myśli o uciekaniu ze słoika a największy problem mam z utrzymaniem temperatury ( raz 30, raz 22 stopnie- tak na oko bo nie mierzę). Ale chyba nie umarł całkiem bo chlebek pyszny, mężowi smakuje (dzieciom też) a chleby na samych drożdżach nawet mu do pięt nie dorastają. To mój pierwszy chleb na zakwasie więc ze strachu dosypałam odrobinkę drożdży. Następnym razem może się odważę bez.
Camillo987 profil
03.08.2015 20:28 odpowiedz
Witam, jeśli mam formę do chleba o wymiarach 9x6,5 cm, to składniki zmiejszyć o połowe? Pozdrawiam
Dorota, Moje Wypieki
04.08.2015 10:16 odpowiedz
Tak.
Aga Mars profil
19.07.2015 10:32 odpowiedz
Moj ulubiony :)
Esme profil
19.07.2015 16:43 odpowiedz
Zamierzam zrobić Nilsa, czytam że lepszy od Tatterowca...kto wie...:)
Aga Mars profil
19.07.2015 18:55 odpowiedz
Poczytalam sobie przepis Nilsa i nagle mnie oswiecilo, wiem gdzie mogl byc problem z polskim chebem. Moj piekarnik nagrzewa sie tylko do 250 st a w polskim (i w Nilsie) ma byc do 260. Wiem, ze najpierw sie nad tym zastanawialam, ale potem stwierdzilam, ze sprobuje, po czym zapomnialam, ze temperatura jest nizsza i pieklam tak samo dlugo jak w przepisie. Ale po wyciagniecia z pieca dudnil od spodu, czyli chyba byl wypieczony :) Jak myslisz, piec go dluzej w 250 czy nie piec takich chlebow w ogole?
A Tatterowca jak na razie nic nie przebije (Vermoncik i Wiesniak czekaja na make ryzowa), bo ja chce tylko z samym zakwasem i razowy :)
Esme profil
19.07.2015 22:27 odpowiedz
Ja nagrzewam po prostu do 250 czyli max w moim piekarniku. Tylko że mój piecze jak szalony i przy chlebach zawsze temperaturę z przepisu obniżam o 10 lub 20 stopni. Ja bym piekła na Twoim miejscu, jak jest ten odgłos to chyba nie trzeba już dłużej piec...może sprawdź czy jest jakaś różnica. Przeżyłam dzisiaj szok...chcę Nilsa robić a tu nie mam mąki żytniej razowej:D jak to możliwe;), no to robię San Francisco
Aga Mars profil
20.07.2015 21:17 odpowiedz
Krasnoludki, one tak zawsze :D
a polski chleb juz czeka w kolejce :)
Aga Mars profil
12.07.2015 12:14 odpowiedz
Tym razem dodalam odrobine ziarenek slonecznika i tylko 0,75 lyzki soli. Cala to dla mnie za slono. Niestety wlozylam chleb do goracego piekarnika (po rogalikach) i nie urosl tak jak pierwszy. Nastepny wedruje do zimnego :)
Wiktoria1 profil
12.07.2015 15:54 odpowiedz
Mimo wszystkiego, piękny. :-)
Aga Mars profil
12.07.2015 17:28 odpowiedz
Dzieki :)
polyanna profil
09.07.2015 12:31 odpowiedz
Ile tak orientacyjnie powinno zająć drugie wyrastanie bez dodatku drożdży?Czy 3 godziny w temp. 22st C wystarczą ( mam młody zakwas , ok. 25 dni)? Pozdrawiam.
Dorota, Moje Wypieki
10.07.2015 12:25 odpowiedz
Nawet do 6 - 9 godzin. Wszystko zależy od zakwasu.
Aga Mars profil
08.07.2015 09:37 odpowiedz
:D
Esme profil
08.07.2015 13:13 odpowiedz
Modelowy, można by powiedzieć:)
Aga Mars profil
08.07.2015 23:30 odpowiedz
Dzieki :)
malgosiama profil
08.07.2015 18:16 odpowiedz
Chlebek wyglada smacznie, ależ to była pracowita noc dla Ciebie :)
Aga Mars profil
08.07.2015 23:28 odpowiedz
Bardzo, i pracowity dzien :) ale warto bylo. A teraz szybko spac :D
Aga Mars profil
08.07.2015 09:36 odpowiedz
Zrobilam z zakwasu "z darow". Mylsalam, ze juz nic z tego nie bedzie, bo zostala mi lyzka suchego i twardego zakwasu. Dodalam pol szklanki maki razowej zytniej i ponad pol szkalnki wody. Dlugo nic sie nie dzialo, ale po prawie trzech godz pojawily sie mini babelki powietrza, wiec stwierdzilam, ze go robie. I zrobilam :D
lisiaczek profil
02.07.2015 07:46 odpowiedz
Mój pierwszy chleb na zakwasie ( wyhodowanym według wytycznych z tej strony :) ) cudowny! Nie bać się i robić! :D
Aga Mars profil
02.07.2015 11:07 odpowiedz
Brawo!!! :)
1  2  3  4  5  6



Składniki / tagi

Strona wykorzystuje pliki "cookies" (ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich użycie.     Rozumiem     Przeczytaj o ciasteczkach